Взяття на облік платників податків. Загальні правила обліку платників податків
Облік платників податків ведеться в цілях створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю та повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, виконанням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладений на Міндоходів України.
Порядок обліку платників податків визначено гл. 6 розд. II ПК України та Порядком N 1588, який істотно відкоригований з 24.12.2012 р.
Метою оновленої редакції Порядку N 1588 є приведення цього нормативно-правового акту у відповідність з нормами Законів N 3205, N 3384, N 3609.
Так, найбільша кількість змін внесена до розд. XI Порядку N 1588 з метою реалізації новацій відносно спрощення процедур припинення юридичних осіб та припинення підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців, внесених Законом N 3384.
Спрощення цієї процедури є важливим кроком для тих суб'єктів господарювання, які нині фактично не здійснюють господарську діяльність, але досі не надали документи для припинення внаслідок складної процедури.
Постановці на облік або реєстрації підлягають усі платники податків.
Взяття на облік юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, а також самозайнятих осіб здійснюється незалежно від наявності обов'язку щодо сплати того або іншого податку та збору.
В цілях здійснення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або постановці на облік за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основним місцем обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням або через які ведеться діяльність (неосновне місце обліку).
Взяття на облік платників податків - юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів здійснюється після їх державної реєстрації або включення відомостей про них у відповідні державні реєстри на умовах, які визначаються законодавчими актами України, окрім випадків, визначених ПК України, коли органами реєстрації є податкові органи або коли проведення державної реєстрації платника податків у відповідному статусі законодавством не передбачено.
Взяття на облік за основним місцем обліку юридичних осіб,
їх відособлених підрозділів та фізичних осіб-підприємців
Взяття на облік платників податків здійснюється за принципом організаційної єдності реєстраційних процедур, що проводяться державними реєстраторами, і процедур взяття на облік платників податків, що забезпечуються податковими органами.
Ці органи здійснюють обмін відомостями (повідомленнями) про здійснення дій з державної реєстрації і взяття на облік (знятті з обліку) юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в порядку взаємодії з державними реєстраторами і Єдиним державним реєстром (ЄДР), визначеним Наказом N 1771/5/1253.
Взяття на облік за основним місцем обліку юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів та фізичних осіб - підприємців в якості платників податків та зборів здійснюється після внесення відомостей про них до ЄДР згідно із Законом про держреєстрацію.
Основою для взяття на облік за основним місцем обліку в ДПС є вступ в нього:
- відомостей з ЄДР або з відповідної реєстраційної картки про проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи-підприємця;
- відомостей з ЄДР або відповідного повідомлення державного реєстратора про внесення до ЄДР запису про судове рішення про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця;
- повідомлення державного реєстратора або відомостей з ЄДР про створення відокремленого підрозділу юридичної особи.
Дані про постановку на облік юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, відомості про яких містяться в ЄДР, і фізичних осіб-підприємців в якості платників податків та зборів передаються до ЄДР в день взяття їх на облік за основним місцем обліку.
Взяття на облік таких платників податків підтверджується випискою з ЄДР, яка надсилається поштою (видається) цим юридичним особам, відокремленим підрозділам юридичних осіб та фізичним особам-підприємцям в порядку, встановленому Законом про держреєстрацію.
Вказана виписка в якості документу, що підтверджує державну реєстрацію суб'єкта господарювання і постановку його на облік в ДПС, органах державної статистики та Пенсійного фонду України, введена 17.12.2012 p. Виписка видається державним реєстратором безкоштовно і використовується суб'єктом господарювання при відкритті рахунків в банку для підтвердження взяття його на обліку відповідних органах.
Взяття на облік за основним місцем обліку відокремлених
підрозділів іноземних компаній, організацій
Основою для взяття на облік відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації, у тому числі постійного представництва нерезидента, є належна акредитація (реєстрація, легалізація) такого підрозділу на території України згідно із законом.
Постійне представництво - це постійне місце діяльності, через яке повністю або частково ведеться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема:
- місце управління;
- філія;
- офіс;
- фабрика;
- майстерня;
- установка або споруда для розвідки природних ресурсів;
- шахта, нафтова/газова свердловина, кар'єр або будь-яке інше місце здобичі природних ресурсів;
- склад або приміщення, які використовуються для доставки товарів.
Представництвом іноземної компанії, організації є відокремлений підрозділ іноземної компанії, організації, який здійснює представництво та захист інтересів такої юридичної особи, що не здійснює господарської діяльності в Україні і не підпадає під визначення постійного представництва згідно з пп. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України.
Для взяття на облік постійні представництва нерезидентів і представництва іноземних юридичних осіб зобов'язані звернутися впродовж 10 календарних днів з дня їх державної реєстрації (акредитації, легалізації) у встановленому порядку до ДПС за своїм місцезнаходженням.
Зокрема, представництво іноземної компанії або постійне представництво для взяття на облік подає до ДПС за своїм місцезнаходженням наступні документи:
- представництво - заяву за формою N 1-ОПП (для юридичних осіб та відокремлених підрозділів);
- постійне представництво - заяву про реєстрацію постійного представництва нерезидента платником податку на прибуток за формою N 1-РПП;
- копію документу, що підтверджує присвоєння коду ЄДРПОУ;
- копію документу про реєстрацію, легалізацію, акредитацію,створення та т. п.
Документом про акредитацію (реєстрацію, легалізацію) відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації на території України є:
- свідоцтво про реєстрацію представництва, видане центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики, - для представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності на території України, на яких поширюється дія Закону про ЗЕД;
- свідоцтво про реєстрацію структурного центру громадської (неурядової) організації іноземної держави в Україні, видане Державною реєстраційною службою України, - для філій, відділень, представництв та інших структурних центрів громадських (неурядових) організацій іноземних держав в Україні;
- банківська ліцензія - для філій іноземних банків;
- погоджене, прошите, завірене на звороті відбитком печатки Секретаріату Правління Національного банку України положення про представництво іноземного банку, титульна сторінка якого засвідчена підписом заступника Голови та відтисненням печатки Національного банку України, - для представництв іноземних банків (у ДПС видається копія титульної сторінки положення з пред'явленням оригіналу);
- документ, виданий уповноваженим органом державної влади України, засвідчує реєстрацію, акредитацію, створення, отримання згоди, дозволу та тому подібне на функціонування відокремленого підрозділу нерезидента на території України, - для інших відокремлених підрозділів нерезидентів.
Після взяття на облік платником податків та зборів відокремленим підрозділам іноземних компаній, організацій податковий орган направляє поштою (видає) довідку про постановку на облік платника податків за формою N 4-ОПП.
У цій довідці для постійного представництва нерезидента, включеного до реестру платників-нерезидентів з ознакою платника податку на прибуток, після рядка " (найменування та код органу державної податкової служби)" слід вказати "як постійне представництво нерезидента".
Взяття на облік договорів управління майном
та договорів про спільну діяльність
На обліку в податкових органах знаходяться договори управління майном і договори про спільну діяльність на території України без створення юридичних осіб, на яких поширюються особливості податкового обліку і оподаткування діяльності за такими договорами, визначені ПК України.
Не враховуються договори управління майном, визначені в пп. 153.13.10 п. 153.13 ст. 153 розд. III або в другому реченні абзацу 2 пп. 5 п. 180.1 ст. 180 розд. V ПК України, а саме: по яким здійснюється управління активами інститутів загального інвестування, фондів банківського управління, фондів фінансування будівництва і фондів операцій з нерухомістю, створених відповідно до закону.
Взяття на облік договорів управління майном і договорів про спільну діяльність здійснюється шляхом додаткового взяття на облік в якості платника податків відповідного керівника майном або уповноваженої особи.
Уповноважена особа - учасник договору (контракту) про спільну діяльність (юридична особа, зареєстрована в Україні відповідно до Закону про держреєстрацію, або його відокремлений підрозділ), який є платником податку на прибуток і уповноважений вести облік результатів спільної діяльності іншими сторонами згідно з умовами договору (контракту) про спільну діяльність (абзац 7 п. 1.7 Порядку N 1588).
Керівник майном - юридична особа, яка є суб'єктом підприємницької діяльності та платником податку на прибуток і веде окремо від власного облік доходів та витрат від управління майном, отриманим ним в управління за договорами управління майном (абзац 8 п. 1.7 Порядку N 1588).
Для взяття на облік договору про спільну діяльність уповноважена особа зобов'язана впродовж 10 календарних днів після реєстрації договору або після набуття його чинності надати до ДПС за своїм основним місцем обліку наступні документи:
- заяву за формою N 1-ОПП;
- завірену копію договору (контракту) про спільну діяльність.
До цих документів додаються:
- інформаційна картка договору з відміткою органу що здійснив державну реєстрацію договору, якщо до складу учасників договору про спільну діяльність входить іноземний інвестор;
- копії документів, що підтверджують погодження договору уповноваженим органом управління відповідно до законодавства, засвідчені у встановленому законодавством порядку, якщо договором передбачено використання нерухомого майна державної власності, що знаходиться у господарському віденні або оперативному управлінні учасника договору про спільну діяльність;
- копії ліцензій та дозволів на провадження відповідних видів господарської діяльності учасників договору, отримання яких передбачено законодавством.
Взяття на облік договорів (контрактів) про виробничу кооперацію, спільне виробництво та інші види спільної інвестиційної діяльності за участю іноземного інвестора здійснюється після державної реєстрації договору (контракту) Міністерством економіки АР Крим, обласними, Київським або Севастопольським міським управліннями зовнішніх економічних зв'язків згідно з Положенням N 112.
Не враховуються договори про спільну діяльність, на які не поширюються особливості податкового обліку і оподаткування спільної діяльності, визначені п. 153.14 ст. 155 розд. ІІІ ПК України. Кожен учасник таких договорів перебуває на обліку в податкових органах і виконує обов'язки платника податків самостійно.
Для цілей оподаткуванш двоє або більше осіб, ще здійснюють спільну діяльність без створення юридичної особи, вважаються окремою особою в межа такої діяльності.
Для взяття на облік договору управління майном керівник майном подас до ДПС за своїм основним місцем обліку наступні документи:
- заява за формою N 1-ОПП;
- копія договору управління майном;
- копія витягу з Державного реєстру правочинів, яким засвідчується державна реєстрація договору управління нерухомим майном, якщо предметом договору управління майном є нерухоме майно. В цьому випадку договір управління майном слід нотаріально засвідчити.
Взяття на облік фізичних осіб,
що здійснюють незалежну професійну діяльність
Взяття на облік фізичних осіб, які не є підприємцями і здійснюють незалежну професійну діяльність, умовою ведення якої згідно із законом є державна реєстрація такої діяльності у відповідному уповноваженому органі і отримання свідоцтва про реєстрацію або іншого документу (дозвіл, сертифікат та т. п.), що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності, здійснюється за місцем постійного проживання такої особи.
Для взяття на облік така фізична особа впродовж 10 календарних днів після державної реєстрації незалежної професійної діяльності у відповідному уповноваженому органі і отримання свідоцтва про реєстрацію або іншого документу (дозвіл, сертифікат та т. п.), що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності, зобов'язана надати особисто (направити поштою рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу наступні документи:
- заява за формою N 5-ОПП;
- копія реєстраційного посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності, якщо заявник є приватним нотаріусом;
- копія свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю, якщо заявник є адвокатом, що займається адвокатською діяльністю індивідуально;
- копія свідоцтва про привласнення кваліфікації судового експерта, виданого Центральною експертно-кваліфікаційною комісією при Мінюсті України за формою, що відповідає додатку 7 до Положення N 86/5, якщо заявник- судовий експерт, який не є працівником державної спеціалізованої установи і отримав право самостійно здійснювати судово-експертну діяльність;
- копія свідоцтва про право на здійснення діяльності арбітражного керівника (розпорядник майном, що управляє санацією, ліквідатор), виданого структурним підрозділом Мінюсту України, що забезпечує реалізацію повноважень державного органу з питання банкрутства, є арбітражний керівник (розпорядник майна, що управажений санацією, ліквідатор).
При поданні пред'являєтьо оригінал вказаних документів.
Податкові органи відмовляють в розгляді документів наданих для взяття на облії особи, що здійснює незалежну професійну діяльність, в наступних випадках:
- наявність обмежень ш проведення незалежної професійної діяльності, встановлених законодавством;
- подання документії за неналежним місцем обліку;
- не відповідність документів встановленим вимогам подання не в повному об'єм або взаємна невідповідністі вказаних в різних документа? відомостей;
- фізична особа вже поставлена на облік як самозайнята особа;
- не подання для реєстрації особою, що має намір здійснювати незалежну професійну діяльність, свідоцтва про реєстрацію або іншого документу (дозвіл, сертифікат та т. п.), що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності.
Після усунення причин, що були основою для відмови в постановці на облік такої самозайнятої особи, фізична особа може повторно надати документи для взяття на облік.
Після взяття на облік фізичній особі, що веде незалежну професійну діяльність, надсилається (видається) довідка про постановку на облік за формою N 4-ОПП, в якій перед прізвищем, ім'ям і по батькові такої особи обов'язково вказаний вид професійної діяльності, наприклад "Приватний нотаріус", "адвокат" та т. п.
Фізична особа, зареєстрована підприємцем і при цьому здійснююча незалежну професійну діяльність, враховується в органах ДПС як фізична особа-підприємець з ознакою того, що здійснює незалежну професійну діяльність.
У такому разі фізична особа зобов'язана надати особисто (направити поштою рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до ДПС за місцем свого постійного проживання заяву за формою N 5-ОПП з позначкою "Зміни" та копію документу, що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності.
Список використаних документів
ПК України - Податковий кодекс України
Закон N 3205 - Закон України від 15.12.2005 p. N 3205-IV "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" і інші законодавчі акти України"
Закон N 3384 - Закон України від 19.05.2011 p. N 3384-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур припинення юридичних осіб і підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців за їх рішенням"
Закон N 3609 - Закон України від 07.07.2011 р. N 3609-VI "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України"
Закон N 4839 - Закон України від 24.05.2012 р. N 4839-VI "Про внесення змін до деяких законів України щодо взяття на облік юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців"
Закон про ЗЕД - Закон України від 16.04.1991 р. N 959-ХII "Про зовнішньоекономічну діяльність"
Закон про держреєстрацію - Закон України від 15.05.2003 p. N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців"
Положення N 86/5 - Положення про експертно-кваліфікаційні комісії та атестацію судових експертів, затверджене наказом Мінюсту України від 09.08.2005 р. N 86/5
Положення N 112 - Положення про порядок державної реєстрації договорів (контрактів) про спільну інвестиційну діяльність за участю іноземного інвестора, затверджене Постановою КМУ від 30.01.1997 р. N 112
Порядок N 1588 - Порядок обліку платників податків та зборів, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. N 1588
Порядок N 1771/5/1253 - Порядок взаємного обміну інформацією з реєстрів Державної реєстраційної служби України та Державної податкової служби України, затверджений наказом Мінюсту України та Мінфіну України від 30.11.2012 р. N 1771/5/1253
"Консультант бухгалтера" N 20 (716) 20 травня 2013 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)
