МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ

Затверджено
наказом Міністерства освіти України
від 10 травня 1999 р. N 134

Інструкції з безпеки життєдіяльності

Орієнтовна інструкція з безпеки
під час роботи в кабінеті (лабораторії) біології,
куточку живої природи, на навчально-дослідній
ділянці, у теплиці (оранжереї), під час екскурсій з
біології та природознавства в загальноосвітньому
навчальному закладі

І. Загальні положення

1.1. Інструкція (орієнтовний варіант) з безпеки під час роботи в кабінеті (лабораторії) біології, в куточку живої природи, на навчально-до­слідній ділянці, у теплиці (оранжереї), під час екскурсій з біології та природознавства в загальноосвітньому навчальному закладі (далі - Інструкція) поширюється на всіх учасників навчально-виховного процесу під час проведення практичних занять (демонстраційних дослідів, лабораторних і практичних робіт) у кабінеті (лабораторії) біології, у куточку живої природи, на навчально-дослідній ділянці, в оранжереї (теплиці), під час проведення екскурсій з біології в за­гальноосвітніх навчальних закладах (далі - навчальні заклади) не­залежно від форм власності.

1.2. Інструкція розроблена на основі "Правил безпеки під час роботи з біології в загальноосвітніх навчальних закладах" (ДНАОП 9.2.30-1.0-98), затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України від 16.11.98 за N 221.

1.3. Інструкція є основою для розробки інструкції з безпеки підчас про­ведення практичних занять з біології в навчальних закладах, яка розробляється завідувачем кабінету (лабораторії) біології та затвер­джується керівником (власником) навчального закладу. Вимоги за­значеної інструкції є обов'язковими для виконання.

1.4. Всі учасники навчально-виховного процесу в кабінеті (лабораторії) біології повинні знати правила надання першої (долікарської) допо­моги в разі характерних ушкоджень, мати необхідні знання і нави­чки користування медикаментами.

II. Вимоги безпеки під час проведення
практичних занять у кабінеті (лабораторії) біології
загальноосвітнього навчального закладу

1. Вимоги безпеки перед початком роботи

1.1. Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення досліду.

1.2. Звільніть робоче місце від усіх не потрібних для роботи предметів і матеріалів.

1.3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та інших предме­тів, необхідних для виконання завдання.

1.4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

1.5. Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або доруче­на вчителем.

2. Вимоги безпеки під час роботи

2.1. Користуючись скальпелями, ножицями, препарувальними голками, не спрямовуйте різальні або загострені частини цих інструментів на себе і на своїх товаришів, щоб уникнути поранень.

2.2. У разі використання спиртівки гасіть полум'я, накриваючи спеціаль­ним ковпачком; ніколи не виймайте зі спиртівки пальник з ґнотом після її запалювання; не запалюйте одну спиртівку від іншої - це загрожує пожежею.

Працюючи зі спиртівкою, бережіть одяг і волосся від спалахування.

2.3. Під час виконання робіт, у процесі яких нагрівають рідини в пробірках, закріплюйте їх у затискачах штатива або в тримачах пробірок

2.4. Під час нагрівання не спрямовуйте отвір пробірки на себе або па тих, хто поруч, щоб уникнути опіків.

2.5. Нагрівайте горючі рідини тільки на водяній бані.

2.6. Використовуючи кислоти або луги, наливайте їх тільки в скляний по­суд.

Не доливайте воду в кислоту, а навпаки, кислоту вливайте у воду:

2.7. У разі використання порошкоподібних хімічних речовин набирай­те їх тільки спеціальною ложкою (неметалевою), не торкаючись до порошків руками. Пам'ятайте, що майже всі ці речовини отруйні. Те саме стосується добрив, які використовуються для підживлення кімнатних рослин.

2.8. Усі рідини, що залишаються після проведення лабораторних занять з використанням хімічних речовин, зливайте в спеціально призна­чені банки і склянки.

2.9. Обережно поводьтеся зі скляним посудом. Якщо він розбився, не збирайте уламки руками, а змітайте їх щіткою в призначений для цього совок.

2.10. Виготовляючи препарати для розглядання їх під мікроскопом, дуже обережно беріть покривне скельце великим і вказівним пальцями правої руки за краї, розмістіть його паралельно предметному склу, яке ви тримаєте в лівій руці, у безпосередній близькості до нього, а потім випустіть скельце з пальців, щоб воно вільно лягло на препарат.

2.11. Для боротьби з комахами - шкідниками кімнатних рослин проводьте обробку рослин мильним розчином або мильною піною, тю­тюновим настоєм, 5%-м розчином сечовини.

2.12. У випадках пошкодження електричного обладнання та проводів (іскріння, коротке замикання, понаднормовий нагрів ізоляції про­водів) вимкніть електромережу до приведення її в безпечний стан.

2.13. У випадку травми негайно зверніться до вчителя.

3. Вимоги безпеки після закінчення роботи

3.1. Приберіть робоче місце, здайте вчителю або лаборанту навчально-на­очні посібники та приладдя, якими ви користувалися під час роботи.

3.2. Після закінчення практичних занять обов'язково ретельно помийте руки з милом.

4. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

4.1. У разі виникнення пожежі або загорання необхідно:

- вивести учнів з приміщення;

- повідомити пожежну охорону;

- зачинити вікна і двері, щоб вогонь не поширювався в сусіднє приміщення;

- вимкнути електромережу;

- приступити до ліквідації осередку вогню, при цьому легкозаймисті та горючі рідини і електропроводку слід гасити піском, вогнетривким покривалом, порошковим вогнегасником;

- знеструмлену електропроводку можна гасити водою або будь-яки наявними вогнегасниками.

III. Вимоги безпеки для учнів під час
роботи в куточку живої природи

1. Перед початком роботи

1.1. Одягніть спецодяг (халат, фартух тощо).

1.2. Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або доручена вчителем.

2. Під час проведення роботи

2.1. Під час пересаджування або перевалювання рослин, пікірування розсади використовуйте рукавиці.

2.2. Готуючи підживлення для рослин, не торкайтеся до добрив руками, їх треба набирати спеціальними неметалевими ложечками або со­вочками.

2.3. Не обприскуйте і не обпилюйте рослини отрутохімікатами. Для боротьби з комахами-шкідниками проводьте обробку рослин мильним розчином або мильною піною, тютюновою настоянкою, 5%-м розчином сечовини.

2.4. Очищаючи клітки птахів і вольєри тварин-ссавців, виконуйте роботу в рукавицях. Виймаючи тварин з вольєра, беріть їх за загривок, щоб уникнути укусу. Не виймайте з вольєра самок, які недавно при­несли потомство: це загрожує укусом.

2.5. У разі захворювання якоїсь тварини негайно повідомте про це вчи­теля.

2.6. Замінюючи воду в акваріумі за допомогою сифона, не висмоктуйте повітря з його трубки ротом. Користуйтеся для цього гумовою гру­шею, вставленою в трубку сифона.

2.7. Якщо під час роботи ви травмувалися, негайно зверніться до вчителя.

3. Після закінчення роботи

3.1. Приберіть робоче місце, здайте вчителю або лаборанту інструменти та приладдя, якими ви користувалися під час роботи.

3.2. Зніміть спецодяг і ретельно помийте руки з милом.

IV. Вимоги безпеки під час роботи на навчально-дослідній ділянці

1. Перед початком роботи

1.1. Переодягніться в робочий одяг і взуття.

1.2. Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або доруче­на вчителем.

1.3. Підготуйте інвентар, який необхідний для проведення роботи.

Пе­реносьте загострені сільськогосподарські знаряддя (лопати, граблі, вила тощо) у вертикальному положенні так, щоб їх робоча частина була спрямована вниз.

2. Під час проведення роботи

2.1. Під час прополювання обов'язково працюйте в рукавицях.

2.2. Переносячи землю або добрива на носилках, не перевантажуйте їх.

Додержуйтеся норм, визначених учителем.

2.3. Копаючи грунт лопатою, працюйте по черзі то правою, то лівою но­гами (по 5 хв).

Це запобігає викривленню хребта.

Працюючи лопатою, стежте за тим, щоб вона не поранила ноги.

Не перевантажуйте лопату землею: навантажуйте фунт не більш як на 1/3 штика.

2.4. Під час роботи граблями, вилами не спрямовуйте їх робочу частину на тих, хто перебуває поруч.

2.5. Переносячи вантажі, рівномірно розподіляйте навантаження на обидві руки.

2.6. Не обробляйте рослини отрутохімікатами. Таку роботу повинні ви­конувати дорослі. Після обробки ділянок отрутохімікатами не за­ходьте туди протягом 5 діб.

2.7. Працюйте у визначеному вчителем ритмі роботи.

2.8. Щоб запобігти перевтомленню, робіть десятихвилинні перерви че­рез кожні

20 або 30 хв. роботи за вказівкою вчителя.

2.9. Не їжте немиті овочі та фрукти.

2.10. У випадку травмування негайно зверніться до вчителя.

3. Після закінчення роботи

3.1. Почистіть інвентар і здайте його вчителю.

3.2. Зніміть робочий одяг і ретельно помийте руки з милом.

V. Вимоги безпеки під час екскурсій з біології та природознавства

1. Перед початком екскурсії

1.1. Ознайомтеся за стендом у кабінеті (лабораторії) біології з місцевими отруйними рослинами, грибами, небезпечними та отруйними тва­ринами.

1.2. Вирушаючи на екскурсію, одягайте одяг, що відповідає сезону і погоді, взувайте міцне взуття, яке захищає ноги від ушкоджень.

1.3. Візьміть із собою питну воду, щоб не пити з відкритих водойм.

1.4. Не беріть із собою продукти, які швидко псуються.

2. Під час екскурсії

2.1. Не пробуйте жодної із зібраних рослин на смак: пам'ятайте, що може призвести до отруєння, а також зараження шлунково-кишко­вими захворюваннями.

2.2. Не користуйтеся для заморювання зібраних комах сірчаним ефіром, хлороформом.

2.3. Не витягуйте рослини руками. Для цього користуйтеся лопатками, розпушувачами і захистіть руки рукавицями.

2.4. Для вивчення флори та фауни природної водойми користуйтеся сачками з довгими ручками.

2.5. Під час екскурсії не знімайте взуття і не ходіть босоніж.

2.6. У разі травмування, перших ознак хвороби звертайтеся до вчителя.

У нього знаходиться похідна аптечка першої допомоги.

VI. Вимоги безпеки під час проведення
практичних робіт у теплиці (оранжереї)

1. Перед початком роботи

1.1. Роботи в теплиці (оранжереї) необхідно проводити в спецодязі (ха­лати, гумові рукавиці).

1.2. Виконуйте тільки ту роботу, яка передбачена завданням або доруче­на вчителем.

2. Під час проведення роботи

2.1. Для прополювання, підживлення, розсаджування та інших робіт ко­ристуйтеся розпушувачами, сапами, совками тощо, руки захищайте рукавицями.

2.2. Під час перенесення вантажів (добрив, ящиків із розсадою, горщи­ків з квітами) додержуйтеся норм, визначених учителем.

2.3. Готуючи розчини мінеральних добрив, користуйся засобами індиві­дуального захисту.

2.4. Не використовуйте отрутохімікати (біопрепарати) для підживлення. Обробку рослин біопрепаратами повинні виконувати дорослі. При­ступайте до роботи після обробки рослин біопрепаратами тільки з дозволу вчителя.

2.5. Будьте обережні з електроприладами в приміщенні теплиці (оран­жереї), волога атмосфера підвищує рівень електронебезпеки.

2.6. Під час роботи в приміщенні теплиці (оранжереї) не вживайте їжу.

2.7. У випадку травмування звертайтеся до вчителя.

Затверджено
Наказом директора школи
від "___"____200__ р. N____
Директор_________________
________________(підпис)
(прізвище, ініціали)

Інструкція N_
з охорони праці під час проведення
навчальних занять у кабінеті біології

I. Загальні положення

1. Під час роботи в кабінеті біології будьте обережними, дотримуйтесь порядку й чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки. Безладність, поспішність, необачність у роботі й порушення правил техніки безпеки можуть призвести до нещасних випадків.

II. Вимоги безпеки перед початком роботи

1. Перед початком роботи:

а) чітко з'ясуйте порядок і правила проведення досліду;

б) перевірте наявність і надійність посуду, приладів та інших пред­метів, необхідних для виконання завдання;

в) звільніть робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів та матеріалів.

2. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням або доруче­на вчителем.

Виконувати роботи, не пов'язані із завданням, заборо­няється.

4. Не відволікайтесь самі й не відволікайте інших від роботи сторонні­ми розмовами.

III. Вимоги безпеки під час виконання роботи

1. Для виконання завдання користуйтесь посудом і приладами, виданими вчителем.

2. Нагріваючи рідини, тримайте посудину отвором від себе і не спрямовуйте на сусідів.

3. Обережно поводьтесь із гострими предметами (ножицями, препарувальними голками).

4. Розбавляючи концентровані кислоти водою, обережно доливайте кислоту у воду, а не навпаки.

5. Посуд, у якому проводять досліди з органічними розчинниками, перед заповненням повинен бути чистим і сухим.

IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи

1. Розлиті випадково кислоти або розчини лугів збирайте і зливайте в місця, вказані вчителем.

2. Після закінчення роботи ретельно вимийте руки з милом.

V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

1. Не пробуйте хімічні речовини на смак, адже будь-яка з них тією чи іншою мірою є отруйною.

2. Не заглядайте в посудину зверху (навіть у пробірку), тому що у ви­падку виштовхування рідини може статись нещасний випадок.

3. Нагріваючи рідини, не залишайте їх без нагляду навіть на короткий час.

4. У разі виявлення несправності установок негайно припиніть роботу і повідомте про це вчителя.

5. У разі потрапляння на шкіру, одяг будь-яких речовин негайно при­пиніть роботу і змийте їх великою кількістю води.

Розроблено учителем біології ___________ ___________________________
(підпис) (прізвище, ініціали)

Затверджено
Наказом директора школи
від "___"____200___ р. N___
Директор____________
(підпис)
________________________________
(прізвище, ініціали)

Інструкція N____
з охорони праці під час роботи на
шкільній навчально-дослідній ділянці

І. Загальні положення

1. Учнів потрібно ознайомити (з обов'язковим показом) з прийомами роботи, що дають змогу забезпечити правильну позу під час трудового процесу, оптимальні ритм і навантаження в роботі м'язів, а та­кож запобігають травматизму.

2. У кожному конкретному випадку вчитель, який керує роботою учнів на ділянці, зобов'язаний інструктувати дітей, як користуватися сіль­ськогосподарськими знаряддями, щоб не завдати пошкоджень ні собі, ні тим, хто перебуває поруч.

3. Одночасно на навчально-дослідній ділянці працює половина класу. Учитель, який керує роботою, повинен бути присутній під час робо­ти на навчально-дослідній ділянці й забезпечувати виконання учня­ми Правил техніки безпеки.

4. На шкільній навчально-дослідній ділянці учні працюють у халатах і рукавицях.

5. На шкільній навчально-дослідній ділянці категорично забороняєть­ся садити колючі кущі та отруйні рослини.

6. Учням, які працюють на шкільній ділянці, категорично забороня­ється робота з отрутохімікатами, інсектицидами й гербіцидами.

У разі крайньої потреби обприскування або обпилювання рослин проводять дорослі (вчителі, лаборанти, технічний персонал) за від­сутності дітей, яких потім протягом 5 діб на ділянку не допускають.

7. Під час роботи на шкільній навчально-дослідній ділянці не можна дозволяти учням працювати руками. Для цього використовують сап­ки, розпушувачі. Учні під час виконання таких робіт, щоб запобігти забрудненню рук землею, обов'язково повинні надягати рукавиці.

8. Очищають ґрунт від засмічуючих його сторонніх предметів (камін­ня, осколків скла, уламків металу тощо) за допомогою лопат, гра­бель, сап. Виконувати такі роботи руками забороняється.

9. Сільськогосподарські знаряддя повинні відповідати віку учнів.

10. Робоча частина лопат повинна бути різною її треба визначити, виходячи зі зросту учнів різних вікових груп.

11. Під час перенесення загострених знарядь (лопат, грабель, вил) з місця зберігання на навчально-дослідну ділянку учні повинні тримати їх вертикально, робочою частиною вниз, щоб не завдати травм іншим учням.

12. Бажано користуватись на шкільній навчально-дослідній ділянці лійками невеликих розмірів (місткістю до 4 л). Якщо в школі є тільки великі стандартні лійки, треба стежити за тим, щоб учні під час роботи наливали в них води не більше як 1/3 місткості лійок.

13. Під час підживлення, пікірування, пересаджування рослин, а також доглядання тварин учні надягають халати або фартухи, що постійно зберігають у приміщенні куточка живої природи, і захищають руки рукавицями.

14. Під час приготування підживлень для рослин учням забороняється доторкуватися до добрив руками, треба набирати добрива спеціаль­ними неметалевими ложечками.

15. Для боротьби з комахами-шкідниками рослин категорично заборо­няється користуватися інсектицидами.

16. Тривалість роботи учнів на шкільній навчально-дослідній ділянці встановлюється відповідно до їх віку. Учні 4-5 класів працюють на ділянці 2 год. Через кожні 20 хв роблять десятихвилинні перерви. Робота на шкільній ділянці учнів 7-8 класів як суспільно-корисна праця може тривати 3-4 год з десятихвилинними перервами че­рез кожні 30 хв. Під час кожного заняття треба урізноманітнювати види діяльності учнів, переключаючи ланки з одних видів роботи на інші.

17. Під час роботи на навчально-дослідній ділянці робота учнів з ван­тажами повинна становити не більше 1/3 робочого часу, при цьому слід дотримуватись граничних норм піднімання та опускання ван­тажів неповнолітніми, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 22.03.1996 р. за N 59.

II. Вимоги безпеки перед початком роботи

1. Приходьте на роботу на шкільній ділянці в робочому одязі і взутті.

III. Вимоги безпеки під час виконання роботи

1. Переносьте загострені сільськогосподарські знаряддя (лопати, гра­блі, вила) у вертикальному положенні так, щоб їх робоча частина була спрямована вниз: це запобігає травмуванню ваших товаришів.

2. Копаючи ґрунт лопатою, працюйте по черзі то з правої, то з лівої ноги (по 5 хв).

Це запобігає викривленню хребта.

3. Переносячи землю або добрива на носилках, не перевантажуйте їх.

Дотримуйтесь норм, установлених учителем.

4. Переносячи вантажі, рівномірно навантажуйте обидві руки.

5. Дотримуйтесь указаного вчителем ритму роботи.

6. Щоб запобігти перевтомі, робіть під час роботи десятихвилинні пе­рерви через кожні 20 або 30 хвилин за вказівкою вчителя.

7. Працюючи лопатою, стежте затим, щоб вона не поранила ноги. Не перевантажуйте лопату землею: навантажуйте її не більше ніж на 1/3 штика. Під час роботи граблями, вилами не спрямовуйте їх ро­бочу частину на тих, хто перебуває поблизу.

8. Під час прополювання працюйте обов'язково в рукавицях.

9. Не обприскуйте і не обпилюйте рослини отрутохімікатами.

Якщо це буде необхідно, таку роботу виконають дорослі.

Після обробки ді­лянок отрутохімікатами не заходьте туди протягом 5 діб.

10. Не їжте немиті коренеплоди, овочі, ягоди.

IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи

Після закінчення роботи на ділянці почистіть інвентар, здайте його, зніміть робочий одяг і ретельно вимийте руки з милом.

V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

1. У випадку якоїсь травми відразу ж зверніться до вчителя:

він надасть першу медичну допомогу і, якщо потрібно, відправить до шкільного лікаря.

2. За необхідності викликати швидку допомогу за телефоном 03.

Розроблено учителем біології _____________ ___________________________
(підпис) (прізвище, ініціали)

Затверджено
Наказом директора школи
від "___"____200___ р., N ____
Директор__________________
___________________________
(прізвище, ініціали)

Інструкція N_____
з охорони праці під час проведення
лабораторних занять, практичних робіт,
демонстраційних дослідів у кабінеті біології

І. Загальні положення

1. Інструкція з охорони праці під час роботи в кабінеті біології дл учнів повинна бути вивішена на видному місці. Тут же вивішують інструкції під час екскурсії та інструкції з охорони праці під час ро­боти на навчально-дослідній ділянці. Особливо важливо стежити за виконанням правил техніки безпеки під час лабораторних занять, практичних робіт учнів, екскурсій, а також під час експериментів. Якщо учні мають користуватись реальними інструментами та ін­струментами, що колються (скальпелями, ножицями, препаруваль­ними голками), то необхідно провести інструктаж учнів про робо­ту з ними. Учні повинні набути міцних навичок брати інструменти тільки за ручки (ножиці за кільця), не спрямовувати їх загострені частини на себе та сусідів. У разі повторного використання одних і тих же інструментів необхідно запропонувати самим учням розпо­вісти про техніку безпеки під час користування ними.

2. Категорично забороняється мати в кабінеті біології електронагрі­вальні прилади з відкритою спіраллю. Для демонстраційних дослідів допустиме використання електронагрівальних приладів із закритою спіраллю розжарювання.

3. Якщо в кабінеті біології є газова мережа, її вмикає вчитель, який проводить заняття. Він повертає загальний газовий кран тільки під час лабораторної роботи або демонстраційного досліду, коли потріб­но щось нагріти. Перед вмиканням мережі перевіряють, чи закриті всі крани на демонстраційному та лабораторних столах. Відразу піс­ля закінчення лабораторної роботи або демонстраційного досліду вчитель знову перевіряє крани на демонстраційному та лаборатор­них столах, після чого вимикає газову мережу.

4. У кабінеті (лабораторії) біології забороняється користуватись інсек­тицидами для боротьби з комахами-шкідниками кімнатних рослин. Допускається обробка рослин мильним розчином або мильною пі­ною, тютюновою настоянкою, 5%-м розчином сечовини.

5. У разі використання технічних засобів навчання вживають запобіжних заходів, спільних для всіх навчальних предметів. Навчальні фільми де­монструють у кабінеті (лабораторії) біології тільки на вузькоплівних кінопроекторах, причому плівки повинні бути вогнетривкими. Вихід з кабінету (лабораторії) біології, де демонструють фільми, пови­нен вести безпосередньо на сходову клітку, в, рекреаційне приміщен­ня або коридор. Друга половина дверей повинна легко відчинятися. Біля дверей кабінету (лабораторії) біології не повинно бути предме­тів, що утруднюють вільний вихід з приміщення. До демонстрування кінофільмів допускаються особи, які мають права кіномеханіків або демонстратора вузькоплівного кіно і талон з техніки безпеки.

II. Вимоги безпеки перед початком роботи

1. Перед проведен ням лабораторних робіт, під час яких необхідно щось підігрівати на полум'ї газових пальників, учитель інструктує учнів, як ними користуватися: піднісши запалений сірник до отвору паль­ника, вмикають газ поворотом крана; регулюють подачу повітря в пальник, добиваючись синьо-фіолетового забарвлення полум'я (жовтий його колір свідчить про неповне згоряння світильного газу, причому в повітря виділяється отруйний чадний газ); у разі поши­рення полум'я всередину пальника погасити і дати йому охолонути, закрити подачу повітря і знову запалити пальник; гасити пальник тільки припиненням подачі в нього газу, закриванням крана.

Ін­структаж треба супроводжувати показом.

2. Перед початком лабораторних робіт, під час яких використовується відкрите полум'я спиртового або газового пальника, треба нагадувати учням про те, що необхідно берегти від спалахування волосся та одяг.

3. Перед виконанням лабораторних робіт, у процесі яких нагрівають рідини в пробірках, учитель зобов'язаний ознайомити учнів з пра­вилами техніки безпеки: не спрямовувати отвір пробірки на себе або на тих, хто перебуває поряд, щоб уникнути важких опіків, які мо­жуть бути спричинені рідиною, що виплескується під час закипан­ня; закріплювати пробірки в затискачах штативів або в спеціальних ручних затискачах. Треба категорично заборонити притримувати пробірки паперовими смужками. Інструктаж потрібно супроводжу­вати показом правильних прийомів роботи.

III. Вимоги безпеки під час виконання роботи

1. Під час роботи забороняється запалювати одну спиртівку від іншої. Гасити спиртівку дозволяється тільки ковпачком. У неробочому ста­ні спиртівки треба зберігати в металевих ящиках.

2. Під час проведення демонстраційних дослідів дозволяється використовувати електронагрівальні прилади тільки із закритою спіраллю розжарювання.

3. Кип'ятити горючі рідини на відкритому вогні категорично заборо­няється.

Такі досліди проводять тільки на водяній бані.

4. Під час виконання лабораторних робіт з використанням лаборатор­ного обладнання (пробірок, хімічних склянок, предметних і накрив­них скелець тощо) необхідно ознайомити учнів з технікою безпеки під час роботи з таким обладнанням: не натискувати сильно паль­цями на стінки пробірок, хімічних склянок, легко брати предметні стекла за краї, щоб уникнути поранення пальців.

5. Під час проведення лабораторних робіт з фіксованим у формалін матеріалом його перед заняттям виймають з розчину і ретельно промивають під сильним струменем води.

6. Під час лабораторних робіт учням забороняється доторкуватися ру­ками до порошкоподібних хімікатів, їх потрібно набирати спеціаль­ними ложечками (неметалевими). Перед тим як використовувати розчин кислот і лугів, необхідно проінструктувати учнів про техні­ку безпеки під час роботи з цими речовинами: наливати їх тільки в скляний посуд, не допускати, щоб вони потрапляли на шкіру та одяг, для розведення розчинів кислот вливати їх у воду. Додавати воду в розчини кислот забороняється.

7. Необхідно стежити за тим, щоб на лабораторних столах були тільки навчальні посібники, інструменти та прилади, що стосуються занять.

8. Користуючись спиртівкою, не задувайте полум'я, а гасіть його, по­криваючи спеціальним ковпачком.

Під час роботи бережіть волосся та одяг від спалахування. Не до­пускайте заливання полум'я киплячою рідиною, а якщо це все-таки трапиться, закрийте газовий кран.

9. Коли користуєтесь скельцем, лезом для безпечного гоління, препару­вальною голкою, ніколи не спрямовуйте різальні або колючі частини цих інструментів на себе, на своїх товаришів, щоб уникнути поранень.

10. Нагріваючи рідини в пробірці, користуйтеся тільки спеціальним три­мачем для неї, а не паперовою смужкою, не спрямовуйте отвір про­бірки на себе та своїх товаришів. Усе це допоможе уникнути опіків.

11. Під час використання порошкоподібних хімічних речовин набирай­те їх тільки спеціальною ложечкою (неметалевою), не доторкаючись до порошків. Пам'ятайте, що багато з цих речовин отруйні. Те саме стосується добрив, які використовуються для підживлення кімнат­них рослин.

12. Виготовляючи препарати для розглядання їх під мікроскопом, дуже обережно беріть скельце великим та вказівним пальцем пра­вої руки за краї, розмістіть його паралельно предметному склу, яке ви тримаєте у лівій руці, у безпосередній близькості до нього, а потім випустіть скельце з пальців, щоб воно вільно лягло на пре­парати.

IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи

1. Усі рідини, що залишаються після проведення лабораторних занять з використанням хімічних речовин, зливайте не у водопровідну ра­ковину, а в скляну чашку або склянку, спеціально виставлену з цією метою.

2. Обережно поводьтеся зі скляним посудом. У випадку, якщо він усе-таки розіб'ється, не збирайте осколки руками, а змітайте їх щіточ­кою в призначений для цього совок.

3. Не мийте скляний посуд милом: він стає слизьким і його легко ви­пустити з рук і розколоти.

4. Після закінчення лабораторної роботи обов'язково ретельно вимий­те руки з милом.

V. Дії в аварійних ситуаціях

1. У випадках травми або опіку відразу ж звертайтеся до вчителя, він надасть допомогу;

в разі необхідності викликати швидку допомогу за телефоном 03.

2. Для надання першої допомоги в разі травм у кабінеті біології треба обов'язково мати аптечку.

Розроблено учителем біології ____________ ______________________
(підпис) (прізвище, ініціали)

Затверджено
Наказом директора школи
від "___"____200___ р., N ___
Директор __________________
(підпис)
____________________________________
(прізвище, ініціали)

Інструкція N____
з охорони праці під час проведення
екскурсії з біології

I. Загальні положення

1. Перед проведенням екскурсії її керівник ретельно обстежує ту ділянку природного оточення школи, куди будуть виведені діти, вибирає ті місця, де немає небезпеки нападу хижаків, отруйних тварин (змій, павукоподібних, багатоніжок та ін.), де немає трясовин.

2. У керівництві екскурсантами вчителеві допомагають батьки учнів. Бажано, щоб на кожні 10 учнів припадало по одному дорослому або старшому учневі. Категорично забороняється об'єднувати для екскурсії по кілька класів.

II. Вимоги безпеки перед початком екскурсії

1. Перед проведенням екскурсії роблять перекличку учнів класу і від­мічають присутніх. Для керівництва кожною групою призначається дорослий або вожатий загону. Другу перекличку проводять після прибуття на місце екскурсії, третю - перед відправленням у зворотний шлях, четверту - після повернення з екскурсії.

2. Якщо для доставки учнів до місця екскурсії використовується гро­мадський транспорт, посадку здійснюють групами під керівництвом дорослого або старшого учня. При цьому в транспортні засоби захо­дять спочатку учні, а потім особа, яка керує ними. У такому самому порядку здійснюється й висадка дітей з транспортного засобу. Можна доставляти учнів до місця екскурсії також на спеціально виділених транспортних засобах. Для цього дозволяється викорис­товувати автобуси й закриті ^вантажні машини, обладнані для пе­ревезення людей. Для перевезення дітей транспортними засобами необхідно підбирати найдосвідченіших водіїв, які мають стаж не менш як три роки безперервної роботи водія. Перевозити дітей на відкритих вантажних машинах категорично забороняється. Під час перевезення дітей у вантажному автомобілі необхідно, щоб у кузові було не менш як двоє дорослих. Під час переїзду учням забороня­ється висовуватися з вікон, сідати і висаджуватися з транспортного засобу під час руху.

3. Для вивчення флори або фауни водоймища заздалегідь вибрати таке місце, де його глибина настільки мала, що гарантує від нещасних випадків. Входити у воду учням забороняється. Для ознайомлення з живими об'єктами водоймища використовують сачки на довгих палках. Користуватись човнами або містками, розміщеними над глибокими місцями водоймищ, категорично забороняється.

4. Перед тим як організувати екскурсію, треба ознайомити учнів з вимогами охорони природи, з місцевими отруйними рослинами, такими, як дурман, блекота, вовче лико, бліда поганка тощо, і категорично заборонити учням пробувати на смак будь-яку рослину із зібраного матеріалу. У кабінеті школи повинен бути стенд з фотографіями або малюнками отруйних рослин.

Необхідно ознайомити учасників екскурсії з місцевими отруйними тваринами (зміями, павукоподібними, багатоніжки), переносника­ми (наприклад, гризунами) або передавачами (кліщами, комахами) інфекційних захворювань. З цією метою в приміщенні кабінету біо­логії створюють спеціальні стенди з малюнками і фотографіями, що супроводжуються відповідними текстами, які пояснюють, чим не­безпечна кожна тварина і як запобігти цій небезпеці.

5. Вирушаючи на екскурсію з дітьми, учитель повинен мати при собі похідну аптечку першої допомоги.

III. Вимоги безпеки під час проведення екскурсії

1. Ознайомтесь зі стендом у кабінеті біології, де зображені місцеві отруйні рослини, отруйні й небезпечні тварини.

2. Вирушаючи на екскурсію, одягайте одяг, що відповідає сезону і по­годі, на ноги взувайте міцне взуття, панчохи або шкарпетки. Під час екскурсії не ходіть босоніж.

3. Візьміть із собою питну воду у флязі або пляшці, щоб не пити води з відкритих водоймищ, де звичайно трапляються мікроби - збудни­ки захворювань.

4. Не пробуйте жодної із зібраних рослин на смак: пам'ятайте, що це може призвести до отруєння, а також зараження шлунково-кишко­вими хворобами.

5. Підчас проведення екскурсії забороняється використовувати отруй­ні речовини:

хлороформ, сірчаний ефір для зморювання комах.

6. Не витягуйте рослин руками. Для цього користуйтесь лопатками, розпушувачами і захистіть руки рукавицями.

7. Забороняється розпалювати багаття під час екскурсій, щоб уникнути лісових пожеж і опіків учнів.

IV. Вимоги безпеки після закінчення екскурси

Після екскурсії з біології необхідно:

1. Зібрати всі експонати, назбирані під час екскурсії.

2. Експонати переглянути, чи немає отруйних рослин.

3. Перевірити зовнішній вигляд кожної дитини, чи немає ніяких ушкоджень.

4. Зібрати весь інвентар (розпушувачі, лопатки).

5. Оглянути відкриті місця тіла, чи немає укусів шкідливих комах, кліщі

6. Після підбиття підсумків діти миють руки з милом.

V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

У випадку травми необхідно негайно звернутись до вчителя по до­помогу.

Вчитель надає першу медичну допомогу, а в разі необхідності організовує виклик швидкої допомоги за тел. 03.

Розроблено учителем біології __________ ____________________________
(підпис) (прізвище, ініціали)