Усиновлення та здійснення нагляду
за дотриманням прав усиновлених дітей*
(Частина І. Частину ІІ див. в консультації від 30.11.2011 р.)
Постановою Кабінету Міністрів України № 905 від 8.10.2008 р. затверджено Порядок провадження діяльності з усиновлення та здійснення нагляду за дотриманням прав усиновлених дітей (із змінами і доповненнями, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України № 20 від 6.01.2010 р. та № 1045 від 3.11.2010 р.) (далі - Порядок).
1. Усиновлення дітей є пріоритетною формою влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
2. Діяльність з усиновлення провадиться уповноваженими державою органами та посадовими особами.
Не допускається провадження діяльності з добору та передачі для усиновлення дітей від імені та в інтересах громадян, які бажають усиновити дитину, отримання та передача будь-яких відомостей про дитину, документів щодо неї іншими особами.
Забороняється будь-яка діяльність з усиновлення з метою отримання прибутків.
Які органи здійснюють облік дітей,
які можуть бути усиновлені?
3.Облік дітей, які можуть бути усиновлені (далі - облік), здійснюється службами у справах дітей районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад за місцем походження дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, відповідними службами Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій та Державним департаментом з усиновлення та захисту прав дитини (далі - Департамент).
4. На облік беруться:
1) діти-сироти;
2) діти, позбавлені батьківського піклування;
3) діти, батьки яких дали згоду на усиновлення.
5. Дитина береться на облік за наявності таких документів:
для дитини-сироти - свідоцтва про смерть батьків або довідки органів реєстрації актів цивільного стану про реєстрацію смерті батьків;
для дитини, батьки якої:
позбавлені батьківських прав, або визнані безвісно відсутніми, або визнані недієздатними, - рішення суду;
оголошені померлими,- свідоцтва про смерть батьків, виданого органами реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду, або довідки органів реєстрації актів цивільного стану про реєстрацію смерті батьків;
невідомі, для підкинутої, знайденої дитини - акта про дитину, покинуту в пологовому будинку, іншому закладі охорони здоров’я або яку відмовились забрати батьки чи інші родичі, про підкинуту чи знайдену дитину, складеного за формою, затвердженою Міністерством охорони здоров’я (далі - МОЗ) та Міністерством внутрішніх справ (далі - МВС), і довідки, виданої органом реєстрації актів цивільного стану, яка підтверджує, що запис про батьків дитини у Книзі реєстрації народжень проведено за рішенням органу опіки і піклування;
для дитини, яку не забрали з пологового будинку або іншого закладу охорони здоров’я,- акта про дитину, покинуту в пологовому будинку, іншому закладі охорони здоров’я або яку відмовились забрати батьки чи інші родичі, про підкинуту чи знайдену дитину, складеного за формою, затвердженою МОЗ та МВС, із зазначенням документів, на підставі яких записані відомості про матір дитини, довідки органу реєстрації актів цивільного стану про внесення запису про батьків дитини у Книгу реєстрації актів про народження, а також письмової згоди матері (батьків) на усиновлення, засвідченої нотаріусом, або рішення суду про позбавлення матері (батьків) батьківських прав, або довідки, виданої органами МВС про те, що місце проживання (перебування) матері (батьків) невідоме;
для дитини, батьки якої дали згоду на усиновлення,- письмової згоди батьків на усиновлення дитини, засвідченої нотаріусом.
6. Для взяття дитини на облік необхідні документи щодо обох батьків.
Якщо мати чи батько дитини є неповнолітніми, крім їх письмової згоди додається письмова згода їх батьків, засвідчена нотаріусом.
У разі коли дитину виховувала одинока матір, до документів, зазначених у п. 5 Порядку, додається довідка з органу реєстрації актів цивільного стану щодо запису відомостей про батька дитини.
Якщо дитина, яка може бути усиновлена, перебуває під опікою (піклуванням) і опікун (піклувальник) дав згоду на її усиновлення, до документів, зазначених у п. 5 Порядку, додається письмова згода опікуна (піклувальника).
7. За наявності документів, зазначених у п.п.5 і 6 Порядку, дитина береться на місцевий облік із занесенням даних про неї до Книги обліку дітей, які можуть бути усиновлені, що ведеться за встановленою формою.
Діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, батьки яких дали згоду на усиновлення, беруться на місцевий облік службою у справах дітей за місцем їх походження протягом місяця після виникнення підстав для усиновлення.
Дата взяття дитини на місцевий облік зазначається в Книзі обліку дітей, які можуть бути усиновлені.
8. У день взяття дитини на місцевий облік служба у справах дітей складає обліково-статистичну картку - соціальний паспорт дитини в Єдиному електронному банку даних про дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім’ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів (далі - Єдиний банк даних).
Порядок ведення Єдиного банку даних та форми документів, які в ньому зберігаються, затверджуються Мінсім’ямолодьспортом.
9. У разі коли протягом місяця після взяття дитини на місцевий облік ніхто не виявив бажання її усиновити або взяти під опіку чи піклування, служба у справах дітей складає в Єдиному банку даних анкету дитини, яка може бути усиновлена (далі - анкета), та роздруковує її у 3-х примірниках, які підписують начальник (заступник начальника) служби у справах дітей, голова (заступник голови) районної, районної у містах Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті ради.
За наявності у дитини братів (сестер) у правому верхньому куті першої сторінки анкети проставляється штамп «Має братів (сестер)».
До кожного примірника анкети додаються копії свідоцтва про народження дитини, рішення районної, районної у містах Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті ради про надання дитині статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, документів, зазначених у п.п. 5 і 6 Порядку, висновок про стан здоров’я, фізичний та розумовий розвиток дитини, складений за встановленою формою, витяг з історії розвитку дитини та її фотокартка на повний зріст розміром 9 ґ 13 см.
Два примірники анкети разом з документами передаються до відповідних служб Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації.
10. Відповідні служби Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій протягом 5 робочих днів перевіряють правильність оформлення анкети разом з документами, беруть дітей, які можуть бути усиновлені, на регіональний облік, заносять відомості про них до Книги обліку дітей, які можуть бути усиновлені. Дата взяття дитини на регіональний облік заноситься до Єдиного банку даних.
Дата взяття дитини на регіональний облік зазначається в Книзі обліку дітей, які можуть бути усиновлені, а також в анкеті разом з регіональним обліковим номером.
У разі потреби в уточненні відомостей про дитину надсилається запит до служби у справах дітей за місцем складення анкети. У таких випадках строк взяття дитини на регіональний облік продовжується, але не більш як на 10 робочих днів.
Якщо на підставі поданих документів встановлено, що дитина не може бути усиновлена, або в анкеті чи документах виявлені виправлення, неточності, два примірники анкети разом з документами повертаються службі у справах дітей, яка їх склала, з відповідними роз’ясненнями.
11. Служба у справах дітей районної, районної у містах Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті ради після надходження анкети, повернутої їй відповідно до п.п. 10 і 14 Порядку, анулює анкету, про що складається відповідний акт.
Інформація про анулювання анкети заноситься до Книги обліку дітей, які можуть бути усиновлені, та Єдиного банку даних.
12. У разі коли протягом місяця перебування дитини на регіональному обліку ніхто не виявив бажання її усиновити або взяти під опіку чи піклування, один примірник анкети разом з документами, підписаний Міністром (заступником Міністра) у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, начальником (заступником начальника) служби у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, Головою (заступником Голови) Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головою (заступником голови) обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, передається до Департаменту.
13. Департамент протягом 5 робочих днів перевіряє правильність оформлення анкети разом з документами, бере дитину, яка може бути усиновлена, на централізований облік і заносить відомості про неї до Книги обліку дітей, які можуть бути усиновлені. Дата взяття дитини на централізований облік заноситься до Єдиного банку даних.
Дата взяття дитини на централізований облік зазначається в Книзі обліку дітей, які можуть бути усиновлені, а також в анкеті разом з централізованим обліковим номером.
У разі потреби в уточненні відомостей про дитину Департамент надсилає запити до відповідних служб Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій або у справах дітей, де дитина перебуває на місцевому обліку. У таких випадках строк взяття дитини на централізований облік продовжується, але не більш як на 20 робочих днів.
Якщо на підставі поданих документів встановлено, що дитина не може бути усиновлена, або в анкеті чи документах виявлені виправлення, неточності, анкета разом з документами повертається до відповідних служб Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації з відповідними роз’ясненнями.
14. Відповідні служби Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації після надходження анкети, повернутої їм відповідно до п.13 Порядку, знімають дитину з регіонального обліку, про що робиться відповідний запис у Книзі обліку дітей, які можуть бути усиновлені, та повертають 2 примірники анкети службі у справах дітей, яка їх склала, для анулювання.
15. У разі зміни місця проживання (перебування), форми влаштування, статусу дитини, яка може бути усиновлена, служба у справах дітей за місцем проживання (перебування) дитини протягом 5 робочих днів письмово повідомляє про це службу у справах дітей, де дитина перебуває на місцевому обліку, а також відповідні служби Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації. До повідомлення, що адресується службі у справах дітей, де дитина перебуває на місцевому обліку, додаються копії документів про зміну місця проживання (перебування), форми влаштування, статусу дитини, засвідчені в установленому порядку.
Зазначену інформацію про дитину служба у справах дітей за місцем взяття дитини на місцевий облік протягом доби після її надходження вносить до Єдиного банку даних.
16. Після закінчення річного строку перебування дитини на місцевому обліку служба у справах дітей за місцем взяття дитини на такий облік протягом 5 робочих днів надсилає до відповідних служб Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації та Департаменту уточнену інформацію про дитину: висновок про стан здоров’я, фізичний та розумовий розвиток дитини, відомості про місце її проживання (перебування) та нову фотокартку дитини.
17. Діти знімаються з місцевого, регіонального та централізованого обліку в разі:
1) усиновлення;
2) поновлення батьківських прав батька, матері;
3) поновлення дієздатності батька, матері;
4) встановлення, визнання батьківства;
5) установлення опіки чи піклування, якщо відсутня згода опікуна чи піклувальника на усиновлення;
6) відкликання батьками згоди на усиновлення;
7) скасування рішень суду про позбавлення батьківських прав, визнання батьків недієздатними, безвісно відсутніми, оголошення батьків померлими;
8) набуття дитиною чи надання їй повної цивільної дієздатності;
9) досягнення повноліття;
10) смерті;
11) анулювання анкети службою у справах дітей, яка її склала.
18. Діти поновлюються на місцевому, регіональному та централізованому обліку в разі:
1) визнання усиновлення недійсним;
2) скасування усиновлення;
3) припинення опіки, піклування або звільнення опікуна, піклувальника від виконання повноважень;
4) надання опікуном, піклувальником згоди на усиновлення дитини;
5) смерті опікуна, піклувальника.
Поновлення дитини на місцевому, регіональному та централізованому обліку здійснюється з дати настання зазначених обставин.
Підставою для поновлення дитини на місцевому, регіональному та централізованому обліку є записи про взяття та зняття дитини з обліку у Книзі обліку дітей, які можуть бути усиновлені.
До строку перебування дитини на місцевому, регіональному та централізованому обліку включається час, протягом якого дитина перебувала на відповідному обліку до її поновлення.
19. У разі настання обставин, передбачених пп.1-5 п. 18 Порядку, служба у справах дітей за місцем проживання (перебування) дитини з’ясовує, де дитина перебувала на місцевому обліку, та інформує відповідну службу у справах дітей про необхідність поновлення дитини на місцевому обліку.
Служба у справах дітей за місцем перебування дитини на місцевому обліку протягом 5 робочих днів вносить відомості про дитину до Книги обліку дітей, які можуть бути усиновлені, з приміткою «Дитина поновлена на обліку», складає обліково-статистичну картку - соціальний паспорт дитини в Єдиному банку даних.
Після закінчення місячного строку перебування дитини на місцевому обліку (з урахуванням часу перебування дитини на місцевому обліку до зняття з нього) з Єдиного банку даних роздруковуються два примірники анкети, які оформлюються відповідно до п. 9 Порядку і невідкладно передаються відповідно до Міністерства у справах сім’ї та молоді Автономної Республіки Крим, служби у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації для поновлення дитини на регіональному обліку або взяття її на такий облік. До анкети додаються копії документів, на підставі яких здійснено поновлення дитини на обліку, повідомлення про поновлення дитини на місцевому обліку із зазначенням періоду її перебування на такому обліку до поновлення на ньому.
Відповідні служби Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, у справах дітей обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій поновлюють дитину в установленому порядку на регіональному обліку відповідно до п. 10 Порядку. Про поновлення дитини на регіональному обліку в Книзі обліку дітей, які можуть бути усиновлені, робиться примітка «Дитина поновлена на обліку».
Після закінчення місячного строку перебування дитини на регіональному обліку (з урахуванням часу перебування дитини на регіональному обліку до її зняття з такого обліку) 1 примірник анкети разом з документами, підписаний Міністром (заступником Міністра) у справах сім’ї, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, начальником (заступником начальника) служби у справах дітей обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, Головою (заступником Голови) Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головою (заступником голови) обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, передається до Департаменту для поновлення дитини на централізованому обліку або взяття її на такий облік. До анкети додається повідомлення про поновлення дитини на регіональному обліку із зазначенням періоду її перебування на такому обліку до поновлення на ньому.
Департамент поновлює дитину на централізованому обліку відповідно до п. 13 Порядку. Про поновлення дитини на централізованому обліку в Книзі обліку дітей, які можуть бути усиновлені, робиться примітка «Дитина поновлена на обліку».
20. У разі відсутності інформації про перебування дитини на місцевому обліку служба у справах дітей за місцем проживання (перебування) дитини, щодо якої настали обставини, передбачені пп.1-5 п. 18 Порядку, вживає заходів до взяття дитини на місцевий облік відповідно до п. 7 Порядку.
До яких органів мають звертатися громадяни України,
які постійно проживають на території України
і бажають усиновити дитину?
21. Облік громадян України, які постійно проживають на території України і бажають усиновити дитину, здійснює служба у справах дітей за місцем проживання таких громадян.
22. Громадяни України, які бажають усиновити дитину, звертаються з письмовою заявою про взяття їх на облік кандидатів в усиновлювачі до служби у справах дітей за місцем проживання. Заява може бути написана в присутності працівника служби у справах дітей та засвідчена ним. У разі коли одне з подружжя не може особисто з’явитись до служби у справах дітей для написання заяви, його заяву, засвідчену нотаріально, може подати дружина (чоловік).
До заяви додаються такі документи:
1) копія паспорта або іншого документа, що посвідчує особу;
2) довідка про заробітну плату за останні 6 місяців або копія декларації про доходи за попередній календарний рік, засвідчена органами державної податкової служби;
3) копія свідоцтва про шлюб, укладений в органах реєстрації актів цивільного стану, якщо заявники перебувають у шлюбі;
4) висновок про стан здоров’я кожного заявника, складений за встановленою формою;
5) засвідчена нотаріально письмова згода другого з подружжя на усиновлення дитини (у разі усиновлення дитини одним з подружжя), якщо інше не передбачено законодавством;
6) довідка про наявність чи відсутність судимості для кожного заявника, видана органами внутрішніх справ за місцем проживання заявника;
7) копія документа, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням.
Копії документів, зазначених у пп.1, 3 і 7, засвідчуються працівником служби у справах дітей, який здійснює приймання документів.
У разі усиновлення дитини одним із подружжя висновок про стан здоров’я та довідка про наявність чи відсутність судимості подаються кожним з подружжя.
Заява вважається поданою, якщо до неї додані всі документи, зазначені вище. Витребування у заявників документів, не зазначених вище, не допускається.
Строк дії документів становить 1 рік з дня їх видачі, якщо інше не передбачено законодавством.
23. Під час приймання документів заявникам роз’яснюються порядок та умови усиновлення, права і обов’язки кандидатів в усиновлювачі, усиновлювачів, правові наслідки усиновлення.
24. Служба у справах дітей протягом 10 робочих днів після надходження заяви та всіх документів, зазначених у Порядку:
перевіряє документи на відповідність вимогам законодавства;
проводить бесіду із заявниками, з’ясовує мотиви усиновлення, ставлення до виховання дітей. У разі коли усиновлення здійснюється одним із подружжя, з’ясовуються причини, з яких другий з подружжя не бажає бути усиновлювачем, та його ставлення до намірів дружини (чоловіка) усиновити дитину;
складає акт обстеження житлово-побутових умов заявників;
розглядає питання про можливість заявників бути усиновлювачами та готує відповідний висновок і в разі надання позитивного висновку ставить заявників на облік кандидатів в усиновлювачі із занесенням даних про них до Книги обліку кандидатів в усиновлювачі, яка ведеться за встановленою формою, та Єдиного банку даних.
25. Громадяни України, які бажають усиновити дитину, можуть за бажанням або за рекомендацією служби у справах дітей пройти курс підготовки з питань виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
26. Заявники не беруться на облік кандидатів в усиновлювачі, якщо:
подані документи не відповідають вимогам, визначеним у Порядку;
у поданих документах є виправлення або дописки, не завірені в установленому порядку;
заявники (один з них) не можуть бути усиновлювачами відповідно до ст. 212 Сімейного кодексу України;
різниця у віці між дитиною, яку бажають усиновити, та заявниками становить менш як 15 або більш як 45 років;
житлове приміщення заявників перебуває в незадовільному санітарно-гігієнічному стані;
у житловому приміщенні заявників неможливо влаштувати місце для занять і окреме спальне місце для дитини;
під час обстеження житлово-побутових умов заявників та бесіди з ними або при вивченні їх документів виявлені обставини чи умови, які можуть мати негативні наслідки для виховання і розвитку дитини;
вони відмовилися від підписання акта, передбаченого п. 23 Порядку.
Про відмову у взятті на облік кандидатів в усиновлювачі заявникам надається обґрунтована відповідь у письмовій формі.
Висновок про можливість бути усиновлювачами оформляється згідно з визначеними Департаментом вимогами на бланку служби у справах дітей, підписується її керівником, засвідчується печаткою та видається кандидатам в усиновлювачі.
Разом з висновком повертаються пронумеровані, прошнуровані, скріплені печаткою та завірені підписом керівника (заступника керівника) служби у справах дітей документи, подані кандидатами в усиновлювачі, із зазначенням служби у справах дітей, в якій вони перебувають на обліку, та облікового номера.
Строк дії висновку про можливість бути усиновлювачами становить один рік від дати видачі. Строк дії висновку може бути продовжений, але не більш як на 1 рік.
У разі коли протягом дії висновку закінчився строк дії документів (одного з них), зазначених у Порядку, кандидати в усиновлювачі поновлюють їх та додають до документів, повернутих службою у справах дітей.
Якщо протягом строку дії висновку кандидати в усиновлювачі не здійснили усиновлення, вони можуть звернутися до служби у справах дітей за місцем обліку із заявою про продовження строку дії висновку про можливість бути усиновлювачами.
28. Служба у справах дітей за місцем взяття на облік кандидатів в усиновлювачі формує їх особову справу, в якій зберігаються:
заява про взяття на облік кандидатів в усиновлювачі;
копія паспорта чи іншого документа, що посвідчує особу;
копія свідоцтва про шлюб, якщо кандидати в усиновлювачі перебувають у шлюбі;
копія акта обстеження житлово-побутових умов зазначених кандидатів;
копія висновку про можливість бути усиновлювачами;
копія довідки про продовження строку дії висновку про можливість бути усиновлювачами;
реєстраційна картка кандидатів в усиновлювачі, роздрукована з Єдиного банку даних, із зазначенням строку дії документів, поданих кандидатами в усиновлювачі.
29. Кандидати в усиновлювачі знімаються з обліку в разі:
1) усиновлення дитини;
2) закінчення строку дії висновку про можливість бути усиновлювачем, якщо такі кандидати не звернулися із заявою про продовження його дії;
3) подання кандидатами в усиновлювачі письмової заяви про зняття з обліку;
4) з’ясування або виникнення обставин, що унеможливлюють усиновлення.
Служба у справах дітей письмово повідомляє кандидатів в усиновлювачі про зняття їх з обліку з підстав, передбачених вищезазначеними пп.2-4.
Інформація про зняття кандидатів в усиновлювачі з обліку заноситься до Книги обліку кандидатів в усиновлювачі та Єдиного банку даних.
Після зняття з обліку кандидатів в усиновлювачі до їх особової справи додається копія рішення суду про усиновлення дитини чи інший документ, на підставі якого проведено зняття з обліку.
Після усиновлення дитини особова справа кандидатів в усиновлювачі зберігається службою у справах дітей за місцем обліку кандидатів до досягнення усиновленою дитиною 18 років, після чого знищується, про що складається відповідний акт.
Особова справа кандидатів в усиновлювачі, знятих з обліку з підстав, передбачених пп. 2-4, зберігається службою у справах дітей за місцем обліку кандидатів в усиновлювачі протягом року, після чого знищується, про що складається відповідний акт.
30. Ведення обліку іноземців та осіб без громадянства, які перебувають у шлюбі з громадянами України і постійно проживають на території України, та усиновлення ними дитини здійснюється в порядку, встановленому для громадян України, які постійно проживають на території України.
Питання про взяття на облік кандидатів в усиновлювачі та підготовка висновку про можливість подружжя бути усиновлювачами, один з якого є іноземцем, розглядається службою у справах дітей протягом 5 робочих днів після надходження від МВС результатів перевірки заявників.
Повідомлення долучається службою у справах дітей до справи заявників, а його копія видається заявникам для подання до суду. Строк дії повідомлення - 1 рік з дня його видачі Національним центральним бюро Інтерполу.
Який орган бере на облік громадян України,
які проживають за межами України,
та іноземців, які бажають усиновити дитину,
що проживає в Україні?
31. Облік громадян України, які проживають за межами України, та іноземців, які бажають усиновити дитину, що проживає в Україні, здійснює Департамент.
32. Порядок та умови прийому громадян України, які проживають за межами України, та іноземців, які бажають усиновити дитину в Україні, для подання ними справ визначає Мінсім’ямолодьспорт.
33. Громадяни України, які проживають за межами України, та іноземці, які бажають усиновити дитину, що проживає в Україні, подають до Департаменту справу, яка складається з таких документів:
1) заява про взяття на облік кандидатів в усиновлювачі, засвідчена нотаріально;
2) копія паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, у 3-х примірниках;
3) висновок компетентного органу країни проживання, який підтверджує можливість заявників бути усиновлювачами. У висновку зазначаються адреса, житлово-побутові умови (кількість спальних кімнат, наявність умов для проживання дитини), біографічні дані, склад сім’ї (кількість осіб, які проживають разом із заявником, ступінь родинного зв’язку, наявність власних дітей), ставлення заявників до усиновлення. Висновок повинен містити рекомендації щодо кількості, віку та стану здоров’я дітей, яких можуть усиновити заявники.
Якщо висновок видано недержавним органом, до нього додається копія ліцензії на провадження таким органом діяльності, пов’язаної з усиновленням;
4) дозвіл компетентного органу країни проживання заявників на в’їзд і постійне проживання усиновленої дитини;
5) зобов’язання заявника нотаріально засвідчене (у 2-х примірниках):
поставити дитину на облік у відповідній консульській установі чи дипломатичному представництві України (із зазначенням найменування установи, представництва, його адреси) протягом місяця після в’їзду до країни проживання;
забезпечити право усиновленої дитини зберігати громадянство України до досягнення нею 18 років;
подавати консульській установі чи дипломатичному представництву України не менш як 1 раз на рік протягом перших 3-х років після усиновлення та в подальшому 1 раз на 3 роки до досягнення дитиною 18 років звіт про умови проживання та стан здоров’я усиновленої дитини за встановленою формою;
надавати можливість представникові консульської установи чи дипломатичного представництва України спілкуватися з дитиною;
повідомляти консульську установу чи дипломатичне представництво України про зміну місця проживання усиновленої дитини.
6) засвідчена нотаріально письмова згода другого з подружжя на усиновлення дитини (у разі усиновлення дитини одним з подружжя), якщо інше не передбачено законодавством;
7) довідка з місця роботи про заробітну плату за останні 6 місяців або копія декларації про доходи за попередній календарний рік, засвідчена органом, який її видав або нотаріально;
8) засвідчена нотаріально копія документа про шлюб, зареєстрований в компетентних органах країни (у 2-х примірниках);
9) висновок про стан здоров’я кожного заявника;
10) довідка про наявність чи відсутність судимості для кожного заявника, видана компетентним органом країни проживання;
11) засвідчена нотаріально копія документа, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням, із зазначенням його загальної і житлової площі та кількості спальних кімнат;
12) засвідчена нотаріально письмова згода заявника, який є іноземцем, на отримання інформації про нього в Генеральному секретаріаті Інтерполу та правоохоронних органах держави, громадянином якої є іноземець, та держави, на території якої він проживає (у 2-х примірниках).
Справа приймається Департаментом, якщо в ній є всі зазначені вище документи.
34. Кожен документ (крім копії паспорта або іншого документа, що посвідчує особу), зазначений у п. 33 Порядку, а також будь-яка заява, звернення громадян України, які проживають за межами України, та іноземців з питань, що стосуються усиновлення, підлягають легалізації у відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, і подаються до Департаменту разом з їх перекладом на українську мову, що засвідчується в установленому порядку.
Заяви і звернення іноземців, які на законних підставах перебувають на території України, складаються українською мовою та засвідчуються нотаріусом.
Заяви, звернення, які оформлені з порушенням вимог цього пункту, розгляду не підлягають.
35. Строк дії документів, зазначених у п. 33 Порядку становить 1 рік від дати їх видачі, якщо інше не передбачено законодавством країни (про що зазначається в документі), в якій вони видані.
На день подання документів Департаменту строк їх подальшої дії повинен становити не менш як 6 місяців.
У разі коли строк дії документів за законодавством країни, яка їх видала, становить менш як 6 місяців, на день подання до Департаменту вони повинні бути дійсними.
351. Департамент протягом 5 робочих днів з дня прийняття справи надсилає до МВС запит щодо перевірки іноземців на наявність або відсутність інформації компрометуючого характеру в правоохоронних органах держави, громадянами якої є іноземці, та держави, на території якої вони проживають, і Генеральному секретаріаті Інтерполу.
МВС протягом 10 днів після надходження запиту перевіряє заявників щодо перебування їх на обліку в Генеральному секретаріаті Інтерполу та надсилає відповідний запит до правоохоронних органів держави, громадянами якої є іноземці, та держави, на території якої вони проживають.
У разі наявності відомостей компрометуючого характеру щодо заявників у Генеральному секретаріаті Інтерполу МВС протягом 3-х днів після надходження результатів перевірки інформує про це Департамент.
У разі відсутності таких відомостей МВС протягом 40 днів після надходження запиту інформує Департамент про відсутність відомостей компрометуючого характеру щодо заявників у Генеральному секретаріаті Інтерполу, а також про результати перевірки заявників правоохоронними органами держави, громадянами якої є іноземці, та держави, на території якої вони проживають.
Повідомлення про результати перевірки оформляються на бланку Національного центрального бюро Інтерполу, підписуються його керівником (заступником керівника) та скріплюються печаткою. Повідомлення долучається Департаментом до справи заявників, а його копія видається заявникам для подання до суду.
Строк дії повідомлення - один рік з дня його видачі Національним центральним бюро Інтерполу.
36. Департамент протягом 20 робочих днів перевіряє документи, зазначені у Порядку, на відповідність вимогам законодавства, і в разі відповідності законодавству бере заявників на облік кандидатів в усиновлювачі із занесенням даних про них до Книги обліку кандидатів в усиновлювачі, яка ведеться за встановленою формою, та Єдиного банку даних.
37. Про взяття на облік кандидатів в усиновлювачі заявники повідомляються письмово.
38. Громадяни України, які проживають за межами України, та іноземці не беруться на облік кандидатів в усиновлювачі, якщо:
подані документи не відповідають вимогам, зазначеним у п.п. 33-35 Порядку;
у документах або їх перекладі є виправлення, дописки, не завірені в установленому порядку;
переклад не відповідає змісту оригіналу документа;
заявники (один з них) не можуть бути усиновлювачами відповідно до ст. 212 Сімейного кодексу України;
різниця у віці між дитиною та заявниками становить менше як 15 або більш як 45 років;
серед дітей, які більше року перебувають на централізованому обліку, якщо інше не передбачене законодавством, немає дітей, які за віком та станом здоров’я відповідали б рекомендаціям, що містяться у висновку, передбаченому пп.3 п. 33 Порядку.
Письмова відмова у взятті на облік кандидатів в усиновлювачі з обґрунтуванням причин видається або надсилається заявникам разом з поданими ними документами.
39. Документи, подані кандидатами в усиновлювачі, формуються в особову справу кандидатів в усиновлювачі, в якій зберігаються:
оригінали документів, зазначених у п. 33 Порядку (до повернення їх кандидатам в усиновлювачі);
копія повідомлення про взяття на облік кандидатів в усиновлювачі та призначення дати ознайомлення з інформацією про дітей, які можуть бути усиновлені;
копії документів дитини, на підставі яких Департамент надав згоду на усиновлення;
копія згоди Департаменту на усиновлення дитини;
копія документа про шлюб;
копії паспортів або інших документів, що посвідчують особу кандидатів в усиновлювачі, особу представника кандидатів в усиновлювачі;
копія доручення на представлення інтересів кандидатів в усиновлювачі;
реєстраційна картка кандидатів в усиновлювачі, роздрукована з Єдиного банку даних, із зазначенням строку дії документів, поданих кандидатами в усиновлювачі.
40. Дата ознайомлення кандидатів в усиновлювачі з інформацією про дітей, які можуть бути усиновлені, визначається Департаментом, про що кандидати в усиновлювачі повідомляються письмово.
Для ознайомлення з інформацією про дітей, які можуть бути усиновлені, у першочерговому порядку запрошуються кандидати в усиновлювачі, які:
є родичами дитини;
бажають усиновити дитину, яка є братом, сестрою раніше усиновленої ними дитини;
бажають усиновити дитину, яка страждає на хворобу, внесену до затвердженого МОЗ переліку захворювань, які дають право на усиновлення дитини без дотримання строків її перебування на обліку в Департаменті.
41. У разі коли кандидати в усиновлювачі з поважних причин у визначений день не з’явилися для ознайомлення з інформацією про дітей, які можуть бути усиновлені, їм може бути призначено іншу дату прийому у Департаменті за умови, що строк дії документів, які зберігаються в їх особовій справі, на момент ознайомлення з інформацією становитиме не менш як 1 місяць.
42. Кандидати в усиновлювачі знімаються з обліку в разі:
1) усиновлення дитини;
2) закінчення строку дії документів (одного з них), зазначених у п. 33 Порядку;
3) неприбуття без поважних причин у визначений день до Департаменту для ознайомлення з інформацією про дітей, які можуть бути усиновлені, або повторного неприбуття у визначений день;
4) неповернення документів у разі відмови від усиновлення дитини;
5) коли після триразового ознайомлення з інформацією про дітей, які можуть бути усиновлені, кандидати в усиновлювачі не виявили бажання усиновити дитину з числа тих дітей, про яких їм була надана інформація;
6) надходження від МВС інформації або виникнення інших обставин, що унеможливлюють усиновлення;
7) подання кандидатами в усиновлювачі письмової заяви про зняття з обліку.
Про зняття з обліку з підстав, зазначених у пп.2-6, кандидати в усиновлювачі повідомляються письмово.
43. Після зняття з обліку кандидатів в усиновлювачі до їх особової справи додаються копія анкети усиновленої дитини, а також копія рішення суду про усиновлення дитини чи інший документ, на підставі якого проведено зняття з обліку.
Після усиновлення дитини особова справа кандидатів в усиновлювачі зберігається в Департаменті протягом 10 років, після чого передається в архів.
44. Облік іноземців та осіб без громадянства, які бажають усиновити дитину, що є іноземцем або особою без громадянства і проживає в Україні, здійснюється в порядку, встановленому зазначеною вище постановою для громадян України, які проживають за межами України, та іноземців.
Закінчення в наступному номері.
* Матеріал викладено згідно з пунктами затвердженого Порядку.- Ред.
Василь Мороз,
юрист
Газета “Юрист консультує”, 32/2011, 15.11.2011 Державне підприємство “Державне спеціалізоване видавництво “Україна”
