ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 13 квітня 2014 року N 262
Про Порядок надання ефірного часу та друкованих
площ для проведення передвиборної агітації за
рахунок і в межах коштів Державного бюджету України,
виділених на підготовку та проведення виборів
Президента України
(Із змінами, внесеними згідно з Постановою
Центральної виборчої комісії
N 818 від 27.08.2014)
Відповідно до пункту 9 частини другої статті 25, частин четвертої, п’ятої статті 58, частин першої, третьої, четвертої, дев’ятої статті 60, частин другої, четвертої - восьмої, десятої, одинадцятої статті 61, частин першої, другої, сьомої статті 63, частини третьої статті 64 Закону України "Про вибори Президента України", керуючись статтями 11 - 13, пунктом 17 статті 18 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Встановити Порядок надання ефірного часу та друкованих площ для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України (додається).
2. Цю постанову надіслати Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення, Державному комітету телебачення і радіомовлення України, Національній суспільній телерадіокомпанії України, редакціям газет "Голос України" та "Урядовий кур’єр", а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
(Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
Голова Центральної виборчої комісії М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 13 квітня 2014 року N 262
Порядок
надання ефірного часу та друкованих площ для
проведення передвиборної агітації за рахунок і
в межах коштів Державного бюджету України,
виділених на підготовку та проведення виборів
Президента України
Цей Порядок розроблено з метою однакового застосування Закону України "Про вибори Президента України" (далі - Закон) щодо надання кандидатам на пост Президента України (далі - кандидати) ефірного часу на радіо і телебаченні для проведення передвиборної агітації та друкованих площ для опублікування їх передвиборних програм за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України.
1. Загальні положення
1.1. Ефірний час та друковані площі для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, надаються кандидатам для:
- проведення передвиборної агітації в електронних (аудіовізуальних) засобах масової інформації на загальнонаціональних теле-, радіоканалах, у тому числі й у разі призначення повторного голосування;
- опублікування передвиборних програм кандидатів у газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр".
1.2. Передвиборна агітація за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, здійснюється з додержанням принципу рівних умов надання кандидатам рівноцінної друкованої площі в друкованих засобах масової інформації та рівноцінного ефірного часу в електронних (аудіовізуальних) засобах масової інформації.
2. Порядок надання кандидатам
ефірного часу для проведення
передвиборної агітації
2.1. Ефірний час для проведення передвиборної агітації кандидатами надається на суспільно-політичних загальнонаціональних каналах Суспільного телебачення та Суспільного радіо Національної суспільної телерадіокомпанії України.
(Пункт 2.1 в редакції Постанови Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.2. Ефірний час надається кандидатам для проведення передвиборної агітації у загальному обсязі не менше 30 хвилин на суспільно-політичному загальнонаціональному каналі Суспільного телебачення Національної суспільної телерадіокомпанії України та не менше 30 хвилин на суспільно-політичному загальнонаціональному каналі Суспільного радіо Національної суспільної телерадіокомпанії України.
Цей час надається кандидату на кожному із зазначених каналів у двох рівних частках від загального обсягу виділеного часу - по 15 хвилин у два етапи.
Кожна чергова частка ефірного часу надається кандидату після використання всіма кандидатами попередньої частки ефірного часу.
(Пункт 2.2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.3. Відповідний ефірний час надається між дев’ятнадцятою і двадцять другою годинами за результатами жеребкувань, що проводяться Центральною виборчою комісією за участю кандидатів, їх довірених осіб або уповноважених представників кандидатів у Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу (далі - уповноважений представник).
2.4. Результати жеребкувань щодо черговості надання ефірного часу кандидатам для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів, публікуються в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр" у триденний строк після дня їх затвердження Центральною виборчою комісією.
2.5. Національна суспільна телерадіокомпанія України за результатами жеребкувань складає розклад ефірного часу із зазначенням передвиборних агітаційних теле-, радіопрограм, конкретної дати і часу виходу їх в ефір.
Такий розклад складається з урахуванням положень пункту 2.2 цього Порядку.
При цьому зазначений розклад складається таким чином, щоб ефірний час, який надається кандидату для проведення його передвиборної агітації, на першому та другому етапах був розмежований у даті та часі.
(Пункт 2.5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.6. У разі призначення повторного голосування ефірний час для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів Президента України, надається кандидатам, включеним до виборчого бюлетеня для повторного голосування:
- Національною суспільною телерадіокомпанією України на суспільно-політичному загальнонаціональному каналі Суспільного телебачення в останній четвер перед днем повторного голосування між 20 та 22 годинами - тривалістю 30 хвилин;
- Національною суспільною телерадіокомпанією України на суспільно-політичному загальнонаціональному каналі Суспільного радіо в останню середу перед днем повторного голосування між 20 та 22 годинами - тривалістю 30 хвилин.
Відповідний ефірний час надається кандидатам в один етап без розподілу на частки.
Черговість надання ефірного часу кандидатам визначається послідовністю розміщення кандидатів у виборчому бюлетені для повторного голосування.
(Пункт 2.6 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.7. Ефірний час, що надається кандидату для проведення передвиборної агітації, може використовуватися як для виступу кандидата в прямому ефірі, так і для розповсюдження попередньо записаної на відповідному носії інформації передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми.
Запис теле-, радіопрограм здійснюється відповідно до вимог щодо аудіо-, відеозапису передач, установлених телерадіоорганізацією, на носіях інформації, що використовує така телерадіоорганізація.
2.8. Запис передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми кандидата (оригінал та дві копії) подається телерадіоорганізації кандидатом або його уповноваженим представником, довіреною особою не пізніше ніж за два дні до виходу програми в ефір.
У разі неподання кандидатом або його уповноваженим представником, довіреною особою запису передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми в установлений строк, кандидат вважається таким, що бажає використати ефірний час для виступу в прямому ефірі.
2.9. Працівники Національної суспільної телерадіокомпанії України у присутності кандидата або його уповноваженого представника, довіреної особи переглядають чи прослуховують запис передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми цього кандидата з метою виявлення відповідності такого аудіо-, відеозапису вимогам, установленим телерадіоорганізацією.
(Пункт 2.9 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.10. У разі невідповідності запису передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми встановленим вимогам складається акт у двох примірниках, кожен з яких підписується представником Національної суспільної телерадіокомпанії України та кандидатом або його уповноваженим представником, довіреною особою. У такому разі кандидат може використати ефірний час для виступу в прямому ефірі або усунути недоліки запису, подавши не пізніше ніж за 24 години до запланованого виходу в ефір новий запис передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми.
(Пункт 2.10 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.11. Якщо кандидат не подав за 24 години до запланованого виходу програми в ефір нового запису, що відповідає вимогам, установленим телерадіоорганізацією, відповідна телерадіоорганізація вважає кандидата таким, що бажає використати цей ефірний час для виступу в прямому ефірі.
2.12. Після перегляду чи прослуховування запису передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми кандидата оригінал та дві копії цього запису на носіях інформації пломбуються і підписуються особами, зазначеними у пункті 2.9 цього Порядку.
Подані до телерадіоорганізації оригінал та дві копії запису передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми кандидата в опломбованому вигляді зберігаються телерадіоорганізацією до часу виходу програми в ефір. На вимогу кандидата копія такого запису передається йому невідкладно.
2.13. У разі якщо кандидат, який виявив бажання використати ефірний час для виступу в прямому ефірі, не з’явився у визначений жеребкуванням час до телерадіоорганізації для виступу в прямому ефірі, телерадіоорганізація може використовувати цей ефірний час на власний розсуд, однак зобов’язана безкоштовно інформувати телеглядачів (радіослухачів) про відмову такого кандидата від виступу.
Відповідне інформування здійснюється телерадіоорганізацією протягом часу, що відводився на передвиборну агітацію кандидата, двічі (через рівні проміжки часу) шляхом:
- розміщення у нижній частині екрана текстового повідомлення такого змісту для телеканалів:
"Вибачте, кандидат на пост Президента України (прізвище, ім’я, по батькові) не з’явився до студії для виступу перед виборцями", яке повинно займати не менше 15 відсотків площі екрана і бути контрастним за кольором до фону та сприйнятним для глядача;
- розповсюдження повідомлення такого змісту для радіоканалів:
"Вибачте, кандидат на пост Президента України (прізвище, ім’я, по батькові) не з’явився до студії для виступу перед виборцями".
У таких випадках вважається, що кандидат реалізував право на використання ефірного часу для проведення передвиборної агітації.
У разі настання відповідних обставин забороняється трансляція програм (передач), що містять передвиборну агітацію.
2.14. Національна суспільна телерадіокомпанія України, з якою укладено угоди на розповсюдження матеріалів передвиборної агітації кандидатів, створює резерв програм (передач), що будуть виходити в ефір у разі неявки кандидата у визначений жеребкуванням час для проведення передвиборної агітації. При цьому ефірний час, що не надавався кандидату, не оплачується.
(Пункт 2.14 в редакції Постанови Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.15. Аудіо-, відеозаписи всіх передач, що містять передвиборну агітацію, в тому числі й тих, які проводяться за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, зберігаються телерадіоорганізаціями до закінчення тридцятиденного строку з дня офіційного оголошення результатів виборів Президента України.
2.16. Розповсюдження у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, забороняється та тягне за собою відповідальність згідно із законодавством України.
Засіб масової інформації відмовляє у наданні ефірного часу кандидату в разі, якщо надані для розповсюдження матеріали містять відповідні заклики.
2.17. Про всі випадки розповсюдження в прямому ефірі агітаційних теле-, радіопрограм кандидатів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганди війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, телерадіоорганізація зобов’язана невідкладно повідомити відповідні правоохоронні органи, надавши копію такого запису передвиборної теле-, радіопрограми кандидата, що був здійснений телерадіоорганізацією в прямому ефірі.
У разі надходження до Центральної виборчої комісії заяви чи скарги щодо порушень, зазначених у пункті 2.16 цього Порядку, Центральна виборча комісія надсилає цю заяву чи скаргу до відповідних правоохоронних органів для перевірки і реагування відповідно до законодавства України. Про результати перевірки та вжиті заходи правоохоронні органи повідомляють Центральну виборчу комісію у триденний строк з дня надходження заяви або скарги.
2.18. Протягом 20 хвилин до і після теле-, радіотрансляції передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми кандидата забороняється в будь-якій формі коментувати чи оцінювати її зміст, давати будь-яку інформацію щодо цього кандидата чи політичної партії, яка його висунула кандидатом.
2.19. Телерадіоорганізації усіх форм власності за письмовими запитами Центральної виборчої комісії, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення зобов’язані невідкладно надавати всю інформацію про виділення ефірного часу кандидатам для проведення передвиборної агітації, а в разі необхідності - копії відповідних угод, платіжних документів і програм у записі на плівці або інших носіях інформації.
2.20. Оплата наданого кандидатам ефірного часу здійснюється Центральною виборчою комісією згідно із затвердженим кошторисом у межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, та за угодами, укладеними між Центральною виборчою комісією і Національною суспільною телерадіокомпанією України.
(Пункт 2.20 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 818 від 27.08.2014)
2.21. У разі призначення повторного голосування проводяться передвиборні дебати між кандидатами включеними до виборчого бюлетеню для повторного голосування, у порядку, визначеному Законом та іншими актами законодавства.
2.22. Усі спори, що виникають у зв’язку з наданням ефірного часу для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, вирішуються в установленому законом порядку.
3. Опублікування передвиборних
програм кандидатів
3.1. Кандидат має право за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, опублікувати у газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр" свою передвиборну програму обсягом не більше дванадцяти тисяч друкованих знаків, подану до Центральної виборчої комісії під час його реєстрації.
3.2. Публікація передвиборних програм кандидатів за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, здійснюється з дотриманням принципу рівних умов, що забезпечується однаковим для всіх кандидатів поліграфічним виконанням їх передвиборних програм у газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр".
3.3. Передвиборні програми кандидатів для публікації у газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр" надаються Центральною виборчою комісією редакціям цих газет не пізніш як за двадцять п’ять днів до дня виборів Президента України.
3.4. Редакції газет "Голос України" та "Урядовий кур’єр" друкують передвиборні програми кандидатів в окремому спеціальному випуску не пізніш як за двадцять днів до дня виборів Президента України.
Послідовність розміщення передвиборних програм кандидатів у відповідному виданні визначається згідно з черговістю реєстрації кандидатів Центральною виборчою комісією (за номерами постанов Центральної виборчої комісії).
3.5. Редакції (видавці) друкованих засобів масової інформації усіх форм власності за письмовими запитами Центральної виборчої комісії зобов’язані надавати всю інформацію про використання друкованих площ для розміщення агітаційних матеріалів кандидатів, у разі необхідності надсилати відповідні публікації.
3.6. Оплата наданих кандидатам друкованих площ здійснюється Центральною виборчою комісією згідно із затвердженим кошторисом у межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, та за угодами, укладеними відповідно між Центральною виборчою комісією і редакціями газет "Голос України" та "Урядовий кур’єр".
3.7. Усі спори, які виникають у зв’язку з наданням друкованих площ для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України, вирішуються в установленому законом порядку.
Секретар Центральної виборчої комісії Т.ЛУКАШ