МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 30/5 від 17.04.02
м.Київ
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
17 квітня 2002 р. за N 371/6659
(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства юстиції України
N 1079/5 від 11.04.2016)
Про затвердження Типового положення про відділ
державної реєстрації актів цивільного стану районного,
районного у місті, міського (міста обласного значення),
міськрайонного, міжрайонного управління юстиції
( Наказ вводиться в дію з набранням чинності Сімейним
кодексом України згідно з Наказом Міністерства юстиції
N 4/5 від 17.01.2003 )
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства
юстиції
N 643/5 від 22.04.2008
N 2921/5 від 23.11.2010
N 1018/5 від 06.07.2012
N 588/5 від 28.03.2013
N 1457/5 від 19.07.2013 )
Відповідно до Сімейного кодексу України від 10 січня 2002 року N 2947-III НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типове положення про відділ державної реєстрації актів цивільного стану районного, районного у місті, міського (міста обласного значення), міськрайонного, міжрайонного управління юстиції (додається) та ввести його в дію з 01.01.2003. ( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 1018/5 від 06.07.2012 )
2. Департаменту у справах цивільного стану громадян (Кунда В.В.) зазначене Типове положення довести до відома Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції.
3. Визнати такими, що втрачають чинність з 01.01.2003, накази Міністерства юстиції:
від 28.12.1998 N 73/5 "Про затвердження Типового положення про районний, районний у містах Києві та Севастополі відділ реєстрації актів громадянського стану", зареєстрований у Міністерстві юстиції 19.01.1999 за N 24/3317;
від 01.03.2000 N 8/5 "Про внесення змін та доповнень до Типового положення про районний, районний у містах Києві та Севастополі відділ реєстрації актів громадянського стану", зареєстрований у Міністерстві юстиції 01.03.2000 за N 122/4343.
4. Районним, районним у містах, міським (міст обласного значення) управлінням юстиції на підставі зазначеного Типового положення до 1 січня 2003 року розробити та затвердити відповідні положення про відділи реєстрації актів цивільного стану.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Міністерства юстиції Єфіменка Л.В. та директора Департаменту у справах цивільного стану громадян Кунду В.В.
В.о. Міністра А.Заєць
Затверджено
Наказ Міністерства юстиції
України 17.04.2002 N 30/5
(у редакції наказу Мін'юсту
від 22.04.2008 N 643/5)
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
17 квітня 2002 р. за N 371/6659
Типове положення
про відділ державної реєстрації актів цивільного стану
районного, районного у місті, міського
(міста обласного значення),
міськрайонного, міжрайонного управління юстиції
( Назва Положення із змінами,
внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції
N 1018/5 від 06.07.2012 )
( У назві та тексті Положення слова "реєстрація актів
цивільного стану" в усіх відмінках замінено словами
"державна реєстрація актів цивільного стану" у
відповідному відмінку згідно з Наказом Міністерства
юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
1. Відділ державної реєстрації актів цивільного стану (далі - відділ) є структурним підрозділом реєстраційної служби районного, районного у місті, міського (міста обласного значення), міськрайонного, міжрайонного управління юстиції (далі - реєстраційна служба управління юстиції), який реалізує повноваження Державної реєстраційної служби України (далі - Укрдержреєстр) у сфері державної реєстрації актів цивільного стану.
Відділ безпосередньо підпорядковується начальнику реєстраційної служби управління юстиції.
У разі нестворення реєстраційної служби районного, районного у місті, міського (міста обласного значення), міськрайонного, міжрайонного управління юстиції відділ безпосередньо підпорядковується начальнику реєстраційної служби Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі і є структурним підрозділом районного, районного у місті, міського (міста обласного значення), міськрайонного, міжрайонного управління юстиції.
У разі нестворення міського управління юстиції в містах обласного значення, містах Києві та Севастополі відділ безпосередньо підпорядковується начальнику реєстраційної служби Головного управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
Відділ створюється, реорганізується та ліквідується відповідно до наказу Міністерства юстиції України. ( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010; в редакції Наказу Міністерства юстиції N 1018/5 від 06.07.2012 )
2. Відділ у своїй діяльності керується Конституцією України ( 254к/96-ВР ), законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства юстиції України, іншими актами законодавства, а також наказами Укрдержреєстру, головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі, районного, районного у місті, міського (міста обласного значення), міськрайонного, міжрайонного управління юстиції. ( Пункт 2 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 1018/5 від 06.07.2012 )
3. Основними завданнями відділу є:
3.1. Забезпечення повної, своєчасної і правильної державної реєстрації актів цивільного стану відповідно до вимог законодавства.
3.2. Забезпечення у межах визначеної компетенції реалізації громадянами особистих і майнових прав.
3.3. Збереження архівного фонду органів державної реєстрації актів цивільного стану.
3.4. Ведення з дотриманням вимог чинного законодавства Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
3.5. Видача свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану. ( Підпункт 3.5 пункту 3 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4. Відділ відповідно до покладених на нього завдань:
4.1. Проводить державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, смерті, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені (прізвища, власного імені, по батькові) та про кожний факт державної реєстрації акта цивільного стану видає відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану. ( Абзац перший підпункту 4.1 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
( Абзац другий підпункту 4.1 пункту 4 виключено на підставі Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.2. Уносить до Державного реєстру актів цивільного стану громадян відомості про народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть, а також про внесення змін, поновлення та анулювання актових записів цивільного стану відповідно до Порядку ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2007 N 1064 (зі змінами). ( Підпункт 4.2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.3. Готує матеріали та вирішує питання про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичних осіб - громадян України.
4.4. Готує матеріали та вирішує питання про внесення змін до актових записів цивільного стану та поновлення втрачених записів. ( Підпункт 4.4 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.5. Готує та подає до відділів державної реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі матеріали для вирішення питання щодо анулювання поновлених та повторно складених актових записів цивільного стану. ( Підпункт 4.5 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.6. Складає висновок про анулювання актового запису про шлюб у випадках, передбачених статтею 39 Сімейного кодексу України ( 2947-14 ), та анулює актові записи цивільного стану відповідно до норм законодавства. ( Підпункт 4.6 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.7. Приймає рішення щодо вилучення і повернення анульованого свідоцтва відповідному органу державної реєстрації актів цивільного стану. У разі неповернення анульованого свідоцтва надає інформацію про його анулювання для оприлюднення на офіційному веб-сайті Укрдержреєстру. ( Пункт 4 доповнено підпунктом 4.7 згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 1018/5 від 06.07.2012 )
4.8. При прийнятті заяви про державну реєстрацію шлюбу на бажання наречених видає направлення на медичне обстеження. ( Підпункт 4.8 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.9. Забезпечує належне зберігання та оформлення книг державної реєстрації актів цивільного стану, метричних книг та іншої документації, пов'язаної з державною реєстрацією цих актів. ( Підпункт 4.9 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.10. Веде в установленому порядку облік книг державної реєстрації актів цивільного стану і метричних книг. ( Підпункт 4.10 пункту 4 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.11. Забезпечує належні облік та зберігання, а також витрачання бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану з дотриманням вимог законодавства.
4.12. Видає повторно свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян у порядку, передбаченому чинним законодавством України. ( Підпункт 4.12 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010, N 1018/5 від 06.07.2012 )
4.13. Вивчає й узагальнює практику застосування чинного законодавства з питань державної реєстрації актів цивільного стану.
4.14. Подає до Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі в установленому законодавством порядку звіти про державну реєстрацію актів цивільного стану за формами N 97 "Про реєстрацію актів цивільного стану" (місячна) та N 98 "Про реєстрацію актів цивільного стану" (піврічна, річна), затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 12.10.2009 N 1822/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.10.2009 за N 949/16965, а також звіти про використання бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану. ( Підпункт 4.14 пункту 4 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
( Підпункт 4.15 пункту 4 виключено на підставі Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.15. Розглядає звернення та інформаційні запити громадян, а також запити установ та організацій з питань, що належать до компетенції відділу. ( Підпункт 4.15 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 1018/5 від 06.07.2012 )
4.16. Забезпечує виконавчі органи сільських, селищних та міських (крім міст обласного значення) рад бланками актових записів цивільного стану, бланками свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та іншою документацією.
4.17. Перевіряє додержання вимог чинного законодавства посадовими особами виконавчих органів сільських, селищних та міських (крім міст обласного значення) рад, які проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюб, смерть, та надає їм методичну допомогу. ( Підпункт 4.17 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
4.18. Приймає від виконавчих органів сільських, селищних та міських (крім міст обласного значення) рад звіти за встановленими формами.
4.19. Організовує та надає фізичним особам з дотриманням вимог чинного законодавства платні послуги, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України. ( Підпункт 4.19 пункту 4 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
( Підпункт 4.20 пункту 4 виключено на підставі Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
5. Відділ має право безоплатно одержувати від державних органів, підприємств, установ і організацій документи, необхідні для виконання покладених на нього завдань. ( Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 588/5 від 28.03.2013 )
6. Відділ взаємодіє з іншими органами державної реєстрації актів цивільного стану та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями з питань, що належать до його компетенції.
7. Керівник відділу (заступник начальника реєстраційної служби відповідного управління юстиції - начальник відділу, начальник відділу) призначається на посаду та звільняється з посади начальником Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в області, містах Києві та Севастополі за поданням начальника реєстраційної служби Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в області, містах Києві та Севастополі після погодження із заступником начальника реєстраційної служби - начальником відділу, начальником відділу державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в області, містах Києві та Севастополі і з начальником реєстраційної служби районного, районного у місті, міського (міста обласного значення), міськрайонного, міжрайонного управління юстиції.
Призначення на посаду та звільнення з посади заступника начальника реєстраційної служби відповідного управління юстиції - начальника відділу державної реєстрації актів цивільного стану погоджується з головою відповідної місцевої державної адміністрації. ( Пункт 7 доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства юстиції N 1457/5 від 19.07.2013 )
Начальником відділу може бути громадянин України, який має повну вищу юридичну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста, магістра та стаж роботи у сфері правової діяльності на державній службі на посаді головного спеціаліста чи в інших сферах управління не менше 3 років. ( Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010; в редакції Наказу Міністерства юстиції N 1018/5 від 06.07.2012 )
8. Керівник відділу:
8.1. Здійснює керівництво відділом, організовує його роботу та несе відповідальність за виконання покладених на відділ завдань і здійснення ним своїх функцій.
8.2. Уносить подання щодо призначення на посади та звільнення з посад спеціалістів та інших працівників відділу.
8.3. Уносить пропозиції щодо заохочення і притягнення до дисциплінарної відповідальності спеціалістів та інших працівників відділу.
8.4. Забезпечує і контролює дотримання працівниками відділу виконавської та трудової дисципліни.
8.5. Веде особистий прийом громадян.
8.6. У встановленому законодавством порядку вирішує питання про скорочення місячного строку державної реєстрації шлюбу. ( Підпункт 8.6 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
8.7. Розподіляє обов'язки між працівниками відділу та розробляє посадові інструкції працівників відділу.
8.8. Організовує підвищення кваліфікації працівників відділу та посадових осіб виконавчих органів сільських, селищних та міських (крім міст обласного значення) рад, які реєструють акти цивільного стану.
8.9. Організовує та контролює ведення діловодства у відділі.
8.10. Забезпечує співпрацю з органом ведення Державного реєстру виборців та подання до нього відомостей, передбачених Законом України "Про Державний реєстр виборців" ( 698-16 ).
8.11. Відповідає за належні зберігання та облік, оформлення і ведення книг державної реєстрації актів цивільного стану. ( Підпункт 8.11 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
8.12. Відповідає за належні облік та зберігання, а також витрачання бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану з дотриманням вимог законодавства. ( Підпункт 8.12 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
8.13. Відповідає за належну організацію роботи щодо надання згідно з частиною третьою статті 20 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" ( 2398-17 ) платних послуг, а також ведення обліку платних послуг відповідно до порядку надання платних послуг відділами державної реєстрації актів цивільного стану, що затверджується Міністерством юстиції України. ( Підпункт 8.13 пункту 8 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 2921/5 від 23.11.2010 )
9. Відділ утримується за рахунок коштів Державного бюджету України. ( Пункт 9 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 1018/5 від 06.07.2012 )
10. Відділ є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
( Положення в редакції Наказу Міністерства юстиції N 643/5 від 22.04.2008 )
Директор Департаменту у справах
цивільного стану громадян В.В.Кунда