МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
17.03.2011 N 239
Про підсумки проведення огляду
музеїв при навчальних закладах,
які перебувають у сфері управління
Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 01.02.2010 N 60 "Про проведення у 2010 році огляду музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України", з метою удосконалення діяльності музеїв при навчальних закладах та підвищення їх ролі у навчально-виховному процесі у лютому-грудні 2010 року був проведений зазначений огляд музеїв.
З урахуванням інформації про підсумки огляду музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства, наказую:
1. Довести інформацію про підсумки проведення огляду музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, що додається, до керівників органів управління освітою та керівників навчальних закладів.
2. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій:
2.1. Розробити план заходів щодо підтримки музеїв при навчальних закладах, збереження та розширення їх мережі, поліпшення стану обліку та збереження музейних колекцій, належного оформлення музейної документації, передбачивши зокрема, надання методичної допомоги керівникам музеїв з питань функціонування музеїв, експозиційної та фондової роботи.
2.2. Проаналізувати причини недостатньої роботи комісій з організації огляду музеїв при професійно-технічних та вищих навчальних закладах та до 10 травня 2011 року інформувати Міністерство із зазначеного питання.
3. Українському державному центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (Савченко Н.В.) до 25 березня 2011 року підготувати пропозиції щодо присвоєння музеям звання "Зразковий музей" при навчальному закладі системи Міністерства.
4. Наказ опублікувати в Інформаційному збірнику та розмістити на офіційному веб-сайті Міністерства.
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова комісії з реорганізації Міністерства Б.М.Жебровський
Додаток
до наказу Міністерства
освіти і науки, молоді
та спорту України
17.03.2011 N 239
Інформація
про підсумки проведення огляду музеїв
при навчальних закладах,
які перебувають у сфері управління
Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
На виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 01.02.2010 N 60 "Про проведення огляду музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України" та відповідно до Положення про музеї при навчальних закладах з 15 лютого до 25 грудня 2010 року проводився огляд зазначених музеїв.
Метою заходу було сприяння підвищенню ролі музеїв в організації навчально-виховного процесу та популяризації музейної справи у навчальних закладах.
Основними завданнями огляду були:
удосконалення профільної структури музеїв при навчальних закладах;
вивчення діяльності музеїв з охорони та пропаганди пам'яток історії, культури та природи, участі їх у формуванні та раціональному використанні Музейного фонду України;
проведення аналізу краєзнавчо-пошукової роботи музеїв та їх участі у навчально-виховному процесі закладу;
виявлення кращих музеїв та заохочення їх діяльності;
сприяння відкриттю нових музеїв, оновленню діючих експозицій тощо.
За результатами розгляду підсумкових матеріалів комісією Міністерства встановлено, що органами управління освітою, навчальними закладами проведена велика організаційна робота з оцінки діяльності кожного зареєстрованого музею. Комісія відмічає значне зростання інтересу учнів до минулого свого народу, культури, побуту, звичаїв, обрядів. Музейні експозиції поповнюються новими краєзнавчими матеріалами, знайденими в архівах та пошукових експедиціях.
Матеріали, що надійшли за підсумками огляду, свідчать, що музеї відповідають вимогам Положення про музеї при навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства від 04.09.2006 N 640, мають значні фондові колекції, цікаві експозиції, на базі яких проводиться робота щодо залучення учнівської та студентської молоді до вивчення та збереження історико-культурної спадщини українського народу, природи рідного краю тощо.
За матеріалами, поданими органами управління освітою Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, станом на 25 грудня 2010 року взято на облік 4432 музеїв, що на 545 більше у порівнянні з оглядом 2007 року. За цей період 87 музеїв припинили своє існування з різних причин: у зв'язку з ліквідацією навчального закладу, аварійним станом приміщень музею, неактуальністю тематики, зміною профілю.
У навчальних закладах музеї розподілені таким чином:
------------------------------------------------------------------
| Заклади освіти |Кількість музеїв|Відсоток від загальної |
| | | кількості музеїв |
|-----------------------+----------------+-----------------------|
|Загальноосвітні | 3996 | 90,16% |
|навчальні заклади | | |
|-----------------------+----------------+-----------------------|
|Позашкільні навчальні | 150 | 3,38% |
|заклади | | |
|-----------------------+----------------+-----------------------|
|Професійно-технічні | 186 | 4,2% |
|училища, технікуми, | | |
|коледжі | | |
|-----------------------+----------------+-----------------------|
|Вищі навчальні заклади | 100 | 2,26% |
------------------------------------------------------------------
За профілями:
------------------------------------------------------------------
| Профілі | Кількість музеїв | Відсоток |
| | |від загальної кількості|
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Історичні | 2687 | 60,63% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Археологічні | 10 | 0,23% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Краєзнавчі | 616 | 13,9% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Природничі | 58 | 1,3% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Літературні | 168 | 3,79% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Мистецькі | 50 | 1,13% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Етнографічні | 609 | 13,74% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Технічні | 11 | 0,25% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Галузеві | 27 | 0,61% |
|------------------+---------------------+-----------------------|
|Інші | 196 | 4,42% |
------------------------------------------------------------------
Збережена тенденція до розвитку профільних музеїв, у переважній більшості історичного, краєзнавчого та етнографічного напрямів.
Значну частину від загальної кількості музеїв історичного профілю складають музеї бойової слави. Учнівська молодь вивчає бойовий шлях військових частин, підпільний та партизанський рух. Юні краєзнавці спільно з ветеранськими організаціями створюють "Книги Пам'яті", родинні літописи. На базі зазначених музеїв проводяться різноманітні заходи: урочисті лінійки, уроки мужності, інформаційні години, вікторини, лекції, краєзнавчі експедиції, подорожі місцями боїв, тематичні зустрічі з ветеранами. Музеї підтримують тісні зв'язки з радами ветеранів, ведуть шефську роботу: допомагають ветеранам Великої Вітчизняної війни, вдовам захисників Вітчизни. Для учнів шкіл музеї постійно організовують екскурсії та виставки. Матеріали, зібрані в музеях, використовуються для написання рефератів, науково-дослідницьких робіт, підготовки виступів на уроках.
Одним із підсумків роботи активістів-пошуковців шкільних музеїв Донецької області є участь у написанні "Книги Пам'яті України", яка готується у співпраці з редакцією однойменної пошуково-видавничої агенції. На основі пошуково-дослідницьких робіт юних музеєзнавців у 2008-2010 роках побачили світ нові видання: "Визволення України" (Донбасівці в боях за Україну), яке присвячене 65-річчю визволення України від фашистських загарбників, "Визволення", на сторінках якого відображені героїчні будні визволителів Донецького краю. У книзі містяться спогади, які допомогли зібрати активісти музеїв, про воїнів земляків-піхотинців, артилеристів, льотчиків, саперів, синів полків, героїв трудового фронту, партизан та підпільників. Книга "Донеччина в роки Вітчизняної війни 1941-1945" (Відомі та невідомі сторінки історії) присвячена пам'яті земляків-донбасівців, які віддали своє життя за Вітчизну і усіх тих, хто відроджував зруйнований Донбас. Книга нарисів "Все що було не зі мною, пам'ятаю ..." - про людей незвичайної долі - земляків-донбасівців, які звільняли Україну і боролися за Перемогу на інших фронтах Великої Вітчизняної війни, кували її в тилу. Вона ілюстрована рідкісними знімками народного художника України В.Шенделя. У фотокнизі "Мгновения войны" в основу лягли фотографії воєнних років, віднайдені членами рад музеїв, на яких закарбовані земляки в роки Великої Вітчизняної війни, що захищали нашу Батьківщину. У розділі "Ювілей області - очима дітей" у книзі "Медаль за бій, медаль за труд із одного металу ллють" - у творчих роботах учнівської молоді висвітлюється велич подвигу наших земляків в роки війни та участь фронтовиків у відбудові зруйнованого німецько-фашистськими загарбниками народного господарства Донецької області. У ній названі імена Героїв Радянського Союзу, Соціалістичної Праці, повних кавалерів орденів Слави, війни та праці, Героїв України, показане ставлення дітей до історії області та її майбутнього.
Музейні заклади Черкаської області великого значення надають вивченню, відродженню, дослідженню та поширенню народних обрядів, знань, традицій, вірувань Черкаського краю, про що свідчить зростання кількості музеїв етнографічного та краєзнавчого напрямку. Відродження національних коренів українського народу викликає особливе зацікавлення як серед учнівської молоді, так і дорослого населення. Саме при музеях цих напрямів в області набуло поширення традиційних майстерень з виготовлення вишивки, ляльки-мотанки, різьблення, ткацтва, гончарства, аплікації.
Музеї навчальних закладів м. Черкаси мають досить цікавий досвід роботи. Наприклад, пошуковці зразкового музею Бойової Слави 254-ї стрілецької дивізії, що діє при Черкаській спеціалізованій школі N 27 ім. М.К.Путейка напрацювали унікальний досвід: пошукова група "Пам'ять"(керівник Колодяжний В.А.) встановила долю близько 9-ти тисяч воїнів, які загинули у жорстоких боях за Дніпро і м. Черкаси. У музеї знаходиться на обліку близько 4000 експонатів основного та 500 допоміжного фондів. За останні чотири роки фонди музею поповнились близько 700 експонатами основного фонду, з яких більше 60 раритетних експонатів та 200 експонатами допоміжного фонду.
Житомирським обласним центром туризму, краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді Житомирської обласної ради створена атмосфера постійної уваги до проблем музеїв навчальних закладів. З метою упорядкування музейної мережі, сприяння поширенню досвіду кращих музеїв області, формування наукових підходів щодо створення експозицій на базі Центру для педагогічних працівників проводяться семінари, творчі зустрічі, курси з підвищення професійної майстерності. Ця робота проводиться спільно з науковими працівниками державних музеїв області та науковцями. Після закінчення 5-тиденних курсів слухачі отримують музейний сертифікат. Кожного року екскурсійно-краєзнавчий відділ Центру проводить виїзні семінари, на яких його учасники можуть ознайомитись з досвідом роботи своїх колег, оглянути музейні експозиції, поділитися досвідом. Два роки поспіль, екскурсійно-краєзнавчий відділ започатковував проведення обласного конкурсу екскурсоводів-краєзнавців. Цей захід засвідчив надзвичайну зацікавленість його учасників питаннями музеєзнавства, напрочуд творчої науки, яка вчить бачити за матеріальними пам'ятниками людину, епоху. Юні екскурсоводи готують свої виступи, супроводжуючи їх відеорядом, ілюстративним матеріалом, уривками з художніх творів.
У НВК N 2-ліцеї м. Немирова Немирівського району Вінницької області працює єдиний в Україні літературний музей Марка Вовчка. Створення музею почалося в 1957 році при Немирівському педагогічному училищі з нагоди вшанування пам'яті письменниці до 50-річчя з дня її смерті. На святкування 150-річчя з дня народження Марка Вовчка приїздив правнук письменниці Борис Лобач-Жученко. Музей відвідали такі відомі особистості, як Анатолій Бортняк, Валентина Сторожук, Теодозія Зарівна, Леся Степовичка, Володимир Рабенчук та інші. На науково-практичну конференцію з нагоди 170-річного ювілею письменниці було запрошено членів Спілки письменників з Вінниччини: Анатолія Бортняка, Василя Кобця, Бориса Хоменка, Григора Мовчанюка. Завершила свято літературно-музична композиція "Що в імені твоїм, Маріє...".
Музей прикрашає погруддя Марка Вовчка, яке створив київський скульптор І.П.Шаповал.
Візитною карткою Волинського національного університету, його гордістю є зразковий музей Лесі Українки, який було відкрито 11 вересня 1985 р. Це єдиний у м. Луцьку та перший в Україні університетський музей, що розповідає про життєвий і творчий шлях геніальної української поетеси та волинські витоки її таланту.
Упродовж своєї багатолітньої роботи музей є осередком освіти і виховання учнівської та студентської молоді, центром наукового дослідження мистецької спадщини Лесі Українки. У музейній збірці - 1277 предметів. Музейна експозиція представляє унікальні документи та особисті речі родини Косачів, прижиттєві видання творів Лесі Українки, Олени Пчілки та найближчого оточення. У науково-допоміжному фонді музею зібрано книжкову колекцію про Лесю Українку. Багато з цих видань подаровані музею авторами. У художньому фонді музею зберігаються живописні роботи відомого українського письменника, племінника Лесі Українки - Ю.Косача (1909-1990), а також картини сучасника поетеси, волинського художника А.Лазарчука (1870-1934).
Представлені в музейній експозиції документи, копії автографів Лесі Українки, Олени Пчілки, світлини родини Косачів, живописні полотна українських митців, етнографічні матеріали, книги - цінне джерело інформації для учнів, студентів, вчителів, краєзнавців, науковців, гостей краю.
У 2009 році музей Лесі Українки посів І місце в номінації "Краще експозиційне оформлення музею" на Всеукраїнському конкурсі на кращий громадський музей.
У жовтні 2010 року відбулась урочиста академія з нагоди 25-ліття музею Лесі Українки, у якій взяли участь академік НАН України М.Жулинський, який очолює науково-дослідний інститут Лесі Українки при Волинському національному університеті ім. Лесі Українки, та голова Волинської обласної держадміністрації Б.Клімчук.
З часу проведення останнього огляду 2007 року в Полтавській області пройшли реєстрацію 34 новостворених музеї. Серед них є цікаві і неординарні, як наприклад, геологічний музей при Сенчанській ЗОШ I-III ст. Лохвицького району. У музеї проводяться різні цікаві заходи: заняття та екскурсії, конкурси, останній з яких був присвячений темі "Вода - найцінніший матеріал".
Цікаві та самобутні музеї при навчальних закладах області присвячені видатним землякам. Літературний музей Володимира Малика при Лубенській ЗОШ I-III ст. N 4 розповідає про його життєвий і творчий шлях, громадську роботу письменника - лауреата премій ім. Л.Українки, Г.Сковороди, П.Мирного та фонду ім. Т.Шевченка. Творчість В.Малика популяризується через шкільну газету "Журавлик" (лауреат XIII Національного конкурсу шкільних газет), яка надає можливість юним талантам спробувати себе на літературній ниві.
На базі Охтирської ЗОШ I-III ст. N 2 ім. Ю.Гагаріна Сумської області з 29 жовтня 1988 року веде свою роботу музей авіації та космонавтики. Рішенням Охтирської міської ради народних депутатів 21 квітня 1961 року школі було присвоєно ім'я Ю.Гагаріна, після чого почався збір матеріалів про першого космонавта планети. Музей має статус колективного члена Українського молодіжного аерокосмічного об'єднання "Сузір'я". Ветерани Байконуру підтримують зв'язки з музеєм, поповнюють його фонд цінними експонатами. Рада музею налагодила зв'язки з заслуженим працівником космічної галузі Росії, уродженцем м. Охтирки, генерал-лейтенантом А.П.Руденком, колишнім учнем школи, а нині провідним інженером-конструктором корпорації "Енергія" (Росія) Росем Є.В.
За активну роботу музей отримав грамоти від Голови Аерокосмічного об'єднання України, льотчика-космонавта СРСР В.Жолобова, лист від Генерального директора Національного космічного агентства Ю.С.Алексєєва. Музей нагороджено також грамотою Федерації космонавтики України.
Робота музею постійно висвітлюється в засобах масової інформації: місцевому телебаченні, радіо, обласній та місцевій пресі.
Значним надбанням освіти України є музеї при професійно-технічних та вищих навчальних закладах. Просвітницька робота, висвітлення історії навчальних закладів - це лише частина діяльності зазначених музеїв. Вони стали вагомим джерелом пошуково-дослідницької та наукової роботи учнів, студентів і науково-педагогічних працівників.
Все ж, слід зазначити, що організаторам огляду музеїв на місцях не вдалося залучити до огляду та реєстрації значну кількість наявних музеї при професійно-технічних і вищих навчальних закладах. За поданими матеріалами при професійно-технічних і вищих навчальних закладах налічується відповідно 186 і 100 музеїв. У шести регіонах не зареєстровано жодного музею при професійно-технічному навчальному закладі, а у трьох - жодного музею при вищому навчальному закладі.
У цьому зв'язку слід відмітити роботу Харківського обласного управління освіти і науки та Харківської обласної станції юних туристів щодо проведення огляду. Музеї вищих навчальних закладів області обліковані у повному обсязі, а п'яти музеям з них присвоєно почесне звання "Зразковий музей".
За результатами розгляду підсумкових матеріалів комісія Міністерства відзначає наступне:
1. Огляд музеїв при навчальних закладах сприяв активізації пошуково-дослідницької, туристсько-краєзнавчої, еколого-натуралістичної, художньо-естетичної, науково-технічної роботи та позакласної виховної роботи у навчальних закладах.
2. Важливою є роль музеїв у формуванні в учнівської молоді громадянських почуттів та світоглядних цінностей, усвідомлення важливості взаємозв'язків поколінь, вихованні любові до рідної землі, мови, культури, моралі, вивченні та пропаганді пам'яток історії, культури і природи рідного краю.
3. Пріоритетними напрямами пошукової роботи, а отже, і розвитку музейної справи є історичний, краєзнавчий, етнографічний. Збільшилась кількість природничих, мистецьких, літературних музеїв.
4. Покращився загальний стан музейної справи у навчальних закладах України завдяки популяризації зібраних колекцій, залученню громадськості до заходів, що проводять музеї, науковим підходам до експонування та збереження музейних фондів і т. ін.
Міністерство рекомендує органам управління освітою, керівникам навчальних закладів:
контролювати облік та збереженням музейних цінностей шляхом проведення інвентаризацій оригінальних пам'яток історії та культури;
ініціювати передачу до державних музеїв пам'яток історії та культури, яким загрожує знищення чи псування;
вживати заходів щодо матеріального та морального заохочення педагогів - керівників музеїв;
сприяти розвитку музеїв різних профілів;
сприяти співпраці вищих та професійно-технічних навчальних закладів з питань роботи музеїв навчальних закладів з позашкільними навчальними закладами, відповідальними за реєстрацію та облік музеїв навчальних закладів.
Також, звертаємо увагу керівників навчальних закладів щодо:
забезпечення музеїв окремими приміщеннями для експозицій та фондосховищ;
обладнання приміщень музеїв охоронно-пожежною сигналізацією;
покращання фахового та наукового супроводу музейної справи;
підвищення рівня матеріального забезпечення роботи музеїв;
забезпечення музеїв сучасною оргтехнікою для потреб обліку колекцій та проведення організаційно-масової роботи;
підготовки та підвищення кваліфікації педагогів, відповідальних за музейну справу навчальних закладів.