МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЛИСТ
11.10.2013 N 3303-06/35639-12

ДП "Дирекція з будівництва
та управління національного проекту
"Повітряний експрес" та інших
інфраструктурних об'єктів
Київського регіону"
вул. Цитадельна, 7-а, м. Київ, 01015;
адреса для листування:
вул. О. Гончара, 73, каб. 2, м. Київ, 01054

Державній казначейській службі України
вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601

Антимонопольного комітету України
вул. Урицького, 45, м. Київ, 03680

Висновок уповноваженого органу за результатами
здійснення моніторингу державних закупівель

Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку) відповідно до пунктів 3, 3-1, 4, 5 частини другої статті 8 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон) та Порядку здійснення моніторингу державних закупівель, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2011 за N 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг закупівлі за державні кошти будівельно-монтажних робіт підготовчого періоду по об'єкту "Організація залізничного пасажирського сполучення м. Київ - міжнародний аеропорт "Бориспіль" - згідно з технічним завданням" (оголошення N 160318 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 07.08.2013 N 61/4 (804/4) ДП "Дирекція з будівництва та управління національного проекту "Повітряний експрес" та інших інфраструктурних об'єктів Київського регіону" (далі - Замовник) за процедурою закупівлі в одного учасника у ДТГО "Південно-Західна залізниця".

I. Дата початку здійснення моніторингу: 14.08.2013.

II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку (лист-повідомлення Мінекономрозвитку від 14.08.2013 N 3303-06/28633-12).

III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: наявність підстав для застосування Замовником процедури закупівлі в одного учасника відповідно до абзацу третього пункту 1.5 Порядку.

IV. Результати здійснення моніторингу:

На підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу встановлено наступне.

Рішення про застосування процедури закупівлі в одного будівельно-монтажних робіт підготовчого періоду по об'єкту "Організація залізничного пасажирського сполучення м. Київ - міжнародний аеропорт "Бориспіль" - згідно з технічним завданням" оформлене протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 05.08.2013 N 40.

У пункті 5 обґрунтування застосування процедури в одного учасника (далі - обґрунтування) вказано, що умовою застосування процедури закупівлі в одного учасника є пункт 3 частини другої статті 39 Закону, а саме: нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, зокрема пов'язаних із забезпеченням продуктами нафтопереробки рідкими спеціалізованого санітарного транспорту бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги, з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам.

Відповідно до пункту 7 обґрунтування документами, що підтверджують наявність умови застосування процедури закупівлі в одного учасника, є витяг з Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 N 128/2013, протокол наради від 24.07.2013 року щодо питання реалізації національного проекту "Повітряний експрес".

Проведення початку будівництва залізничного пасажирського сполучення м. Київ - міжнародний аеропорт "Бориспіль" було визначено відповідно до пункту 240.1 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 N 128/2013. При цьому строк початку робіт був визначений листопад 2013 року.

Відповідно до інформації, зазначеній у пункті 6 обґрунтування, техніко-економічне обґрунтування проекту "Організація залізничного пасажирського сполучення м. Київ - Міжнародний аеропорт "Бориспіль" ухвалено постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2011 N 335.

Пунктом 5 протоколу наради від 24.07.2013 року щодо питання реалізації національного проекту "Повітряний експрес" під головуванням Віце-прем'єр-міністра України О.Ю. Вілкула замовнику доручено в установленому порядку розпочати будівельні роботи із забезпеченням проведення відповідних процедур.

При цьому надані для здійснення моніторингу копії документів не містять документального підтвердження інформації щодо наявності обставин, що унеможливили проведення процедур конкурсних торгів, необхідних для виконання пункту 240.1 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 N 128/2013, з дати затвердження відповідного плану заходів.

Відповідно до вимог абзацу дванадцятого частини першої статті 39 Закону обґрунтування повинно містити, зокрема, посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі.

Таким чином, Замовником не надано вищевказаних документів, на підставі яких ним прийнято рішення та застосовано дану процедуру закупівлі.

Крім того, частиною другої статті 39 Закону передбачено, що процедура закупівлі в одного учасника застосовується замовником саме як виняток.

При цьому зауважуємо, що винятковість процедури закупівлі в одного учасника на відміну від інших процедур закупівлі потребує максимального обґрунтування та об'єктивного документального підтвердження необхідності застосування цієї процедури як єдино можливої в конкретному випадку за умов, визначених частиною другою статті 39 Закону.

Водночас слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 20 Закону основною процедурою закупівлі є відкриті торги, проведення яких має на меті раціональне та ефективне використання державних коштів, що забезпечується створенням конкурентного середовища серед учасників і визначенням найбільш економічно вигідної пропозиції конкурсних торгів замовником з подальшим укладенням договору про закупівлю за результатами такої процедури, сприяє максимальній економії та ефективності при здійсненні державних закупівель.

Отже, при застосуванні процедури закупівлі в одного учасника Замовником не дотримано вимог абзацу четвертого частини четвертої статті 11, частини першої, пункту 3 частини другої статті 39 Закону.

V. Висновок за результатами здійснення моніторингу:

За результатами опрацювання матеріалів, наданих Замовником, Мінекономрозвитку виявлено, що процедура закупівлі в одного учасника застосована Замовником без наявності умови застосування цієї процедури закупівлі, передбаченої пунктом 3 частини другої статті 39 Закону.

Ураховуючи зазначене, виконання зобов'язань за договором закупівлі будівельно-монтажних робіт підготовчого періоду по об'єкту "Організація залізничного пасажирського сполучення м. Київ - міжнародний аеропорт "Бориспіль" - згідно з технічним завданням" може призвести до нераціонального та неефективного використання державних коштів, що не відповідатиме меті Закону та принципам здійснення державних закупівель, закріпленим в статті 3 Закону.

VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу:

За результатами проведеного моніторингу Мінекономрозвитку рекомендує усунути вказані порушення та не допускати їх у майбутньому.

У разі неможливості їх усунення Міністерство пропонує провести процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.

VII. Додаткова інформація:

Частиною третьою статті 12 та статтею 43 Закону встановлено, що відповідальність за вибір та застосування процедур закупівлі несуть виключно службові (посадові) особи замовника - члени комітету з конкурсних торгів персонально та за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, зокрема члени комітету з конкурсних торгів замовника несуть відповідальність згідно із законами України відповідно.

Пунктом 3.14 Порядку визначено, що копію висновку Мінекономрозвитку протягом двох робочих днів з дня його підписання надсилає Державній казначейській службі (обслуговуючому банку), а в разі необхідності разом з іншими матеріалами про виявлені порушення (у разі їх наявності) - до інших контролюючих та правоохоронних органів, органу оскарження.

У зв'язку з чим Мінекономрозвитку інформує Замовника про подання даних матеріалів до правоохоронних та контролюючих органів у відповідності до пункту 22 статті 8 Закону та пункту 3.14 Порядку.

Директор департаменту державних закупівель та
державного замовлення Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України А.Є. Рубан