КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

Проведення оцінки діяльності головних
бухгалтерів бюджетних установ:
практичні поради

Відповідно до ст.112 БКУ Державна казначейська служба України та її органи в межах своїх контрольних повноважень забезпечують організацію та координацію діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ та здійснюють контроль за виконанням ними своїх повноважень шляхом оцінки їх діяльності. Оцінка проводиться один раз на рік до 1 травня. Тож дізнаємось, як Держказначейство оцінює діяльність головних бухгалтерів.

Чим регламентована оцінка діяльності

Організаційні засади проведення Державною казначейською службою України та її територіальними органами (далі - орган Казначейства) оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи (далі - головний бухгалтер) своїх повноважень визначені Порядком N 1537.

Згідно із зазначеним Порядком оцінка виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень (далі - оцінка) здійснюється один раз на рік до 1 травня. Така оцінка проводиться шляхом внутрішнього та зовнішнього оцінювання діяльності головного бухгалтера бюджетної установи.

Оцінці підлягає діяльність головного бухгалтера, який працює на обійманій посаді не менше року, а також який внаслідок організаційних змін обіймає посаду менше року, якщо його посадові обов'язки не змінилися (п. 4 Порядку N 1537).

При цьому за власним бажанням можуть проходити оцінку головні бухгалтери, призначені на посаду на визначений термін, та вагітні жінки.

Діяльність головного бухгалтера, який перебуває у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами та для догляду за дитиною, оцінюється не раніше ніж через рік після виходу на роботу.

Як проходить внутрішнє оцінювання

Складання та погодження Анкети

Внутрішнє оцінювання діяльності головного бухгалтера здійснюється безпосередньо головним бухгалтером, який підлягає оцінці. Воно передбачає самостійне заповнення головним бухгалтером за погодженням із керівником бюджетної установи Анкети про виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень (додаток до Порядку N 1537; далі - Анкета).

Якщо бюджетна установа є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, то бухгалтер в обов'язковому порядку погоджує Анкету з керівником та головним бухгалтером бюджетної установи вищого рівня. На погодження до установи вищого рівня Анкету потрібно надати до 1 березня. А повернути її головному бухгалтеру з погодженням мають до 15 березня.

Погоджену Анкету головний бухгалтер подає до органу Казначейства за місцем обслуговування бюджетної установи не пізніше 1 квітня.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Головний бухгалтер може надати Комісії Анкету без відповідного погодження. Це можливо лише тоді, коли керівник бюджетної установи чи керівник та/або головний бухгалтер бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, відмовився її погодити.

Причини непогодження Анкети керівником бюджетної установи чи керівником та/або головним бухгалтером бюджетної установи вищого рівня зазначаються головним бухгалтером в Анкеті. Крім того, разом з Анкетою без відповідного погодження головний бухгалтер подає до органу Казначейства інформацію щодо вжитих заходів, які він здійснив для отримання такого погодження.

Анкета містить перелік питань щодо оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень, визначених у Типовому положенні.

Правила заповнення Анкети

Окремо зупинимось на механізмі заповнення головними бухгалтерами бюджетних установ Анкети, оскільки в Порядку N 1537 не визначено чітких вимог щодо порядку її заповнення.

Отже, на запитання, визначені в Анкеті, головний бухгалтер повинен надавати короткі та лаконічні відповіді по суті поставлених запитань.

В Анкеті повинна наводитись достовірна інформація, оскільки у разі необхідності Комісія може звернутись до головного бухгалтера з проханням надати пояснення, обґрунтування, розрахунки тощо, що підтверджують інформацію, яка наведена ним в Анкеті.

До бюджетної установи могли застосовуватися заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, виходячи з повноважень головного бухгалтера. У такому разі у відповідях на запитання щодо виконання головним бухгалтером своїх контрольних повноважень він в Анкеті має зазначити про допущені бухгалтерською службою недоліки в роботі, за які до бюджетної установи застосовувались заходи впливу.

Як проходить зовнішнє оцінювання

Зовнішнє оцінювання діяльності головного бухгалтера здійснюється органом Казначейства, який обслуговує бюджетну установу.

Для організації проведення зовнішнього оцінювання головних бухгалтерів в органах Казначейства створюється Комісія з оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень (далі - Комісія). Її очолює керівник органу Казначейства або його заступник.

З метою проведення зовнішнього оцінювання головних бухгалтерів та визначення його результатів Комісією Державної казначейської служби України затверджено перелік питань, за якими здійснюється зовнішнє оцінювання головних бухгалтерів бюджетних установ.

Перелік питань, за якими проводиться зовнішнє оцінювання головного бухгалтера, сформовано виходячи з повноважень головного бухгалтера та завдань бухгалтерської служби, визначених Типовим положенням. Воно включає питання щодо дотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетного законодавства при казначейському обслуговуванні та дотримання порядку складання та подання звітності. Із зазначеним переліком питань можна ознайомитись на веб-порталі Державної казначейської служби України (treasury.gov.ua).

Кожному питанню присвоєна максимальна кількість балів, які може набрати головний бухгалтер під час проведення зовнішнього оцінювання.

Так, для головного бухгалтера бюджетної установи, який має у своєму підпорядкуванні установи нижчого рівня, максимальна кількість балів, які він може набрати під час проведення оцінки, становить 1400 балів. А ось для головного бухгалтера бюджетної установи, який не має у своєму підпорядкуванні установи нижчого рівня, - 1100 балів.

Результати оцінювання

При визначенні результату оцінки Комісія розглядає Анкету головного бухгалтера та інформацію про допущені головним бухгалтером бюджетної установи у звітному році недоліки в роботі при виконанні своїх повноважень, підготовлену структурними підрозділами органу Казначейства.

Результат оцінки головного бухгалтера в основному залежить від кількості заходів впливу, які застосовувалися до бюджетної установи протягом звітного року за порушення бюджетного законодавства, виходячи з повноважень головного бухгалтера, в тому числі заходів впливу, які застосовувались до бюджетної установи на підставі рішень (актів ревізії) органів державного фінансового контролю за результатами здійснення ними контрольних заходів.

Головний бухгалтер може бути запрошений Комісією на її засідання для надання відповідних матеріалів на розгляд Комісії, пояснень, обґрунтувань тощо у випадку, якщо:

випадок 1 - інформація про недоліки, надана структурними підрозділами органу Казначейства, свідчить про незадовільну роботу головного бухгалтера;

випадок 2 - Анкета не погоджена керівником бюджетної установи та/або керівником і головним бухгалтером бюджетної установи вищого рівня.

Залежно від того, які заходи впливу застосовувалися до бюджетної установи за порушення бюджетного законодавства, та їх кількості, оцінка головного бухгалтера зменшується на відповідну кількість балів.

Зверніть увагу, що відповідно до ст. 116 БКУ порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених БКУ чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання. Цією ж статтею БКУ визначено перелік порушень бюджетного законодавства (40 пунктів). Заходи впливу, які можуть застосовуватися до учасників бюджетного процесу за порушення бюджетного законодавства, визначено ст. 117 БКУ.

Позитивним результатом оцінки головного бухгалтера вважається результат, коли головний бухгалтер отримав більше 70% від загальної кількості балів. Незадовільним - у разі, коли головний бухгалтер отримав менше 70% від загальної кількості балів.

Рішення Комісії щодо результатів оцінки головних бухгалтерів оформлюється протоколом. Витяг з протоколу разом із супровідним листом надсилається головному бухгалтеру та керівнику бюджетної установи для прийняття відповідного рішення.

Повторна оцінка головного бухгалтера може проводитись за дорученням керівника органу Казначейства у разі оскарження головним бухгалтером бюджетної установи, який отримав незадовільну оцінку, рішення Комісії протягом 10 днів з дня отримання витягу з протоколу засідання Комісії.

Чи можлива оцінка діяльності особи,
яка уже не обіймає посаду головбуха

На практиці може виникнути ситуація, коли на момент проведення оцінки особа вже не обіймає посаду головного бухгалтера.

Якщо особа у звітному році, за який проводиться оцінка, обіймала посаду головного бухгалтера, проте на момент проведення оцінки вже не обіймає цю посаду, виявила бажання пройти оцінку своєї діяльності за відповідний звітний період, у такому разі вона повинна заповнити Анкету, погодити її з керівником бюджетної установи (з керівником та головним бухгалтером бюджетної установи вищого рівня, якщо бюджетна установа є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня), в якій вона працювала. Потім її потрібно подати в установленому порядку до відповідного органу Казначейства за місцем обслуговування бюджетної установи для проведення зовнішнього оцінювання.

Оцінка тимчасово відсутнього головбуха

У Порядку N 1537 не визначено норми щодо проведення оцінки діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ, які підлягають оцінюванні, але в період проведення оцінки тимчасово відсутні на роботі у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності (тривалим перебуванням на лікарняному), перебуванням у тривалому відрядженні, відпустці тощо.

При цьому якщо головний бухгалтер бюджетної установи, який підлягав оцінці, в період її проведення був тимчасово відсутній на роботі, то він може подати до органу Казначейства Анкету для проведення зовнішнього оцінювання після виходу на роботу, тобто і після 1 травня. У такому разі Комісія проводить додаткове засідання та оцінює головного бухгалтера в установленому порядку.

ВИСНОВОК. Можна констатувати, що позитивний результат оцінки головного бухгалтера залежить від стану дотримання ним вимог бюджетного законодавства при казначейському обслуговуванні, виходячи з його повноважень та завдань бухгалтерської служби, визначених Типовим положенням.

Використані документи

БКУ - Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. N 2456-VI.

Порядок N 1537 - Порядок проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень, затверджений наказом МФУ від 01.12.2011 р. N 1537.

Типове положення - Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 р. N 59.

Наталія Кукуруза,
заступник начальника Управління бухгалтерського
обліку операцій державного бюджету Державної
казначейської служби України