Облік медикаментів у медичних закладах
(коментар до наказу МОЗ від 09.09.2014 р. № 635)
Коментованим наказом затверджено Методичні рекомендації ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров'я (далі - Методрекомендації № 635), які мають використовувати державні, комунальні та приватні заклади охорони здоров'я (далі - 303). Слід зазначити, що ці Методрекомендації не нормативно-правовий акт, а відомчий наказ.
На кого поширюються Методрекомендації
Відповідно до п. 9 Положення про Міністерство охорони здоров'я України, затвердженого Указом Президент України від 13.04.2011 р. № 467/2011 (далі - Положення № 467), МОЗ видає накази, організовує та контролює їх виконання, а нормативно-правові акти МОЗ підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку.
Рішення МОЗ України, прийняті в межах його повноважень, обов'язкові для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, органами влади АР Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами й організаціями всіх форм власності та громадянами.
Зі сказаного вище випливає, що юрособи, які провадять медичну діяльність і включені до Переліку № 385, мають керуватися в обліку надходження та витрачання лікарських засобів та медичних виробів Методрекомендаціями № 635.
Терміни та визначення
У Методрекомендаціях № 635 використовується термін «лікарські засоби», наведений у ст. 2 Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.1996 р. № 123/96-ВР. А в пп. 1 п. 2 цих Методрекомендацій надано доволі конкретне визначення медичних виробів, до яких належать:
- прилади, комплекси, системи, обладнання, апарати, інструменти, пристрої, імплантати, приладдя, матеріали чи інші вироби, у тому числі інвазивні медичні вироби;
- медичні вироби для діагностики in vitro;
- медичні вироби, що не досягають основної передбачуваної мети в організмі людини чи на ньому за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, але функціям яких такі вироби можуть сприяти;
- медичні вироби, що використовуються як окремо, так і в поєднанні між собою, включаючи програмні засоби, необхідні для їх належного використання з метою забезпечення профілактики, діагностики, лікування, спостереження або полегшення стану пацієнта у разі захворювання, травми, каліцтва чи їх компенсації;
- дослідження, заміни чи видозмінювання структури (анатомії) органів, тканин або фізіологічних процесів;
- контролю процесів запліднення.
Тобто медичними виробами називають оборотні активи (запаси), які належать закладу та забезпечують його функціонування, а саме: перев'язувальні та шовні засоби, стоматологічні матеріали, санітарно-гігієнічні вироби та матеріали, протезно-ортопедичні вироби та матеріали, посуд лабораторний, вироби окулярної оптики, вироби й матеріали, що призначені для пакування та зберігання виробів медичних та лікарських засобів, набори реагентів для медичного, фотометричного, імуноферментного, радіоімунологічного й інших видів аналізів, сумки санітарні, аптечки клінічні, вироби з полімерних, гумових та інших матеріалів, приладдя, пристосування, імплантати, інструменти й інші вироби, що застосовуються в медичних цілях і будуть використані, як правило, протягом одного року та не беруться на облік як основні засоби.
З метою організації складського (внутрішнього) і бухгалтерського обліку керівник закладу охорони здоров'я розпорядчим документом має визначити Порядок приймання, зберігання, відпуску (переміщення), списання використаних лікарських засобів та медичних виробів (п. 6 р. І Методрекомендацій № 635).
Схема руху медикаментів і документообігу
Зі Схемою можна ознайомитись: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Консультації".
Облік лікарських засобів та медичних виробів для бюджетних установ визначено розділами II-IV Методрекомендацій № 635.
Складський облік. Лікарські засоби й медичні вироби обліковуються бухгалтерською службою та матеріально відповідальною особою за місцем зберігання (знаходження). На складі облік здійснюється за кожним лікарським засобом окремо, із зазначенням його назви, дозування, форми випуску (таблетки, ампули тощо), інформації про упаковку (коробки, флакони, туби тощо), назви виробника лікарського засобу, ціни та суми (п. 2 р. II Методрекомендацій № 635).
Для аналітичного обліку застосовується Книга складського обліку лікарських засобів та медичних виробів, форма якої наведена в додатку 1 до Методрекомендацій № 635.
Приймання лікарських засобів і медичних виробів оформлюється прибутковою накладною в трьох примірниках: перший передається до бухгалтерської служби, другий - залишається в матеріально відповідальної особи, третій - повертається постачальнику (п. 4 р. II Методрекомендацій № 635).
Відпуск лікарських засобів і медичних виробів зі складу у відділення здійснюється за Накладною (вимогою), форма якої наведена в додатку 2 до Методрекомендацій № 635, виписаною у двох примірниках старшою медсестрою відділення. Матеріально відповідальна особа складу в цій накладній проставляє фактично відпущену кількість за кожним найменуванням, ціну та суму, а також загальний підсумок за цим обліковим документом у гривнях із копійками (п. 4 р. II Методрекомендацій № 635).
На підставі прибуткових і видаткових накладних матеріально відповідальна особа заносить дані до:
- Реєстру отриманих прибуткових накладних (додаток 3 до Методрекомендацій № 635);
- Реєстру виданих накладних (вимог) (додаток 4 до Методрекомендацій № 635).
Матеріально відповідальні особи складу складають і подають до бухгалтерії:
- не пізніше 1 числа місяця, наступного за звітним такі Реєстри у двох примірниках, один примірник якого повертається після перевірки бухгалтерією з відміткою про перевірку;
- не пізніше 2 числа місяця, наступного за звітним, Звіт про надходження і відпуск (використання) лікарських засобів та медичних виробів, наведений у додатку 6 до Методрекомендацій № 635 (далі - Звіт№ 1).
У відділеннях ЗОЗ облік ведеться матеріально відповідальними особами відділень у кількісному виразі. Надходження та використання лікарських засобів та медичних виробів у кожному відділенні відображаються в Журналі обліку отриманих і використаних лікарських засобів та медичних виробів, форма якого наведена в додатку 5 до Методрекомендацій № 635 (далі - Журнал № 1). Під час заповнення Журналу слід узяти до уваги таке:
- у графі 8 «Видано: кількість» зазначається кількість лікарських засобів і медичних виробів, виданих на пости;
- у графі 9 «Фактично видано: кількість» показують дані про фактичне використання запасів, що має дорівнювати даним графи 4 «Фактична кількість: використано» Звіту про надходження і використання лікарських засобів та медичних виробів постами (маніпуляційними кімнатами) (додаток 8 до Методрекомендацій № 635);
- графа 10 «Залишок на кінець місяця» дорівнює: графа 3 «Залишок на початок місяця» плюс графа 6 «Надійшло: кількість» мінус графа 9 «Фактично видано: кількість».
Матеріально відповідальні особи відділень не пізніше 2 числа місяця, наступного за звітним, подають до бухгалтерської служби Звіт про надходження і відпуск (використання) лікарських засобів та медичних виробів.
Видачу лікарських засобів і медичних виробів на пости (у маніпуляційні кімнати) здійснюють головні (старші) медичні сестри відповідно до листків-призначень хворим.
Медичні сестри постів (маніпуляційних кімнат):
- ведуть Журнал обліку фактично отриманих і використаних лікарських засобів та медичних виробів постами (маніпуляційними кімнатами), форма якого наведена в додатку 7 до Методрекомендацій № 635 (далі - Журнал № 2);
- складають Звіт про надходження і відпуск (використання) лікарських засобів та медичних виробів постами (маніпуляційними кімнатами), форма якого наведена в додатку 8 до Методрекомендацій № 635 (далі - Звіт № 2) на підставі даних Журналу № 2.
Особливості бухобліку медикаментів у бюджетних ЗОЗ
Під час списання лікарських засобів і медичних виробів застосовуються загальні правила, визначені Положенням № 947. Так, у положенні про облікову політику бюджетного ЗОЗ необхідно визначити метод списання медикаментів: за балансовою вартістю чи за середньозваженою собівартістю.
Середньозважена вартість визначається за кожним видом подібних медикаментів, розділивши сумарну вартість залишку на початок звітного періоду та вартості одержаних у звітному місяці на сумарну їх кількість. Цей метод застосовується за наявності великої кількості однотипних медикаментів, придбаних за різними цінами. Середньозважена вартість може обчислюватися періодично чи при надходженні кожної партії (п. 4 р. VI Методрекомендацій № 635).
Бухгалтерська служба на підставі звітів про надходження та використання лікарських засобів та медичних виробів веде накопичувальні відомості. За результатами інвентаризації допускається взаємний залік лишків і нестач, що утворився внаслідок пересортування, але тільки:
- у тотожній кількості;
- за умови, що вони утворилися за один і той же період, що перевіряється;
- в однієї і тієї самої матеріально відповідальної особи, яка перевіряється.
До того ж тепер урегульовано проблемне питання щодо передання медикаментів між установами (закладами), що утримуються із різних рівнів бюджетів - отримані запаси відносять до другої підгрупи другої групи власних надходжень.
Облік медикаментів, отриманих як гуманітарна та благодійна допомога, гранти, дарунки, пожертви ведеться відповідно до Порядку розподілу товарів, отриманих як благодійна допомога, та контролю за цільовим розподілом благодійної допомоги у вигляді наданих послуг або виконання робіт, затвердженого постановою КМУ від 17.08.1998 р. № 1295, та Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженого постановою КМУ від 04.08.2000 р. № 1222.
Детальніше про особливості бухгалтерського обліку медикаментів розповімо в наступних публікаціях.
