ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ

НАКАЗ
25.06.2013 N 10гн

Про організацію діяльності органів прокуратури
у сфері запобігання і протидії корупції

З метою забезпечення належної організації діяльності органів прокуратури у сфері запобігання і протидії корупції, підвищення її ефективності, керуючись статтею 15 Закону України "Про прокуратуру", НАКАЗУЮ:

1. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, спеціалізованим прокурорам (на правах обласних), керівникам структурних підрозділів апаратів, міським, районним, міжрайонним, районним у містах та прирівняним до них прокурорам забезпечити у межах компетенції організацію роботи органів прокуратури у сфері запобігання і протидії корупції як пріоритетного напряму діяльності відповідно до вимог законодавства та з урахуванням положень цього наказу.

1.1. Із застосуванням наданих законом повноважень забезпечувати невідворотність відповідальності за корупційні правопорушення, поновлення порушених прав і свобод громадян та інтересів держави, відшкодування збитків, завданих такими діяннями, виявлення та усунення причин і умов, що сприяли їх вчиненню.

2. Забезпечити координацію діяльності правоохоронних органів у сфері протидії корупції в порядку, визначеному відповідним Положенням.

3. Головному управлінню нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, Генеральної прокуратури України та відповідним галузевим підрозділам прокуратур обласного рівня у межах компетенції забезпечити організацію:

- нагляду за додержанням законів спеціально уповноваженими суб'єктами у сфері протидії корупції, підрозділами внутрішньої безпеки Міністерства внутрішніх справ (крім підрозділів внутрішньої безпеки Міністерства внутрішніх справ на залізницях), Міністерства доходів і зборів України;

- нагляду за додержанням законів у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінальних корупційних правопорушень слідчими усіх правоохоронних органів (крім слідчих Головного управління з розслідування особливо важливих справ, Головного управління захисту прав і свобод громадян та інтересів держави, протидії корупції та злочинності у сфері транспорту, Головного управління нагляду за додержанням законів у воєнній сфері Генеральної прокуратури України та відповідних спеціалізованих прокуратур), а також участі у судовому провадженні та оскарженні судових рішень у цих кримінальних провадженнях;

- досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень відповідно до частини 4 статті 216, частини 1 пункту 1 Перехідних положень Кримінального процесуального кодексу України;

- нагляду за додержанням законів при провадженні у справах про адміністративні корупційні правопорушення за протоколами, складеними спеціально уповноваженими суб'єктами (крім спеціалізованих прокуратур у транспортній та воєнній сферах);

- складання за наслідками перевірок протоколів про вчинення адміністративних корупційних правопорушень стосовно посадових та службових осіб спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції, передбачених частиною 5 статті 5 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції";

- комплексного аналітичного дослідження, розробки і реалізації заходів організаційного та наглядового характеру з питань запобігання і протидії корупції, взаємодії структурних підрозділів прокуратур відповідного рівня;

- систематичного вивчення правозастосовної практики у сфері протидії корупції, визначення актуальних проблем, внесення пропозицій щодо удосконалення законодавчого регулювання цієї діяльності.

4. Головному управлінню захисту прав і свобод громадян та інтересів держави, протидії корупції та злочинності у сфері транспорту, Головному управлінню захисту прав і свобод дітей, Головному управлінню нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та інших примусових заходів, управлінню нагляду за додержанням Міністерством закордонних справ України законодавства у сфері зовнішніх відносин України Генеральної прокуратури України, відповідним структурним підрозділам прокуратур обласного рівня у межах компетенції забезпечити організацію нагляду за додержанням і застосуванням законів у сфері запобігання і протидії корупції Кабінетом Міністрів України, центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, їх посадовими і службовими особами, а також громадянами та іншими суб'єктами відповідальності за корупційні правопорушення.

5. Головному управлінню представництва в суді, захисту інтересів громадян та держави при виконанні судових рішень, Головному управлінню захисту прав і свобод громадян та інтересів держави, протидії корупції та злочинності у сфері транспорту, Головному управлінню захисту прав і свобод дітей, відповідним структурним підрозділам прокуратур Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя у межах компетенції вживати заходів щодо відшкодування представницькими засобами збитків, завданих корупційними правопорушеннями державі, територіальним громадам або громадянам, які неспроможні самостійно захистити свої права, вилучення незаконно одержаного майна, стягнення на користь держави вартості незаконно одержаних послуг і пільг, застосування правових наслідків недійсності нікчемних правочинів, укладених унаслідок корупційних правопорушень.

6. Головному управлінню захисту прав і свобод громадян та інтересів держави, протидії корупції та злочинності у сфері транспорту, галузевим підрозділам прокуратур обласного рівня та спеціалізованим прокурорам з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері відповідно до визначеної компетенції забезпечити організацію:

- нагляду за додержанням законів під час досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень, у тому числі у формі процесуального керівництва, яке здійснюється слідчими спеціалізованих прокуратур та органами внутрішніх справ на транспорті, участь у судовому провадженні та оскарженні судових рішень у кримінальних провадженнях цієї категорії;

- досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень відповідно до частини 4 статті 216, частини 1 пункту 1 Перехідних положень Кримінального процесуального кодексу України;

- нагляду у сфері запобігання і протидії корупції у центральних та місцевих органах виконавчої влади, на підприємствах, в установах і організаціях та на об'єктах, визначених галузевим наказом Генерального прокурора України з питань особливостей діяльності прокуратур з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері;

- нагляду за додержанням законів у сфері запобігання і протидії корупції органами внутрішніх справ на транспорті, у тому числі підрозділами внутрішньої безпеки Міністерства внутрішніх справ на залізницях;

- складання за наслідками перевірок протоколів про вчинення адміністративних корупційних правопорушень, нагляду за додержанням законів при провадженні у справах за протоколами прокуратур з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері;

- представництва у визначених законом випадках прав громадян та інтересів держави у сфері запобігання і протидії корупції з метою виконання завдань, зазначених у пункті 5 цього наказу.

7. Головному управлінню захисту прав і свобод громадян та інтересів держави, протидії корупції та злочинності у сфері транспорту, Головному управлінню нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, Головному управлінню представництва в суді, захисту інтересів громадян та держави при виконанні судових рішень, Дніпровському екологічному прокурору, міжрайонним екологічним прокурорам відповідно до компетенції забезпечити організацію:

- нагляду за додержанням законів під час досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень слідчими зазначених спеціалізованих прокуратур, здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням, участі у судовому провадженні та оскарженні судових рішень у кримінальних провадженнях цієї категорії;

- досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень відповідно до частини 4 статті 216, частини 1 пункту 1 Перехідних положень Кримінального процесуального кодексу України;

- нагляду за додержанням законів щодо запобігання і протидії корупції в межах річки Дніпро, її водосховищ, Дніпровсько-Бузького лиману, їх водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;

- складання за наслідками перевірок протоколів про вчинення адміністративних корупційних правопорушень, нагляду за додержанням законів при провадженні у справах про адміністративні корупційні правопорушення за протоколами відповідних спеціалізованих прокуратур;

- представництва у визначених законом випадках прав громадян та інтересів держави у сфері запобігання і протидії корупції з метою виконання завдань, зазначених у пункті 5 цього наказу.

8. Головному управлінню нагляду за додержанням законів у воєнній сфері Генеральної прокуратури України, прокурорам регіонів з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері та підпорядкованим їм прокурорам відповідно до компетенції забезпечити організацію:

- нагляду у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням слідчими відповідних спеціалізованих прокуратур та спеціальної міліції Міністерства внутрішніх справ України кримінальних корупційних правопорушень, участі у судовому провадженні та оскарженні судових рішень у таких провадженнях;

- досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень відповідно до частини 4 статті 216, частини 1 пункту 1 Перехідних положень Кримінального процесуального кодексу України;

- нагляду у сфері запобігання і протидії корупції у міністерствах, відомствах, військових формуваннях, на підприємствах, в установах і організаціях та на об'єктах, визначених галузевим наказом Генерального прокурора України з питань особливостей діяльності прокуратур з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері;

- нагляду за додержанням законів у сфері запобігання і протидії корупції Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України;

- складання за наслідками перевірок протоколів про вчинення адміністративних корупційних правопорушень;

- нагляду за додержанням законів при провадженні у справах про адміністративні корупційні правопорушення за протоколами прокуратур з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері;

- представництва у визначених законом випадках прав громадян та інтересів держави у сфері запобігання і протидії корупції з метою виконання завдань, зазначених у пункті 5 цього наказу.

9. Міським, районним, міжрайонним, районним у містах та прирівняним до них прокурорам у межах компетенції забезпечити організацію:

- нагляду за додержанням законів у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінальних корупційних правопорушень слідчими органів прокуратури, внутрішніх справ та органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, участі у судовому провадженні та оскарженні судових рішень у цих провадженнях;

- досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень відповідно до частини 4 статті 216, частини 1 пункту 1 Перехідних положень Кримінального процесуального кодексу України;

- нагляду за додержанням і застосуванням законів у сфері запобігання і протидії корупції місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, їх посадовими і службовими особами, а також громадянами та іншими суб'єктами відповідальності за корупційні правопорушення;

- складання за наслідками перевірок протоколів про вчинення адміністративних корупційних правопорушень, нагляду за додержанням законів при провадженні у справах про адміністративні корупційні правопорушення;

- представництва інтересів громадян і держави, відшкодування збитків, завданих корупційними правопорушеннями державі, територіальним громадам або громадянам, які неспроможні самостійно захистити свої права, вилучення незаконно одержаного майна, стягнення на користь держави вартості незаконно одержаних послуг і пільг, застосування правових наслідків недійсності нікчемних правочинів, укладених унаслідок корупційних правопорушень.

9.1. Забезпечити спеціалізацію прокурорів, які здійснюють процесуальне керівництво досудовим розслідуванням та підтримують державне обвинувачення у кримінальних провадженнях про корупційні правопорушення, з урахуванням досвіду роботи, фахової підготовки, характеру, обсягу та складності провадження.

10. При організації та здійсненні нагляду за додержанням законів під час проведення досудового розслідування кримінальних корупційних правопорушень:

10.1. Міським, районним, міжрайонним, районним у містах та прирівняним до них прокурорам у кожному випадку складання повідомлення про підозру у вчиненні кримінального корупційного правопорушення та зміни раніше повідомленої підозри з більш тяжкого на менш тяжке або виключення з неї окремих кримінальних корупційних правопорушень, епізодів, кваліфікуючих ознак про підстави прийняття таких рішень у добовий строк повідомляти відповідні підрозділи прокуратур обласного рівня.

10.2. Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, спеціалізованим прокурорам (на правах обласних) про прийняття рішень, зазначених у пункті 10.1, упродовж трьох діб ґрунтовно інформувати галузеві підрозділи Генеральної прокуратури України відповідно до компетенції.

10.3. У разі виявлення під час досудового розслідування адміністративного корупційного правопорушення слідчому або прокурору, які його виявили чи прийняли рішення про закриття кримінального провадження, невідкладно складати протокол про вчинення адміністративного корупційного правопорушення, який з відповідними матеріалами надсилати до суду.

11. Участь у судовому розгляді кримінальних проваджень про корупційні правопорушення забезпечувати відповідно до вимог наказу Генерального прокурора України від 19.12.2012 N 4гн "Про організацію діяльності прокурорів у кримінальному провадженні".

12. При здійсненні нагляду за додержанням і застосуванням законів:

12.1. Перевірки додержання вимог антикорупційного законодавства суб'єктами відповідальності за корупційні правопорушення організовувати з урахуванням стану законності та проводити їх у порядку, визначеному законом та організаційно-розпорядчими документами Генеральної прокуратури України.

12.2. Реагувати на факти невиконання визначених законом обов'язків суб'єктами, які беруть участь у запобіганні, виявленні та припиненні корупційних правопорушень.

12.3. У разі виявлення корупційних правопорушень, за які встановлена адміністративна відповідальність, складати протоколи про їх вчинення, які з відповідними матеріалами надсилати до суду.

13. Забезпечити обов'язкову участь прокурорів у розгляді судами протоколів про корупційні адміністративні правопорушення незалежно від органу, який їх склав.

13.1. У розгляді справ про адміністративні корупційні правопорушення брати участь, як правило, працівникам прокуратур районного рівня за місцем знаходження суду, а в апеляційній інстанції - працівникам підрозділів нагляду за додержанням законів у сфері протидії корупції; захисту прав і свобод громадян та інтересів держави, протидії корупції та злочинності у сфері транспорту прокуратур обласного рівня; старшим прокурорам прокуратур регіонів з питань нагляду за виконанням законодавства про боротьбу з корупцією.

13.2. Керівникам прокуратур, прокурори яких брали участь у розгляді справ про адміністративні корупційні правопорушення, вчинені військовослужбовцями та іншими службовими особами об'єктів, піднаглядних прокуратурам з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері, про результати їх судового розгляду інформувати відповідні спеціалізовані прокуратури.

13.3. Забезпечити реагування на порушення законів, допущені під час складання та розгляду протоколів про адміністративні корупційні правопорушення, своєчасно вживати заходів до оскарження неправосудних рішень судів.

13.4. Про результати судового розгляду протоколів про вчинення адміністративних корупційних правопорушень, надісланих до суду спеціально уповноваженими суб'єктами у сфері протидії корупції, скарг прокурорів та інших осіб на постанови судів, упродовж трьох днів письмово інформувати відповідні галузеві підрозділи прокуратур вищого рівня.

14. Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, спеціалізованим прокурорам (на правах обласних) у кожному випадку виявлення корупційного правопорушення, вчиненого посадовими та службовими особами органів прокуратури, призначати проведення службового розслідування, за наявності підстав складати відповідні протоколи або розпочинати кримінальні провадження.

14.1. Копії протоколів про корупційне адміністративне правопорушення, складених стосовно працівників прокуратури, упродовж доби надсилати до Головного управління нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, та управління внутрішньої безпеки Генеральної прокуратури України.

14.2. Участь у розгляді судами справ про адміністративні корупційні правопорушення стосовно працівників прокуратури здійснювати за вказівкою прокурорів вищого рівня, у тому числі прокурорам інших регіонів.

15. Прокурорам усіх рівнів забезпечити достовірність відомостей щодо обліку кримінальних та адміністративних корупційних правопорушень, реагувати на факти їх викривлення. Періодично, не рідше одного разу на квартал, проводити взаємозвірки з правоохоронними органами та органами Державної судової адміністрації, про що складати відповідні акти.

16. Систематично інформувати громадськість та органи влади, у тому числі через засоби масової інформації, офіційні інтернет-сайти прокуратур, про результати роботи органів прокуратури у сфері протидії корупції та про осіб, притягнутих до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, надавати фізичним і юридичним особам передбачену законом публічну інформацію.

17. Критеріями оцінки ефективності діяльності на цьому напрямі визначити: своєчасність виявлення та запобігання корупційним правопорушенням, притягнення до відповідальності винних посадових і службових осіб, реальне усунення негативних наслідків цих протиправних діянь та відшкодування завданої ними шкоди.

Контроль за виконанням наказу покласти на заступників Генерального прокурора України відповідно до розподілу обов'язків, прокурорів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, спеціалізованих прокурорів (на правах обласних), міських, районних, міжрайонних, районних у містах та прирівняних до них прокурорів.

Наказ надіслати прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, спеціалізованим прокурорам (на правах обласних), міським, районним, міжрайонним, районним у містах та прирівняним до них прокурорам, ректору Національної академії прокуратури України, довести його до відома прокурорсько-слідчих працівників.

Наказ Генерального прокурора України від 21.06.2011 N 10гн "Про організацію діяльності органів прокуратури у сфері запобігання і протидії корупції" вважати таким, що втратив чинність.

Генеральний прокурор України державний радник юстиції України В. Пшонка