Податку з власників транспортних засобів більше не існує, але...

З 01.01.2011 р. введений новий вид збору - збір за першу реєстрацію транспортного засобу. Згідно з Податковим кодексом транспортний збір стягується тільки при першій реєстрації автомобіля, мотоцикла, автобуса, трактора тощо. Неодмінний атрибут - нюанси перехідного періоду. Деякі моменти в Порядку стягування цього збору доки недостатньо врегульовані Податковим кодексом, звідси незмінна виникають питання.

У зв'язку з набуттям чинності ПК України з 1 січня 2011 року втратив чинність Закон про податок з власників транспортних засобів, яким визначалися платники вказаного податку, об'єкти оподаткування, ставки податку, порядок його обчислення і терміни сплати. Очевидно, усі дороги ми вже побудували, а старі відремонтували, раз податок з власників транспортних засобів, стягуваний як джерело фінансування будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування і проведення природоохоронних заходів на водоймах скасований. На зміну податку з власників транспортних засобів з'явився новий вид збору, передбачений в ПК України, - збір за першу реєстрацію транспортних засобів. Цим новим податком регулюватиметься вік автомобілів, які економічно вигідно імпортувати в Україну, але його сплачуватимуть не при імпорті авто, а при постановці на облік транспортного засобу. Для ринку нових автомобілів збір при першій реєстрації авто залишився на рівні старого податку з власників транспортних засобів, а для охочих імпортувати уживані авто істотно змінився.

Збору за першу реєстрацію транспортних засобів (далі - транспортний збір) в ПК України відведений розд. VII «Збір за першу реєстрацію транспортного засобу».

Цей вид збору має статус загальнодержавного збору. Вже назва цього збору говорить саме за себе.

Визначення першої реєстрації транспортного засобу розд. VII ПК України не дає. Більшість визначень винесена в підпункти 14.1 ст. 14 розд.І «Загальні стани», усього таких підпунктів 268. Там дано визначення терміну, згідно з пп. 14.1.163 якого перша реєстрація транспортного засобу - це реєстрація транспортного засобу, здійснювана уповноваженими державними органами України по цьому транспортному засобу в Україні уперше. Помітимо, що це визначення нічим не відрізняється від визначення «перша реєстрація в Україні» в ст. 3 Закону про податок з власників транспортних засобів.

У чому ж тоді відмінності в цих двох різних за назвою видах податку?

Найголовніша відмінність. Податок з власників транспортних засобів сплачувався при першій постановці автомобіля на облік і надалі щорічно. Раніше сума податку залежала від об'єму двигуна - чим більше об'єм двигуна, тим більше сума податку (від 3 до 60 грн. за 100 куб. см об'єму для легкових і від 15 до 25 грн. за 100 куб. см для вантажних). Наприклад, для найпопулярніших автомобілів (об'єм 1500 куб. см) ставка 5 грн. за 100 куб. см або 75 грн. на рік. Тепер транспортний збір замінюється підвищеним акцизом на паливо, а це з лишком перекриє ефект від відміни щорічного транспортного збору - у результаті за рахунок зростання цін на бензин автомобілісти платитимуть ще більше.

Транспортний збір сплачується тільки при першій реєстрації транспортного засобу в Україні як для юридичних, так і для фізичних осіб. Хоча сам механізм розрахунку суми податку в основному залишився тим же.

Незрозуміле, для чого в ст. 236 ПК України обумовлений базовий податковий (звітний) період, рівний календарному року, якщо подавати звітність до податкової інспекції юридичні особи, згідно з п. 239.2 ст. 239 розд. VII ПК України, повинні тільки один раз - у десятиденний термін після першої реєстрації транспортного засобу.

Виникає друге питання: якщо збір сплачується фізичними і юридичними особами перед проведенням першої реєстрації в Україні транспортних засобів, то навіщо юридичним особаму 10-денний термін після першої реєстрації в Україні транспортних засобів подавати відповідному органу ДПС за місцем свого знаходження і за місцем реєстрації транспортного засобу Розрахунок суми збору за такі транспортні засоби?

Потім слідує і третє питання: навіщо органи, які проводять державну реєстрацію транспортних засобів, зобов'язані повідомляти органи ДПС про зареєстровані транспортні засоби і про осіб, на яких вони зареєстровані (п. 239.5 ст. 239 розд. VII ПК України)? Цілком достатньо того, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов'язкових платежів).

Пісні про старе

Отже, транспортний збір за 2011 рік платити вже не потрібно. В той же час податок з власників транспортних засобів при проходженні техогляду у 2011 році залишається незмінним, але тільки за 2010 рік включно. ДПАУ нагадує громадянам - власникам транспортних засобів про необхідність сплати податку з власників транспортних засобів за 2010 рік. Фізичні особи при проходженні у 2011 році технічного огляду або знятті транспортних засобів з обліку зобов'язані пред'являти органам, що здійснюють зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, квитанції або платіжні доручення про сплату за 2010 рік податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за ставками, що діяли до 1 січня 2011 року, а фізичні особи, які були звільнені у 2010 році від його сплати, - документ, що надає право на користування такою пільгою. У разі неподання таких документів технічний огляд транспортних засобів і зняття з обліку не проводяться.

У Листі N 74/7/17-0318 фізичним особам, що є власниками транспортних засобів, роз'яснено, що якщо для транспортного засобу передбачений термін проходження техогляду - 1 раз на 2 роки, то у 2011 році громадяни - власники транспортних засобів зобов'язані надати органу, який проводить техогляд транспортного засобу, документ про сплату податку з власників транспортних засобів за рік, передуючий техогляду (2010 рік), і за рік, в якому проходить техогляд (2011 рік), або за 2 роки разом. Але у зв'язку з тим, що Закон про податок з власників транспортних засобів з 01.01.2011 р. втратив чинність, за таким власником залишається обов'язок сплати податку з власників транспортних засобів тільки за 2010 рік за ставками податку, що діяли до 1 січня 2011 року.

Повернення сум податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, сплачених до 1 січня року помилково або надмірно, зарахування до бюджетів таких податків і зборів, які оплачуються в І кварталі 2011 року за останній звітний (податковий) період 2010 року, і сум, що сплачуються в рахунок погашення податкового боргу, що сформувався за станом на 31 грудня 2010 року, здійснюються, згідно з підрозд. 9 розд. XX ПК України, в порядку і на умовах, що діяли до 1 січня 2011 року.

Комітет ВР України з питань податкової і митної політики звернув увагу ще на один момент, що пов'язаний з перехідним періодом і зачіпає інтереси фізичних осіб. У Рішенні від 21.12.2010 р. помічено, що оскільки фізичні особи - платники податку з власників транспортних засобів зобов'язані були пред'являти органам, що здійснюють технічний огляд транспортних засобів, квитанції або платіжні доручення про сплату податку за попередній (у разі здійснення сплати) і за поточний роки, то при таких обставинах деякі платники податку з власників транспортних засобів при проходженні техогляду у 2010 році сплатили цей податок і за 2011 рік. Відомо, що з 1 січня 2011 року набули чинності положення розділу VII «Збір за першу реєстрацію транспортного засобу» ПК України, а Закон про податок з власників транспортних засобів втратив чинність.

Виходячи з цього, вказані грошові кошти1 підлягають поверненню згідно зі ст. 43 ПК України, яка нормує питання умов повернення помилково та/або надмірно сплачених грошових зобов'язань.

За які транспортні кошти стягується збір

Об'єктами обкладення збором є транспортні засоби, перераховані в ст. 232 ПК України:

- колісні транспортні засоби, окрім:

а) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, закріплених на праві оперативного управ-: ління за військовими частинами, військовими учбовими закладами, установами і організаціями Збройних Сил України, що повністю утримуються за рахунок бюджету, окрім віднесених до транспортної групи, в Порядку, визначеному головним органом в системі центральних органів виконавчої влади по забезпеченню реалізації державної політики з питань національної безпеки у військовій сфері, оборони і військового будівництва;

б) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, закріплених на праві оперативного управління за військовими формуваннями головного органу в системі центральних органів виконавчої влади у сфері охорони громадського Порядку, забезпечення громадської безпеки, безпеки дорожнього руху, що повністю утримуються за рахунок бюджету, окрім віднесених до транспортної групи,в Порядку, визначеному таким головним органом;

в) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, закріплених на праві оперативного управління за підрозділами служби цивільного захисту, повністю утримуються за рахунок бюджету, окрім віднесених до транспортної групи, в Порядку, визначеному головним органом в системі центральних органів виконавчої влади по забезпеченню реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення;

г) транспортних засобів вантажних, самохідних, використовуваних на заводах, складах,в портах і аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані, - товарна позиція 8709 згідно з УКТ ЗЕД;

г) транспортних засобів швидкої медичної допомоги;

д) машин і механізмів для сільськогосподарських робіт -товарні позиції 8432 і 8433 згідно з УКТ ЗЕД;

е) причепів (напівпричепів); є) мопедів;

ж) велосипедів;

- судна, зареєстровані в Державному судновому реєстрі України або в Судновій книзі України;

- літаки і вертольоти, зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних судів України або в Реєстрі державних повітряних судів України, окрім:

а) літаків і вертольотів Збройних Сил України;

б) літаків і вертольотів головного органу в системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення, а також органів управління і сил цивільного захисту, що виконують завдання цивільного захисту.

Як бачимо, з дати набуття чинності ПК України об'єктів обкладення збором за першу реєстрацію транспортного засобу стало більше. Перелік об'єктів оподаткування, встановлених ст. 2 Закону про податок з власників транспортних засобів, доповнили:

- транспортні засоби (трактори на гусеничному ходу - код УТК ВЭД 8701 30 і мотоцикли незалежно від об'єму циліндра двигуна - код УТК ВЭД 8711 10);

- яхти, судна вітрильні і човни спортивні (оскільки, згідно з пп. 232.1.2 п. 232.1 ст. 232 розд. VII ПК України, судна, зареєстровані в Державному судновому реєстрі України або в Судновій книзі України, є об'єктом обкладення збором за першу реєстрацію транспортного засобу);

- літаки і вертольоти;

- мопеди і велосипеди зі встановленим двигуном незалежно від об'єму циліндра двигуна - код УТК ВЭД 8711 10, а також причепи і напівпричепи виключені із складу об'єктів оподаткування.

База обкладення збором

База оподаткування визначається:

- для колісних транспортних засобів, як і раніше:

а) для мотоциклів, легкових автомобілів (окрім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном), автобусів (у тому числі мікроавтобусів), тракторів, вантажних автомобілів (у тому числі сідельних тягачів, інших спеціалізованих і спеціальних вантажних транспортних засобів) - за об'ємом циліндрів двигуна в куб. см;

б) для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, - по потужності двигуна в кВт;

- для судів:

а) для судів, обладнаних двигуном, - по потужності двигуна в кВт;

б) для судів, не обладнаних двигуном, - по довжині корпусу судна в сантиметрах;

- для літаків, вертольотів - по максимальній злітній масі.

З цих транспортних засобів база оподаткування визначається окремо для кожного транспортного засобу.

Ставки збору

Ставки збору, визначені в ст. 234 розд. VII ПК України, надамо в табл.1 - 5.

1. Ставки збору за колісні транспортні засоби.

Таблиця 1

Мотоцикли

Група  Об'єм циліндрів двигуна, куб. см   Ставка збору, грн. За 100 куб.см об'єму циліндрів двигуна 
від  до (включно)  
До 500 
501  800 
Понад 800  10 

Таблиця 2

Легкові автомобілі (окрім автомобілів, обладнаних електродвигуном)

Група
 
Об'єм циліндрів двигуна, куб. см   Ставка збору, грн. За 100 куб.см об'єму циліндрів двигуна 
від  до (включно)  
До 1000 
1001  1500 
1501  1800 
1801  2500  10 
2501  3500  25 
3501  4500  40 
4501  5500  45 
5501  6500  55 
понад 6500   60 

Для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, - 0,5 грн. за 1 кВт потужності двигуна.

Для автобусів, у тому числі мікроавтобусів, - 5 грн. за 100 куб. см об'єму циліндрів двигуна.

Для тракторів - 2,5 грн. за 100 куб. см об'єму циліндрів двигуна.

Таблиця 3

Вантажні автомобілі

Група
 
Об'єм циліндрів двигуна куб. см   Ставка збору, грн. за 100 куб.см об'єму циліндрів двигуна 
від  до (включно)  
До 8200  15 
8201  15000  20 
Понад 15000  25 

Збір за першу реєстрацію транспортного засобу для вантажопасажирських автомобілів сплачується в розм ірах, встановлених для вантажних автомобілів.

Для сідельних тягачів - 15 грн. за 100 куб. см об'єму циліндрів двигуна.

Для автомобілів спеціального призначення - 5 грн. за 100 куб. см об'єму циліндрів двигуна.

Помітимо, що ставки збору для тракторів, сідельних тягачів, автобусів, вантажних і легкових автомобілів (за винятком малолітражних і тих, об'єм двигуна у яких перевищує 4500 куб. см) залишилися на рівні ставок, передбачених Законом про податок з власників транспортних засобів при першій реєстрації нових транспортних засобів, тобто не змінилися.

2. Ставки збору для судів.

Таблиця 4

Судна, обладнані стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами)

Група   Потужність двигуна, кВт   Ставка збору, грн. за 1 кВт потужності двигуна  
1   до 55 (включно)   2,5  
2   понад 55   3,0 

Таблиця 5

Судна, не обладнані двигуном

Група   Довжина корпусу судна, м  Ставка збору, грн. за 100 див довжини корпусу судна  
1   до 7,5 (включно)   7
 
2   понад 7,5   14  

3. Ставки збору для літаків і вертольотів встановлені п. 234.3. ст. 234 розд. VII ПК України.

Крім того, до ставок збору застосовуються коефіцієнти залежно від «віку» згідно з п. 234.4. ст. 234 розд. VII ПК України:

- для нових транспортних засобів - 1;

- для транспортних засобів, які використовувалися до 8 років (окрім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, і тракторів), - 2;

- для судів, а також літаків і вертольотів, які використовувалися більше 8 років, - 3;

- для інших транспортних засобів (окрім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, і тракторів), які використовувалися більше 8 років, - 40.

Помітимо, що норми ст. 234 розд. VII ПК України, якими встановлені ставки збору за першу реєстрацію транспортного засобу для колісних транспортних засобів, не містять знижуючих коефіцієнтів для автомобілів, на яких встановлено газове устаткування, як це було передбачено Законом про податок з власників транспортних засобів (коефіцієнт 0,5).

Тому, згідно з пп. 234.4.1 п. 234.4 ст. 234 розд. VII ПК України, для нових транспортних засобів ставки збору, встановлені пунктами 234.1 - 234.3 ст. 234 (див. таблицю. 1 - 5), застосовуються з коефіцієнтом 1 незалежно від виду використання моторного палива, тобто у розмірі 100%, за винятком легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, база оподаткування яких визначається за потужністю двигуна в кВт (абзац «б» пп. 233.1.1 п. 233.1 ст. 233 розд. VII ПК України). Для них ставка збору за першу реєстрацію транспортного засобу складає 0,5 грн. за 1 кВт потужності двигуна (пп. 234.1.3 п. 234.1 ст. 234 розд. VII ПК України).

Ці ставки мінятимуться по мірі росту індексу споживчих цін. Як наказано п. 4 розд. XIX ПК України, щорічно до 1 червня у Верховну Раду України вноситиметься проект закону про внесення змін до ПК України відносно ставок оподаткування, визначених в абсолютних значеннях.

Пільги

Фактично тепер уже немає ніяких пільг на транспортний збір. Відтепер усі платитимуть податок у ціні палива.

Тільки, згідно з п. 235.1. ст. 235 розд. VII ПК України, від обкладення збором звільнені легкові автомобілі для інвалідів з об'ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. см, придбаних за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів та/або безкоштовно переданих інвалідам відповідно до законодавства України, транспортні засоби будинків-інтернатів для громадян похилого вікута інвалідів, дитячих будинків-інтернатів, пансіонатів для ветеранів війни і праці, геріатричних пансіонатів, реабілітаційних установ для інвалідів і дітей-інвалідів, що фінансуються з державного і місцевого бюджетів.

У разі відчуження транспортних засобів, вказаних в пункті 235.1 ст. 235 розд. VII ПК України, особи, що отримали такі транспортні засоби у власність, зобов'язані сплатити збір за ставками, в порядку і на умовах, передбачених розд. VII «Збір за першу реєстрацію транспортного засобу» ПК України.

Кабінету Міністрів України доручено впровадити механізм компенсації втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів і відповідним збільшенням ставок акцизного збору з пального для фізичних осіб, які користувалися пільгами зі сплати податку з власників транспортних засобів відносно одного легкового автомобіля (мотоколяски) з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см або одного мотоцикла з об'ємом циліндрів двигуна до 750 куб. см або одного човна моторної або катера (окрім спортивного) з довжиною корпусу до 7,5 м, для осіб пільгового контингенту: «чорнобильцям», ветеранам війни, ветеранам праці, інвалідам незалежно від групи інвалідності (у тому числі дітей-інвалідів за поданням органів соціального захисту).

Порядок сплати збору

Збір сплачується за місцем реєстрації транспортних засобів за ставками, діючими на день сплати.

Юридичні особи у десятиденний термін після першої реєстрації транспортних засобів в Україні надають відповідному органу ДПС за своїм місцезнаходженням і за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми збору за такі транспортні засоби за формою, затвердженою Наказом N 994. До розрахунку обов'язково додаються копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, що проводив таку реєстрацію.

Платники транспортного збору зобов'язані при першій реєстрації в Україні пред'являти квитанції або платіжні доручення про сплату збору з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення, а платники, звільнені від сплати збору, - відповідний документ, що надає право на користування такими пільгами.

У разі відсутності документів про сплату збору або документів, що надають право на користування пільгами, перша реєстрація в Україні не проводиться.

Органи, що проводять державну реєстрацію транспортних засобів, зобов'язані повідомляти органи ДПС про зареєстровані транспортні засоби, а також про осіб, на яких вони зареєстровані.

Звітність

Форма Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортного засобу (далі- Розрахунок) затверджена Наказом N 994 без інструкції по її заповненню.

Розрахунок подається окремо по колісних, водних і повітряних транспортних засобах.

Для Розрахунку транспортного збору потрібні наступні дані:

- найменування органу ДПС, до якого подається Розрахунок, за місцем реєстрації транспортного засобу (а також найменування органу ДПС, до якого подається Розрахунок до відома);

- тип транспортного засобу (вказується тип транспортного засобу, по якому встановлена ставка збору згідно зі ст. 234 розд. VII ПК України. Раніше вказувався код транспортного засобу згідно з Гармонізованою системою опису і кодування товарів);

- марка і модель транспортного засобу;

- номерний знак транспортного засобу;

- дата першої реєстрації транспортного засобу в Україні;

- об'єм циліндрів двигуна (см3); потужність двигуна (кВт); довжина корпусу (см); максимальна злітна маса (кг);

- ставка збору в гривнях на рік (відповідно): за 100 см3; за 1 кВт; за 100 см; за 1 кг.

Виходячи з цих даних, сума збору розраховується за кожним транспортним засобом як добуток трьох величин: об'єму циліндрів двигуна2 (потужність двигуна; довжина корпусу; максимальна злітна маса), ставки збору і коефіцієнту.

Коефіцієнти для ставок збору застосовуються залежно від «віку» транспортного засобу, що проходить першу реєстрацію згідно з п. 234.4. ст. 234 розд. VII ПК України (див. розд. «Ставки збору»). Підказку про коефіцієнти можна знайти і в самій формі Розрахунку.

Для правильного визначення «віку» транспортного засобу для застосування коефіцієнту необхідно керуватися пп. 14.1.220 п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України.

Згідно з цим підпунктом роком виготовлення транспортного засобу вважається календарна дата виготовлення транспортного засобу (день, місяць, рік). Для транспортних засобів, календарну дату виготовлення яких визначити неможливо, датою виготовлення слід вважати 1 січня року виготовлення, вказаного в реєстраційних документах.

Тепер не подається Довідка про суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що зменшують або збільшують податкові зобов'язання в результаті виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах. Раніше така Довідка подавалася разом з уточ-нювальним Розрахунком окремо за кожен звітний період. У новій формі на випадок уточнення податкового зобов'язання передбачені рядки 9 - 14.

Сума штрафу нараховується платником самостійно в рядку 12 згідно з підпунктом «а» п. 50.1 ст. 50 розд. II ПК України (штраф у розмірі 3% від суми недоплати).

Також самостійно платник нараховує і суму пені згідно з пп. 129.1.2 п.129.1 ст.129 розд. II ПК України.

_________________________

1.Очевидно, йдеться про суму податку, сплаченого за 2011 рік.

2. Для колісних транспортних засобів - об'єм циліндрів двигуна в куб. см або потужності двигуна в кВт: для судів - потужність двигуна в кВт або довжина корпусу судна в см; для літаків, вертольотів - максимальна злітна маса в кг.

Список використаних документів

ПК України - Податковий кодекс України

Закон про податок з власників транспортних засобів - Закон України від 11.12.1991 р. N 1963-ХІІ «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» в редакції від 06.12.2006 p. N 427-V (втратив чинність)

Наказ N 994 - Наказ ДПАУ від 23.12.2010 р. N 994 «Про затвердження форми Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів»

Лист N 74/7/17-0318 - Лист ДПАУ від 04.01.2011 р. N 74/7/17-0318 «Про сплату фізичними особами податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у зв'язку з набуттям чинності з 01.01.2011 р. Податкового кодексу України»

Рішення від 21.12.2010 р. - Рішення Комітету ВР України з питань податкової'! митної політики від 21.12.2010 р. «Про забезпечення застосування окремих положень Податкового кодексу України»

“Консультант бухгалтера” N 5 (597) 31 січня 2011 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)