Малоцінні необоротні матеріальні
активи й основні засоби у 2012 році.
Заповнення додатка АМ*
_____________
*За інформацією засідання Клубу бухгалтерів м. Києва, проведеного АФ «Контракти-Аудит» 25 квітня 2012 року.
Нагадаємо: з першого січня 2012 року змінилася вартісна оцінка основних засобів. Згідно з пп. 14.1.138 ст. 14 Податкового кодексу України основні засоби - це матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних шляхів загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 2500 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 2500 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зношенням та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Якщо ви прагнете, щоб у вас якомога більше збігався бухгалтерський та податковий облік, доцільно внести зміни до наказу про облікову політику (зразок наказу розміщено на сайті www.nalogovnet.com) та встановити, що основні засоби - це матеріальні активи, вартість яких перевищує 2500 грн, а все, що коштує менше 2500 грн, - це малоцінні необоротні матеріальні активи.
До яких основних засобів та малоцінних необоротних матеріальних активів застосовуються нові критерії? По-перше, до тих, які придбані у 2012 році; по-друге, до тих, які придбані до 01.01.2012 р., але введені в експлуатацію у 2012 році. А «старими» залишаються основні засоби, балансова вартість яких дорівнює, наприклад, 30 грн. Тут ми нічого не змінюємо. Вони залишаються основними, поки ми їх не замортизуємо і не ліквідуємо.
Коментар щодо заповнення додатка АМ
Додаток АМ до декларації настільки простий, що «аж страшно». Однак простота не така проста, як здається. Знову ж таки, немає порядку його заповнення. І починаються роз’яснення.
Коментар до таблиці 1 «Нарахована амортизація за звітний період». Якщо прочитати назву першої графи буквально («Нарахована амортизація за звітний (податковий) період»), то складається враження, ніби вся нарахована амортизація за перший квартал у податковому обліку має відображатися у першій графі.
Однак заступник начальника управління адміністрування податку на прибуток та податкових платежів Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПС України О. Задорожний пояснює, що тут показується тільки нарахована амортизація, віднесена до податкових витрат.
Наводимо консультацію повністю:
«Як слід заповнювати таблицю 1 додатка АМ до декларації з податку на прибуток підприємства, що затверджена наказом Міністерства фінансів України від 28.09.2011 р. № 1213: показувати у ній всю суму нарахованої за період амортизації чи лише ту частину, яка включена у поточному періоді до складу витрат? Розбіжність можлива через те, що частина нарахованої амортизації включається до собівартості виробленої продукції, яка може бути не реалізована протягом звітного періоду.
Згідно з пп. 134.1.1 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, зі змінами та доповненнями (далі - ПКУ), об'єктом оподаткування є: прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який встановлюється шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135 - 137 ПКУ, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138 - 143 ПКУ, з урахуванням правил, установлених статтею 152 ПКУ.
Згідно з п. 138.1 ПКУ витрати, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, складаються із:
- витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті;
- інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу;
- крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.
Своєю чергою, п. 138.4 ПКУ визначено, що витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, визнаються витратами того звітного періоду, у якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг. Інші витрати відповідно до п. 138.5 ПКУ визнаються витратами того звітного періоду, у якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку.
Таким чином, у таблиці 1 додатка АМ до податкової декларації з податку на прибуток підприємства слід відображати лише ту частину нарахованої амортизації за звітний (податковий) період, яка включається до складу витрат такого звітного періоду та враховується при обчислені об’єкта оподаткування такого періоду».
Сума, яку ми зазначаємо у графі «Нарахована амортизація за звітний (податковий) період» повинна відповідати сумам граф 2 - 5 («Основні засоби та інші необоротні активи», «Нематеріальні активи», «Витрати, пов’язані із видобутком корисних копалин», «Тимчасова податкова різниця, яка виникла за результатами інвентаризації основних засобів станом на 01.04.2011 р.1».
Як бачимо, жодного зв’язку з рядком декларації немає. Додаток ніби «сам по собі». Але діють норми ПКУ. Коли ми заповнюватимемо рядки декларації, у тому числі щодо собівартості, амортизація, яка стосується виробничого обладнання і загальновиробничого обладнання, увійде до складу реалізованої собівартості у рядку 05.1, амортизація адміністративних витрат значитиметься у рядку 06.1, пов’язана зі збутом - у рядку 06.2 тощо.
Коментар до таблиці 2 «Витрати на ремонт та поліпшення основних засобів відповідно до пункту 146.12 статті 146 розділу ІІІ Податкового кодексу України». Визначаємо «Балансову вартість основних засобів на початок звітного (податкового) року»; «Суму ліміту витрат на поліпшення на звітний (податковий) рік (графа 1х10%)»; «Фактичні обсяги витрат на поліпшення на звітний (податковий) період»; «Суму, що враховується до складу витрат звітного (податкового) періоду (графа 3 в межах графи 2)».
Це будуть наші витрати. Але зверніть увагу, що на відміну від норм уже не чинного Закону у Кодексі включати 10% до витрат, - це обов’язок.
Знову ж таки, у додатку АМ немає нічого про види витрат. П(С)БО 7 «Основні засоби» дозволяє застосовувати податковий метод відображення витрат на ремонти та поліпшення.
Продаж МНМА
Відображення амортизації малоцінних нематеріальних активів у податковому і в бухгалтерському обліку має чітко збігатися. Не забувайте про це.
І бухгалтерський, і податковий облік дозволяє застосовувати чотири методи нарахування амортизації МНМА. Більшість обирає 100% при передаванні в експлуатацію.
МНМА не є основними засобами. Усе, що ми ремонтуємо чи поліпшуємо, - це податкові витрати. Багато залежить від того, з якими видами витрат пов’язані ці ремонти.
Розглянемо оренду. Це не основні засоби. І в податковому обліку, якщо об’єктом оренди є МНМА, це звичайна господарська операція, яка відображатиметься за загальновстановленими правилами.
Наведемо приклад:
- реалізується ксерокс за ціною 1800 грн, у т.ч. ПДВ - 300 грн;
- первісна вартість - 2100 грн без ПДВ;
- амортизація нарахована у розмірі 100% при передаванні в експлуатацію.
| Дебет | Кредит | Сума | Доходи | Витрати |
| 132 | 112 | 2100 | ||
| 680 | 712 | 1800 | 1500 | |
| 712 | 641 | 300 | ||
| 311 | 680 | 1800 |
Зверніть увагу на лист Державного комітету статистики України від 05.12.2005 р. № 14/1-2-25/102, у якому говориться про те, які типові форми первинного обліку повинні застосовуватися щодо МНМА.
Для обліку малоцінних необоротних матеріальних активів, які включаються до складу основних засобів, підприємствам РЕКОМЕНДУЄТЬСЯ застосовувати типові форми обліку основних засобів, затверджені наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352:
- ф. № ОЗ-1;
- ф. № ОЗ-3;
- ф. № ОЗ-6;
Для відображення в обліку господарських операцій щодо наявності та руху малоцінних і швидкозношуваних предметів, які належать до складу запасів, РЕКОМЕНДУЄТЬСЯ застосовувати типові форми первинного обліку, затверджені наказом Мінстату від 22.05.96 р. № 145
- ф. № МШ-4;
- ф. № МШ-5;
- ф. № МШ-8.
_____фон
Лист Державного комітету статистики України від 05.12.2005 р. № 14/1-2-25/102
Щодо надання роз'яснення стосовно застосування типових форм первинного обліку
На запит <...> щодо надання роз'яснення стосовно застосування типових форм первинного обліку Держкомстат повідомляє.
Відповідно до Інструкції щодо застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку, затвердженої наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291, зі змінами та доповненнями, вартість малоцінних необоротних матеріальних активів підприємством відображається за субрахунком 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи». Інформація про наявність та рух малоцінних і швидкозношуваних предметів, які належать до складу запасів, обліковується за рахунком 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети».
Згідно зі статтею 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підприємство самостійно визначає облікову політику, а також розробляє систему і форми внутрішньогосподарського обліку, звітності і контролю господарських операцій.
Враховуючи наведене вище, слід зазначити, що для відображення господарських операцій підприємство може використовувати як відповідні типові форми первинного обліку, так й інші первинні документи, що фіксують факти здійснення цих операцій.
Так, зокрема для обліку малоцінних необоротних матеріальних активів, які включаються до складу основних засобів, підприємствам рекомендується застосовувати типові форми обліку основних засобів, затверджені наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352, - ф. № ОЗ-1, ф. № ОЗ-3, ф. № ОЗ-6; для відображення в обліку господарських операцій щодо наявності та руху малоцінних і швидкозношуваних предметів, які належать до складу запасів, - типові форми первинного обліку, затверджені наказом Мінстату від 22.05.96 р. № 145 - ф. № МШ-4, ф. № МШ-5, ф. № МШ-8.
Голова комітету О.Осауленко
___________
списання МНМА
Оскільки малоцінні нематеріальні активи не є у нас основними засобами, то при їх списанні ПДВ не повинно виникати, адже умовний продаж стосується тільки основних засобів.
