МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ
Департамент екологічної безпеки та дозвільної системи
ЛИСТ
23.05.2014 N 7/1460-14
Щодо надання роз'яснення
Департамент екологічної безпеки та дозвільної системи Мінприроди розглянув <...> звернення від 25.04.2014 N 17/01-58 щодо надання роз'яснень з питань дотримання законодавства у сфері поводження з відходами, зокрема Порядку збирання, видалення, знешкодження та утилізації відпрацьованих мастил (олив), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.12.2012 N 1221 "Деякі питання збирання, видалення, знешкодження та утилізації відпрацьованих мастил (олив)" (далі - Порядок) та в межах компетенції інформує.
Щодо механізму, закладеного у Порядку
Механізм, який реалізовано Порядком, засновано на принципі розширеної відповідальності виробника.
Загальні положення принципу розширеної відповідальності виробника викладені у статті 8 та 15 Директиви 2008/98/ЄС від 19 листопада 2008 року про відходи та скасування деяких Директив. Основним принципом є відповідальність виробника за відходи, що будуть утворені від споживання його продукції. Спектр забезпечення розширеної відповідальності виробника може включати:
1) гарантію прийняття та належної утилізації відпрацьованої продукції самим виробником;
2) організацію збирання та подальшої утилізації відходів від окремого економічного сектора (групи виробників) через фінансування діяльності окремих операторів, які за кошти виробників та імпортерів організують збирання та утилізацію відходів певного типу (тобто фактично відбувається певний перерозподіл коштів від виробників та імпортерів до організацій, що забезпечують збирання та утилізацію відходів).
Щодо учасників відносин у сфері збирання, видалення,
знешкодження та утилізації відпрацьованих мастил (олив)
і обов'язків кінцевих споживачів
Порядок стосується усіх учасників відносин у цій сфері: а) виробників та імпортерів мастил (олив), б) кінцевих споживачів, в) спеціалізованих підприємств та уповноваженого підприємства.
Порядок регламентує діяльність учасників відносин на усіх етапах життєвого циклу мастил (олив):
1) виробництво та імпорт продукції (яка, ще не є відходами);
2) споживання продукції та збирання її кінцевими споживачами;
3) збирання (закупівля) відпрацьованих мастил (олив) у кінцевих споживачів;
4) діяльність спеціалізованих підприємств та уповноважених із зібраними відпрацьованими мастилами (оливами).
Пунктом 7 Порядку визначені основні зобов'язання кінцевих споживачів, а саме:
У листі, що коментується, зроблено важливий висновок щодо процедури складання регістрів бухгалтерського обліку. Незважаючи на те, що в поставленому Мінфіну запитанні йшлося про документи в електронному вигляді, складені на машинних носіях (комп'ютері), він стосується будь-якої форми ведення бухгалтерського обліку, у тому числі і паперової.
Нерідко на практиці трапляється, що регістри за певний період складаються з прочерками, оскільки господарських операцій немає. У зв'язку з цим виникає запитання: чи потрібно роздруковувати такі порожні регістри і зберігати їх протягом встановленого строку?
У листі на це запитання дано чітку і обґрунтовану відповідь: підставою для складання облікового регістра за звітний період є прийняті до обліку первинні документи, які засвідчують факти здійснення господарських операцій за цей період. У разі відсутності господарських операцій за звітний період підстав для складання облікових регістрів, зокрема меморіальних ордерів, за такий період немає.
Ми повністю підтримуємо такий висновок. Дійсно, згідно з п. 1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, що затверджене наказом МФУ від 24.05.1995 р. N 88, записи в облікових регістрах здійснюються на підставі первинних документів. Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені (ч. 5 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 р. N 996-XIV).
Тож якщо господарських операцій за певний період не було, то й складати порожні облікові регістри не потрібно. А той факт, що відповідних записів у облікових регістрах немає, підтверджують зведені облікові регістри, зокрема дані Головної книги.
Для підстрахування в наказі про облікову політику можна зазначити, що облікові регістри за період, у якому не було господарських операцій і первинних документів, не складаються і не роздруковуються.
