ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА

РІШЕННЯ
22.09.2014 N 36

Про необхідність усунення Міністерством екології та природних ресурсів України
порушень принципів державної регуляторної політики згідно з
вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної
політики у сфері господарської діяльності"

Відповідно до статті 30 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та на підставі звернень Європейської Бізнес Асоціації від 27.08.2014 N 883/2014/20 та від 02.09.2014 N 892/2014 Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва здійснила експертизу наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 13.01.2012 N 8 "Про затвердження Регламенту встановлення наявності або відсутності озоноруйнівних речовин у товарах, що плануються до ввезення або вивезення", який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.01.2012 за N 55/20368 (далі - Регламент), та встановила наступне.

Перелік товарів (озоноруйнівних речовин), експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та перелік товарів, що можуть містити озоноруйнівні речовини, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню (крім товарів, що перевозяться у контейнерах з особистим майном), затверджено додатками 3 та 4 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 N 950 "Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2014 рік" (далі - Постанова).

Примітками 1 до додатків 3 та 4 Постанови передбачається необхідність одержання ствердження Мінприроди про наявність озоноруйнівних речовин (далі - ОРР) та доцільність їх ввезення або вивезення, а також підтвердження про відсутність ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення.

Регламент визначає процедуру визначення Мінприроди наявності ОРР і доцільності їх ввезення або вивезення, а також відсутності ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення (за зверненням суб'єкта господарювання).

Дія цього Регламенту поширюється на ОРР та товари, що їх містять або можуть містити, перелік яких наведено в додатках 3, 4 до Постанови, крім товарів, що перевозяться у контейнерах з особистим майном (пункт 4 Регламенту).

Мінприроди уповноважило себе на підставі Постанови та Регламенту видавати ствердження про наявність озоноруйнівних речовин та доцільність їх ввезення або вивезення, а також підтвердження відсутності озоноруйнівних речовин.

Проте Постанова не передбачає необхідності участі суб'єкта господарювання у процедурі одержання відповідних листів Мінприроди.

Разом з тим, статтею 1 Закону України "Про адміністративні послуги" (далі - Закон) визначено, що адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до закону.

Так, у розумінні Закону ствердження та підтвердження (лист) Мінприроди про наявність (відсутність) ОРР та доцільність їх ввезення або вивезення має ознаки адміністративної послуги.

Відповідно до статті 5 Закону виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються, зокрема, підстави для одержання адміністративної послуги.

Проте на сьогоднішній день ствердження Мінприроди про наявність ОРР та доцільність їх ввезення або вивезення, а також підтвердження відсутності ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення, не передбачена жодним законом України, як того вимагає Закон.

Тобто, Регламентом передбачається процедура встановлення наявності або відсутності ОРР, яка суперечить Закону України "Про адміністративні послуги".

Разом з тим, підсумовуючи викладене, Держпідприємництво вважає, що листи Мінприроди є додатковим бар'єром для бізнесу, а їх отримання не пов'язано ані з захистом озонового шару, ані з контролем за озоноруйнівними речовинами та розподілом квот на їх імпорт.

Натомість має бути запроваджений реальний механізм контролю переміщення озоноруйнівних речовин і товарів, що їх містять.

З урахуванням вищезазначеного, норма Регламенту в частині необхідності одержання ствердження (підтвердження) Мінприроди про наявність (відсутність) ОРР та доцільність їх ввезення або вивезення, які не передбачені законами, не відповідає основним принципам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, задекларованим статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", зокрема, щодо:

адекватності - відповідності форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;

збалансованості - забезпеченні у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави;

передбачуваності - послідовності регуляторної діяльності, відповідності її цілям державної політики.

Разом з цим, вищезазначене положення не узгоджується з вимогами статті 5 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти.

Керуючись вимогами статті 27 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва ВИРІШЕНО:

запропонувати Міністерству екології та природних ресурсів України визнати таким, що втратив чинність, наказ Мінприроди від 13.01.2012 N 8 "Про затвердження Регламенту встановлення наявності або відсутності озоноруйнівних речовин у товарах, що плануються до ввезення або вивезення", який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.01.2012 за N 55/20368, оскільки його норми не відповідають вимогам діючого законодавства та принципам державної регуляторної політики, та розробити нову процедуру одержання ствердження про наявність озоноруйнівних речовин та доцільність їх ввезення або вивезення, а також підтвердження відсутності ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення, що надається Мінприроди.

Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.

Виконання цього рішення уповноваженого органу передбачає підготовку проекту акта про втрату чинності регуляторного акта, щодо якого було прийнято рішення.

У разі визнання таким, що втратив чинність, регуляторного акта, щодо якого уповноваженим органом було прийнято рішення, орган виконавчої влади, що прийняв цей регуляторний акт, не пізніше одного робочого дня до закінчення строку виконання відповідного рішення подає до уповноваженого органу копію акта про визнання таким, що втратив чинність, цього регуляторного акта.

У разі невиконання рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або неоскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку дія регуляторного акта або окремих його положень, щодо яких було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку для виконання такого рішення.

Рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики може бути оскаржено до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, протягом десяти робочих днів з дня одержання органом виконавчої влади відповідного рішення.

Подання скарги щодо рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва не зупиняє дії цього рішення.

Т. в. о. Голови Державної служби України з питань
регуляторної політики та розвитку підприємництва
О.Ю. Потімков