МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 307 від 01.11.95
м.Київ
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
29 травня 1996 р. за N 256/1281
(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства освіти і науки України
N 66 від 30.01.2015)
Про затвердження Положення про навчально-дослідну
земельну ділянку загальноосвітніх шкіл та позашкільних
навчально-виховних закладів і Положення про учнівське
лісництво загальноосвітніх шкіл та позашкільних
навчально-виховних закладів
Відповідно до вимог Державної національної програми "Освіта" ("Україна XXI століття"), яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.93 р. N 896, щодо формування екологічної культури учнів, залучення їх до еколого-натуралістичної діяльності, а також з метою формування працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря та забезпечення умов самореалізації індивідуальних здібностей і талантів молоді наказую:
1. Затвердити Положення про навчально-дослідну земельну ділянку загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів (додається).
2. Затвердити Положення про учнівське лісництво загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів.
3. Вважати наказ Міністерства народної освіти УРСР від 16.06.86 р. "Про затвердження Положення про навчально-дослідницьку ділянку загальноосвітніх шкіл" таким, що втратив чинність.
4. Вважати рішення колегії Міністерства народної освіти УРСР від 13.08.68 р. в частині затвердження "Положення про учнівське лісництво" таким, що втратило чинність.
5. Міністреву освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти виконкомів обласних, Київської та Севастопольської міських Рад народних депутатів:
довести Положення про навчально-дослідну ділянку загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів і Положення про учнівське лісництво загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів до відома керівників закладів освіти.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на управління гуманітарної освіти та виховання і Головне управління загальної середньої освіти.
Міністр освіти М.З.Згуровський
Затверджено
наказом Міністерства освіти
України від 01.11.95 р.
N 307
Положення
про навчально-дослідну земельну ділянку загальноосвітніх
шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів
І. Основні положення
1. Навчально-дослідна земельна ділянка закладу освіти є базою проведення навчальних та практичних занять, передбачених програмами з природознавства, біології, трудового навчання, засвоєння знань, формування вмінь і навичок, організації позакласної юннатівської, дослідницької, природоохоронної роботи, продуктивної праці учнів.
2. Навчально-дослідна земельна ділянка може існувати при всіх типах середніх загальноосвітніх навчально-виховних закладів і позашкільних навчально-виховних закладах* відповідно до Положення про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.93 р. N 660, та Положення про позашкільний навчально-виховний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.94 р. N 45.
_____________
* Далі - навчально-виховні заклади.
3. Навчально-дослідна земельна ділянка надається у порядку, встановленому Земельним кодексом України ( 561-12 ). На вказані земельні ділянки поширюються пільги щодо плати за землю, визначені для закладів освіти згідно з Законом України "Про плату за землю" ( 2535-12 ).
II. Вимоги до функціонування навчально-дослідної
земельної ділянки
4. Розміри навчально-дослідної земельної ділянки встановлюються залежно від кількості учнів, які навчаються в освітньому закладі, і місцевих умов (додаток N 1).
Під навчально-дослідну земельну ділянку рекомендуються такі площі:
- для початкових шкіл - не менше 5 тис.кв.м;
- для основної і старшої - не менше 10 тис.кв.м;
- для міських шкіл - не менше 10 тис.кв.м;
- для обласних станцій юних натуралістів (еколого-натуралістичних центрів) - не менше 20 тис.кв.м;
- для районних станцій юних натуралістів (еколого-натуралістичних центрів) - не менше 10 тис.кв.м;
- для міських станцій юних натуралістичних (еколого-натуралістичних центрів) - не менше 5 тис.кв.м.
5. Установам і закладам освіти може бути надана додаткова площа, яка зайнята багаторічними насадженнями (сад, дендрарій, парк тощо або площа для ведення сільськогосподарських робіт).
6. Навчально-дослідна земельна ділянка може включати: відкритий і закритий грунт, ферму, підсобне приміщення тощо.
7. На навчально-дослідній земельній ділянці розміщуються відділки: польових, овочевих, плодово-ягідних культур; квітково-декоративний, колекційний, селекційно-генетичний, зоолого-тваринницький, а також відділки: виробничий, дендрологічний.
Площа кожного відділку визначається завідуючим земельною ділянкою (вчитель біології або трудового навчання) з урахуванням місцевих умов і кількості учнів, які залучаються до роботи, і погоджується з керівником навчально-виховного закладу.
8. Для початкових класів в основній та старшій школах виділяються окремі земельні ділянки в овочевому, плодово-ягідному, квітково-декоративному відділках.
9. Навчально-дослідна земельна ділянка міських шкіл може мати: колекційний, квітково-декоративний, селекційно-генетичний, дендрологічний відділки та інші.
10. У відділках польових та овочевих культур, в системі сівозмін вирощуються основні сільськогосподарські культури даної зони.
11. Сівозміни запроваджуються згідно з рекомендаціями господарств, науково-дослідних установ, з урахуванням навчальних програм з природознавства, біології, трудового навчання.
12. У відділку плодово-ягідних культур (сад, ягідник або виноградник, плодово-ягідний розсадник) вирощуються кращі районовані і місцеві сорти плодових і ягідних культур, а також нові для даної місцевості плодово-ягідні культури, проводиться дослідницька робота з ними.
13. Квітково-декоративний відділок складається з колекційної ділянки одно-, дво- та багаторічних квіткових рослин, квітників (клумби, рабатки, рокарії, міксбордюри та ін.) та декоративних насаджень.
14. У селекційно-генетичному відділку проводяться досліди, які використовуються при вивченні відповідних тем курсу загальної біології.
Селекційно-генетичний відділок повинен бути просторово ізольованим і складається з селекційної, генетичної ділянок.
Для основної школи може вводитися лише селекційна земельна ділянка.
15. На колекційній земельній ділянці вирощуються типові представники основних сільськогосподарських і систематичних груп рослин:
1. Технічні (прядильні, олійні, ефіроолійні).
2. Лікарські.
3. Овочеві (коренеплоди, бульбоплоди, цибулинні, бобові).
4. Кормові (злакові і бобові трави, кормові коренеплоди).
5. Декоративні (однорічні, дворічні, багаторічні).
6. Корисні дикоростучі.
16. У зоолого-тваринницькому відділку залежно від місцевих умов, етнічних особливостей певних регіонів України можуть бути крільчатник, пташник, пасіка тощо. До складу відділку входить також куточок живої природи. У зоолого-тваринницькому відділку утримується така кількість тварин, яка б забезпечувала проведення навчальної і дослідної роботи.
Догляд за тваринами та їх годівлю відповідно до встановленого режиму здійснюють за графіком учні 2-10 класів.
Кормова база для тварин забезпечується продукцією сільськогосподарських культур, що вирощуються в польовому та овочевому відділках.
17. Закритий грунт (теплиця, парники, розсадники) створюється для проведення занять, дослідницької роботи, вирощування овочевих і квітково-декоративних рослин, розсади, розмноження плодово-ягідних і декоративних рослин.
18. У виробничому відділку вирощування сільськогосподарських культур, тварин проводиться з урахуванням прогресивних технологій, рекомендацій наукових закладів. Вирощена продукція може бути використана для потреб школи, позашкільного закладу або реалізована. Кошти від реалізації продукції перераховуються на спецрахунок закладу освіти для поповнення матеріальної бази та оплату праці школярів.
19. У дендрологічному відділку створюється колекція дерев'янистих і кущових рослин, висаджених за систематичним, географічним або господарським принципом. Можна, враховуючи Їх декоративність, створювати художньо-декоративні композиції, садово-паркові архітектури, використовуючи і площі зелених насаджень. При відділку може бути закладена шкілка саджанців, що вирощуються з насіння історичних та знаменитих дерев.
20. У підсобному приміщенні зберігаються сільськогосподарський інвентар і механізми, аптечка першої допомоги. Добрива зберігаються відповідно до вимог виробничої санітарії у спеціальній тарі з чіткими написами назв.
Біля підсобного приміщення встановлюється протипожежний інвентар.
21. Посадковий і посівний матеріал, вирощена продукція зберігаються на території земельної ділянки школи у спеціальному сховищі.
22. Навчально-дослідна земельна ділянка забезпечується сільськогосподарським інвентарем відповідно до місцевих умов та вимог агротехнічного обробітку грунту.
Навколо земельної ділянки створюється живопліт з витких рослин або штучна огорожа. Земельна ділянка забезпечується водою для поливу рослин.
23. В районах, що зазнали наслідків від аварії на Чорнобильській АЕС, роботи на навчально-дослідній земельній ділянці зводяться до навчально-дослідної діяльності у закритому грунті за умови завезення грунту з екологічно чистих зон.
III. Зміст і організація роботи учнів
на навчально-дослідній земельній ділянці
24. Основними напрямами діяльності учнів на земельній ділянці є: вирощування рослин і тварин, спостереження за їх ростом і розвитком, проведення сільськогосподарських дослідів згідно з програмами трудового навчання, природознавства, біології, гурткових занять.
25. Дослідно-практичні роботи на земельній ділянці проводяться на основі знань, які набувають учні в процесі вивчення основ наук з широким використанням досягнень сучасної науки і досвіду вирощування якісної сільськогосподарської продукції.
26. Для роботи на земельній ділянці з учнів кожного класу формуються ланки.
27. Робота учнів на земельній ділянці організовується відповідно до плану, який є складовою частиною загального навчально-виховного плану школи.
До плану роботи на навчально-дослідній земельній ділянці доцільно включити такі розділи:
- планування території навчально-дослідної земельної ділянки (розміщення відділків, полів сівозміни, розподіл території ділянки між класами, ланками, гуртками, групами продовженого дня); для ефективної роботи на навчально-дослідній земельній ділянці учні (юннати) організовуються в гуртки, клуби, ланки та інші форми учнівських об'єднань;
- зміст і організація роботи (перелік рослин, що вирощуються на земельній ділянці, тварин; тематика спостережень та дослідів між класами, ланками, гуртками; список навчально-наочних посібників, що будуть виготовлятися; календарні строки і порядок виконання учнями робіт, розклад навчальних, гурткових занять, графік роботи учнів у процесі суспільно корисної праці, у тому числі в період літніх канікул);
- керівництво роботою учнів на земельній ділянці (закріплення вчителів, класних керівників, вихователів груп продовженого дня за відділками ділянки, графік їх роботи в період літніх канікул);
- матеріальне забезпечення роботи на земельній ділянці (визначення потреб в інвентарі, обладнанні, добривах, посівному і посадковому матеріалах, кормах для тварин та ін.).
28. Навчально-виховна, дослідницька робота у теплиці здійснюється за окремим планом, який є складовою частиною загального плану на навчально-дослідній земельній ділянці.
29. Кошти закладів і установ освіти та науки, які повністю або частково фінансуються з бюджету, одержані від здійснення або на здійснення діяльності, передбаченої їх статутними документами, не вважаються прибутком і не оподатковуються (ст.61 Закону ( 2535-12 ).
30. Щорічно, на початку навчального року, підбиваються підсумки робіт на земельній ділянці, організується виставка, проводиться "Свято врожаю" тощо.
31. Керівником навчально-дослідної земельної ділянки, як правило, директор освітнього закладу призначає вчителя біології або ж з трудового навчання, а в початковій школі - з числа педагогічних працівників.
32. Заступник директора по господарській частині вживає заходів по своєчасному забезпеченню навчально-дослідної земельної ділянки інвентарем, посівним і посадковим матеріалом, кормами для тварин, водою для поливу рослин; організовує забезпечення і реалізацію продукції, одержаної на навчально-дослідній земельній ділянці, організовує охорону земельних ділянок.
33. Завідуючий навчально-дослідною земельною ділянкою за його бажанням може бути звільнений від обов'язків класного керівника.
34. За завідування навчально-дослідною земельною ділянкою надається додаткова оплата відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, "Додаткова оплата", затвердженої наказом Міністерства освіти від 15.04.93 р. N 102 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 27.05.93 р. N 56.
35. Завідуючий навчально-дослідною земельною ділянкою:
а) відповідає за стан навчально-дослідної земельної ділянки, організацію роботи учнів на ній;
б) організовує змагання між класами, ланками, окремими учнями і юннатами на краще проведення дослідницької роботи і одержання високого врожаю сільськогосподарських культур, щороку, восени після збирання врожаю, підводить підсумки роботи учнів на навчально-дослідній земельній ділянці, проводить "Свято врожаю" та інші форми масових натуралістичних заходів, організовує виставку, на якій демонструються результати роботи всіх учнів і гуртків юних натуралістів, частина матеріалів оформлюється як наочні посібники (натуральні експонати, гербарії, щоденники спостережень тощо);
в) координує роботу вчителів початкових класів, хімії, географії та трудового навчання на навчально-дослідній земельній ділянці, консультує вчителів, керівників гуртків юних натуралістів та класоводів при складанні ними планів роботи в процесі проведення дослідів і спостережень на навчально-дослідній ділянці, складанні інструктивних карток та ін.;
г) складає на початку навчального року річний план роботи та господарсько-фінансовий кошторис ділянки на підставі загального плану школи;
д) інструктує вчителів, працівників позашкільних закладів, лаборантів, яких залучає під час літніх канікул до керівництва працею учнів на земельній ділянці, знайомить їх з планом роботи, методикою і технікою проведення робіт;
е) відповідає за створення на навчально-дослідній земельній ділянці умов, що відповідають правилам техніки безпеки і санітарно-гігієнічним вимогам;
є) разом з класним керівником, керівником гуртка контролює виконання кожним класом та гуртком плану робіт на земельній ділянці й забезпечує ведення обліку дослідницької роботи;
ж) надсилає кращі експонати на районні, обласні та всеукраїнські виставки;
з) допомогає вчителям у виготовленні наочних посібників та роздаткового матеріалу;
и) подає пропозиції директорові закладу, педагогічній раді щодо використання коштів, які отримуються в результаті реалізації продукції, вирощеної на навчально-дослідній земельній ділянці, одержаного врожаю з ділянки, про відзначення кращих класів, ланок, гуртків, окремих учнів;
л) складає річний звіт про навчальну і дослідницьку роботу на ділянці та подає його на розгляд педагогічної ради.
36. Вчителі, які залучаються до керівництва заняттями, працею учнів на навчально-дослідній земельній ділянці, навчають їх агротехнічних прийомів роботи, забезпечують дотримання школярами правил техніки безпеки і санітарно-гігієнічного режиму, а також здійснюють нагляд за станом і безпечною експлуатацією обладнання, інвентаря.
37. В процесі роботи на земельній ділянці забезпечується раціональний режим праці і відпочинку учнів.
38. У разі відсутності шкільної земельної ділянки робота учнів переноситься на земельні ділянки станції юних натуралістів, у господарства, парки. ботанічні сади тощо.
IV. Охорона праці учнів
39. Згідно з Правилами охорони праці в сільському господарстві, затвердженими наказом Міністерства сільського господарства і продовольства від 27.10.95 р. N 291, та Правилами внутрішнього розпорядку, що діють у загальноосвітніх школах та позашкільних навчально-виховних закладах, з дітьми, зайнятими дослідницькою роботою та виробничою діяльністю на навчально-дослідній ділянці, проводяться відповідні заняття, які обов'язково організовує спеціаліст (вчитель біології або інший, відповідальний за навчально-дослідні земельні ділянки).
40. На кожній ділянці повинна бути розроблена та затверджена директором освітнього закладу Інструкція з техніки безпеки (окремо з усіх видів робіт, що проводяться).
Діти допускаються до роботи після проведення з ними інструктажу та перевірки знань з охорони праці. Учні працюють лише в денний час та не допускаються до роботи з отрутохімікатами.
Вчителі, спеціалісти сільського господарства, які залучені до керівництва роботою на навчально-дослідній ділянці, здійснюють контроль за дотриманням трудового законодавства, правил, норм, інструкцій з техніки безпеки, виробничої санітарії і пожежної безпеки.
Додаток N 1
до Положення про навчально-дослідну
земельну ділянку
Орієнтовний розподіл площі шкільної навчально-дослідної земельної ділянки всіх грунтово-кліматичних зон України, за винятком гірських районів та Чорноморського узбережжя Криму та районів, що зазнали наслідків аварії Чорнобильської АЕС, орієнтовно рекомендується таким:
а) у початковій школі
——————————————————————————————————————————————————————————————————
|NN| Назва об'єктів ділянки | Площа в квадратних метрах |
|————————————————————————————————————————————————————————————————|
|1. Овочева сівозміна 1000 |
|2. Ягідник або виноградник 450 |
|3. Квітники 300 |
|4. Плодові і декоративні насадження 3000 |
|5. Парники 50 |
|6. Крільчатник 200 |
——————————————————————————————————————————————————————————————————
5000 кв.м
б) в основній і старшій школі
——————————————————————————————————————————————————————————————————
|NN | Назва об'єктів ділянки | Площа в квадратних метрах |
| | |———————————————————————————|
| | | в основній | у старшій |
| | | школі | школі |
|————————————————————————————————————————————————————————————————|
| І. Ботаніко-рослинницький відділ |
| |
| 1. Польова сівозміна 2500 3000 |
| 2. Овочева сівозміна 3000 4000 |
| 3. Плодовий сад 6000 8000 |
| 4. Плодово-декоративна шкілка |
| розсадник 600 1000 |
| 5. Ягідник або виноградник 400 700 |
| 6. Колекційна ділянка і ділянка |
| систематики 300 700 |
| 7. Селекційно-генетична ділянка 300 700 |
| 8. Квітники, жива огорожа, декора- |
| тивні насадження 900 1000 |
| 9. Закритий грунт 400 4000 |
| |
| II. Зоолого-тваринницький відділ |
| |
|10. Крільчатник, пасіка, відділ ди- |
| кої фауни 500 500 |
| |
| 15000 кв.м 20000 кв.м|
——————————————————————————————————————————————————————————————————
Примітка: а) в районах зрошуваного землеробства розміри
пришкільних навчально-дослідних земельних ділянок
відводяться в половинному розмірі;
б) орієнтовний розподіл площі шкільної земельної ділянки
для шкіл гірських районів та Чорноморського узбережжя
Криму встановлюють управління освіти Ради Міністрів
Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та
Севастопольської міських державних адміністрацій разом з
обласними відділами освіти і обласними управліннями
сільського господарства;
в) для шкіл, які розташовані в містах і робітничих
селищах.
——————————————————————————————————————————————————————————————————
|NN | Назва об'єктів ділянки |Площа в квадратних метрах|
|————————————————————————————————————————————————————————————————|
| І. Ботаніко-рослинницький відділ |
| |
| 1. Польова сівозміна 800 |
| 2. Овочева сівозміна 1200 |
| 3. Плодові і декоративні насадження 3600 |
| 4. Плодово-декоративна шкілка і |
| розсадник 1000 |
| 5. Ягідник або виноградник 400 |
| 6. Колекційна ділянка і ділянка |
| систематики 700 |
| 7. Селекційно-генетична ділянка 600 |
| 8. Квітники, жива огорожа, декоратив- |
| ні насадження 1100 |
| 9. Закритий грунт 400 |
| |
| II. Зоолого-тваринницький відділ |
| |
|10. Крільчатник, пасіка, відділ дикої |
| фауни 200 |
| |
| 10 000 |
——————————————————————————————————————————————————————————————————
Примітка: а) розміри дослідних ділянок від 10 кв.м до 100 кв.м. В
колекційному відділі ділянки можуть бути розміром від
2 до 5 кв.м;
б) розміри доріжок між полями 1 м, між ділянками 30 см,
центральна - 2 м.