МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
25.07.2013 N 641
Про затвердження Примірного положення
про Перинатальний центр II рівня
На виконання пункту 30.1 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2013 року N 128/2013, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірне положення про Перинатальний центр II рівня, що додається.
2. Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити впровадження цього наказу.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра О. Толстанова.
В. о. Міністра О. Толстанов
Затверджено
Наказ Міністерства охорони здоров'я України
25.07.2013 N 641
Примірне положення
про Перинатальний центр II рівня
1. Загальні положення
1.1. Перинатальний центр II рівня (далі - Центр) може створюватись на базі міських пологових будинків, або багатопрофільних лікарень (центральних районних лікарень) та може виконувати функції міжрайонних перинатальних центрів з кількістю пологів 1500 і більше на рік та радіусом обслуговування не більше 60 км.
1.2. Центр підпорядковується Міністерству охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
1.3. Ліжкова потужність Центру та адміністративна територія, що ним обслуговується, визначається Міністерством охорони здоров'я АР Крим, структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
1.4. Центр може бути клінічною базою кафедр акушерства та гінекології, неонатології вищих медичних навчальних закладів (відповідно до наказу МОЗ України від 5 червня 1997 року N 174 "Про затвердження Положення про клінічний лікувально-профілактичний заклад охорони здоров'я", зареєстрованого в Міністерстві юстиції 07 липня 1997 року N 245/2049).
1.5. Керівництво Центром здійснюється головним лікарем (директором).
1.6. Персонал Центру керується діючим законодавством, цим положенням, наказами, інструкціями, іншими нормативними актами органів охорони здоров'я, посадовими інструкціями.
1.7. Розрахункова площа приміщень Центру повинна відповідати нормам, що пред'являються до лікувальних закладів, - Державні санітарні норми та правила "Гігієнічні вимоги до розміщення, облаштування, обладнання та експлуатації перинатальних центрів", затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 26 січня 2012 N 55, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20 лютого 2012 р. за N 248/20561.
1.8. Планування діяльності, фінансування, укомплектування штатами, оснащення Центру медичною апаратурою, інструментарієм, господарським інвентарем та обладнанням проводиться відповідно до діючих нормативів у встановленому порядку.
2. Основні завдання Центру
2.1. Основним завданням Центру є реалізація державної політики у сфері охорони здоров'я жінок та дітей, що передбачає:
2.1.1. Надання медичної допомоги в умовах цілодобового стаціонару, денного стаціонару та амбулаторних умовах вагітним, роділлям, породіллям середнього (за сукупністю факторів) ступеня акушерського та перинатального ризиків і новонародженим з масою тіла >1500 г (термін гестації понад 32 тижнів), які мають порушення життєво важливих органів;
2.1.2. Надання медичної допомоги жінкам з порушенням репродуктивної функції, що потребують інтенсивного лікування та догляду на основі використання новітніх технологій з доведеною ефективністю.
2.2. Забезпечення обсягу надання допомоги жінкам репродуктивного віку, вагітним, роділлям, породіллям, новонародженим, не менше, як на I рівні перинатальної допомоги.
2.3. Надання невідкладної допомоги вагітним, роділлям, породіллям та новонародженим в умовах відділення інтенсивної терапії для жінок та відділення інтенсивної терапії для новонароджених. Кількість ліжок у таких відділеннях визначається кількістю пологів, але не менше трьох ліжок.
2.4. Забезпечення госпіталізації вагітних, роділь, породіль, новонароджених до закладу охорони здоров'я III рівня перинатальної допомоги, які її потребують, після стабілізації їх стану.
3. Перелік медичних показань до направлення пацієнток до Центру
3.1. Акушерська патологія
Передчасний розрив плодових оболонок у терміні 35 - 36 тижнів.
Передчасні пологи у терміні понад 32 тижні.
Прееклампсія легкого ступеня.
Спонтанна двійня.
Низьке прикріплення плаценти.
Вагінальна кровотеча (за відсутності показань до невідкладного розродження) після надання необхідної невідкладної медичної допомоги.
Рубець на матці після одного кесаревого розтину.
Сідничне передлежання плода (без інших акушерських ускладнень).
3.2. Екстрагенітальна патологія
Серцево-судинні захворювання, серцево-судинна недостатність 0 або I ступеня.
Гестаційний цукровий діабет інсулінонезалежний.
Ендокринна патологія без істотного порушення функціонального стану відповідної залози.
Захворювання нирок без порушення функції та без артеріальної гіпертензії.
Захворювання гепатобіліарної системи без порушення функцій печінки.
Доброякісні новоутворення без істотних клінічних проявів.
Неврологічна патологія (за наявності висновку спеціаліста щодо відсутності показань до направлення на III рівень).
Легеневі захворювання без дихальної недостатності.
Доброякісні захворювання системи крові (за винятком патології згортувальної системи).
3.3. Стани плода
Необхідність проведення неінвазивної пренатальної діагностики.
Вроджені вади розвитку плода, які не потребують анте- або негайного постнатального хірургічного втручання.
4. Функції Центру
Відповідно до завдань основними функціями Центру є:
4.1. Надання кваліфікованої стаціонарної/амбулаторної лікувально-діагностичної допомоги вагітним, роділлям, породіллям, новонародженим середнього (за сукупністю факторів) ступеня акушерського та перинатального ризиків і новонародженим з масою тіла > 1500 г (термін гестації понад 32 тижні), які мають порушення життєво важливих органів, згідно з Нормативами та клінічними протоколами надання стаціонарної/амбулаторної акушерсько-гінекологічної та неонатологічної допомоги.
4.2. Забезпечення пацієнтів невідкладною акушерсько-гінекологічною та неонатологічною допомогою.
4.3. Забезпечення пацієнтів кваліфікованою анестезіологічною та реанімаційною допомогою.
4.4. Своєчасне скерування при необхідності пацієнтів на вищий рівень надання медичної допомоги згідно з визначеними рівнями організації перинатальної допомоги в Україні.
4.5. Здійснення заходів щодо попередження передчасних пологів.
4.6. Здійснення заходів щодо профілактики виникнення внутрішньолікарняних інфекцій.
4.7. Організація лікувально-діагностичної допомоги з питань репродуктивного здоров'я подружжю, молоді, особам, що вступають у шлюб.
4.8. Організація та забезпечення спеціалізованої консультативної допомоги пацієнтам Центру.
4.9. Проведення цитологічного скринінгу на патологію шийки матки усіх пацієнтів, які звернулися за медичною допомогою, відповідно до вимог чинних галузевих нормативних документів.
4.10. Забезпечення спільного перебування матері та новонародженого.
4.11. Аналіз показників стану здоров'я жінок і дітей, показників якості роботи закладу, розробка заходів щодо їх поліпшення.
4.12. Ведення відповідних форм обліково-звітної та статистичної документації, надання у встановлені терміни інформації щодо діяльності закладу територіальним органам охорони здоров'я.
4.13. Проведення експертизи тимчасової непрацездатності хворих. Аналіз та розробка заходів щодо її зниження.
4.14. Забезпечення підвищення кваліфікації медичного персоналу Центру.
4.15. Забезпечення взаємозв'язку зі станцією екстреної медичної допомоги, центрами первинної медико-санітарної допомоги, консультативно-діагностичними закладами (центри сімейної медицини), жіночими консультаціями, амбулаторно-поліклінічними закладами та дитячими поліклініками, спеціалізованими ЛПЗ (дермато-венерологічні лікарні, протитуберкульозний диспансер та ін.), закладами охорони здоров'я III рівня перинатальної допомоги.
4.16. Організація зберігання, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів відповідно до вимог чинних нормативних документів.
4.17. Надання інформації про всі випадки внутрішньолікарняних інфекцій, материнської смертності, перинатальної смертності, нещасні випадки та надзвичайні події територіальним органам охорони здоров'я.
4.18. Забезпечення організації проведення патологоанатомічного дослідження згідно з законодавством, участі у ньому фахівців, причетних до надання медичної допомоги померлим пацієнтам.
4.19. Забезпечення складання статистичних звітів за встановленими зразками.
4.20. Організація роботи щодо попередження випадків раннього соціального сирітства та оформлення документів на новонароджених, від яких відмовились батьки, згідно з законодавством.
4.21. Забезпечення дотримання персоналом, пацієнтами та відвідувачами правил внутрішнього розпорядку, затверджених головним лікарем (директором) Центру.
4.22. Створення ліжок денного перебування у гінекологічному та відділенні патології вагітних згідно з чинним законодавством.
4.23. Організація і проведення санітарно-просвітницької роботи серед населення з питань збереження та зміцнення репродуктивного здоров'я; профілактики ускладнень вагітності та пологів; профілактики ЗПСШ, ВІЛ, СНІДу; планування сім'ї; первинної профілактики вроджених вад розвитку; профілактики онкозахворювань та інше.
4.24. Центр співпрацює з іншими закладами охорони здоров'я (центри здоров'я, відділення (кабінети) катамнестичного спостереження за недоношеними новонародженими, реабілітаційні центри, клініки, фітотерапевтичні заклади), кафедрами вищих медичних навчальних закладів, відділами науково-дослідних інститутів МОЗ та НАМН України, громадськими організаціями з метою проведення медико-соціальних програм, спрямованих на поліпшення охорони здоров'я матерів та дітей, згідно з чинним законодавством.
5. Структура Центру
5.1. Консультативно-діагностичне відділення (поліклініка):
- реєстратура;
- денний стаціонар з ліжками для обстеження;
- кабінет планування сім'ї;
- кабінети лікарів-акушерів-гінекологів;
- кабінет лікаря-терапевта;
- кабінети лікарів-консультантів (за необхідністю);
- кабінет психолога;
- кабінети лікарів-педіатрів;
- кабінет лікаря-неонатолога;
- кабінет пренатальної діагностики (УЗД, кардіотокографія);
- процедурний кабінет.
5.2. Стаціонарні відділення:
5.2.1. Приймальне відділення;
5.2.2. Акушерський стаціонар:
- відділення патології вагітності та екстрагенітальної патології (з ліжками для невиношування);
- пологове відділення з індивідуальними та сімейними пологовими залами і операційними;
- відділення сумісного перебування матері та дитини;
- відділення анестезіології та інтенсивної терапії (для жінок);
- операційні;
5.2.3. Гінекологічний стаціонар:
- гінекологічне відділення;
- операційні;
5.2.4. Неонатологічний стаціонар:
- відділення інтенсивної терапії новонароджених;
- відділення постнатальної реабілітації та II етапу виходжування новонароджених.
5.3. Відділення трансфузіології (при можливості).
5.4. Підрозділ телемедицини:
- кабінет планових та ургентних консультацій.
5.5. Лабораторний та діагностичний блоки:
5.5.1. лабораторний блок:
- клініко-біохімічна лабораторія, включаючи ургентну службу;
- бактеріологічна та вірусологічна лабораторії;
- генетична лабораторія;
- цитологічна, гістологічна лабораторії;
- експрес-лабораторія;
5.5.2. діагностичний блок:
- кабінет ЕКГ;
- кабінети променевої діагностики та магніторезонансної терапії (рентген, мамографія, можливо МРТ, КТ).
5.6. Адміністративно-господарський блок:
- адміністрація;
- організаційно-методичний відділ;
- статистичний відділ;
- харчоблок;
- бухгалтерія, економісти, відділ кадрів;
- відділ постачання;
- технічні служби;
- аптека;
- пральна;
- централізована стерилізаційна;
- гараж;
- централізований пункт подачі кисню;
- архів;
- відділ епідеміологічного контролю.
6. Права та обов'язки Центру
6.1. Центр має право:
6.1.1. Звертатися у порядку, передбаченому законодавством, до центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств і організацій незалежно від форм власності та підпорядкування, для отримання інформації та матеріалів, необхідних для виконання покладених на Центр завдань.
6.1.2. Співпрацювати з іншими центрами та лікувально-профілактичними закладами, науковими установами.
6.1.3. Надавати консультативну допомогу з питань, що входять до його компетенції, спеціалістам інших закладів охорони здоров'я за їх запитом.
6.1.4. Створювати належні умови для високопродуктивної праці, забезпечувати додержання законодавства про працю, правил та норм охорони праці, техніки безпеки, соціального страхування.
6.1.5. Здійснювати інші права, що не суперечать чинному законодавству.
6.2. Центр зобов'язаний:
6.2.1. Розробити та затвердити Статут Центру відповідно до вимог законодавства;
6.2.2. Отримати дозвільні документи, які дають право на проведення господарської діяльності з медичної практики відповідно до чинного законодавства.
7. Відповідальність Центру
Центр несе відповідальність за:
виконання покладених на нього завдань і функцій;
дотримання вимог чинного законодавства та внутрішніх організаційно-нормативних документів при здійсненні завдань та функцій, покладених на Центр;
достовірність відомостей та інформації, що належить до компетенції Центру;
достовірність та своєчасність подання статистичної та іншої звітності.
8. Керівництво Центром
8.1. Загальне керівництво Центром здійснює головний лікар (директор), який призначається та звільняється в установленому законодавством порядку наказом Міністерства охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, структурного підрозділу з питань охорони здоров'я обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
8.2. Керівник ПЦ:
несе персональну відповідальність за виконання покладених на Центр завдань і функцій;
вносить пропозиції до організаційної структури Центру, граничної чисельності працівників, штатного розпису;
погоджує положення про структурні підрозділи Центру за поданням керівників цих підрозділів;
у разі функціонування як структурний підрозділ закладу охорони здоров'я подає головному лікарю закладу охорони здоров'я подання на призначення на посади та звільнення співробітників Центру;
вирішує інші питання діяльності Центру у відповідності із законодавством.
Директор Департаменту реформ та розвитку
медичної допомоги М. Хобзей