Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
20.06.2011 N 197

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
13 липня 2011 р. за N 852/19590

Про затвердження Положення про порядок організації
та проведення перевірок з питань запобігання
та протидії легалізації (відмиванню)
доходів, одержаних злочинним шляхом,
або фінансуванню тероризму

Відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" ( 679-14 ), статті 63 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" ( 249-15 ) Правління Національного банку України постановляє:

1. Затвердити Положення про порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму (далі - Положення), що додається.

2. Департамент фінансового моніторингу (О.М.Бережний) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України для використання в роботі.

3. Департаменту фінансового моніторингу (О.М.Бережний), територіальним управлінням Національного банку України забезпечити організацію та проведення перевірок банків, їх відокремлених підрозділів, платіжних організацій та членів платіжних систем, що є банківськими установами, філій іноземних банків відповідно до вимог Положення.

4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на директора Департаменту фінансового моніторингу О.М.Бережного, начальників територіальних управлінь Національного банку України.

5. Постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.

Голова С.Г.Арбузов

Затверджено
Постанова Правління
Національного банку України
20.06.2011 N 197

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
13 липня 2011 р. за N 852/19590

Положення
про порядок організації та проведення перевірок
з питань запобігання та протидії легалізації
(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом,
або фінансуванню тероризму

I. Загальні положення

1.1. Це Положення розроблено відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" ( 679-14 ), статті 63 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" ( 249-15 ), з метою встановлення порядку організації та проведення Національним банком України (далі - Національний банк) перевірок з питань дотримання банками, їх відокремленими підрозділами, платіжними організаціями та членами платіжних систем, що є банківськими установами, філіями іноземних банків вимог законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму (далі - легалізація кримінальних доходів або фінансування тероризму), у тому числі нормативно-правових актів Національного банку (далі - законодавство з питань фінансового моніторингу), і визначення достатності заходів для запобігання та протидії легалізації кримінальних доходів або фінансуванню тероризму.

1.2. Перевірка банку, платіжної організації та члена платіжної системи, що є банківською установою, відокремленого підрозділу банку, філії іноземного банку (далі - банк) щодо дотримання вимог законодавства з питань фінансового моніторингу (далі - перевірка) проводиться з метою визначення достатності та відповідності заходів, що здійснюються банком, вимогам законодавства з питань фінансового моніторингу, а також рівня ризику використання послуг банку для легалізації кримінальних доходів або фінансування тероризму.

1.3. У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:

відокремлений підрозділ банку - філія, інший підрозділ банку, розташований поза його місцезнаходженням та який здійснює фінансові операції або забезпечує їх здійснення, у тому числі надає послуги від імені банку;

дата перевірки - календарна дата, за станом на яку здійснюється перевірка та відображається стан справ банку в довідці про перевірку;

довідка про перевірку - документ, що містить результати перевірки;

перевірка - це перевірка банку, яка проводиться службовцями Національного банку безпосередньо за його місцезнаходженням, за визначений період його діяльності;

період, що підлягає перевірці, - це строк, за який розглядаються та аналізуються документи, матеріали, інформація (у тому числі в електронному вигляді) щодо діяльності банку з питань фінансового моніторингу;

планова перевірка - перевірка, яка проводиться відповідно до затвердженого Національним банком річного плану перевірок з питань фінансового моніторингу (далі - План);

позапланова перевірка - перевірка, яка проводиться відповідно до розпорядження Національного банку.

Інші терміни, які використовуються в цьому Положенні, уживаються відповідно до їх значень, наведених у Законі України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" ( 249-15 ), нормативно-правових актах Національного банку.

II. Організація та порядок проведення перевірок

2.1. Планова перевірка банку (крім відокремлених підрозділів банків) проводиться не рідше одного разу на два роки.

2.2. Планові перевірки банку здійснюються відповідно до Плану, який затверджує Голова Національного банку або заступник Голови Національного банку, який згідно з його функціональними обов'язками здійснює загальне керівництво та контролює діяльність банківського нагляду.

2.3. У Плані може бути передбачено проведення перевірок виключно відокремлених підрозділів банку (без перевірки у відповідному році банку - юридичної особи).

2.4. До Плану включаються перевірки:

банків (крім відокремлених підрозділів банків), у яких спливає дворічний строк з дати останньої планової перевірки;

банків (крім відокремлених підрозділів банків), якщо з дня отримання ними банківської ліцензії минуло більше ніж 12 місяців, а їх перевірка ще не проводилася;

банків, у яких за результатами оцінки ризиків використання послуг для легалізації кримінальних доходів або фінансування тероризму, проведеної за попередній період у порядку, установленому Національним банком, рівень ризиків перевищує прийнятний;

банків, щодо яких Національний банк має інформацію, що може свідчити про порушення ними вимог законодавства з питань фінансового моніторингу.

2.5. Планові перевірки банків проводяться на підставі виданого інспекційній групі посвідчення на право проведення перевірки (далі - посвідчення), що засвідчується підписом Голови Національного банку або заступника Голови Національного банку, або керівника структурного підрозділу центрального апарату Національного банку, що здійснює нагляд за дотриманням банками вимог законодавства з питань фінансового моніторингу, або начальника територіального управління Національного банку, або особи, яка виконує обов'язки однієї із зазначених осіб (далі - керівник Національного банку).

2.6. У посвідченні, яке оформляється на бланку Національного банку, зазначаються найменування банку, що перевіряється, підстава для проведення перевірки, строки проведення перевірки (дати початку і закінчення), період, що підлягає перевірці, склад інспекційної групи та її керівник (із зазначенням прізвища, імені, по батькові, посади), інше (у разі потреби).

2.7. Планова перевірка банку здійснюється на основі програми перевірки, у якій зазначається перелік питань, що підлягають перевірці. Програма перевірки оформляється у формі додатка до посвідчення, затверджується керівником Національного банку та є невід'ємною частиною посвідчення.

У програмі перевірки за потреби зазначається формат надання банком потрібної для перевірки інформації.

2.8. Національний банк за наявності обґрунтованих підстав може прийняти рішення про проведення позапланової перевірки банку. Такими підставами є:

результати безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу;

інформація інших підрозділів Національного банку, державних органів, органів нагляду іноземних держав про ознаки порушення вимог законодавства з питань фінансового моніторингу;

результати узагальнення матеріалів перевірок окремих банків, що несуть взаємопов'язаний або системний зміст.

2.9. Позапланова перевірка призначається за окремими дорученнями Голови Національного банку або уповноважених ним осіб, що оформляється розпорядженням, у якому зазначаються найменування та місцезнаходження банку, що перевіряється, підстава для проведення перевірки, строки проведення перевірки (дати початку і закінчення), період, що підлягає перевірці, склад інспекційної групи та її керівник (із зазначенням прізвища, імені, по батькові, посади), перелік питань, які підлягають перевірці, інше (у разі потреби).

2.10. Позапланова перевірка може здійснюватися з окремих питань діяльності банку або охоплювати весь перелік питань його діяльності у сфері фінансового моніторингу.

2.11. Строк проведення перевірок не повинен перевищувати 14 робочих днів залежно від виду перевірки, групи банку, обсягів операцій.

2.12. Керівник інспекційної групи під час проведення перевірки має право надавати банку запити в письмовій формі про надання потрібної для перевірки інформації та даних (у тому числі в електронному вигляді у визначених структурі та форматі), отримання документів (їх копій) та пояснень щодо проведених операцій і з окремих питань діяльності банку (далі - запит).

2.13. Запит з обов'язковим визначенням терміну надання інформації, документів (їх копій) і пояснень оформляється у двох примірниках на ім'я керівника банку за підписом керівника інспекційної групи. Кожний запит підлягає обов'язковій реєстрації в підрозділі банку, відповідальному за діловодство.

2.14. Керівник банку зобов'язаний забезпечити виконання запиту у визначених у ньому обсягах і терміни, а також розміщення зазначених у пункті 2.12 цього розділу інформації та даних в електронному вигляді на жорсткому диску комп'ютера, що надаються відповідно до пункту 3.2 розділу III цього Положення.

2.15. Керівник інспекційної групи за наявності причин, що можуть свідчити про об'єктивну неможливість виконання програми перевірки в повному обсязі та установлені строки, подає обґрунтоване подання щодо продовження, скорочення строку або відміни розпочатої перевірки керівникові Національного банку, який засвідчив посвідчення або розпорядження підписом.

Керівник Національного банку на підставі обґрунтованого подання може прийняти рішення про продовження строку, що не повинен перевищувати 14 робочих днів, скорочення строку або відміну розпочатої перевірки.

2.16. У довідці про перевірку відображаються факти щодо вчинення посадовою особою, іншою особою банку діянь, які не сприяють або створюють перешкоди проведенню перевірки.

Керівник інспекційної групи складає протокол про вчинення адміністративного правопорушення в порядку, визначеному Положенням про порядок накладення адміністративних штрафів, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 29.12.2001 N 563, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.01.2002 за N 62/6350 (зі змінами).

2.17. Керівники банку зобов'язані надати керівникові інспекційної групи пояснення в письмовій формі щодо причин учинення діянь, які не сприяли або створювали перешкоди проведенню перевірки, та всі документи та/або інформацію, необхідні для забезпечення складання протоколу про вчинення адміністративного правопорушення.

2.18. За результатами проведення планової або позапланової перевірки банку в трьох примірниках складається довідка про перевірку, яка засвідчується підписами членів інспекційної групи.

2.19. Документи [будь-які документи (копії документів) та/або інформація, надані банком на запит керівника інспекційної групи], що свідчать про факти порушення банком законодавства з питань фінансового моніторингу, додаються до довідки про перевірку та є невід'ємною її частиною (далі - матеріали перевірки). Інформація про наявність таких документів зазначається в тексті довідки про перевірку.

Копії документів повинні мати належну якість, щоб можна було прочитати всі зазначені в них у первісному написанні відомості та інші реквізити документа (зокрема підписи, печатки, бланки тощо).

Матеріали перевірки засвідчуються підписом керівника та відбитком печатки банку. Документ, що складається з двох і більше аркушів, прошнуровується та пронумеровується.

2.20. Два примірники довідки про перевірку для ознайомлення та підписання головою правління банку або керівником відокремленого підрозділу банку, або керівником філії іноземного банку (далі - керівник банку) та відповідальним працівником з питань фінансового моніторингу подаються відповідальному працівникові під підпис на третьому примірнику, який зберігається в керівника або одного із членів інспекційної групи.

2.21. Керівник банку зобов'язаний не пізніше ніж на третій робочий день з дати отримання двох примірників довідки про перевірку повернути один підписаний ним примірник до Національного банку.

2.22. Керівник банку в разі наявності в нього заперечень (зауважень) щодо фактів і висновків, викладених у довідці про перевірку, повертає один підписаний ним примірник цієї довідки з позначкою "із запереченнями" з одночасним поданням у письмовій формі обґрунтованих пояснень із документальним підтвердженням, які є невід'ємною частиною довідки.

2.23. Якщо керівник банку відмовився від ознайомлення з довідкою про перевірку, то керівник інспекційної групи:

наприкінці довідки про перевірку зазначає "Керівник банку від ознайомлення з довідкою відмовився";

протягом трьох робочих днів надсилає один примірник довідки про перевірку спостережній раді та правлінню банку/керівникові філії іноземного банку згідно з установленими Національним банком вимогами щодо пересилання документів з грифом конфіденційності (рекомендованим листом з повідомленням про вручення).

2.24. Довідка про перевірку вважається такою, що не має заперечень (зауважень) з боку банку, у разі відмови від її підписання або неповернення банком в установлений пунктом 2.21 цього розділу строк підписаного примірника довідки про перевірку для ознайомлення та підписання. У цьому разі керівник інспекційної групи використовує для подальшої роботи третій примірник довідки про перевірку, що зберігається в Національному банку.

2.25. Довідка про перевірку та матеріали перевірки є банківською таємницею та власністю Національного банку і не підлягають публічному розголошенню. Зберігання, захист, використання та розкриття інформації, що міститься в довідці про перевірку, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством України.

III. Права та обов'язки
інспекційної групи та керівників банку

3.1. Члени інспекційної групи під час проведення перевірки банку мають право:

користуватися необхідними для проведення перевірки та організації діяльності інспекційної групи технічними засобами, у тому числі комп'ютерами, дискетами та іншими електронними носіями інформації, калькуляторами, копіювальними апаратами, сканерами, телефонами (у тому числі стільникового зв'язку), заносити в приміщення та виносити з приміщення банку технічні засоби, що належать Національному банку;

вимагати від банку демонстрування та ознайомлення з функціональними можливостями і ресурсами автоматизованих банківських систем, що забезпечують здійснення фінансового моніторингу.

3.2. Керівники банку зобов'язані сприяти та не створювати перешкод проведенню перевірки, зокрема:

виділити інспекційній групі на період проведення перевірки робоче місце в окремому від працівників банку та сторонніх осіб ізольованому службовому приміщенні, що обладнане потрібними меблями, вогнетривкою шафою для зберігання документів, забезпечити можливість користуватися телефоном, засобами копіювально-розмножувальної техніки. Якщо немає можливості виділити інспекційній групі зазначене службове приміщення, то з урахуванням чисельності цієї групи та за згодою її керівника має бути виділене окреме робоче місце, обладнане згідно з вимогами цього абзацу таким чином, щоб забезпечити належні умови для роботи членів інспекційної групи;

забезпечити комп'ютером з установленим системним та офісним програмним забезпеченням, на якому здійснюватиметься оброблення електронної інформації та даних, наданих банком;

організувати в день початку перевірки зустріч і забезпечити оперативний зв'язок членів інспекційної групи, які здійснюють перевірку банку, з керівниками підрозділів, які здійснюють відповідні банківські операції, що підлягають перевірці;

забезпечити інспекційній групі вільний доступ до всіх документів та інформації з питань діяльності (обставин, фактів) банку відповідно до затвердженої програми перевірки;

забезпечувати коректну поведінку своїх підлеглих під час проведення перевірки.

IV. Проведення безвиїзного нагляду
з питань фінансового моніторингу

4.1. Службовці Національного банку здійснюють безвиїзний нагляд з питань фінансового моніторингу шляхом проведення аналізу дотримання банком вимог законодавства з питань фінансового моніторингу на підставі:

даних матеріалів перевірок банку;

даних статистичної звітності банку, яка подається відповідно до вимог Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України, затверджених постановою Правління Національного банку України від 19.03.2003 N 124, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07.05.2003 за N 353/7674 (зі змінами);

інформації та копій документів, отриманих від банку згідно із Законом України "Про Національний банк України" ( 679-14 ), Законом України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" ( 249-15 );

інформації та документів, отриманих від підрозділів Національного банку, суб'єктів державного фінансового моніторингу, інших органів державної влади.

4.2. Інформацію, документи (копії документів) і пояснення, необхідні для проведення безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу, банк надає на відповідний запит Національного банку у термін та порядку, що встановлюються у відповідному запиті.

Запит оформляється на бланку Національного банку або у формі листа в електронному вигляді, підписується керівником Національного банку або особою, яка виконує його обов'язки.

4.3. Службовці Національного банку в разі виявлення за результатами аналізу отриманих інформації, документів та/або пояснень порушення банком вимог законодавства з питань фінансового моніторингу складають акт про результати безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу (далі - акт) у двох примірниках.

4.4. Національний банк доводить до відома органів управління банку/керівника філії іноземного банку відповідну інформацію шляхом надсилання листа та акта згідно з установленими Національним банком вимогами щодо надсилання документів з грифом конфіденційності (рекомендованим листом з повідомленням про вручення).

Банк протягом трьох робочих днів з дня отримання листа та акта має право надати Національному банку пояснення чи обґрунтовані заперечення фактів порушень (у разі їх наявності) у письмовій формі з обов'язковим документальним підтвердженням.

Директор Департаменту фінансового моніторингу О.М.Бережний