ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА

РІШЕННЯ
17.10.2012 N 4

Про необхідність усунення порушень принципів
державної регуляторної політики згідно з вимогами
Закону України від 11.09.2003 N 1160-IV "Про засади
державної регуляторної політики у сфері господарської
діяльності" Міністерством охорони здоров'я України
та Міністерством внутрішніх справ України

На виконання Закону України від 11.09.2003 р. N 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та виходячи з повноважень, визначених статтею 30 Закону, Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва здійснила експертизу спільного наказу МОЗ України та МВС України від 05.06.2000 N 124/345 "Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів" (далі - Положення), та встановила наступне:

Згідно з пунктами 1.9, 1.10 Положення передбачено проведення щозмінних передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв транспортних засобів лікарями або середніми медичними працівниками, які здійснюють медичний контроль обслуговування водіїв підприємств, установ, організацій після періодичного (1 раз на три роки) навчання методам їх проведення в Українському медичному центрі безпеки дорожнього руху та його філіалах відповідно до Порядку навчання медичних працівників методам проведення передрейсових (післярейсових) медичних оглядів водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом МОЗ України від 28.11.97 N 339 (далі - Наказ).

Разом з тим, згідно з пунктом 1 наказу МОЗ України від 27.02.2010 N 175 "Про внесення змін до наказу МОЗ України від 28.11.97 N 339", який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.03.2010 за N 236/17531 (набрав чинності з 06.04.2010) втратив чинність Порядок навчання медичних працівників методам проведення передрейсових (післярейсових) медичних оглядів водіїв транспортних засобів, затверджений Наказом.

В той же час, відповідно до пункту 5.3 Положення результат проведеного щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів фіксується в Журналі щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв, після чого в шляховому листі ставиться штамп з висновком про придатність до керування транспортом. Штамп видається медичному працівнику в Державному підприємстві "Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій" Міністерства охорони здоров'я України та його філіалах після проходження навчання методам проведення щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв транспортних засобів.

Проте, жодним законодавчим актом та актом Кабінету Міністрів України не передбачено вимог щодо необхідності проходження такого навчання.

Так, статтею 45 Закону України "Про дорожній рух" передбачено проведення медичного огляду з метою визначення здатності кандидатів у водії і водіїв до безпечного керування транспортними засобами. Періодичність оглядів, порядок їх проведення і направлення водіїв на позачергові огляди визначаються спільним актом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я і Міністерства внутрішніх справ України.

Водночас, необхідність проходження медичними працівниками навчання щодо методів проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв транспортних засобів передбачено на рівні наказу, без передбачення відповідної норми на рівні закону.

Зазначене не відповідає частині другій статті 19 Конституції України, згідно якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, а також втрату чинності Порядку, Міністерство охорони здоров'я України та Міністерство внутрішніх справ України не забезпечують дотримання таких обов'язкових принципів державної регуляторної політики, як:

доцільність - обґрунтована необхідність державного регулювання господарських відносин з метою вирішення існуючої проблеми;

ефективність - забезпечення досягнення внаслідок дії регуляторного акта максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб'єктів господарювання, громадян та держави;

збалансованість - забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави.

Крім того, дія вищезазначених вимог спільного наказу МОЗ України та МВС України від 05.06.2000 N 124/345 "Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів" порушує вимоги статті 5 Закону України від 11.09.2003 N 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти.

Керуючись частиною третьою статті 27 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва ВИРІШИЛА:

Запропонувати Міністерству охорони здоров'я України та Міністерству внутрішніх справ України скасувати підпункти 1.9, 1.10, 5.3 спільного наказу МОЗ України та МВС України від 05.06.2000 N 124/345 "Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів" з метою приведення його норм у відповідність з вимогами діючого законодавства та принципів державної регуляторної політики.

Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.

Виконання цього рішення спеціально уповноваженого органу передбачає підготовку проекту акта про внесення змін до регуляторного акта, щодо якого було прийнято рішення.

У разі підготовки проекту акта про внесення змін до регуляторного акта, щодо якого було прийнято відповідне рішення, цей проект подається у встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" порядку на погодження до спеціально уповноваженого органу не пізніш як за п'ять робочих днів до закінчення строку виконання відповідного рішення спеціально уповноваженого органу. У разі прийняття спеціально уповноваженим органом рішення про погодження проекту змін рішення спеціально уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики вважається виконаним.

Погодження проекту змін до регуляторного акта, щодо якого спеціально уповноваженим органом було прийнято рішення про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики, здійснюється в порядку та у строки, встановлені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", з урахуванням зауважень та пропозицій, викладених у відповідному рішенні.

У разі невиконання рішення спеціально уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або не оскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку дія регуляторного акта, щодо якого було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку для виконання такого рішення.

Подання скарги щодо рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва не зупиняє дії цього рішення.

Голова Державної служби України з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва М. Бродський