КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Звіт про заборгованість за бюджетними коштами (Форма № 7):
особливості заповнення
У бухгалтерів бюджетних установ виникає безліч запитань щодо заповнення Звіту про заборгованість за бюджетними коштами (форма № 7) під час складання місячної, квартальної та річної звітності. Відповіді на них ми отримали в Державній казначейській службі України.
ПИТАННЯ: Яка кредиторська заборгованість відображається в додатку 19 до Порядку складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012р. № 44 (далі - Порядок № 44)?
ВІДПОВІДЬ: У рядку 120 «Кредиторська заборгованість за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства» Довідки про дебіторську та кредиторську заборгованість за операціями, які не відображаються у формі № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами» (додаток 19 до Порядку № 44), показують кредиторську заборгованість, яку розпорядники бюджетних коштів не встигли зареєструвати в органах Казначейства станом на дату складання звітності.
Наведемо найпоширеніші випадки, коли це має місце.
Ситуація 1
Бюджетна установа отримала накладну на товар чи акт наданих послуг (виконаних робіт) в останні дні місяця й не встигла зареєструвати бюджетні фінансові зобов'язання. У бухгалтерському обліку на підставі накладної (акта) була відображена господарська операція, і як наслідок утворилася кредиторська заборгованість.
Після внесення коректив наказом Мінфіну від 09.10.2013 р. № 866 до Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну від 02.03.2012 р. № 309 (далі - Порядок № 309), зокрема до п. 2.4 цього Порядку було внесено зміни, і семиденний термін, відведений для реєстрації бюджетних фінансових зобов'язань, більше не обмежується останнім робочим днем місяця. Тому бюджетна установа в описаній ситуації не допустила жодних порушень.
Однак той факт, що бюджетні фінансові зобов'язання не були зареєстровані в місяці отримання накладної (акта), впливає на порядок відображення кредиторської заборгованості у формі № 7.
У Звіті про заборгованість за бюджетними коштами (форма № 7) суми такої незареєстрованої кредиторської заборгованості не відображаються. Складаючи квартальну звітність, зазначену заборгованість відображають у рядку 120 «Кредиторська заборгованість за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства» додатка 19. Після того як у поточному році зареєструють бюджетні фінансові зобов'язання за такою кредиторською заборгованістю, її відображають у формі № 7 (крім річної звітності).
Ситуація 2
Бюджетна установа не зареєструвала кредиторської заборгованості на кінець звітного року, оскільки обсяг кредиторської заборгованості перевищує бюджетні асигнування.
У разі наявності кредиторської заборгованості за фінансовими зобов'язаннями, узятими протягом поточного звітного періоду (року) та попередніх бюджетних періодів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених БКУ законом про Державний бюджет України, рішенням про місцевий бюджет, вона відображається в Довідці про дебіторську та кредиторську заборгованість за операціями, які не відображаються у формі № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами» (додаток 19 до Порядку № 44). На це вказує п. 4.6 Порядку № 44.
У такому випадку для кредиторської заборгованості, що перевищує бюджетні асигнування, відводять один із рядків, що підсумовуються в рядку 130 «Розрахунки за іншими операціями».
Ситуація 3
У бюджетній установі обліковується кредиторська заборгованість, яка утворилася в межах кошторисних асигнувань, була зареєстрована в органах Казначейства, але в поточному році відсутні бюджетні асигнування за відповідною програмою.
Тоді кредиторську заборгованість відображають у графі 9 «Кредиторська заборгованість на кінець звітного періоду (року), усього» форми № 7 за тими кодами бюджетної класифікації, за якими вона виникла, керуючись абз. 24 п. 3.6 Порядку № 44.
Після визначення головним розпорядником, за якими кодами бюджетної класифікації погашатимуть заборгованість і реєстрації відповідних бюджетних фінансових зобов'язань відповідно до п. 2.14 Порядку № 309, її показують у формі № 7 за визначеними для погашення бюджетної класифікації (після її реєстрації в органах Казначейства за новими кодами).
Так діють, коли склалася кредиторська заборгованість, яка не перебуває на обліку в органах Казначейства, за бюджетними програмами, за якими відсутні бюджетні асигнування.
ПИТАННЯ. Зареєстровану кредиторську заборгованість відображають у формі № 7, а незареєстровану - у додатку 19. Тоді у формі № 7 річної звітності незареєстрованої кредиторської заборгованості (на кінець року) не повинно бути?
ВІДПОВІДЬ: Так, у графі 9 «Кредиторська заборгованість на кінець звітного періоду (року) усього» форми № 7 показують лише зареєстровану кредиторську заборгованість. Решту сум кредиторської заборгованості, бюджетні зобов'язання за якими не обліковуються в органах Казначейства, потрапляють у додаток 19.
ПИТАННЯ. Чи повинні дані графи 9 «Кредиторська заборгованість на кінець звітного періоду (року) усього» форми № 7 дорівнювати цифрам із її графи 13 «Зареєстровані бюджетні фінансові зобов'язання на кінець звітного періоду (року)усього»?
ВІДПОВІДЬ: Ні, Порядок № 44 не вимагає тотож ності граф 9 та 13 форми № 7. Так, дані в зазначених графах відрізнятимуться зокрема у випадках, коли:
- було зареєстровано бюджетні фінансові зо бов'язання для попередньої оплати товарів, робіт і послуг з урахуванням вимог постанови КМУ від 09.10.2006 р. № 1404 й інших нормативно-право вих актів, що регулюють питання попередньої оп лати за бюджетні кошти;
- наприкінці місяця не зареєстровано бюджетних фінансових зобов'язань за кредиторською заборгованість, а їх зареєстрували на початку наступного місяця.
ПИТАННЯ. Яка кредиторська заборгованість відображається в графі 11 «Кредиторська заборгованість на кінець звітного періоду (року), з неї термін оплати якої не настав» форми № 7, ураховуючи, що в усіх договорів, крім довгострокових, строк дії обмежено 31 грудня поточного бюджетного року?
ВІДПОВІДЬ: У графі 11 «Кредиторська заборгованість на кінець звітного періоду (року), з неї термін оплати якої не настав» форми № 7 із загальної суми кредиторської заборгованості (графа № 9), що виникла на дату складання бюджетної звітності під час виконання кошторису (плану використання бюджетних коштів) за поточний та минулі звітні роки, уточнюється сума заборгованості, термін оплати якої не настав (абз. 19 п. 3.6 Порядку № 44).
Як зазначила Державна казначейська служба України в листі від 12.07.2013 р. № 17-08/1343-15408 у графі «Примітки» Реєстру бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, мають проставляти термін погашення бюджетного фінансового зобов'язання. Там же Казначейство роз'яснило, що дату погашення бюджетного зобов'язання визначають за умовами укладеного договору та на підставі актів виконаних робіт (наданих послуг), термінів виплати зарплати чи сплати податків. До сплину зазначених термінів кредиторська заборгованість вважається такою, термін оплати якої не настав.
Якщо строк дії договору встановлено до 31 грудня 2013 року, то для більшості договорів це буде, відповідно, і дата погашення бюджетного фінансового зобов'язання. Проте може статися, що, скажімо, строк дії договору встановлено 31.12.2013 р., а порядок розрахунків - протягом 10 календарних днів після отримання товару (надання послуги, виконання роботи). У разі коли накладну отримано чи складено акт, наприклад, 26 грудня 2012 року то формально граничний термін оплати (погашення зобов'язань) - 5 січня 2014 року. Але це можливо лише теоретично, адже бюджетний рік, у межах якого утворилася кредиторська заборгованість, уже завершився.
Таким чином, у графі 11 форми № 7 річної звітності кредиторської заборгованості, термпі оплати якої не настав, не повинно бути (за деякими винятками). Адже під час реєстрації бюджетних зобов'язань у графі «Примітки» Реєстру дату погашення бюджетних фінансових зобов'язань проставляють не пізніше ніж 31 грудня поточного року. Виключенням може бути заборгованість за довгостроковими договорами, у яких прописано особливий порядок розрахунків.
Людмила Гізатуліна,
директор Департаменту консолідованої звітності
Державної казначейської служби України
