Екологічний податок: нюанси розрахунку і сплати у 2011 році
У Податковому кодексі України не лише змінена назва платежу, який стягується за забруднення природного довкілля, але й істотно змінений порядок його розрахунку і перерахування, оскільки більшість платників збору за забруднення природного довкілля тепер вже такими не будуть.
Практично усі господарюючі суб'єкти спричиняють той або інший негативний вплив на довкілля, викидаючи в атмосферу, скидаючи у водні об'єкти забруднюючі речовини, а також розміщуючи відходи від виробничої та іншої діяльності.
Внаслідок цього більшість господарюючих суб'єктів повинна покривати завданої природному середовищу шкоди екологічними платежами. Тобто негативний вплив на природне довкілля є платним.
Податковий кодекс України передбачає таку плату у вигляді екологічного податку, який являється, по суті, аналогом збору за забруднення довкілля.
Екологічний податок - це загальнодержавний обов'язковий платіж, що стягується з фактичних обсягів викидів в атмосферне повітря, скидань у водні об'єкти забруднюючих речовин, розміщення відходів, фактичного об'єму радіоактивних відходів, які тимчасово зберігаються їх виробниками, фактичного об'єму утворених радіоактивних відходів і з фактичного об'єму радіоактивних відходів, накопичених до 1 квітня 2009 року (пп. 14.1.57 п. 14.1 ст. 14 розд. I ПК України).
Таким чином, екологічний податок - це особливий вид податкового платежу, призначений не стільки для наповнення бюджету, скільки, передусім, для стимулювання використання підприємствами екологічно чистого устаткування і зведення викидів забруднюючих речовин до мінімуму.
Об'єкт і база оподаткування
Згідно з п. 242.1 ст. 242 розд. VIII ПК України об'єктом і базою обкладення екологічним податком є:
- об'єми і види забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;
- об'єми і види забруднюючих речовин, що скидаються безпосередньо у водні об'єкти;
- об'єми і види (класи) відходів, що розміщуються у спеціально відведених для цього місцях або на об'єктах впродовж звітного кварталу, окрім об'ємів і видів (класів) окремих відходів в якості вторинної сировини, розміщуваних на власних територіях (об'єктах) суб'єктів господарювання, що мають ліцензію на збір і заготівлю окремих видів відходів в якості вторинної сировини і що здійснюють статутну діяльність зі збору і заготівлі таких відходів;
- об'єми і види палива, реалізованого податковими агентами;
- об'єми і категорія радіоактивних відходів, що утворюються внаслідок діяльності суб'єктів господарювання та/або тимчасово зберігаються їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії термін;
- об'єми електричної енергії, виробленої експлуатуючими організаціями ядерних установок (атомних електростанцій).
Нагадаємо, що збір за забруднення природного довкілля стягувався до 2011 року за наступні види викидів, скидань і відходів:
- викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними і пересувними джерелами забруднення;
- скидання забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти;
- розміщення відходів;
- утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені);
- тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками.
Об'єктами обчислення збору за забруднення природного довкілля були:
- для стаціонарних джерел забруднення - об'єми забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря або скидаються безпосередньо у водний об'єкт, і об'єми відходів, що розміщуються в спеціально відведених для цього місцях або на об'єктах;
- для пересувних джерел забруднення - об'єми фактично використаних видів палива, внаслідок спалювання яких утворюються забруднюючі речовини.
Нескладно помітити, що об'єкти і база обкладення екологічним податком практично ідентичні об'єктам і базі стягування збору за забруднення природного довкілля, але перелік платників екологічного податку істотно змінений.
Якщо до 2011 року збір за забруднення природного довкілля стягувався тільки з господарюючих суб'єктів (як юридичних, так і фізичних осіб), то екологічний податок тепер стягуватиметься і з пересічних громадян,які використовують пересувні джерела забруднення природного довкілля.
Сплачувати екологічний податок з пересувних джерел забруднення природного довкілля з 2011 року будуть податкові агенти. При цьому базою для стягування екологічного податку з пересувних джерел забруднення природного довкілля є об'єми і види палива, реалізованого податковими агентами, а не фактично використані об'єми палива, як це було по збору за забруднення природного довкілля.
Платники
Податковий кодекс України підрозділив платників екологічного податку залежно від джерел забруднення природного середовища: стаціонарних або пересувних.
Перелік платників екологічного податку зі стаціонарних джерел забруднення природного довкілля наведений в п. 240.1 ст. 240 розд. VIII ПК України.
При здійсненні викидів забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення у разі використання ними палива платниками екологічного податку є суб'єкти господарювання, юридичні особи, що не здійснюють господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи і організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, що виконують агентські (представницькі) функції відносно таких нерезидентів або їх засновників, а також громадяни України, іноземці і особи без громадянства (п. 240.2 ст. 240 розд. VIII ПК України).
Проте утримувати і перераховувати екологічний податок до бюджету під час реалізації палива, надавати відповідну звітність контролюючому органу, а також нести відповідальність за певні порушення у разі використання палива припаде не самим платникам екологічного податку, наведеним в п. 240.2 ст. 240 розд. VIII ПК України, а безпосередньо податковим агентам.
Тобто екологічний податок, що стягується за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення у разі використання палива, утримується і сплачується до бюджету податковими агентами під час реалізації такого палива (п. 241.1 ст. 241 розд. VIII ПК України).
До податкових агентів відносяться суб'єкти господарювання, що здійснюють:
- оптову торгівлю паливом (пп. 241.2.1 п. 241.2 ст. 241 розд. VIII ПК України);
- роздрібну торгівлю паливом (окрім тих, хто реалізує паливо, придбане у суб'єктів господарювання, що здійснюють оптову торгівлю паливом) (пп. 241.2.2 п. 241.2 ст. 241 розд. VIII ПК України).
Отже, сплачувати екологічний податок з палива необхідно один раз або при оптовому продажі, або ж при роздрібній торгівлі. Для оптових продавців палива усе буде набагато простіше, ніж для роздрібних, оскільки саме їм доведеться доводити, що вони придбали паливо у постачальника, який вже сплатив або повинен буде сплатити з проданого палива екологічний податок. Такі застереження повинні бути присутніми як в договорах, так і безпосередньо в платіжних документах (рахунках-фактурах, платіжних дорученнях тощо).
Таким чином, введення категорії податкових агентів зі сплати екологічного податку приведе до того, що кількість реальних платників цього податку різко скоротиться, хоча сума цього податку, що поступає до бюджету, істотно збільшиться.
Не є платниками екологічного податку за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) суб'єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії, які (п. 240.3 ст. 240 розд. VIII ПК України):
- до останнього календарного дня (включно) звітного кварталу, в якому придбано джерело іонізуючого випромінювання, уклали договір про повернення відпрацьованого закритого джерела іонізуючого випромінювання за межі України підприємству - виробнику такого джерела;
- здійснюють поводження з радіоактивними відходами, утвореними внаслідок Чорнобильської катастрофи, в частині діяльності, пов'язаної з такими відходами.
Також не є платниками екологічного податку, що стягується за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/ або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії термін, державні спеціалізовані підприємства з поводження з радіоактивними відходами, основною діяльністю яких є зберігання, переробка і поховання радіоактивних відходів, що знаходяться у власності держави, а також дезактивація радіаційно-забруднених об'єктів (п. 240.4 ст. 240 розд. VIII ПК України).
Не є платниками екологічного податку за розміщення відходів в спеціально відведених для цього місцях або на об'єктах суб'єкти господарювання, що мають ліцензію на збір і заготівлю відходів в якості вторинної сировини, здійснюють статутну діяльність зі збору і заготівлі таких відходів, що розміщуються на власних територіях (об'єктах), і надаючі послуги в цій сфері (п. 240.5 ст. 240 розд. VIII ПК України).
Ставки
Ставки екологічного податку встановлюються у фіксованих сумах в гривнях за одиницю основних забруднюючих речовин, розміщених відходів, освічених радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені), радіоактивних відходів, що зберігаються.
Звертаємо увагу на те, що п. 2 підрозд. 5 розд. XX «Перехідні положення» ПК України передбачений поступовий поетапний перехід до основних ставок екологічного податку.
Також, згідно з п. 4 розд. XIX ПК України, Кабінет Міністрів
України зобов'язаний щорічно до 1 червня вносити до Верховної Ради України проект закону про внесення змін до ПК України відносно ставок екологічного податку, визначених в абсолютних значеннях, з урахуванням індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції, тобто проводити індексацію ставок екологічного податку.
Ставки податку за викиди в атмосферне повітря
забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення
Стаціонарне джерело забруднення - це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати впродовж певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти (пп. 14.1.230 п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України).
Ставки податку за викиди в атмосферне повітря окремих забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, передбачені п. 243.1 ст. 243 розд. VIII ПК України.
Таким чином, основний показник для розрахунку суми збору, що стягується за викиди в атмосферу забруднюючих речовин стаціонарним джерелом забруднення, - це фактичний об'єм кожної речовини (у тоннах), що забруднює повітря.
За викиди забруднюючих речовин, не врахованих в п. 243.1, слід застосовувати нормативи збору залежно від встановленого класу небезпеки цієї забруднюючої речовини.
Усі небезпечні відходи за мірою їх шкідливого впливу на природне довкілля і на життя і здоров'я людини відповідно до переліку небезпечних властивостей діляться на класи і підлягають обліку (абзац 1 ст. 34 Закону про відходи).
Відповідний клас відходів визначається виробником відходів відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології і природних ресурсів за узгодженням з державною санітарко епідеміологічною службою України.
Ставки податку за викиди в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення забруднюючих речовин (сполук), що не увійшли до п. 243.1 і на які встановлений клас небезпеки, передбачені п. 243.2 ст. 243 розд. VIII ПК України.
За викиди забруднюючих речовин, які не наведені в п. 243.1 і на які не встановлений клас небезпеки, слід застосовувати нормативи збору залежно від встановлених орієнтовно безпечних рівнів впливу (п. 243.3 ст. 243 розд. VIII ПК України).
Ставки податку за викиди в атмосферне повітря
забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення
Пересувне джерело забруднення - це транспортний засіб, рух якого супроводжується викидом в атмосферу забруднюючих речовин (пп. 14.1.142. п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України).
Ставки податку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення у разі використання палива, передбачені п. 244.1 ст. 244 розд. VIII ПК України.
Особливістю розрахунку екологічного податку, що стягується за викиди пересувними джерелами забруднення, є те, що платнику, а точніше податковому агенту, необхідно знати кількість використаного пал ива в одиницях маси (тоннах), хоча облік реалізації його видів (бензину, дизпа-лива, зрідженого нафтового газу, стислого природного газу тощо), як правило, ведеться в одиницях об'єму (літрах або м3).
Ставки податку за скидання окремих
забруднюючих речовин у водні об'єкти
Ставки податку за скидання окремих забруднюючих речовин у водні об'єкти передбачені п. 245.1 ст. 245 розд. VIII ПК України.
Ставки податку за скидання у водні об'єкти забруднюючих речовин, які не увійшли до п. 245.1 ст. 245 розд. VIII ПК України і на які встановлена гранично допустима концентрація або орієнтовно безпечний рівень впливу, передбачені п. 245.2 ст. 245 розд. VIII ПК України.
За скидання забруднюючих речовин, на які не встановлена гранично допустима концентрація або орієнтовно безпечний рівень впливу, застосовуються, згідно з п. 245.3 ст. 245 розд. VIII ПК України, ставки податку за найменшою величиною гранично допустимої концентрації, наведеної в п. 245.2 ст. 245 розд. VIII ПК України.
Порядок розрахунку податку
Суми екологічного податку обчислюються платниками (окрім платників податків, які є суб'єктами господарювання, юридичними особами, що не здійснюють господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетними установами, громадськими та іншими підприємствами, установами і організаціями, постійними представництвами нерезидентів, включаючи тих, що виконують агентські (представницькі) функції відносно таких нерезидентів або їх засновників, а також громадяни України, іноземці і особи без громадянства, здійснюючі викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення у разі використання ними палива) податків і податковими агентами самостійно щокварталу.
Якщо в процесі господарської діяльності платника податків здійснюються різні види забруднення природного довкілля та/ або забруднення різними видами забруднюючих речовин, то такий платник зобов'язаний визначати суму екологічного податку окремо за кожним видом забруднення та/або за кожним видом забруднюючої речовини (п. 249.2 ст. 249 розд. VIII ПК України).
Порядок розрахунку податку за викиди
в атмосферне повітря забруднюючих речовин
стаціонарними джерелами
Суми екологічного податку, що стягується за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення (Пвс), обчислюються платниками податків самостійно щокварталу виходячи з фактичних об'ємів викидів, ставок податку за формулою (п. 249.3 ст. 249 розд. VIII ПК України):
Пвс = знак суми п і =1 (Мі x Hпі)
де: Мі - фактичний об'єм викиду і-тої забруднюючої речовини в тоннах (т);
Нпі- ставки податку в поточному році за тонну і-тої забруднюючої речовини, в гривнях з копійками.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися тільки після отримання спеціального дозволу. Це передбачено абзацом 5 ст. 11 Закону про охорону атмосферного повітря і на практиці означає, що без наявності такого дозволу суб'єкту господарювання не можна експлуатувати стаціонарне джерело забруднення (викидати забруднюючі речовини в атмосферу) для цілей підприємницької діяльності. Інакше така діяльність може бути розцінена як незаконна, що спричинить необхідність відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону довкілля.
Порядок розрахунку податку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами
Суми екологічного податку, що стягується за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення (Пвп обчислюються податковими агентами самостійно щокварталу виходячи з кількості фактично реалізованого палива і ставок податку за формулою (п. 249.4 ст. 249 розд. VIII ПК України):
Пвп = знак суми п і =1 (Мі x Hпі)
де: Мі- кількість фактично реалізованого палива і-того виду, в тоннах (т);
Нпі- ставки податку в поточному році за тонну і-того виду палива в гривнях з копійками.
Порядок розрахунку податку
за скидання забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти
Суми екологічного податку, що стягується за скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти (Пс), обчислюються платниками самостійно щокварталу виходячи з фактичних об'ємів скидань, ставок податку і коефіцієнтів, що коригують, за формулою (п. 249.5 ст. 249 розд. VIII ПК України):
Пс = знак суми п і=1 (Млі х Нпі х Кос)
де: Млі- об'єм скидання і-тої забруднюючої речовини, в тоннах (т);
Нпі- ставки податку в поточному році за тонну і-того виду забруднюючої речовини, в гривнях з копійками;
Кос - коефіцієнт, рівний 1,5 і вживаний у разі скидання забруднюючих речовин в ставки і озера (у іншому випадку коефіцієнт дорівнює 1,0).
Порядок розрахунку податку за розміщення відходів
Суми екологічного податку, що стягується за розміщення відходів (Прв), обчислюються платниками самостійно щокварталу виходячи з фактичних об'ємів розміщення відходів, ставок податку і коефіцієнтів, що коригують, за формулою (п. 249.6 ст. 249 розд. VIII ПК України):
Прв = знак суми п і=1 (Млі х Нпі х Кт х Ко)
де: Нпі - ставки податку в поточному році за тонну і-того виду відходів, в гривнях з копійками;
Млі- об'єм відходів і-того виду в тоннах (т);
Кт - коригуючий коефіцієнт, що враховує розташування місця розміщення відходів (в межах населеного пункту або на відстані менше 3 км від таких меж - 3, на відстані від 3 км і більше від меж населеного пункту - 1);
Ко- коригуючий коефіцієнт, рівний 3 і вживаний у разі розміщення відходів на звалищах, що не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об'єктів.
Порядок подання податкової звітності
Ще раз нагадуємо, що обов'язок розрахунку і сплати до бюджету, а також подання звітності по екологічному податку за пересувними джерелами забруднення покладена не на платників, визначених п. 240.2 ст. 240 розд. VIII ПК України, а на податкових агентів.
Отже, платники екологічного податку, здійснюючі викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення у разі використання ними палива, цей податок не нараховують і податкову звітність по ньому в податкові органи не подають.
Офіційно форма податкової декларації екологічного податку на момент підготовки статті не затверджена, але на сайті ДПАУ розміщені її проект і сім додатків до неї:
- додаток N 1 - розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення;
- додаток N 2 - розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення;
- додаток N 3 - розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти;
- додаток N 4 - розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справ-ляється зарозміщення відходів;
- додаток N 5 - розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені);
- додаток N 6 - розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів і сплачується за придбання джерел(а) іонізуючого випромінювання;
- додаток N 7 - розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками.
Базовий податковий (звітний) період по екологічному податку дорівнює календарному кварталу, тобто декларація екологічного податку не складатиметься наростаючим підсумком з початку року, як було з його попередником - збором за забруднення природного довкілля.
Платники податків і податкові агенти складають і подають податкові декларації по екологічному податку впродовж 40 календарних днів, що йдуть за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до органів ДПС.
Якщо місце подання податкових декларацій не співпадає з місцем перебування на податковому обліку підприємства, установи, організації, громадянина - суб'єкта підприємницької діяльності, яким у встановленому Порядку виданий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, спеціальне водокористування і розміщення відходів, то в орган ДПС, в якому такі підприємство, установа, організація або громадянин- суб'єкт підприємницької діяльності знаходяться на обліку, подаються впродовж 40 календарних днів, що йдуть за останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, копії відповідних податкових декларацій (п. 250.8 ст. 250 розд. VIII ПК України).
Орган виконавчої влади з питань охорони природного довкілля АР Крим, територіальні органи центрального органу виконавчої влади з питань охорони природного довкілля до 1 грудня року, передування звітному, подають до органів ДПС переліки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців, яким у встановленому Порядку видані дозволи на викиди, спеціальне водокористування і розміщення відходів, а також направляють інформацію про внесення змін до переліку до 30 числа місяця, що йде за кварталом, в якому така зміна сталася (п. 250.3 ст. 250 розд. VIII ПК України).
Територіальні органи центрального органу виконавчої влади у сфері використання ядерної енергії, забезпечення дотримання вимог ядерної і радіаційної безпеки до 1 грудня року, передування звітному, подають до органів ДПС переліки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб- суб'єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії, внаслідок діяльності яких утворилися, утворюються або можуть утворитися радіоактивні відходи і які тимчасово зберігають такі відходи понад встановлений особливими умовами ліцензії термін, а також направляють інформацію про внесення зміни до переліку до 30 числа місяця, йде за кварталом, в якому така зміна відбулася (п. 250.4 ст. 250 розд. VIII ПК України).
Звітність про фактичні об'єми радіоактивних відходів, створених за базовий податковий (звітний) період, календарний квартал (включаючи вже накопичені до 01.04.2009 p.), і фактичні об'єми радіоактивних відходів, що зберігаються у виробника таких відходів понад встановлений особливими умовами ліцензії термін, узгоджується територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби Міністерства охорони здоров'я України і територіальними органами центрального органу виконавчої влади у сфері використання ядерної енергії, забезпечення дотримання вимог ядерної і радіаційної безпеки.
Вимоги щодо термінів подання і змісту вказаної звітності встановлюються особливими умовами ліцензії. Копії звітності подаються платниками податків разом з податковою декларацією.
Якщо платник податків з початку звітного року не планує здійснювати викиди,скидання забруднюючих речовин, розміщувати відходи, створювати радіоактивні відходи впродовж звітного року, то він повинен повідомити про це у відповідний орган ДПС за місцем розташуванням джерел забруднення і скласти заяву про відсутність у нього в звітному році об'єкту обчислення екологічного податку. Інакше платник податків зобов'язаний буде подавати податкові декларації, нехай навіть і з прочерками.
Платник екологічного податку, що має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць або об'єктів в межах декількох населених пунктів (сіл, селищ або міст) або за їх межами (коди згідно з Класифікатором об'єктів адміністративно-територіального устрою України (далі - КОАТУУ) різні), зобов'язаний подати у відповідний орган ДПС за місцем розташуванням стаціонарного джерела забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць або об'єктів податкову декларацію за кожним стаціонарним джерелом забруднення або спеціально відведеним для розміщення відходів місцем або об'єктом окремо.
Якщо ж платник податків має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць або об'єктів, які знаходяться в межах одного населеного пункту (села, селища або міста) або за його межами (КОАТУУ один і той же), то він може подавати відповідному органу ДПС одну податкову декларацію екологічного податку за такі джерела забруднення.
У випадку якщо платник екологічного податку знаходиться на податковому обліку в місті з районним діленням, він може подавати одну податкову декларацію за викиди, скидання усіма своїми джерелами забруднення та/або розміщення відходів, якщо ці джерела та/або спеціально відведені місця для розміщення відходів розташовані на території такого міста (вказується код згідно з КОАТУУ), за місцем перебування платника податків на податковому обліку (міської ради).
Терміни сплати
Платники податків і податкові агенти сплачують екологічний податок впродовж 10 календарних днів, що йдуть за останнім днем граничного терміну подання податкової декларації (п. 250.2 ст. 250 розд. VIII ПК України):
- за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, спеціально відведених для цього місць або об'єктів (за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, розміщення впродовж звітного кварталу відходів в спеціально відведених для цього місцях або на об'єктах);
- за місцезнаходженням пунктів продажу палива (за паливо, реалізоване податковими агентами);
- за місцем перебування платника на податковому обліку в органах державної податкової служби (за створення радіоактивних відходів і тимчасове зберігання радіоактивних відходів понад встановлений особливими умовами ліцензії термін).
Звертаємо увагу читачів: якщо останній день сплати податкового зобов'язання доводиться на святковий або вихідний день, то ПК України не передбачає перенесення термінів сплати зобов'язань на той робочий день, що йде за вихідним або святковим.
Отже, сплачувати податкове зобов'язання треба до вихідних або святкових днів, якщо термін сплати податку або збору доводиться на ці дні.
Платники податків і податкові агенти перераховують суми податку, що стягується за викиди, скидання забруднюючих речовин і розміщення відходів, одним платіжним дорученням на рахунки, відкриті в територіальних органах Держказначейства, що розподіляють ці кошти в наступному співвідношенні (п. 250.5 ст. 250 розд. VIII ПК України) (таблиця).
| N з/п | Фонд бюджету |
Період |
Пропорція, % |
Норма БК України |
| 1. | Спеціальний фонд Держбюджету | 2011- 2012 рр. | 301 | пп. 1 ч. 5-1 розд. VI |
| 2013р. | 532 | |||
| 2014 р. | 653 | |||
| 2. |
Спеціальний фонд місцевих бюджетів | 2011- 2012 рр. | 704 | пп. 2 ч. 5-1 розд. VI |
| 2013 р. | 475 | |||
| 2014 р. | 356 | |||
| Примітки. 1 За винятком сум, що стягуються за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії термін. 2 З них 33% на фінансове забезпечення виключно цільових проектів екологічної модернізації підприємств в межах сум сплаченого екологічного податку в Порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. 3 З них 50% на фінансове забезпечення виключно цільових проектів екологічної модернізації підприємств в межах сум сплаченого екологічного податку в Порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. 4 У тому числі: сільським, селищним, міським бюджетам - 50%, обласним бюджетам і бюджетам АР Крим - 20%, бюджетам міст Київ і Севастополь - 70%. 5 Утому числі: сільським, селищним, міським бюджетам - 33,5%, обласним бюджетам і бюджету АР Крим - 13,5%, бюджетам міст Київ і Севастополь - 47%. 6 У тому числі: сільським, селищним, міським бюджетам - 25%, обласним бюджетам і бюджету АР Крим - 10%, бюджетам міст Київ і Севастополь - 35%. | ||||
Платники податку, що стягується за створення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії термін, перераховують суми податку до Держбюджету, які використовуються відповідно до Закону про поводження з радіоактивними відходами і законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.
За рішенням платника податків сума податку може сплачуватися щомісячно у розмірі однієї третьої частини планового об'єму за квартал з перерахунком за результатами базового податкового (звітного) періоду (п. 250.6 ст. 250 розд. VIII ПК України).
Список використаних документів
ПК України - Податковий кодекс України
Закон про поводження з радіоактивними відходами - Закон України від 30.06.1995 р. N 255/95-ВР «Про поводження з радіоактивними відходами»
Закон про відходи- Закон України від 05.03.1998 р. N 187/98-ВР «Про відходи»
Закон про охорону атмосферного повітря- Закон України від 16.10.1992 р. N 2707-ХІІ «Про охорону атмосферного повітря» в редакції від 21.06.2001 р. N 2556-ПІ
“Консультант бухгалтера” N 5 (597) 31 січня 2011 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)
