Особливості національних перевірок звітності з ПДВ
В Україні не може бути покладено обов'язок сплачувати загальнодержавні, місцеві податки та збори, не передбачені ПК України (п. 4.2 ст. 4 розд. І ПК України). При встановленні податків та зборів мають бути визначені усі елементи оподаткування. Акти законодавства про податки та збори мають бути сформульовані так, щоб кожен точно знав, які податки (збори), коли і в якому порядку він повинен платити.
Зрозуміло, що сплата податків та зборів в обов'язковому порядку адмініструватиметься контролюючими органами.
Так, відповідно до п. 75.1 ст. 75 гл. 8 розд. II ПК України, контролюючі органи мають право проводити наступні перевірки:
- камеральні;
- документальні;
- фактичні.
Документальні перевірки можуть бути плановими або позаплановими, а також виїзними або невиїзними
Попри те, що нарахування та сплата усіх податків та зборів контролюється в обов'язковому порядку, але ступінь такого контролю має істотні відмінності.
Приміром перевірка звітності з ПДВ має деякі нюанси, пов'язані з особливостями її складання та деталізацією як податкового зобов'язання, так і податкового кредиту.
Камеральна перевірка звітності з ПДВ
Під камеральною розуміється перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу на підставі даних, вказаних у податковій звітності платника податків без будь-яких спеціальних дозволів керівника контролюючого органу (п. 75.1.1 ст. 75 гл. 8 розд. II ПК України).
Камеральна перевірка декларацій проводиться в наступні строки, що настають після граничного строку отримання звітності з ПДВ:
- 30 календарних днів
- для платників податків, які не декларують бюджетне відшкодування ПДВ або не декларують його в автоматичному порядку (п. 200.10 ст. 200 розд. V ПК України);
- 20 календарних днів
- для платників податків, які відповідають критеріям для надання бюджетного відшкодування в автоматичному порядку (п. 200.18 ст. 200 розд. V ПК України);
- 5 календарних днів - для платників податків, які мають позитивну податкову історію (п. 200.22 ст. 200 розд. V ПК України).
Особливості проведення камеральних (електронних) перевірок податкової звітності з ПДВ викладені у розд. III Методичних рекомендацій N 165.
Податкові декларації з ПДВ, що містять від'ємне значення податку або бюджетне відшкодування, перевіряються з урахуванням вимог Регламенту N 522.
Камеральна перевірка може здійснюватися у декілька етапів:
- арифметичний та логічний контроль;
- обґрунтованість застосування ставки оподаткування, звільнення від оподаткування та бази оподаткування;
- заповнення рядків розд. І Податкової декларації з ПДВ;
- перевірка податкового кредиту;
- особливості перевірки уточнюючих розрахунків
Арифметичний та логічний контроль
В процесі арифметичного та логічного контролю перевіряються наступні дані та показники (табл. 1)
Таблиця 1
| N з/п | Суть перевірки | Примітка |
| 1 | Застосування встановленого податкового періоду, дотримання строків подання податкової звітності, форми декларації | 3 01.01.2014 р. форма звітності з ПДВ встановлена Наказом N 678 |
| 2. | Логічна ув'язка між окремими звітними та розрахунковими показниками, які переносяться з додатків у податкову звітність з ПДВ |
- |
| з. | Наявність додатків у разі заповнення відповідних рядків | Д1 - 8.1, 8.1.1, 16.1 - 16.1.4; Д2-22; ДЗ-23; Д4-23.1; Д5 -1,2.2, 5, 10,11, 14, 15; Д6 - 3, 4, 5; Д7-15, 16.4, 16.6; |
| 4. | Відповідність значень окремих рядків податкової звітності звітного (податкового) періоду значенням окремих рядків податкової звітності попереднього звітного (податкового) періоду | рядка 21.1 - значенню рядка 20.2; рядка 21.2 - значенню рядка 24 з урахуванням графи 6 уточнюючих розрахунків попереднього звітного (податкового) періоду, рядок 21.3 звіряється із сумою, вказаною у повідомленні-рішенні до акту перевірки, складеному у звітному (податковому) періоді |
Обґрунтованість застосування ставки оподаткування, звільнення
від оподаткування та бази оподаткування
В процесі перевірки контролюється обґрунтованість застосування ставок ПДВ (ст. 193 - 195 розд. V ПК України ) та податкових пільг (ст. 197 розд. V, подр. 2 розд. XX ПК України, міжнародні договорі!), а також база оподаткування.
Заповнення рядків розд. І Податкової декларації з ПДВ
Рядок 1 податкової звітності повинен заповнюватися з урахуванням того, що крім постачання товарів на митній території України в ньому відображаються операції, пов'язані з нарахуванням податкового зобов'язання, які передбачені:
- п. 184.7 ст. 184 розд. V ПК України - по товарам, послугам, відносно яких був відображений податковий кредит, але вони залишилися невикористаними на дату анулювання реєстрації платника ПДВ (крім випадків анулювання реєстрації платника податків у результаті його реорганізації шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону);
- п. 198.5 ст. 198 розд. V ПК України - по товарам, послугам, необоротним активам, по яким був відображений податковий кредит і вони починають використовуватися:
а) в операціях, що не є об'єктом оподаткування (крім випадків проведення операцій, передбачених пп. 196.1.7 п. 196.1 ст. 196 розд. V ПК України;
б) в операціях, звільнених від оподаткування (крім випадків проведення операцій, передбачених пп. 197.1.28 п. 197.1 ст. 197 розд. V ПК України);
в) в операціях, які здійснюються платником податків в межах балансу платника податків, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих;
г) в операціях, не пов'язаних з господарською діяльністю платника податків.
Податкові зобов'язання мають бути нараховані виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 розд. V ПК України.
У рядку 2.1 Податкової декларації з ПДВ відображається обсяг експортних операцій за звітний період, до яких застосовується ставка ПДВ 0 % з
- попередня оплата вартості товарів, що експортуються, не змінює базу оподаткування, згідно з п. 187.11 ст. 187 розд. V ПК України. Фактичне вивезення з України товарів повинно підтверджуватися митною декларацією відповідно до п. 200.8 ст. 200 розд. V ПК України;
- експорт товарів не надає права комісіонерам декларувати вартість таких товарів, згідно з п. 200.16 ст. 200 розд. V ПК України.
У рядку 2.2 аналізується застосування платником нульової ставки ПДВ, відповідно до норм підпунктів 195.1.2 і 195.1.3 п. 195.1 ст. 195 розд. V ПК України, п. 8 підрозд. 2 розд. XX ПК України (у цьому рядку, згідно з Листом N 10295/7/99-99-19-04-02-17 тимчасово відображаються операції постачання лікарських засобів із застосуванням ставки ПДВ 7 %).
У разі заповнення рядків 2.1, 2.2, 4, 5 Податкової декларації щокварталу (наростаючим підсумком) контролюється подання звіту про пільги.
Перевірка податкового кредиту
У разі одночасного заповнення рядків 1, 2.1, 2.2 і рядків 3, 4, 5 податкової звітності з ПДВ, контролюється податковий кредит платника з урахуванням вимог п. 198.4 і п. 198.5 ст. 198, ст. 199 розд. V ПК України.
По придбаним на митній території України товарам (послугам) як з ПДВ, так і без ПДВ, які використовуються в оподатковуваних операціях, мають бути заповнені відповідно рядки 10.1 та 11.1 Податкової декларації, а у разі них від оподаткування, або що не є об'єктом оподаткування
- рядки 10.2 та 11.2 відповідно.
По товарам, що імпортуються, і отриманим від нерезидента на митній території України послугам для здійснення оподатковуваних операцій контролюється заповнення рядків 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, а за операціями, звільненими від оподаткування або що не є об'єктом оподаткування
- рядки 13.1, 13.2,113.3 відповідно.
При цьому контролюється рядок 12.4 Податкової декларації, значення якого, відповідно до п. 208.2 ст. 208 розд. V ПК України, має бути відображено у рядку 7 Податкової декларації з ПДВ за попередній звітний (податковий) період.
У разі заповнення рядків 8.1, 8.1.1 та 16.1 - 16.1.3 Податкової декларації з ПДВ, з'ясовуються причини коригування відповідно до п. 192 розд. V ПК України, і контролюється заповнення додатку Д1.
У разі подання додатку Д8 до Податкової декларації з ПДВ контролюється наявність товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати ПДВ у зв'язку з придбанням таких товарів (послуг) або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання таких товарів (послуг). При цьому в обов'язковому порядку перевіряється чи є постачальник таких товарів (послуг) зареєстрованим платником ПДВ, а також з'ясовується чи включив такий платник суму ПДВ у вартості поставлених товарів (послуг) до податкового зобов'язання.
Дані податкової звітності отриманою від митних органів та з інших джерел таких як: інформаційна системи "Податковий блок", Єдиний реєстр податкових накладних, АРМ "Митниця", підсистема "Реєстрація та облік РРО та книг обліку розрахункових операцій", АІС "Реєстри платників" податків.
В процесі автоматизованого зіставлення даних контролюються результати додатку 5 до Податкової декларації, а також реєстри виданих та отриманих податкових накладних платників податків.
Перевірка податкового кредиту, підтвердженого податковими накладними, які не підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням Методичних рекомендацій N 724. Сума такого податкового кредиту звіряється із сумою податкового зобов'язання контрагента такого покупця. Якщо при цьому сума податкового кредиту покупця вища за податкове зобов'язання продавця, до контролюючого органу за місцем реєстрації продавця направляється запит для вжиття відповідних заходів відповідно до абзацу 11 п. 201.10 ст. 201 розд. V та пп. 78.1.9 п. 78.1 ст. 78 гл. 8 розд. II ПК України.
А якщо, при цьому, у відповідь на запит надходить інформація про відсутність господарських операцій між таким покупцем та постачальником, податковий кредит платника податків покупця підлягає зменшенню.
В ході камеральної перевірки контролюється відповідність кодів УКТ ЗЕД, вказаних у податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних та в митних деклараціях постачальника платника податків. У разі виявлення невідповідності у кодах виду товарів покупці, які відобразили в Податковій декларації податковий кредит, підлягають відпрацюванню.
Особливості перевірки уточнюючих розрахунків
Уточнюючі розрахунки перевіряються на предмет виконання вимог ст. 50 гл. 2 розд. II ПК України, а саме:
- строк, протягом якого може уточнюватися податкове зобов'язання, не може перевищувати 1095 днів, які настають за днем граничного строку подання Податкової декларації, а якщо така податкова декларація була подана пізніше - за днем фактичного її подання;
- величина суми штрафної санкції, що застосовується платником у разі подання уточнюючого розрахунку у вигляді додатку до Податкової декларації з ПДВ складає 5 %, а у разі подання у вигляді самостійного документу - 3 %;
- право на подання уточнюючого розрахунку (платник податків під час проведення документальних планових та позапланових виїзних перевірок не має права подавати уточнюючі розрахунки до поданих ним раніше податкових декларацій, які перевіряються. А якщо платник податків подає уточнюючий розрахунок до Податкової декларації, поданої за період, який вже був перевірений, контролюючий орган має право провести позапланову перевірку платника податків за відповідний період).
В процесі перевірки уточнюючих розрахунків до раніше поданої Податкової декларації з ПДВ перевіряється:
- дата виписки податкових накладних - з метою недопущення включення у податковий кредит платника ПДВ податкових накладних виписаних більше, ніж 365 календарних днів тому (60 календарних днів після дати списання коштів з банківського рахунку платника, який застосовує касовий метод обліку), згідно з п. 198.6 ст. 198 розд. V ПК України;
- відповідність уточнених показників податкових зобов'язань або податкового кредиту платника ПДВ показникам, задекларованим контрагентом такого платника. Якщо сума податкового кредиту платника в уточнюючому розрахунку не відповідає сумі податкового зобов'язання контрагента (завищена), сума такого податкового кредиту підлягає зменшенню у процесі документальної перевірки.
У разі відсутності помилок (порушень) у податковій звітності перевіряючим робиться відмітка в графі "порушень (помилок) не виявлено", вказується дата проведення камеральної перевірки і ставиться підпис.
Камеральна перевірка бюджетного відшкодування або від'ємного значення охоплює період, в якому виникло від'ємне значення податку (рядок 19 Податкової декларації з ПДВ) до періоду, в якому виникає значення рядка 23 Податкової декларації на підставі додатку Д2 до Податкової декларації.
Копії реєстрів Податкових декларацій, що містять бюджетне відшкодування або від'ємне значення ПДВ, передаються підрозділам податкової міліції для дослідження правомірності такого декларування. У свою чергу підрозділи податкової міліції передають підрозділам контролю відшкодування ПДВ інформацію про протиправні дії платника в частині отримання ним бюджетного відшкодування, а також узгоджують правомірність застосування відшкодування податку з бюджету в автоматичному порядку (розд. 6 Регламенту N 522).
Визначаються можливі ризики платників податків з метою призначення документальної перевірки, згідно зі ст. 78 гл. 8розд. II ПК України, до яких можна віднести (п. 3.2 Регламенту N 522):
- нарахування від'ємного значення податку (рядок 19) у сумі 100 000 грн і більше;
- наявність уточнюючих розрахунків, якими змінено розмір податкового зобов'язання (у бік зменшення) або податкового кредиту (у бік збільшення) за останні 6 місяців (два квартали), і податковим органом не використане право на проведення відповідної перевірки, передбачене п. 50.3 ст. 50 гл. 2 розд. II ПК України;
- рівень податку на прибуток для сплати до бюджету по відношенню до обсягів отриманих доходів є нижче середнього по галузі у кожному з останніх чотирьох звітних податкових періодів (кварталів);
- наявність у складі податкового кредиту сум ПДВ з податкових накладних, щодо яких продавцем порушено порядок їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- наявність розбіжностей у податковій звітності з даними митних органів відносно суми експортних операцій (рядок 2.1 Податкової декларації з ПДВ);
- використання платником податків непрозорих схем з давальницькою сировиною;
- формування від'ємного значення ПДВ за рахунок здійснення попередньої оплати товарно-матеріальних цінностей (з урахуванням даних Єдиного реєстру податкових накладних);
- формування від'ємного значення ПДВ за рахунок придбання або створення (будівництва) основних засобів;
- відсутність протягом попередніх 2 років планових перевірок платників податків, яким надавалося бюджетне відшкодування за результатами камеральних перевірок;
- наявність фактів, які свідчать про транзитні поставки між платниками податків для формування податкового кредиту (податкові ями).
Рішення про призначення документальної перевірки приймається керівником контролюючого органу до закінчення проведення камеральної перевірки.
Схеми постачань можуть перевірятися за допомогою зустрічних перевірок контрагентів платника податків, відповідно до п. 2.3 Методичних рекомендацій N 236. Для проведення звірок відбираються платники податків, які мають статус відмінний від нульового (статуси 3-5, 7-9, 18, 19, 21, 28, 31), у відносинах з якими:
- проведені операції більше 50 тис. грн за податковий період;
- коригування кількісних або вартісних обсягів продажу за податковий період склали суму більше 500 тис. грн (відносно фізичних осіб - підприємців - у сумі більше 250 тис. грн);
- є інформація про застосування схем мінімізації сплати податку.
Результат камеральної перевірки оформляється:
- довідкою у вигляді висновку - у разі відсутності порушень у звітності з ПДВ;
- акту - у разі виявлення порушень у звітності з ПДВ.
Довідка у вигляді висновку, згідно з пп. 4.4.2 п. 4.4. розд. 4 Регламенту N 522, складається у разі відсутності порушень за результатами перевірки:
- правомірності нарахування від'ємного значення ПДВ;
- правомірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ.
Результати перевірки у вигляді акту складаються у випадку:
- встановлення факту порушень податкового законодавства при декларуванні податкових зобов'язань або податкового кредиту і суми від'ємного значення податку або заявленого бюджетного відшкодування ПДВ;
- відмови в наданні бюджетного відшкодування сум ПДВ (п. 200.5 ст. 200 розд. V ПК України) та виявлення факту заниження суми бюджетного відшкодування (абзац "а"п. 200.14 ст. 200 розд. V ПК України).
Якщо у процесі перевірки були виявлені методологічні або арифметичні помилки, які призвели до часткового заниження суми бюджетного відшкодування, а частина бюджетного відшкодування, що залишилася, задекларована правильно, складається акт разом з додатком довідки за формою висновку, на підставі якого складається довідка за формою "А2" про підтвердження бюджетного відшкодування ПДВ.
Відносно платників податків, яким підтверджується сума бюджетного відшкодування, складається довідка за формою:
- "А1" - тих, що відповідають критеріям для проведення бюджетного відшкодування в автоматичному порядку;
- "А2" - тих, що не відповідають критеріям для проведення бюджетного відшкодування в автоматичному порядку.
Документальні перевірки звітності з ПДВ
Згідно зі ст. 79 розд. II ПК України, документальною вважається перевірка достовірності і повноти нарахування та сплати податків. Про проведення документальної перевірки керівником контролюючого органу приймається відповідне рішення, яке оформляється наказом.
Документальні позапланові перевірки, згідно з пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 гл. 8 разд II ПК України, можуть проводиться відносно правомірності декларування:
- від'ємного значення податку більше 100 тис. грн (виїзні та невиїзні);
- бюджетного відшкодування ПДВ за наявності достатніх підстав на проведення документальної виїзної перевірки згідно з Переліком N 1238.
Під час проведення позапланових перевірок досліджуються бухгалтерські та податкові документи платника податків, а також проводяться дії з таких напрямів (табл. 2).
Таблиця 2
| N з/п | Напрями, за якими здійснюються дії контролюючи- ми органами |
Пояснення з дослідження документів | |
| 1. | Перевірка повноти нарахування податкових зобов'язань |
Нарахування податкових зобов'язань юридичних осіб перевіряється на підставі рахунків бухгалтерського обліку 30 "Готівка", 31 "Рахунки у банках", 36 "Розрахунки з покупцями та замовниками", 37 "Розрахунки з різними дебіторами", 68 "Розрахунки за іншими операціями", 74 "Інші доходи". У фізичних осіб перевіряються первинні документи, регістри податкового обліку, інші документи, пов'язані зі сплатою податків та зборів, які вони зобов'язані вести, відповідно до п. 44.1 ст. 44 гл. 1 розд. II ПК України. Перевіряється дата виникнення зобов'язань, відповідно до ст. 187 розд. V ПК України | |
| 2 | Перевірка права платника податків на застосування ставки ПДВ 0 %, звільнень від оподаткування |
В ході перевірки контролюється використання придбаних (імпортованих), виготовлених товарів та послуг в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності платника податків | |
| 3. | Аналіз бази оподаткування з реалізованих і придбаних товарів, послуг, а також дати виникнення права на податковий кредит відповідно до ст. 198 з урахуванням ст. 187розд. V ПК України |
Перевіряються документи, що підтверджують податковий кредит, експортні контракти (місце складання контракту, особи, що підписали контракт); договори, що підтверджують факт придбання товарів, призначених для експорту; довідки з банку про надходження валютної виручки на рахунки підприємства; дотримання вимог оформлення митних декларацій. Перевіряються експортні операції за договорами комісії, доручення, по яких експорт продукції відбувається через третіх осіб. Якщо зібрана інформація про зовнішньоекономічну діяльність платника податків викликає сумніви перевіряючі органи мають право звертатися до Інформаційного центру прикордонної служби України із запитом відносно фактичного перетину кордону транспортним засобом і до Національного центрального бюро Інтерполу в Україні із запитом про перевірку легальності нерезидента, достовірності проведення ним зовнішньоекономічних операцій. Перевіряються акти надання послуг, що засвідчують факт, та місце постачання таких послуг відповідно до пунктів 186.2 та 186.3 ст. 186 розд. V ПК України | |
| 4. | Перевірка операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах на предмет їх відповідності нормам ПК України та МК України | ||
| 5. | Перевірка документів з придбання (створення) основних засобів | Досліджуються технічні паспорти (умови), відповідні дозвільні документи на автомобільний транспорт та сільгосптехніку. Досліджуються записи документів бухгалтерського обліку, в яких зарахування на баланс основних засобів відображається за дебетом рахунку 10 "Основні засоби". А якщо частина побудованого об'єкту призначена платником для продажу, то зарахування на баланс відображається за дебетом рахунку 28 "Товари". Відносно включення до податкового кредиту суми ПДВ у складі витрат на придбання автотранспортного засобу фізичною особою - підприємцем контролюючий орган дотримується думки про те, що такий податковий кредит не правомірний, оскільки суб'єктом права автотранспортних засобів під час їх реєстрації є фізична особа. (Хоча питання є достатньо спірним, оскільки Лист N 7885- 0-33-08, на який посилається Регламент N 522, носить усього лише інформаційний характер і не є нормою права) | |
| 6. | Дослідження наявності складських приміщень у платника податків, який придбаває товарно-матеріальні цінності, а також звірка даних інвентаризації залишків товарів (сировини, готової продукції) на складах з картками складського обліку такого платника податків |
- | |
| 7. | Дослідження форми проведених розрахунків | У разі придбання товарно-матеріальних цінностей (послуг) право на відшкодування податку виникає у разі фактичної оплати їх вартості постачальникам таких цінностей (послуг). А у разі попередньої оплати товарно-матеріальних цінностей, перевіряється факт отримання таких цінностей (послуг), відповідно до п. 200.4 ст. 200 розд. V ПК України | |
| 8. | Дослідження дозвільних документів, за якими платником здійснюється господарська діяльність |
- | |
| 9. | Аналіз даних Податкової декларації з прибутку та фінансової звітності платника податків за період, що перевіряється, в якому виникло від'ємне значення податку або бюджетне відшкодування |
- | |
В ході проведення документальної перевірки контролюючий орган має право отримувати відомості про контрагента платника податків. Зустрічні перевірки здійснюються на підставі Порядків N 1232 та N 1245.
У разі виявлення так званих транзитних операцій приймаються заходи для здійснення зустрічних перевірок по всьому ланцюгу передачі платнику податків податкового кредиту. Результати проведення зустрічних перевірок оформляються у порядку встановленому Методичними рекомендаціями N 236.
Документальна виїзна (невиїзна) перевірка оформляється довідкою, або актом відповідно до Порядку N 984. До підписання акту (довідки) документальної перевірки враховуються надані пояснення платника податків
У тому випадку, коли посадова особа, яка здійснює перевірку відмовляється прийняти підтверджуючі документи, завірені копії таких документів можуть бути відіслані платником податків до закінчення перевірки рекомендованим листом з описом вкладення або надані контролюючому органу безпосередньо.
Платник податків має право протягом 3-х робочих днів з дня отримання акту документальної перевірки надати контролюючому органу, який призначив перевірку, документи, визначені в акті перевірки як відсутні.
Такі документи направляються контролюючому органу із супровідним листом і враховуються під час розгляду питання про прийняття повідомлення-рішення (п. 8 розд. IV Порядку N 984).
Акт (довідка) складається у 2-х екземплярах і реєструється протягом 5 робочих днів за останнім днем встановленого строку перевірки (для платників, які мають у своєму складі філії, - 10 робочих днів).
У разі відмови посадових осіб платника податків від підписання акту (довідки) перевірки службовою особою контролюючого органу складається акт, що засвідчує факт такої відмови.
Якщо платник відмовляється отримати екземпляр акту (довідки) перевірки, такий акт (довідка) відсилаються йому у порядку, встановленому ст. 58 гл. 4 розд. II ПК України, для направлення повідомлень-рішень. Платник має право прикласти до акту перевірки свої заперечення протягом 5 робочих днів після дня підписання такого акту (довідки).
Такі заперечення розглядаються контролюючим органом протягом 5 робочих днів після дати отримання і враховуються при винесенні повідомлення-рішення.
Якщо платник податків бажає взяти участь у розгляді його заперечень до акту (довідки) перевірки, контролюючий орган зобов'язаний повідомити про місце та час проведення такого розгляду на наступний робочий день з дня отримання від нього заперечень, але не пізніше ніж за два робочі дні до дня розгляду таких заперечень.
За результатами розгляду заперечень складається висновок, в якому наводиться мотивована позиція контролюючого органу по кожному пункту заперечень, наданих платником, на підставі якого платнику направляється письмова відповідь.
У разі виявлення серед контрагентів платника податків, який перевіряється, господарських суб'єктів відсутніх за місцем знаходження (місцем проживання), місце знаходження (місце проживання) таких суб'єктів встановлюється відповідно до Положення N 336.
Якщо за результатами перевірки правомірності декларування суми бюджетного відшкодування не виявлені порушення податкового законодавства складається довідка за формою "А2" у 2-х екземплярах, перший екземпляр якої передається підрозділу обліку та звітності для відображенні відповідної суми бюджетного відшкодування в особовій картці платника податків.
Остаточне підтвердження суми бюджетного відшкодування проводиться після отримання підтвердження правомірності податкового кредиту, який не має бути нижче податкового зобов'язання з ПДВ, нарахованого платником у періоді виникнення від'ємного значення податку.
У разі направлення запитів на проведення зустрічних перевірок на суму відшкодування складається довідка за формою "A3" - про перебування суми бюджетного відшкодування ПДВ у стані зустрічних звірок. Екземпляр такої довідки направляється підрозділу обліку та звітності для відображення суми відшкодування на особовій картці платника податків.
По мірі надходження матеріалів зустрічних перевірок, проводиться підтвердження суми бюджетного відшкодування на підставі довідок за формою "А2", які складаються до довідки за формою "A3".
Якщо за результатами проведеної перевірки встановлюється факт порушення податкового законодавства контролюючий орган складає повідомлення-рішення за формою до Порядку N 1236:
- "В1" - за фактом завищення бюджетного відшкодування.
- "В2" - за фактом заниження суми бюджетного відшкодування;
- "ВЗ" - за фактом відмови у бюджетному відшкодуванні;
- "В4" - за фактом зменшення розміру від'ємного значення податку;
- "Р" - за фактом виявлення грошових зобов'язань платника податків, які виявлені в ході перевірки.
У разі складання повідомлення-рішення за формою "В2", вважається, що платник добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування, згідно з п. 200.6 ст. 200 розд. V ПК України,
Така сума відображається в особовій картці платника податків і враховується у зменшенні податкових зобов'язань в наступних податкових періодах. При цьому такі суми в обов'язковому порядку підлягають опрацюванню з метою виявлення операцій, які мають ознаки сумнівності.
У разі визначення контролюючим органом суми податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування, зменшення від'ємного значення суми ПДВ, на платника податків накладається штраф у розмірі, встановленому ст. 123 гл. II розд. II ПК України.
Повідомлення-рішення вважається направленим (врученим) платнику податків, якщо воно передане посадовій особі такого платника податків під підпис або направлене листом з повідомленням про вручення (п. 58.3 ст. 58 гл. 4 розд. V ПК України).
Список використаних документів
МК України - Митний кодекс України
ПК України - Податковий кодекс України
Методичні рекомендації N 165 - Методичні рекомендації щодо організації та проведення камеральних перевірок податкової звітності платників податків, крім перевірок податкової декларації про майновий стан та доходи та податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця, затверджені наказом Міндоходів України від 14.06.2013 р. N 165
Методичні рекомендації N 236 - Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджені наказом ДПАУ від 22.04.2011 р. N 236
Методичні рекомендації N 724 - Методичні рекомендації щодо комплексного відпрацювання платників ПДВ, які формують податковий кредит за податковими накладними, не зареєстрованими у ЄРПН, затверджені наказом Міндоходів України від 29.11.2013 р. N 724
Наказ N 678 - Наказ Міндоходів України від 13.11.2013 р. N 678 "Про затвердження форм та Порядку заповнення та надання податкової звітності з податку на додану вартість"
Перелік N 1238 - Перелік достатніх підстав, які надають податковим органам право на проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податку на додану вартість для визначення достовірності нарахування бюджетного відшкодування такого податку, затверджений Постановою КМУ від 27.12.2010 р. N 1238
Положення N 336 - Положення про організацію взаємодії підрозділів податкової міліції з іншими структурними підрозділами органів державної податкової служби для встановлення місцезнаходження платника податків, затверджене наказом ДПАУ від 17.05.2010 р. N 336
Порядок N 984 - Порядок оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. N 984
Порядок N 1232 - Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджений Постановою КМУ від 27.12.2010 р. N 1232
Порядок N 1236 - Порядок направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджений наказом Мінфіну України від 28.11.2012 р. N 1236
Порядок N 1245 - Порядок періодичного надання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації вказаними органами за письмовим запитом, затверджений Постановою КМУ від 27.12.2010 р. N 1245
Регламент N 522 - Регламент опрацювання податкових декларацій з податку на додану вартість, за якими нараховано від'ємне значення та/або задекларовано бюджетне відшкодування податку на додану вартість, затверджений наказом ДПСУ від 19.06.2012 р. N 522
Лист N 7885-0-33-08 - Лист Мінюсту України від 04.08.2008 р. N 7885-0-33-08 "Щодо реєстрації транспортних засобів за фізичними особами - підприємцями"
Лист N 10295/7/99-99-19-04-02-17 - Лист Міндоходів України від 06.05.2014 р. N 10295/7/99-99-19-04-02-17 "Про податок на додану вартість"
"Консультант бухгалтера" N 14 (762) 21 липня 2014 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)
