КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

Основні засоби:
списуйте з балансу без помилок

У бухгалтерському обліку інформація про основні засоби та інші необоротні матеріальні активи відображається відповідно до Положення N 611. Але треба сказати, що це Положення не містить норм щодо обліку списання з балансу та порядку оформлення вибуття основних засобів. Механізм списання з балансу об'єктів державної власності, якими є матеріальні активи, що відповідно до законодавства визнаються основними засобами, визначено Порядком N 1314.

Порядок списання основних
засобів* з балансу

Відповідно до п. 4 Порядку N 1314 майно підлягає списанню, якщо:

- не може бути відчужене, безоплатно передане державним підприємствам, установам чи організаціям та щодо якого не можуть бути застосовані інші способи управління (або їх застосування може бути економічно недоцільним);

- майно морально або фізично зношене, непридатне для подальшого використання суб'єктом господарювання, зокрема у зв'язку з будівництвом, розширенням, реконструкцією та технічним переоснащенням;

- майно пошкоджене внаслідок аварії чи стихійного лиха і відновленню не підлягає;

- виявлено нестачу майна в результаті інвентаризації.

Пунктом 5 Порядку N 1314 визначено, що списання майна здійснюється суб'єктом господарювання, на балансі якого воно перебуває, на підставі прийнятого суб'єктом управління рішення про надання згоди на його списання.

Списання повністю амортизованих основних засобів, інших необоротних матеріальних активів суб'єкта господарювання, первісна (переоцінена) вартість яких становить менш як 10 тис. грн, здійснюється за рішенням керівника установи.

Для встановлення факту непридатності використання майна і неможливості та/або неефективності проведення його відновного ремонту чи неможливості його використання іншим чином, а також для оформлення документів на списання майна, утворюється комісія зі списання майна (п. 9 Порядку N 1314).

Утворена комісія проводить інвентаризацію майна, що пропонується до списання, та за її результатами складає акт на списання майна, в якому детально зазначає причини його списання та висновок про економічну (технічну) недоцільність та/або неможливість відновлення (п. 13 Порядку N 1314).

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Для остаточного списання майна з балансу установа повинна отримати рішення про надання згоди відповідного суб'єкта управління. Тільки після цього можливий демонтаж об'єкта основних засобів.

Розбирання, демонтаж та списання майна, а також відображення на рахунках бухгалтерського обліку фактів проведення відповідних господарських операцій забезпечує безпосередньо установа, на балансі якої перебуває майно (п. 22 Порядку N 1314). Після закінчення демонтажу списаного майна та оприбуткування матеріалів і запчастин установа повинна подати звіт про списання майна установі вищого рівня (форму наведено у додатку 3 до Порядку N 1314).

Основні засоби - списуємо,
матеріали - оприбутковуємо

Для відображення в бухгалтерському обліку інформації щодо списання основних засобів слід керуватись Положенням N 611, типовими формами з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів, та Інструкцією N 125/70. Списання матеріальних цінностей проводиться за первісною вартістю або за переоціненою вартістю (у разі проведення індексації або переоцінки матеріальних цінностей). При списанні основних засобів враховується також сума накопиченого зносу.

Відповідно до п. 23 Порядку N 1314 всі вузли, деталі, матеріали та агрегати розібраного та демонтованого обладнання, придатні для ремонту іншого обладнання чи для подальшого використання, а також матеріали, отримані в результаті списання майна, оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку запасів. Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати оприбутковуються як вторинна сировина (металобрухт і т. д.). Оцінка придатності вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, отриманих в результаті списання майна, проводиться постійно діючою комісією, призначеною керівником установи (п. 24 Порядку N 1314).

У бухгалтерському обліку оприбуткування матеріалів, отриманих від ліквідації та розбирання необоротних активів, відображається на відповідних субрахунках для обліку запасів Плану рахунків. Якщо їх можна використати в подальшому, то їх оприбутковують на субрахунку 238 "Запасні частини до транспортних засобів, машин і обладнання".

Для обліку необоротних активів, що вибули, використовується Меморіальний ордер N 9 "Накопичувальна відомість про вибуття та переміщення необоротних активів".

Розглянемо списання основних засобів на прикладі комп'ютера.

В бухгалтерському обліку бюджетних установ комп'ютерна техніка обліковується на субрахунку 104 "Машини та обладнання". Отже, відповідно до Типової кореспонденції комп'ютерне обладнання списується з балансу бюджетної установи за дебетом субрахунків 131 "Знос основних засобів" та 401 "Фонд у необоротних активах за їх видами" і кредитом субрахунку 104 "Машини та обладнання" Плану рахунків.

Для оформлення вибуття комп'ютера комісією у двох примірниках складається Акт про списання основних засобів (типова форма N ОЗ-3 (бюджет)). При оформленні Акта комісія вказує найменування, кількість і вартість отриманих у результаті списання комп'ютера матеріальних цінностей. Один примірник акта передають в бухгалтерію, другий залишається у матеріально відповідальної особи і є підставою для здавання на склад металобрухту, запчастин та матеріалів, які утворилися внаслідок ліквідації основних засобів.

Непридатні для подальшого використання деталі, вузли та матеріали розібраної і демонтованої комп'ютерної техніки обліковують на субрахунку 239 "Інші матеріали" і підлягають обов'язковому здаванню установі, на яку покладено збір такої сировини. Також підлягають обов'язковому здаванню деталі з кольорових металів. Якщо їхнє може використати бюджетна установа, їх здають на підприємства зі збирання кольорових металів.

Особливу увагу слід приділити деталям і вузлам, що містять дорогоцінні метали. Такий брухт має бути окремо оприбуткований на субрахунку 239 "Інші матеріали".

Деталі та вузли списаних основних засобів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, вилучені після демонтажу, підлягають здаванню на спеціалізовані підприємства, які здійснюють приймання та переробку відходів і брухту дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Знищувати, здавати у брухт техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, без попереднього їх вилучення та одночасного оприбуткування придатних для подальшого використання деталей заборонено (п. 26 Порядку N 1314).

Основні бухгалтерські операції зі списання комп'ютерної техніки наведемо в таблиці нижче.

Зміст операції  Бухгалтерський облік 
  дебет рахунка  кредит рахунка 
1. Списана вартість комп'ютера на підставі акта форми N ОЗ-3 (бюджет) та висновку про непридатність  401  104 
131  104 
2. Оприбутковано матеріали, отримані від ліквідації та розбирання комп'ютера, які залишені для ремонту та інших потреб установи  238  711 
3. Оприбутковано деталі і запасні частини, які містять дорогоцінні метали та підлягають передачі спеціалізованому підприємству  239  711 
4. Передано за актом приймання-передачі деталі та запчастини, що містять дорогоцінні метали, для переробки спеціалізованому підприємству, яке має ліцензію на ці послуги  364  239 
5. Надійшли кошти на спеціальний реєстраційний рахунок установи за здані у вигляді брухту дорогоцінні метали (золото, платину, срібло)  323  364 
б. Відображено заборгованість перед бюджетом за здані дорогоцінні метали  711  642 
7. Перераховано до державного бюджету частину належних коштів за здані у вигляді брухту дорогоцінні метали  642  323 
8. Віднесено на видатки установи вартість послуг з вилучення дорогоцінних металів на підставі акта викона­них робіт  811  675 
9. Перераховано за послуги спеціалізованій організації за актом виконаних робіт  675  323 
10. Списано на видатки установи вартість деталей та запчастин, що залишилися після ліквідації, які викори­стані при ремонті іншої комп'ютерної техніки  811  238 

Видатки з оплати вартості послуг спеціалізованої організації з вилучення дорогоцінних металів здійснюється бюджетною установою за кодом класифікації видатків 2240 "Оплата послуг (крім комунальних)".

Кошти від здавання брухту

Зазначимо, що бюджетні установи не можуть розпоряджатися коштами, що надійшли від здавання брухту дорогоцінних металів уловному обсязі. Відповідно до п. 54 частини другої ст. 29 БКУ {про це ж сказано і в проекті закону про держбюджет-2014) 80% коштів, отриманих підприємствами, установами та організаціями, що утримуються за рахунок державного бюджету за здані у вигляді брухту і відходів золото, платину, метали платинової групи, дорогоцінне каміння, і 50% коштів, отриманих цими підприємствами, установами та організаціями за здане у вигляді брухту і відходів срібло належать до доходів загального фонду Державного бюджету України. Це означає, що якщо бюджетна установа здасть у вигляді брухту і відходів зазначені цінності, то не вся сума отриманих коштів від їх здавання залишиться в розпорядженні бюджетної установи. Відповідно 80 і 50% отриманих коштів буде перераховано в дохід загального фонду бюджету.

Кошти за здані у вигляді брухту і відходів дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння перераховуються до загального фонду Державного бюджету України та обліковуються в органах Казначейства за кодом класифікації доходів бюджету 31020000 "Надходження коштів від Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння".

БКУ встановлено, що надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна) відноситься до 4 підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ (п. 4 ст. 13 БКУ). Згідно з класифікацією доходів бюджету надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна обліковуються за кодом 25010400 "Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)".

Кошти, які отримують бюджетні установи від реалізації необоротних активів, утому числі і списаних, за здані як брухт і відходи чорні, кольорові, дорогоцінні метали, дорогоцінне каміння у розмірах, що згідно із законодавством залишаються у розпорядженні установи та зараховуються до спеціального фонду державного бюджету на відповідні рахунки, відкриті в органах Казначейства за балансовим субрахунком 3125 "Рахунок для зарахування до спеціального фонду державного бюджету власних надходжень бюджетних установ". Зазначені кошти можуть використовуватися на ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей, покриття витрат, пов'язаних з організацією збирання і транспортування відходів і брухту на приймальні пункти, а також на господарські потреби бюджетних установ згідно з кошторисом.

__________

* Порядок N 1314 та Положення N 611 вживають різні визначення щодо основних засобів: "основні фонди (засоби)" та "основні засоби" відповідно. Далі у статті використовуватимемо більш новий термін - "основні засоби".

Використані документи

БКУ - Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. N 2456VІ.

Порядок N 1314 - Порядок списання об'єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. N1314.

Типова кореспонденція - Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями бюджетних установ, затверджена наказом МФУ від 26.06.2013 р. N 611.

Інструкція N 125/70 - Інструкція зі складання типових форм з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів, затверджена наказом Головного управління Держказначейства та Держкомстату від 02.12.1997 р. N 125/70.

Положення N 611 - Положення з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджене наказом МФУ від 26.06.2013 р. N 611.

План рахунків - План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджений наказом МФУ від 26.06.2013 р. N 611.

Галина Шамрай,
начальник Управління бухгалтерского обліку
операцій державного бюджету
Державної казначейскої служби України

Ірина Червак,
головний казначей відділу бухгалтерського обліку
та звітності розпорядників коштів
Управління бухгалтерського обліку
операцій державного бюджету
Державної казначейської служби України