КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА
05.06.2013

Справа N 2а-8893/12/2670

Про визнання постанови протиправною
в частині, зобов'язання вчинити дії

Головуючий у 1-й інстанції: Головань О.В.

Суддя-доповідач: Борисюк Л.П.

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого, судді Борисюк Л.П., суддів: Петрика І.Й., Собківа Я.М., при секретарі - Гусак О.О. (за участю: представника позивача - Бордовського В.М., Нізельського А.Ф., представника відповідача - Яроцького Я.А.), розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Пенсійного фонду України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 3 жовтня 2012 року у справі за позовом Всеукраїнської громадської організації "Асоціація ветеранів державної податкової служби України" до Пенсійного фонду України про визнання постанови протиправною в частині, зобов'язання вчинити дії, ВСТАНОВИВ:

В липні 2012 року Всеукраїнська громадська організація "Асоціація ветеранів державної податкової служби України" звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до Пенсійного фонду України в якому просила визнати постанову правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11 такою, що не відповідає актам вищої юридичної сили в частині щодо невключення до складових заробітної плати для призначення (перерахунку) пенсії винагороди за вислугу років, матеріальної допомоги на оздоровлення та соціально-побутових питань, які передбачені Законами України "Про державну службу", "Про оплату праці" та постановами Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 N 268, від 12.09.97 N 1013, від 20.12.93 N 1049, від 31.05.2000 N 865; зобов'язати Пенсійний фонд України доповнити форми довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії, визначених в підпунктах 1.1, 1.3, 1.4 пункту 1 постанови N 19-11 складовою винагорода за вислугу років для державних службовців, які мають спеціальні звання у розмірах, які виплачувались працівникам під час роботи та внести у довідки, зазначені у вказаних підпунктах постанови, додаткову графу "Інші виплати" з розшифровкою складових: матеріальна допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань, які є складовими заробітної плати для врахування при призначенні (перерахунку) пенсії державного службовця і повинні враховуватись при обчисленні пенсії відповідно до Закону N 3723.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 3 жовтня 2012 року позов задоволено частково.

Визнано постанову правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11, такою, що не відповідає актам вищої юридичної сили в частині щодо невключення до складових заробітної плати для призначення (перерахунку) пенсії винагороди за вислугу років, матеріальної допомоги на оздоровлення та соціально-побутових питань, які передбачені Законами України "Про державну службу", "Про оплату праці" та постановами Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 N 268, від 12.09.97 N 1013, від 20.12.93 N 1049, від 31.05.2000 N 865.

Зобов'язано Пенсійний фонд України привести у відповідність до вимог законодавства форми довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії, визначених в підпунктах 1.1, 1.3, 1.4 пункту 1 Постанови правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Відповідач, не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просить скасувати постанову суду та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з'явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 30.10.2008 правлінням Пенсійного фонду України прийнято постанову "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" N 19-11 (далі - постанова N 19-11), якою затверджено форми довідок:

- довідки про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавка за ранг або кваліфікаційні класи, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг, надбавка за вислугу років), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" (підпункт 1 пункту 1 постанови);

- довідки про складові заробітної плати (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" (підпункт 1.2 пункту 1 постанови - втратив чинність згідно з постановою правління Пенсійного фонду України від 14.02.2011 N 5-1);

- довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію (підпункт 1.3 пункту 1 постанови);

- довідки про заробітну плату державним службовцям, які на момент перерахунку працюють на посадах, з яких призначено (перераховано) пенсію (підпункт 1.4 пункту 1 постанови).

Вказана постанова була оскаржена в судовому порядку як така, що не відповідає актам вищої юридичної сили.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.08.2010 у справі N 2а-4753/09/2670 за позовом ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26 до Міністерства юстиції України, Пенсійного фонду України, Міністерства праці та соціальної політики України, Кабінету Міністрів України позовні вимоги задоволено частково.

Постанову правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11 визнано такою, що не відповідає правовим актам вищої юридичної сили щодо не включення до складових заробітної плати складових, які передбачені чинним законодавством; зобов'язано Пенсійний фонд України привести у відповідність постанову правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11 до вимог чинного законодавства шляхом передбачення чи встановлення інших складових заробітної плати, передбачених іншими нормативно-правовими актами.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 09.11.2010 постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.08.2010 залишена без змін.

14.02.2011 правління Пенсійного фонду України прийняло постанову N 5-1 "Про виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва по справі N 2а-4753/09/2670", згідно якої визнано такими, що втратили чинність:

підпункт 1.2 пункту 1 постанови правління Пенсійного фонду України від 30.10.2008 N 19-11 "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу", зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.12.2008 за N 1161/15852;

форму довідки про складові заробітної плати (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу", затверджену постановою;

затверджено форму довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу", що додається.

Всеукраїнська громадська організація "Асоціація ветеранів державної податкової служби України" просить визнати постанову правління Пенсійного фонду України N 19-11 такою, що не відповідає актам вищої юридичної сили в частині щодо невключення до складових заробітної плати для призначення (перерахунку) пенсії винагороди за вислугу років, матеріальної допомоги на оздоровлення та соціально-побутових питань, та зобов'язати Пенсійний фонд України доповнити форми довідок про заробітну плату з таких підстав.

Позивач стверджує, що форма довідки, затверджена підпунктом 1 пункту 1 постанови, в порушення ст. 37 Закону України "Про державну службу" не враховує у складі заробітної плати для призначення пенсії винагороду за вислугу років, отримувану при проходженні державної служби державними службовцями відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1013 "Про Порядок виплати винагороди за вислугу років посадовим особам органів державної податкової служби, які мають спеціальні звання", прийнятою на підставі п. 7 ст. 35 Закону України "Про державну службу", з якої справляються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Асоціація неодноразово зверталася до Пенсійного фонду України з вимогами привести у відповідність до законодавства форми довідок, затверджених постановою правління Пенсійного фонду України від 30.10.2008 N 19-11, проте, звернення позивача залишились без відповідного реагування.

Зокрема, листом від 05.03.2012 N 5331/02-20 за підписом Голови Пенсійного фонду України Зайчука Б.О. у відповідь на звернення Асоціації від 02.02.2012 N 4 повідомлено, що такі види виплат як матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, допомога на оздоровлення, грошова винагорода державним службовцям за сумлінну безперервну службу в органах державної влади та інші - не включаються до заробітної плати державного службовця при призначенні/перерахунку пенсії.

Водночас, на виконання постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.08.2010 у справі N 2а-4753/09/2670 затверджено форму довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону, а не які враховуються при обчисленні пенсії відповідно до цього Закону.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно статуту Всеукраїнської громадської організації "Асоціація ветеранів державної податкової служби України", затвердженого Установчою Конференцією (протокол N 1 від 17.11.2006), Асоціація створена ветеранами державної податкової служби України з метою захисту своїх соціальних та інших законних інтересів.

Відповідно до ч. 2 ст. 171 КАС України, право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

На ветеранів державної податкової служби розповсюджуються приписи постанови N 19-11, що свідчить про наявність права на оскарження постанови правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу".

Згідно ст. 20 Закону України "Про об'єднання громадян", для здійснення цілей і завдань, визначених у статутних документах, зареєстровані об'єднання громадян користуються правом:

виступати учасником цивільно-правових відносин, набувати майнові і немайнові права;

представляти і захищати свої законні інтереси та законні інтереси своїх членів (учасників) у державних та громадських органах.

З огляду на положення ст. 20 Закону та статуту позивача як громадської організації суд вважає Всеукраїнську громадську організацію "Асоціація ветеранів державної служби України" належним позивачем у справі.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.08.2010 у справі N 2а-4753/09/2670 постанову Правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11 визнано такою, що не відповідає правовим актам вищої юридичної сили щодо не включення до складових заробітної плати складових, які передбачені чинним законодавством; зобов'язано Пенсійний фонд України привести у відповідність постанову Правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11 до вимог чинного законодавства шляхом передбачення чи встановлення інших складових заробітної плати, передбачених іншими нормативно-правовими актами.

Вказане рішення набуло законної сили, і враховується судом під час розгляду даної адміністративної справи згідно ч. 1 ст. 72 КАС України.

Крім того, вказане питання було предметом неодноразового з'ясування під час судового розгляду спорів про перерахунок пенсій конкретним пенсіонерам.

Зокрема, згідно постанови Верховного Суду України від 20.02.2012 за позовом ОСОБА_28 до Державної податкової інспекції у м. Харцизьку Донецької області, управління Пенсійного фонду України в м. Харцизьку Донецької області про визнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити дії встановлено наступне.

Верховний Суд України, усуваючи неоднакове застосування норм матеріального права касаційним судом, вважає неправильним висновок цього суду в оскаржуваних ухвалах про те, що оскільки матеріальна допомога, на яку нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, не включається до складу заробітної плати державного службовця, то вона не враховується при обчисленні розміру його пенсії.

За змістом статті 37 Закону N 3723-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

У частині першій статті 1 Закону України від 24 березня 1995 року N 108/95-ВР "Про оплату праці" (далі - Закон N 108/95-ВР) встановлено, що заробітна плата це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

Частиною другою статті 33 Закону N 3723-XII передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань входила до системи оплати праці державного службовця.

Крім того, статтею 66 Закону України від 5 листопада 1991 року N 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон N 1788-XII) врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.

Відповідно до частини першої статті 66 цього Закону, до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Стаття 41 Закону України від 9 липня 2003 року N 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон N 1058-IV) визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Таким чином, висновок касаційного суду про те, що матеріальна допомога, на яку нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, однак яка не включається до складу заробітної плати державного службовця, не враховується при обчисленні розміру його пенсії, є наслідком порушення правил застосування норм права: перевагу було надано положенням законів N 3723-XII та N 108/95-ВР, які щодо спірних відносин є загальними. У той же час перевагу мають спеціальні норми, що визначають виплати (доходи) для обчислення пенсії, за наведених обставин стаття 41 Закону N 1058-IV та стаття 66 Закону N 1788-XII.

Згідно ухвали Вищого адміністративного суду України від 21.06.2012 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_29 до Управління Пенсійного фонду України в м. Харцизьку Донецької області, Державної податкової інспекції у м. Харцизьку Донецької області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії відображено аналогічну правову позицію, а також зроблено посилання на постанову Верховного Суду України від 20.02.2012 (справа N 21-430а11).

За приписами частини другої статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

Згідно ч. 2 ст. 161 КАС України, при виборі правової норми, що підлягає застосуванню до спірних правовідносин, суд зобов'язаний враховувати висновки Верховного Суду України, викладені у рішеннях, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 цього Кодексу.

Викладена вище правова позиція Верховного Суду України міститься у постанові, прийнятій за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 КАС України, тому є обов'язковою до застосування судом під час розгляду адміністративної справи.

Виходячи з вищевикладеного, позовні вимоги в частині визнання постанови правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11 такою, що не відповідає актам вищої юридичної сили в частині щодо невключення до складових заробітної плати для призначення (перерахунку) пенсії винагороди за вислугу років, матеріальної допомоги на оздоровлення та соціально-побутових питань, які передбачені Законами України "Про державну службу", "Про оплату праці" та постановами Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 N 268, від 12.09.97 N 1013, від 20.12.93 N 1049, від 31.05.2000 N 865, підлягають до задоволення.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Пенсійного фонду України доповнити форми довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії, визначених в підпунктах 1.1, 1.3, 1.4 пункту 1 постанови N 19-11 складовою винагорода за вислугу років для державних службовців, які мають спеціальні звання у розмірах, які виплачувались працівникам під час роботи та внести у довідки, зазначені у вказаних підпунктах постанови, додаткову графу "Інші виплати" з розшифровкою складових: матеріальна допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань, які є складовими заробітної плати для врахування при призначенні (перерахунку) пенсії державного службовця і повинні враховуватись при обчисленні пенсії відповідно до Закону N 3723, колегія суддів виходить з наступного.

Статтею 6 Конституції України визначено, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Функцією судів, що визначена статтею 124 Конституції України, є здійснення правосуддя.

Дотримуючись принципів законності, поділу влади, а також компетенції, визначеної Конституцією та законами України, суд не має права перебирати на себе повноваження у вирішенні питання про зобов'язання Пенсійного фонду України як суб'єкта владних повноважень прийняти рішення конкретного змісту, що виходить за межі компетенції адміністративного суду, оскільки суд не наділений компетенцією перебирати на себе повноваження суб'єкта владних повноважень.

Водночас, колегія суддів погоджується з висновком суду про зобов'язання відповідача привести у відповідність до вимог законодавства форми довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії, визначених в підпунктах 1.1, 1.3, 1.4 пункту 1 постанови правління Пенсійного фонду України "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" від 30.10.2008 N 19-11.

Згідно зі ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Пенсійного фонду України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 3 жовтня 2012 року - залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 3 жовтня 2012 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Повний текст ухвали складено та підписано - 10.06.2013.

Головуючий, суддя Л.П. Борисюк

Судді І.Й. Петрик Я.М. Собків