ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
З ПИТАНЬ НАУКИ, ІННОВАЦІЙ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ

НАКАЗ
27.12.2010 N 150

Про затвердження примірних статутів
та методичних рекомендацій

З метою вдосконалення системи трансферу технологій та національної інноваційної системи України, поліпшення функціонування об'єктів інноваційної інфраструктури, а також для розвитку інноваційного брокерства в Україні наказую:

1. Затвердити Методичні рекомендації щодо створення та діяльності інноваційного бізнес-інкубатора та Методичні рекомендації щодо створення та діяльності центрів трансферу технологій, що додаються.

2. Відділу організаційного забезпечення роботи керівництва та контролю розмістити зазначені в пункті 1 документи на офіційному сайті Держкомінформнауки.

3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Перший заступник Голови Б.В.Гриньов

Додаток 1
до наказу Держкомінформнауки
27.12.2010 N 150

Методичні рекомендації
щодо створення та діяльності інноваційного
бізнес-інкубатора

1. Основні вимоги до інноваційних бізнес-інкубаторів

1.1. Інноваційний бізнес-інкубатор (ІБІ) - суб'єкт інфраструктури підтримки суб'єктів малого підприємництва, які займаються інноваційною діяльністю (здійснюють впровадження інноваційних ідей та винаходів на початкових етапах їх комерціалізації і реалізують на цій основі інноваційні проекти), що здійснює підтримку підприємців на ранній стадії їх діяльності шляхом надання в оренду нежитлових приміщень і надання консультаційних, бухгалтерських, юридичних та інших послуг.

1.2. Загальна площа нежилих приміщень ІБІ повинна становити не менше 1500 кв.м, при цьому площа, призначена для розміщення суб'єктів малого підприємництва, повинна становити не менше 85% від корисної площі бізнес-інкубатора. Для цілей цього Порядку під корисною площею ІБІ розуміється загальна площа нежитлових приміщень бізнес-інкубатора, за винятком площі підвальних та технічних приміщень, які не можуть бути використані відповідно до цільового призначення ІБІ.

1.3. Площа нежитлових приміщень, наданих в оренду одному суб'єкту малого підприємництва, не повинна перевищувати 15% від площі нежитлових приміщень бізнес-інкубатора, призначеної для розміщення суб'єктів малого підприємництва.

1.4. Основним принципом діяльності ІБІ є забезпечення для своїх клієнтів сприятливих умов започаткування підприємницької діяльності.

1.5. Інноваційний бізнес-інкубатор забезпечує надання наступних основних послуг:

- надання в оренду (суборенду) суб'єктам малого підприємництва, які займаються інноваційною діяльністю, нежитлових (офісних, виробничих, складських) приміщень бізнес-інкубатора;

- надання в оренду суб'єктам малого підприємництва, які займаються інноваційною діяльністю, меблів, офісного обладнання, інформаційно-комунікаційних мереж, оргтехніки, а також наукового і технологічного устаткування;

- консультаційні послуги з питань оподаткування, бухгалтерського обліку, кредитування, правового захисту і розвитку підприємства, бізнес-планування, підвищення кваліфікації та навчання;

- експертиза інноваційних проектів (науково-технічна, екологічна, комерційна);

- інформаційне забезпечення.

1.6. Поряд з набором основних послуг ІБІ рекомендується включати, зокрема, наступні види послуг:

- підготовку установчих документів і реєстрацію юридичних осіб;

- централізована бухгалтерія для починаючих підприємців;

- маркетингові та рекламні послуги;

- патентні дослідження та заходи щодо охорони прав на об'єкти інтелектуальної власності;

- допомога у проведенні маркетингових досліджень;

- сприяння у пошуку кредитних та інших фінансових ресурсів підприємцям-початківцям, зокрема, в отриманні кредитів і банківських гарантій;

- пошук інвесторів і посередництво в контактах з потенційними діловими партнерами;

- підтримка при вирішенні адміністративних та правових проблем (складання типових договорів);

- придбання та надання інформації з актуальних питань (спеціалізована друкована продукція);

- підвищення освітнього рівня в рамках підприємницької діяльності, проведення тренінгів, семінарів та інших форм навчання для підприємців, які розпочинають власну справу, та клієнтів ІБІ;

- правовий захист суб'єктів малого підприємництва;

- бізнес-планування;

- залучення замовлень для дозавантаження виробничих потужностей малих промислових підприємств;

- інформаційно-ресурсне забезпечення процесів впровадження нових технологій;

- інформаційно-ресурсний супровід діючих і створюваних нових малих підприємств, діяльність яких спрямована на забезпечення умов впровадження екологічно безпечних та енергозберігаючих технологічних процесів, забезпечення умов для дотримання встановлених нормативів і правил управління навколишнім середовищем;

- надання замовнику і споживачам інформації про якість продукції і стабільності його забезпечення у виробництві.

1.7. Інноваційний бізнес-інкубатор повинен відповідати таким основним вимогам до технічного оснащення:

- наявність не менше 30 робочих місць, обладнаних меблями;

- наявність для кожного робочого місця комп'ютера, принтера (індивідуального або колективного доступу) і телефону з виходом на міську лінію і міжміський зв'язок;

- наявність не менше однієї обладнаної (меблі, дошка і телефон) переговорної кімнати;

- наявність не менше одного обладнаного (меблі, дошка, проектор і телефон) залу для проведення лекцій, семінарів та інших навчальних занять площею не менше 50 кв.м;

- наявність інтернет-каналу для робочих місць бізнес-інкубатора;

- наявність оргтехніки для колективного доступу: факс, копіювальний апарат, сканер, кольоровий принтер, телефонна міні-АТС.

1.8. Основною спеціалізацією для інноваційного бізнес-інкубатора є сфера інновацій, інформаційних і високих технологій, науково-технічна та впроваджувальна діяльність.

1.9. В ІБІ не допускається розміщувати суб'єктів малого підприємництва, що здійснюють фінансові та страхові послуги, ігровий бізнес, операції з нерухомістю, медичні послуги, добування та реалізацію корисних копалин.

2. Рекомендації до Організації, що управляє діяльністю
інноваційного бізнес-інкубатора

2.1. Організація, яка здійснює управління діяльністю ІБІ, забезпечує розробку та наявність наступних документів:

- статут бізнес-інкубатора;

- положення про інноваційний бізнес-інкубатор, що включає розділи:

загальні положення;

цілі та завдання бізнес-інкубатора;

види діяльності та послуги;

підстави і порядок надання нежитлових приміщень суб'єктам малого підприємництва;

порядок надання послуг;

джерела фінансування та контроль за діяльністю бізнес-інкубатора;

порядок реорганізації і ліквідації;

- план розвитку інноваційного бізнес-інкубатора;

- каталог послуг ІБІ;

- критерії результативності діяльності бізнес-інкубатора, включаючи оцінку задоволеності суб'єктів малого підприємництва;

- розроблену систему моніторингу інноваційного бізнес-інкубатора.

2.2. Керівник організації, яка здійснює управління діяльністю інноваційного бізнес-інкубатора, повинен:

- мати вищу економічну освіту або освіту в сфері управління організацією;

- мати досвід роботи на керівних посадах не менше 3 років (бажано не нижче заступника керівника організації у сфері малого чи середнього бізнесу);

- знати специфіку діяльності даного бізнес-інкубатора;

- знати законодавство України, в частині здійснення діяльності бізнес-інкубаторів та підтримки підприємництва;

- володіти знаннями про передовий світовий і український досвід бізнес-інкубаторів.

2.3. У своїй діяльності ІБІ керується Конституцією України ( 254к/96-ВР ), законами України, нормативно-правовими актами Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, даним Типовим положенням та власним статутом.

2.4. Ініціаторами створення ІБІ можуть бути центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, організації і установи незалежно від форм власності та громадяни.

2.5. ІБІ набуває статусу юридичної особи з моменту його державної реєстрації.

2.6. ІБІ діє на підставі статуту, який затверджується засновниками і реєструється в державних органах влади відповідно до чинного законодавства України. Має самостійний баланс, банківські рахунки, які відкриває і використовує згідно із чинним законодавством України у самостійно обраних банківських установах, а також печатку, штамп та бланки із своїм найменуванням, власну символіку.

2.7. Взаємовідносини ІБІ із суб'єктами підприємницької діяльності здійснюється на договірних засадах у відповідності до вимог законодавства України.

2.8. Відбір суб'єктів підприємницької діяльності у ІБІ здійснюється його правлінням на конкурсних засадах. Конкурси є відкритими по складу учасників. Рішення правління бізнес-інкубатора щодо результатів проведення конкурсу оформляється протоколом.

Допускається для організації роботи, пов'язаної з проведенням конкурсу, залучати представників центральних та місцевих органів виконавчої влади; фахівців з юридичних, економічних та господарських питань, присутність яких важлива для прийняття відповідних рішень.

2.9. Основні пріоритети, які враховуються при конкурсному відборі клієнтів для прийому у ІБІ, визначаються його керівними органами. Переваги надаються:

- перспективним підприємцям і малим підприємствам, які зареєстровані у відповідному порядку та провадять підприємницьку інноваційну діяльність не більше одного року з моменту реєстрації. Перспективними підприємцями (підприємствами) вважаються такі, що мають успішний початковий досвід ведення бізнесу та належний бізнес-план;

- малі підприємства, які виробляють інноваційні товари (послуги) та задовольняють потреби внутрішнього ринку, сприяють створенню нових робочих місць, орієнтовані на розширення міжнародних економічних зв'язків, активізації ділового співробітництва в регіонах або на вирішення екологічних проблем регіону;

- підприємства, які розширюють сферу послуг для клієнтів ІБІ.

Додаток 2
до наказу Держкомінформнауки
27.12.2010 N 150

Методичні рекомендації
щодо створення та діяльності центрів
трансферу технологій

1. Загальні положення

1. Методичні рекомендації щодо створення та діяльності центрів трансферу технологій (далі - Методичні рекомендації) розроблено на виконання Програми соціально-економічного розвитку на 2010 рік ( 2278-17 ) та Державної цільової програми "розвиток інноваційної інфраструктури" ( 447-2008 ) з метою вдосконалення роботи елементів інноваційної інфраструктури, залучення в господарський обіг результатів науково-технічної діяльності та об'єктів інтелектуальної власності у сфері науки та технологій; сприяння розвитку імпортозаміщення та експортної орієнтації національних підприємств.

2. Методичні рекомендації визначають можливі шляхи створення та основні напрями діяльності центрів трансферу технологій і враховують світовий досвід у сфері розвитку центрів трансферу технологій.

3. Методичні рекомендації можуть бути використані для організації роботи із впровадження результатів науково-технічної діяльності ВНЗ та наукових установ у реальному секторі економіки.

2. Визначення основних термінів

Комерціалізація технологій (досліджень і розробок) - діяльність, яка спрямована на створення доходу від використання результатів науково-технічної діяльності. Основними формами комерціалізації є: використання прав на інтелектуальну власність (договори про передачу патенту і ліцензійні договори); створення нових компаній, заснованих на технологіях (що використовують результати науково-технічної діяльності); дослідні контракти.

Трансфер технології - передача технології, що оформляється шляхом укладення двостороннього або багатостороннього договору між фізичними та/або юридичними особами, яким установлюються, змінюються або припиняються майнові права і обов'язки щодо технології та/або її складових. Метою трансферу технологій може бути як комерційне використання технологій (у виробництві товарів та послуг, залучення додаткових ресурсів для подальших досліджень і розробок тощо), так і некомерційне їх використання.

Центр трансферу технологій (ЦТТ) - це організація, діяльність якого спрямована на впровадження результатів науково-технічної діяльності у реальний сектор економіки та орієнтована на отримання прибутку від використання результатів наукових досліджень, які виконуються в державних наукових організаціях та приватних компаніях.

3. Створення ЦТТ

3.1. При створенні ЦТТ розробляється бізнес-план розвитку центру, у якому необхідно, зокрема, визначити:

- мету центру (для кого працюватиме, які проблеми вирішуватиме, яким чином);

- види діяльності, які здійснюватиме центр;

- можливих клієнтів (ВНЗ, наукові установи, промислові та приватні підприємства);

- можливих партнерів (інші центри або мережі трансферу технологій);

- можливих спонсорів;

- потенційні можливості організації (фінансові, матеріальні, людські ресурси);

- провести SWOT - аналіз зовнішнього середовища;

- визначити потреби кадрового забезпечення центру.

При розробці зазначеного документа необхідно підготувати стан існуючої моделі організації, опис бажаної моделі та визначення необхідних кроків для її досягнення.

3.2. Засновниками ЦТТ може виступати будь-яка організація та фізичні особи, однак, як правило, засновниками центрів є:

- наукові установи (ВНЗ, НДІ) - в цьому випадку основною метою центрів є трансфер результатів науково-технічної діяльності відповідних установ або групи установ;

- органи виконавчої влади - метою центрів є сприяння державній інноваційній політиці та розвитку трансферу технологій у певному регіоні або у певній галузі економіки;

- приватні компанії.

3.3. Центр трансферу технологій може провадити свою діяльність у всіх сферах науки і техніки або зробити наголос на регіональному (сфокусувавшись на науково-технічному та промисловому потенціалі регіону) або тематичному (сфокусувавшись на діяльності у певній технологічній тематиці) аспекті.

3.4. Організаційно-правовими формами ЦТТ, як правило, є структурний підрозділ організації (не є самостійним господарюючим суб'єктом) та окрема юридична особа. Примірні статути таких центрів додаються. Кожен розділ зазначених статутів може бути змінений або доповнений або включено новий розділ з урахуванням специфіки діяльності центрів трансферу технологій та вимог чинного законодавства.

3.5. Основними напрямками діяльності центру трансферу технологій є, зокрема, наступні напрями діяльності:

- аналіз та оцінка можливостей використання результатів НДДКР;

- підтримка у отриманні патентів;

- вироблення стратегії комерціалізації (бізнес-планування);

- навчання персоналу дослідних організацій;

- розміщення технологічних пропозиції і запитів у мережах трансферу технологій;

- сприяння в укладанні договорів трансферу технологій та інших результатів НДДКР;

- технологічний аудит;

- юридичні послуги;

- консультування, навчання, управління проектом;

- інформаційні послуги;

- розробка маркетингової стратегії та просування результатів науково-технічних досліджень на ринок;

- менеджмент проекту та організаційна підтримка;

- створення та підтримка новостворених компаній.

3.6. Структурними підрозділами ЦТТ можуть бути відділи трансферу технологій, юридичний, фінансовий, інформаційний та інші, до складу яких входять: адміністративно-управлінський персонал; менеджери за напрямками; технологічні брокери, керівники проектів, наукові співробітники і інженерно-технічні працівники; патентні повірені; економісти; юрист; маркетолог; методист-аналітик; програміст; допоміжний персонал, які забезпечують безпосередньо діяльність ЦТТ або взаємодію з іншими підрозділами та організаціями.

3.7. ЦТТ укомплектовується кваліфікованими спеціалістами, які мають вищу освіту, досвід роботи, а також мають спеціальну освіту або пройшли підвищення кваліфікації у сфері інноваційної діяльності, трансферу технологій та інтелектуальної власності. Крім того, до роботи можуть бути залучені сторонні фахівці.

4. Моніторинг діяльності ЦТТ

Для оцінювання діяльності центру трансферу технологій можуть бути використані, зокрема, такі індикатори:

- кількість укладених договорів про трансфер технологій та зростання їх кількості у відсотках до попереднього періоду;

- доходи від провадження діяльності у відсотках до попереднього періоду;

- загальна кількість клієнтів та кількість нових клієнтів, які звернулись до ЦТТ;

- кількість оформлених патентів;

- кількість створених нових інноваційних підприємств;

- зростання кількості залучених інвестицій у відсотках до попереднього періоду.

Додаток 1

Примірний статут
Центру трансферу технологій
(юридичної особи)

1. Загальні положення

1.1. Центр трансферу технологій (далі - ЦТТ) створюється на виконання положень Закону України "Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій" ( 143-16 ) для забезпечення передачі (трансферу, комерціалізації) результатів НДДКР, які виконані вищими навчальними закладами, науковими установами та іншими суб'єктами незалежно від форм власності.

1.2. Це Положення визначає мету, основні завдання та функції ЦТТ, порядок його створення та організацію роботи.

1.3. ЦТТ здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ), законів України, указів і розпоряджень Президента України, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України, наказів уповноваженого органу виконавчої влади у сфері інноваційної діяльності та трансферу технологій, відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та національних академій наук з питань трансферу технологій, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності та цього Положення.

1.4. ЦТТ набуває права юридичної особи з моменту його державної реєстрації.

1.5. ЦТТ має круглу печатку, що містить його повне найменування українською мовою і вказує на місце його знаходження; має штампи, бланки зі своїм найменуванням, власну емблему й інші засоби візуальної ідентифікації.

2. Структура і управління ЦТТ

2.1. Структура ЦТТ:

2.1.1. ЦТТ мають право створювати на території України філії й відкривати представництва відповідно до законодавства України.

2.1.2. Філія і представництво ЦТТ не є юридичними особами. Керівники філій і представництв діють на підставі виданих доручень.

2.1.3. Філія і представництво здійснюють діяльність від імені ЦТТ. Відповідальність за діяльність своїх філій і представництв несе ЦТТ.

2.1.4. Структура та штатний розклад ЦТТ розробляються з урахуванням мети, завдання, функцій, обов'язків та прав і встановлюються чинним Статутом.

2.2. Управління ЦТТ здійснює його Керівник, який призначається на посаду і звільняється з неї у відповідності з діючим законодавством та чинним Статутом.

2.3. Керівник ЦТТ:

2.3.1. Формує структуру і штат ЦТТ.

2.3.2. Погоджує в установленому порядку Положення про ЦТТ трансферу технологій, функціональні обов'язки їх працівників та план роботи ЦТТ.

2.3.3. Несе персональну відповідальність за формування і виконання покладених на ЦТТ завдань; технічне оснащення, планову, фінансову та трудову дисципліну, моральне і матеріальне стимулювання, морально-психологічний клімат у колективі.

2.3.4. Забезпечує збереження в ЦТТ інформації з обмеженим доступом згідно з законодавством.

2.3.5. Забезпечує розгляд звернень працівників, враховує їх пропозиції, вживає відповідних заходів, спрямованих на усунення недоліків у роботі ЦТТ.

2.3.6. Розробляє і здійснює заходи, спрямовані на поліпшення організації та підвищення ефективності роботи ЦТТ.

2.3.7. Діє від імені ЦТТ, представляє його в усіх організаціях, розпоряджається в установленому порядку його майном і коштами у відповідності з цілями і призначенням, укладає в установленому порядку договори.

2.3.8. Звітує щорічно про свою діяльність перед уповноваженим на те органом у відповідності з Статутом та згідно з законодавством.

2.3.9. Виконує інші завдання, покладені на нього згідно посадової інструкції.

3. Мета та основні завдання ЦТТ

3.1. Метою роботи ЦТТ є забезпечення передачі (трансферу, комерціалізації) у реальний сектор економіки результатів науково-технічної діяльності та створення доходу від використання результатів науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, а також залучення наукового потенціалу України у світовий комерційний оборот; набуття партнерства в міжнародних та мережі трансферу технологій України.

3.2. Основними завданнями Центру є:

3.2.1. створення інструменту трансферу (комерціалізації) наукових досліджень і розробок;

3.2.2. організаційне, юридичне, фінансово-економічне, інформаційно-аналітичне супроводження реалізації трансферу результатів науково-технічної діяльності;

3.2.3. організаційна, технічна та фінансова допомога комерціалізації технологій;

3.2.4. організація навчання персоналу в області інноваційного менеджменту.

3.2.5. здійснення інформаційного забезпечення інноваційної діяльності та трансферу технологій.

4. Функції ЦТТ

Для виконання покладених на нього завдань ЦТТ збирає інформацію про наукові розробки ВНЗ, наукових установ та новаторів, аналізує отриману інформацію, проводить попередні маркетингові дослідження, експертну оцінку, а саме, забезпечує:

4.1. Технологічний аудит.

4.2. Консультаційні послуги з питань трансферу та комерціалізації технологій:

- допомога в підготовці та розробці бізнес-планів, інноваційних проектів;

- з юридичних, фінансових питань, питань охорони інтелектуальної власності;

- патентний пошук;

- інжинірингові та технологічні послуги з трансферу наукоємних технологій:

* ведення ділового листування та інших.

4.3. Маркетингові послуги:

- розроблення індивідуального маркетингового плану для інноваційних проектів;

- розроблення рекламної стратегії інноваційних проектів та технологій;

- здійснення комплексу заходів щодо просування проекту на ринки (розсилання пропозицій стосовно персональної бази даних і обраному сегменту ринку, організація зустрічей і презентацій, розміщення інформації на сайті Центру тощо);

- організація участі в міжнародних та міжрегіональних ярмарках-виставках.

4.4. Навчальні послуги:

- організація навчання у сфері технологічного бізнесу;

- організація курсів підготовки та перепідготовки фахівців інноваційної сфери.

4.5. Організовує зустрічі зацікавлених у реалізації інноваційних проектів сторін.

4.6. Розробляє і реалізує оптимальну схему захисту інтелектуальної власності, розробляє стратегію її комерціалізації.

4.7. Готує і супроводжує договори трансферу технологій.

4.8. Здійснює збір та аналіз інформації про наукові розробки, про попит на нові технології.

4.9. Сприяє спільним ініціативам та розвитку міждисциплінарних зв'язків між ВНЗ, НДІ, промисловістю, фондами й іншими організаціями в науково-технічній сфері.

4.10. Здійснює удосконалення методичного забезпечення в області комерціалізації нових технологій на базі сучасних інформаційних технологій шляхом розробки єдиних методичних документів (програм, методичних матеріалів та ін.).

4.11. Надання інших послуг не заборонених чинним законодавством України.

5. Права ЦТТ

5.1.1. ЦТТ має право займатися підприємницькою діяльністю, необхідною для досягнення своїх цілей, заради яких він створений; створювати господарчі товариства або брати участь у них.

5.1.2. Представляти українські підприємства на міжнародних виставках високих технологій.

5.1.3. Представляти інтереси інших організацій (суб'єктів) України при комерціалізації інтелектуальної власності, створеної за бюджетні кошти цих організацій, згідно договору про співробітництво.

5.1.4. Здійснювати контроль за виконанням трудових та цивільно-правових договорів, укладених підприємствами, установами й організаціями з авторами і власниками науково-технічних розробок і об'єктів інтелектуальної власності та додержання вимог законодавства щодо правомірного використання зазначених розробок.

5.1.5. Контролювати правильність і своєчасність виплати належної компенсації (винагороди) авторам за використання результатів їх роботи у вигляді частки ліцензійних платежів, що сплачуватимуться зазначеними підприємствами, установами та організаціями від доходів, одержаних внаслідок використання у господарській діяльності таких результатів.

5.1.6. Укладати контракти з потенційними покупцями.

5.1.7. Набувати прав й розпоряджатися в установленому порядку майном, необхідним для здійснення своєї діяльності, вступати в договірні відносини з юридичними й фізичними особами.

5.1.8. Створювати, в установленому порядку, для окремих проектів, тимчасові творчі, науково-технічні (у т.ч. міжнародні) колективи.

5.1.9. Розробляти повну й ефективну схему просування технологій інших організацій (суб'єктів) на світовий ринок, згідно договору про співробітництво.

5.1.10. Вирішувати питання щодо захисту прав суб'єктів із залученням відповідних фондів або коштів покупця.

5.1.11. Співпрацювати з міжнародними організаціями з питань, що стосуються трансферу технологій, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності.

6. Обов'язки ЦТТ

6.1. Відповідати за результати своєї діяльності, за виконання взятих на себе зобов'язань перед партнерами по укладених договорах, а також перед трудовим колективом і окремими працівниками ЦТТ відповідно до діючого законодавства.

6.2. Сприяти в здійсненні охорони різних видів інтелектуальної власності наукових організацій (винаходів, корисних моделей, промислових зразків, програмних продуктів, баз даних, нових технологій і ноу-хау).

6.3. Сприяти не розголошенню працівниками комерційної й виробничої таємниці в обсязі й порядку, встановленому контрактом, трудовим договором і чинним законодавством.

6.4. Сприяти додержанню вимог міжнародних договорів України щодо запобігання техногенному ризику, поширенню потенційно небезпечних технологій та стосовно екологічної безпеки технологій.

6.5. Сприяти використанню чи трансферу технологій та їх складових, у першу чергу вітчизняного походження.

6.6. Вживати заходів, спрямованих на запобігання, недопущення або припинення несанкціонованого використання науково-технічних розробок і об'єктів права інтелектуальної власності підприємствами, установами та організаціями, скасування актів, прийнятих ними з порушенням законодавства з питань трансферу технологій.

6.7. Вживати заходів, що запобігають створенню і передачі технологій та їх складових, науково-технічних розробок, які не відповідають програмам технологічного оновлення виробництва або готуються до реалізації у відповідній сфері з порушенням законодавства.

6.8. Виконувати накази уповноваженого органу виконавчої влади з питань трансферу технологій, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності, накази відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, національних академій наук та розпоряджень керівних органів у відповідності з чинним Статутом.

7. Майно і фінансово-господарська діяльність ЦТТ

7.1. Джерелами формування майна ЦТТ в грошовій та інших формах є:

- кошти державного бюджету;

- позабюджетні кошти:

- регулярні або одноразові надходження від інших юридичних і фізичних осіб;

- гранти чи інші фінансові зобов'язання, пов'язані із здійсненням діяльності ЦТТ;

- добровільні майнові внески та пожертвування;

- доходи від реалізації товарів, робіт, послуг;

- доходи від господарської діяльності;

- дивіденди (доходи, відсотки), отримані по акціях, облігаціях, інших цінних паперах і вкладах;

- доходи, отримані від власності ЦТТ;

- інші не заборонені законом надходження.

7.2. ЦТТ має кошторис доходів і витрат, рахунки в вітчизняній та іноземних валютах у фінансових установах.

7.3. ЦТТ може мати у власності, господарському віданні або в оперативному управлінні споруди, будівлі, житловий фонд, обладнання, інвентар, грошові кошти, цінні папери та інше майно, а також може мати у власності чи безстроковому користуванні земельні ділянки.

7.4. Все майно ЦТТ, доходи від господарської діяльності є його власністю і не можуть перерозподілятися Учасниками ЦТТ. ЦТТ здійснює володіння, користування та розпорядження своїм майном у відповідності з його призначенням і тільки для здійснення зазначених видів діяльності, виконання зазначених завдань і цілей.

7.5. Діяльність ЦТТ здійснюється в межах виділених матеріально-технічних ресурсів.

8. Облік, звітність, контроль

8.1. ЦТТ веде бухгалтерську і статистичну звітність у порядку, встановленому законодавством України; надає інформацію про свою діяльність органам державної статистики, іншим особам відповідно до законодавства України та чинного Положення і Статуту.

8.2. Розмір і структура доходів ЦТТ, а також відомості про розміри та склад майна, про його витрати, чисельність і склад працівників, про оплату їх праці, про використання безоплатної праці громадян у діяльності ЦТТ не можуть бути предметом комерційної таємниці.

8.3. Усі документи, які є підставою для видачі та прийому грошових і товарно-матеріальних цінностей, а також регулюючі кредитні й розрахункові відносини з організаціями і громадянами, підписує Керівник і Головний бухгалтер ЦТТ.

8.4. ЦТТ самостійно відповідно до вимог чинного законодавства визначає склад, обсяг відомостей, що становлять його комерційну і службову таємницю та інформує третіх осіб (включаючи органи державної влади та управління, державної статистики та контролю) на умовах конфіденційності, встановлюючи матеріальну та дисциплінарну відповідальність за її розголошення.

9. Взаємовідносини з іншими організаціями

9.1. ЦТТ, для виконання покладених на нього завдань, вступає у взаємовідносини із структурними підрозділами уповноваженого органу виконавчої влади, із структурними підрозділами інших центральних органів виконавчої влади, обласних та міських держадміністрацій, з органами місцевого самоврядування, а також з іншими ЦТТ, науковими установами, підприємствами, установами та організаціями, об'єднаннями громадян, одержує від них в установленому порядку інформацію, документи, статистичні дані та інші матеріали на договірній основі згідно з чинним Статутом.

9.2. Планування, координація та виконання робіт у межах ЦТТ здійснюється шляхом видачі наказів і розпоряджень через науково-виробничий відділ.

9.3. Зв'язок між відділами ЦТТ здійснюється на основі координаційних планів робіт, спільних засідань, нарад.

10. Припинення діяльності ЦТТ

10.1. Припинення діяльності ЦТТ може здійснюватися у вигляді його ліквідації або реорганізації, у формі злиття, приєднання, розділення.

10.2. ЦТТ може бути ліквідований на підставі та в порядку, які передбачені Цивільним кодексом ( 435-15 ) та іншими законами України з подальшим правомірним вирішенням майнових питань.

10.3. Рішення про ліквідацію ЦТТ направляється в орган, що зареєстрував ЦТТ для виключення його з єдиного державного реєстру юридичних осіб.

10.4. Після реорганізації або припинення діяльності ЦТТ всі документи (управлінські, фінансово-господарські, по особовому складу та ін.) передаються відповідно до встановлених правил організації-правонаступнику. При відсутності правонаступника, документи постійного зберігання, ті, що мають науково-історичне значення, передаються на державне зберігання.

10.5. Ліквідація ЦТТ вважається завершеною, а ЦТТ - припинив існування після внесення про це запису в єдиний державний реєстр юридичних осіб.

Додаток 2

Примірний статут
центру трансферу технологій
(неюридичної особи)

1. Загальні положення

1.1. Центр трансферу технологій ____________ (найменування організації, в якій створюється структурний підрозділ) (далі іменується - ЦТТ), створений відповідно до Наказу _____________ (посада керівника та найменування організації, в якій створюється структурний підрозділ) від 00.00.0000 N ХХХ, а також Розпорядженням/наказом ________ (найменування організації, до сфери управління якої належить - у тих випадках, коли необхідно) від 00.00.0000 N ХХХ, є самостійним структурним підрозділом (найменування організації, в якій створюється структурний підрозділ) (далі - Організація).

1.2. ЦТТ підпорядковується ____________ (посадова особа Організації). ЦТТ здійснює свою діяльність у взаємодії з адміністративними, науковими, навчальними, виробничими та іншими підрозділами Організації.

1.3. ЦТТ здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, законів України, указів і розпорядженнями Президента України, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України, наказів ________ (найменування організації, до сфери управління якої належить), Статуту Організації та цього Положення.

1.4. ЦТТ не є юридичною особою, має бланки зі своїм найменуванням, власну емблему та інші засоби візуальної ідентифікації.

2. Мета та основні завдання ЦТТ

2.1. Метою роботи ЦТТ є забезпечення передачі (трансферу, комерціалізації) у реальний сектор економіки результатів науково-технічної діяльності та створення доходу від використання результатів науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт Організації, а також залучення наукового потенціалу України у світовий комерційний оборот; набуття партнерства в міжнародних та мережі трансферу технологій України.

2.2. Основними завданнями Центру є:

2.2.1. створення інструменту трансферу (комерціалізації) наукових досліджень і розробок в Організації;

2.2.2. трансфер результатів науково-технічної діяльності;

2.2.3. організаційна, технічна та фінансова допомога науковому колективу в комерціалізації технологій;

2.2.4. організація навчання персоналу Організації в області інноваційного менеджменту.

2.2.5. здійснення інформаційного забезпечення інноваційної діяльності та трансферу технологій.

3. Функції ЦТТ

Для виконання покладених на нього завдань Центр здійснює такі функції та послуги:

3.1. Розробляє і вдосконалює Положення Організації про роботу з інтелектуальною власністю, в якому відображаються права та обов'язки співробітників Організації по відношенню до інтелектуальної власності.

3.2. Збирає інформацію про наукові розробки Організації.

3.3. Аналізує отриману інформацію, проводить попередні маркетингові дослідження, експертну оцінку, а саме: забезпечує:

3.3.1. Технологічний аудит:

- аудит об'єктів права інтелектуальної власності та ноу-хау, розроблених у Організації;

- інвентаризація об'єктів права інтелектуальної власності замовника.

3.3.2. Експертизу об'єктів права інтелектуальної власності та ноу-хау, розроблених у Організації, а також інноваційних проектів:

- науково-технічна експертиза пропозицій та інноваційних проектів;

- оцінка конкурентноздатності запропонованих технологій;

- оцінка інноваційного та комерційного потенціалу пропозиції чи інноваційного проекту в сфері наукомістких технологій;

- формування короткої анотації, резюме або опису пропозиції чи проекту;

- підготовка висновку на інноваційні пропозиції і проекти.

3.3.3. Бізнес-планування впровадження:

- складання бізнес-плану;

- експертиза наявного бізнес-плану;

- розроблення бізнес-пропозицій для потенційних інвесторів.

3.3.4. Технологічний маркетинг:

- створення банків даних по наявних завершених технологіях, які можуть бути затребувані промисловістю;

- розроблення маркетингової стратегії інноваційних проектів та технологій;

- проведення необхідних досліджень з виявлення найбільш ефективних ринків збуту товарів, послуг, технологій;

- розроблення індивідуального маркетингового плану для інноваційних проектів;

- розроблення рекламної стратегії інноваційних проектів та технологій;

- здійснення комплексу заходів щодо просування проекту на ринки (розсилання пропозицій стосовно персональної бази даних і обраному сегменту ринку, організація зустрічей і презентацій, розміщення інформації на сайті Центру або Організації тощо).

3.3.5. Пошук та залучення інвестицій:

- надання інформації про конкурси та гранти;

- надання портфеля проектів інвестору, який цікавиться бізнесом в інноваційній сфері;

- доступ до інформації щодо проведення українських і міжнародних ярмарків технологій, салонів інновацій та інвестицій тощо;

- підготовка документів для участі в конкурсах інноваційних проектів;

- пошук інвесторів та партнерів для реалізації інноваційних проектів;

- формування кваліфікованих пропозицій українських технологій і передача закордонним партнерам.

3.4. Приймає рішення про комерціалізацію найбільш перспективних розробок. Представляє _________ (найменування посадової особи Організації) список відібраних розробок для затвердження.

3.5. Розробляє і реалізує оптимальну схему захисту інтелектуальної власності, розробляє стратегію її комерціалізації.

3.6. Визначає джерела фінансування для комерціалізації відібраних розробок. Представляє розробки на конкурсах, виставках і т.д.

3.7. Проводить переговори з потенційними покупцями (спільно з Адміністрацією Організації).

3.8. Готує і супроводжує договори трансферу технологій (підписання, контроль за своєчасністю платежів, розподіл отриманих коштів всередині Організації).

3.9. Готує і супроводжує інноваційні проекти, пов'язані зі створенням нового підприємства (участь Організації та її співробітників у якості засновників, перехід співробітників Організації на роботу у новостворене підприємство, оформлення договірних відносин між Організацією і новим підприємством, консультування у розробці бізнес-проектів, сприяння в пошуку джерел посівного капіталу).

3.10. Організовує спільні заходи співробітників Організації та представників бізнесу (семінари, конференції, круглі столи).

3.11. Здійснює пошук та аналіз інформації про технологічні запити в секторах ринку, пов'язаних з науковою діяльністю співробітників Організації.

3.12. Веде інформаційні бази даних по розробках Організації, що виставляються на продаж.

3.13. Здійснює в установленому порядку підготовку, випуск та розповсюдження інформаційних та інших матеріалів про діяльність ЦТТ.

3.14. Надає освітні послуги (при умові, якщо Центр має в своєму розпорядженні ліцензійний, навчально-методичний та кадровий потенціал, що дозволяє організувати повний спектр освітніх послуг):

- курси у сфері трансферу технологій, управління інноваційними проектами тощо;

- курси професійної перепідготовки фахівців інноваційної сфери.

3.15. Надає консультації з трансферу та комерціалізації технологій:

* юридичних, фінансових питань;

* питань охорони інтелектуальної власності;

* питань управління проектами;

* ведення ділового листування та інших.

3.16. Сприяє спільним ініціативам та розвитку міждисциплінарних зв'язків між ВНЗ, НДІ, промисловістю, фондами й іншими організаціями в науково-технічній сфері.

3.17. Здійснює удосконалення методичного забезпечення в області комерціалізації нових технологій на базі сучасних інформаційних технологій шляхом розробки єдиних методичних документів (програм, методичних матеріалів та ін.).

3.18. Функціонування Центру в структурі Організації, як єдиного навчально-науково-виробничого комплексу, забезпечується:

- участю ЦТТ в управлінні інтелектуальною власністю в Організації шляхом збору та оцінки комерційно перспективних технологій, маркетингу та захисту об'єктів інтелектуальної власності, трансферу технологій за допомогою ліцензування, створення компаній, а також залучення до Організації до контрактних робіт з промисловістю;

- участю ЦТТ в забезпеченні консалтингового, науково-технічного та освітнього сервісу в інноваційній сфері для науковців, студентів;

- участю ЦТТ у формуванні пріоритетів НДДКР, які виконуються в Організації;

- забезпеченням трансферу результатів НДДКР Організації за допомогою ліцензування технологій, а також залучення дослідних контрактів та грантів;

- консультуванням працівників Організації з питань управління інтелектуальною власністю, трансферу (комерціалізації) технологій та адміністрування контрактними НДДКР;

- проведенням наукових досліджень з питань розвитку інноваційної діяльності й трансферу технологій;

- участю в організації й супроводі конкурсів на виконання промислово орієнтованих наукових досліджень і інноваційних проектів;

- випуском інформаційних матеріалів (каталогів, бюлетенів, реферативних довідників тощо).

4. Права ЦТТ

Для забезпечення покладених на нього завдань і функцій ЦТТ має право:

4.1. Отримувати у співробітників Організації інформацію про результати НДДКР, необхідну для оцінки їх комерційного потенціалу, за встановленою формою.

4.2. Представляти розробки Організації, що виставляються на продаж, на конкурсах, виставках і т.д.

4.3. Проводити попередні зустрічі з потенційними покупцями об'єктів права інтелектуальної власності, створеної в Організації, ініціювати та брати участь в офіційних переговорах з укладення ліцензійних угод та інших формах трансферу інтелектуальної власності.

4.4. Отримувати частку фінансування, належну йому при отриманні доходу від трансферу результатів НДДКР згідно з цим Статутом.

4.5. Отримувати будь-які відомості у служб Організації, що стосуються використання коштів, що надійшли від комерціалізації інтелектуальної власності.

4.6. Отримувати необхідне сприяння у співробітників Організації для здійснення своїх функцій.

4.7. Залучати провідних учених і фахівців, формувати тимчасові творчі колективи для виконання робіт з гражданско-правовими договорами.

5. Основні обов'язки

Обов'язки ЦТТ:

5.1. Формувати базу даних про результати НДДКР Організації, що мають комерційний потенціал.

5.2. Своєчасно інформувати розробників і керівництво Організації про необхідність комерціалізації відібраних розробок.

5.3. Спільно з іншими підрозділами Організації і з розробниками визначати і здійснювати оптимальну стратегію охорони та комерціалізації інтелектуальної власності.

5.4. Спільно з розробниками здійснювати пошук джерел фінансування для трансферу результатів НДДКР.

5.5. Сприяти комерціалізації розробок Організації в будь-яких формах.

5.6. Відслідковувати інтереси Організації та розробників при здійсненні будь-яких дій, пов'язаних з трансфером результатів НДДКР.

5.7. Здійснювати контроль за повнотою і правильністю платежів, що надходять до Організації за рахунок трансферу результатів НДДКР.

6. Ресурсне забезпечення ЦТТ

6.1. ЦТТ розробляє і погоджує з керівництвом Організації виробничо-тематичний план своєї діяльності, визначає перспективи свого соціально-економічного розвитку.

6.2. ЦТТ укладає договори про трансфер результатів НДДКР з авторами, структурами, що їх впроваджують, інвесторами тощо, в яких обумовлюються права та обов'язки Організації та авторів між собою по відношенню до майнових прав на об'єкти права інтелектуальної власності, а також визначається порядок і розміри розподілу доходів.

6.3. Фінансування науково-виробничої, освітньої та господарської діяльності ЦТТ здійснюється за рахунок:

6.3.1. Коштів бюджетів різного рівня.

6.3.2. Коштів, отриманих від виконання договорів трансферу результатів НДДКР:

- позабюджетне фінансування, залученого ЦТТ для комерціалізації розробки;

- до 30% від сум, що надійшли до Організації за рахунок будь-яких форм комерціалізації результатів науково-технічної діяльності (ліцензійні платежі, дивіденди, роялті і т.д.), що здійснені за участю ЦТТ.

6.3.3. Коштів, отриманих від реалізації власної науково-технічної продукції (послуг).

6.3.4. Інших джерел, що не суперечать чинному законодавству та Статуту Організації.

6.4. Майно ЦТТ складають закріплені за Організацією на праві оперативного управління та передані ЦТТ об'єкти основних засобів, інше майно та майно, придбане ЦТТ за рахунок власних коштів.

6.5. Майно, закріплене за ЦТТ, може бути предметом орендних відносин тільки в установленому в Організації порядку.

6.6. ЦТТ реалізує право користування закріпленим за ним майном Організації в межах, установлених законодавством України, чинним Статутом, наказами та розпорядженнями Організації.

7. Управління діяльністю ЦТТ

7.1. Керівництво ЦТТ здійснює директор, який призначається керівником Організації.

7.2. Директор ЦТТ на основі цього Положення:

7.2.1. Формує структуру і розробляє плани робіт ЦТТ, що відповідають цілям і завданням ЦТТ та подає на затвердження керівництву Організації.

7.2.2. Розробляє кошторис доходів і витрат позабюджетної діяльності та подає на затвердження керівництву Організації.

7.2.3. Погоджує в установленому порядку Положення про Центр трансферу технологій Організації, функціональні обов'язки їх працівників та план роботи Центру.

7.2.4. Здійснює керівництво Центром через завідувачів відділів у відповідності з їх посадовими інструкціями.

7.2.5. Несе персональну відповідальність за формування і виконання покладених на Центр завдань; технічне оснащення, планову, фінансову та трудову дисципліну, моральне і матеріальне стимулювання, морально-психологічний клімат у колективі.

7.2.6. Забезпечує, в межах своєї компетенції, збереження в Центрі інформації з обмеженим доступом згідно з законодавством.

7.2.7. Звітує щорічно про свою діяльність перед уповноваженим на те органом у відповідності з Статутом та згідно законодавству.

7.2.8. Вирішує інші питання в рамках законодавства, цього положення та Статуту Організації.

7.3. Наукове керівництво ЦТТ та контроль за його діяльністю здійснює _________ (найменування посадової особи Організації).

8. Реорганізація і припинення діяльності ЦТТ

8.1. Реорганізація ЦТТ здійснюється за рішенням Керівництва Організації.

8.2. Припинення діяльності Центру може здійснюватися у вигляді його ліквідації або реорганізації, у формі злиття, приєднання, розділення.