Документ втратив чиннiсть!

ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

НАКАЗ
13.12.2010 N 1467

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 лютого 2011 р. за N 180/18918

(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства фінансів України
N 684 від 31.07.
2015)

Про затвердження Порядку
застосування автоматизованої системи аналізу
та управління ризиками під час митного контролю
та митного оформлення товарів із застосуванням
вантажної митної декларації

Відповідно до стандартних правил 6.3, 6.4, 6.9 Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур від 18.05.73, до якої Україна приєдналась згідно із Законом України "Про приєднання України до Протоколу про внесення змін до Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур" ( 227-16 ), наказую:

1. Затвердити Порядок застосування автоматизованої системи аналізу та управління ризиками під час митного контролю та митного оформлення товарів із застосуванням вантажної митної декларації (далі - Порядок), що додається.

2. Департаменту аналітичної роботи, управління ризиками та аудиту (Лисий В.М.) та Управлінню правового забезпечення (Чорна Г.М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Керівникам регіональних митниць, митниць забезпечити інформування суб'єктів підприємницької діяльності про вимоги цього наказу.

4. Регіональній інформаційній митниці (Копосов С.А.) доопрацювати відповідні програмно-інформаційні комплекси для забезпечення реалізації вимог Порядку.

5. Установити, що цей наказ набирає чинності через 30 днів після його офіційного опублікування.

6. Загальну координацію дій, пов'язаних із виконанням цього наказу, покласти на Департамент аналітичної роботи, управління ризиками та аудиту (Лисий В.М.).

7. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Служби Дериволкова С.Д.

Голова Державної митної служби України І.Г.Калєтнік

Погоджено:

Міністерство фінансів України Міністр Ф.Ярошенко

Затверджено
Наказ Державної митної
служби України
13.12.2010 N 1467

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 лютого 2011 р. за N 180/18918

Порядок
застосування автоматизованої системи аналізу
та управління ризиками під час митного контролю
та митного оформлення товарів із застосуванням
вантажної митної декларації

1. Загальні положення

1.1. Цей Порядок розроблено з метою:

практичної реалізації положень стандартних правил 6.3, 6.4, 6.9 Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур від 18.05.73, до якої Україна приєдналась згідно із Законом України "Про приєднання України до Протоколу про внесення змін до Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур" ( 227-16 ), Порядку здійснення митного контролю й митного оформлення товарів із застосуванням вантажної митної декларації, затвердженого наказом Держмитслужби від 20.04.2005 N 314, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.04.2005 за N 439/10719 (зі змінами);

підвищення ефективності роботи митних органів під час митного контролю та митного оформлення за рахунок упровадження методів управління ризиками, у тому числі аналізу ризиків із використанням інформаційних технологій;

встановлення єдиного порядку практичного застосування в митних органах автоматизованої системи аналізу та управління ризиками під час митного контролю та митного оформлення товарів із застосуванням вантажної митної декларації (далі - ВМД).

1.2. Цей Порядок визначає особливості дій посадових осіб підрозділів митного оформлення (далі - ПМО) регіональних митниць, митниць, які здійснюють митний контроль та митне оформлення товарів із застосуванням ВМД (далі - посадові особи ПМО, визначені для здійснення митних процедур за ВМД), та інших посадових осіб регіональних митниць, митниць під час застосування автоматизованої системи аналізу та управління ризиками (далі - АСАУР), що імплементована до програмно-інформаційного комплексу "Автоматизована система митного оформлення" (далі - ПІК АСМО).

1.3. Оцінка ризику за ВМД за допомогою АСАУР здійснюється шляхом перевірки електронної копії ВМД. Така перевірка здійснюється в автоматизованому режимі після прийняття ВМД до митного оформлення і внесення електронної копії ВМД до бази даних (далі - БД) митного органу.

1.4. За результатами оцінки ризику за ВМД АСАУР формується перелік митних процедур (далі - МП).

1.5. Перелік МП містить:

1) назву МП;

2) вид МП (обов'язкова, обов'язкова за умови, у разі необхідності);

3) повідомлення до МП (містить уточнення, інструкції чи пояснення, які стосуються застосування МП, за потреби - уточнення про товари чи інші умови, за яких застосування МП є обов'язковим).

Перелік МП може також не містити жодних вказівок або містити лише повідомлення без зазначення МП.

1.6. Сформовані АСАУР вказівки, що містяться в переліку МП, здійснюються посадовими особами митних органів при проведенні митного контролю та митного оформлення, з урахуванням виду МП та повідомлення до МП, та відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють порядок проведення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів.

2. Порядок дій посадових осіб ПМО
та інших посадових осіб регіональних митниць,
митниць під час застосування АСАУР

2.1. Після оцінки ризику за ВМД шляхом перевірки електронної копії ВМД за допомогою АСАУР посадова особа ПМО, визначена для здійснення МП за ВМД, переглядає сформований в електронному вигляді АСАУР перелік МП.

2.2. У разі участі в митному контролі та митному оформленні інших посадових осіб ПМО чи посадових осіб інших підрозділів ці посадові особи в обов'язковому порядку переглядають сформований АСАУР перелік МП для визначення МП, виконання яких належить до їх компетенції.

Якщо в переліку МП наявні МП, виконання яких належить до компетенції посадових осіб або підрозділів митного органу, які перебувають або розташовані не в ПМО, то посадова особа ПМО, визначена для здійснення МП за ВМД, повідомляє про перелік МП керівнику (заступнику керівника) ПМО або особі, яка його заміщує, та вживає заходів для невідкладного повідомлення посадових осіб або підрозділів митного органу, до компетенції яких належить виконання МП, про сформований АСАУР перелік МП, у тому числі засобами телефонного, факсимільного зв'язку, електронної пошти тощо.

Підрозділи митного органу, до компетенції яких належить виконання МП, що можуть бути здійснені після завершення митного оформлення чи відмови в митному оформленні, регулярно (не рідше ніж раз на тиждень) переглядають сформовані переліки МП з використанням доступу до БД митного органу ПІК АСМО. Положення абзаців першого та другого цього пункту до таких МП не застосовуються.

2.3. МП виду "обов'язкова" повинна бути здійснена в обов'язковому порядку, крім випадків, коли:

1) виконання МП неможливе (залежно від виду чи характеристики товару, від наявності відповідних технічних засобів, від можливості пред'явлення товару до митного контролю тощо);

2) виконання МП недоцільне (очікуваний ефект від виконання МП не перевищує затрат ресурсів митних органів на виконання МП або виконання МП може призвести до значної необґрунтованої затримки митного оформлення);

3) вказівки щодо виконання МП суперечать вимогам інших нормативно-правових актів з питань митної справи;

4) умови щодо можливого невиконання МП визначені іншими нормативно-правовими актами з питань митної справи, в тому числі щодо встановлення митними органами до підприємства рівня довіри.

Рішення про невиконання МП виду "обов'язкова", сформованої АСАУР, приймається керівником (заступником керівника) підрозділу, до компетенції якого належить виконання МП, або особою, яка його заміщує, а в разі відсутності в митному органі окремого підрозділу - відповідною уповноваженою посадовою особою митного органу, крім випадків, коли нормативно-правовими актами Держмитслужби визначено інші вимоги.

У разі прийняття рішення про невиконання МП виду "обов'язкова", сформованої АСАУР, таке рішення засвідчується підписом посадової особи, яка його прийняла. Для цього роздруковується сформований АСАУР перелік МП, форма якого наведена в додатку до цього Порядку. У відповідних графах переліку МП навпроти МП, щодо яких прийнято таке рішення, зазначаються посада, прізвище, ініціали та підпис посадової особи, дата та обґрунтування прийнятого рішення. У такому випадку роздрукований і підписаний перелік МП зберігається разом з ВМД. Відповідна інформація повинна бути також внесена за допомогою ПІК АСМО в електронному вигляді. При цьому допускається спочатку заповнення відповідних відомостей в електронному вигляді, а потім друк переліку МП і засвідчення прийнятого рішення підписом.

Внесення відповідної інформації в електронному вигляді здійснює посадова особа митного органу, яка прийняла рішення, або посадова особа ПМО, визначена для здійснення МП за ВМД.

2.4. МП виду "у разі необхідності" носить рекомендаційний характер, її виконання не є обов'язковим.

Рішення щодо невиконання МП виду "у разі необхідності" приймає посадова особа митного органу, до компетенції якої належить виконання МП, керуючись повідомленням до МП, а також вимогами відповідних нормативно-правових актів.

Засвідчення прийнятого рішення здійснюється шляхом внесення в електронному вигляді до відповідних граф переліку МП відомостей про посаду, прізвище, ім'я, по батькові посадової особи, яка прийняла рішення (графа "Посадова особа (П.І.Б.)", дату (графа "Дата виконання/прийняття рішення про невиконання МП") та обґрунтування (графа "Примітки/обґрунтування") прийнятого рішення. Якщо посадова особа митного органу, яка прийняла рішення, не має технічної можливості внести зазначені відомості в електронному вигляді, то засвідчення прийнятого рішення здійснюється відповідно до абзацу сьомого пункту 2.3 цієї глави. У такому випадку внесення відповідної інформації в електронному вигляді здійснює посадова особа ПМО, визначена для здійснення МП за ВМД.

2.5. МП виду "обов'язкова за умови" прирівнюється до МП виду "обов'язкова", якщо виконуються умови, зазначені в повідомленні до МП. У протилежному випадку такі МП прирівнюються до МП виду "у разі необхідності".

2.6. Після виконання МП, визначених АСАУР, слід занести за допомогою ПІК АСМО дані про результати їх виконання до БД митного органу (крім МП, які можуть бути здійснені після завершення митного оформлення чи відмови в митному оформленні).

2.7. Дані про результати виконання МП заносять:

посадова особа митного органу, яка здійснила МП;

посадова особа ПМО, визначена для здійснення МП за ВМД, - один із виконавців МП - для МП, виконання яких здійснюється кількома посадовими особами митного органу;

посадова особа ПМО, визначена для здійснення МП за ВМД, - для МП, виконання яких належить до компетенції іншої посадової особи ПМО чи посадової особи іншого підрозділу митного органу, яка не має технічної можливості самостійно внести результати виконання МП (у такому разі посадова особа митного органу, яка виконала МП, невідкладно повідомляє про результати посадову особу ПМО, визначену для здійснення МП за ВМД, шляхом надання документів (копій документів), що засвідчують результати проведення МП, у тому числі засобами факсимільного зв'язку, електронної пошти тощо).

2.8. Передбачається внесення за допомогою ПІК АСМО (розділ ПІК АСМО "Результати митного контролю за ВМД") таких відомостей про результати виконання МП (крім МП, які можуть бути здійснені після завершення митного оформлення чи відмови в митному оформленні):

2.8.1. Результат виконання МП (графа "Результат виконання МП").

2.8.2. Дата фактичного виконання МП або дата прийняття рішення щодо її невиконання (графа "Дата виконання/прийняття рішення про невиконання МП").

2.8.3. Прізвища, ініціали посадових осіб, які здійснили МП, або посадової особи, яка прийняла рішення про її невиконання (графа "Посадова особа (П.І.Б.)").

2.8.4. Додаткова інформація про результати виконання МП, яку посадова особа вважає за доцільне зазначити (детальніше описати результат, вказати на проблемні питання при застосуванні МП тощо) (графа "Примітки/обґрунтування"), зазначається, як правило, за потреби, однак заповнення графи є обов'язковим, якщо прийнято рішення щодо невиконання МП. У такому випадку до графи заноситься відповідне обґрунтування.

Якщо МП щодо цієї партії товарів була проведена раніше, наприклад за ВМД, за якою було відмовлено в митному оформленні, то вноситься відмітка "МП проведена раніше за іншою ВМД".

2.8.5. Реквізити документів, що підтверджують виконання МП, - у разі якщо такі документи складено за результатами виконання МП (акт про проведення митного огляду, прийняте митним органом рішення про визначення коду товару тощо), крім тих, що зазначені у графі 44 ВМД, а саме:

назва документа (графа "Назва документа");

дата та номер документа (графи відповідно "Дата документа" та "N документа");

додаткова інформація про документ, яку посадова особа вважає за доцільне зазначити (графа "Примітки до документа"), зазначається за потреби.

2.9. На етапі завершення митного оформлення здійснюється за допомогою ПІК АСМО перевірка виконання переліку МП, сформованих АСАУР за результатами оцінки ризику за ВМД.

Завершення митного оформлення ВМД може бути здійснене після виконання МП і внесення за допомогою ПІК АСМО відомостей про результати їх виконання, крім МП, які здійснюються після завершення митного оформлення, і випадків митного оформлення тимчасової, неповної, періодичної чи загальної декларації.

У разі якщо перелік МП сформовано для тимчасової, неповної, періодичної, загальної декларації, то МП повинні бути здійснені відповідно до пунктів 2.3-2.5 цієї глави під час пред'явлення товарів до митного контролю. Результати виконання МП слід зазначати: при митному оформленні тимчасової, неповної, періодичної чи загальної декларації - для МП, виконання яких необхідне до завершення митного оформлення тимчасової, неповної, періодичної чи загальної декларації; при митному оформленні ВМД, заповненої у звичайному порядку, - для МП, виконання яких може бути здійснено після завершення митного оформлення тимчасової, неповної, періодичної чи загальної декларації.

2.10. Якщо при здійсненні митного контролю та митного оформлення виявлено порушення чи інші причини, які не дають можливості завершити митне оформлення за конкретною ВМД (тобто складено Картку відмови в митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України відповідно до Порядку оформлення й використання Картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України, затвердженого наказом Держмитслужби від 12.12.2005 N 1227, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.12.2005 за N 1562/11842 (зі змінами), або складено протокол про порушення митних правил), то посадова особа митного органу, яка склала Картку відмови в митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України, повинна внести за допомогою ПІК АСМО (розділ ПІК АСМО "Відмова в митному оформленні") до БД митного органу відомості про причини незавершення митного оформлення за конкретною ВМД.

2.11. З метою забезпечення повноти збереження інформації про здійснені МП до БД митного органу за допомогою ПІК АСМО (розділ ПІК АСМО "Результати митного контролю за ВМД") вноситься також інформація про інші МП, що були здійснені під час митного контролю, за винятком МП, факт виконання яких відображається у графі E/J електронної копії ВМД відповідно до Порядку здійснення митного контролю й митного оформлення товарів із застосуванням вантажної митної декларації, затвердженого наказом Держмитслужби від 20.04.2005 N 314, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.04.2005 за N 439/10719 (зі змінами).

Інформація вноситься відповідно до пункту 1.5 глави 1, пунктів 2.7-2.8 цієї глави. Крім вищезазначених даних, вноситься інформація про посадову особу, підрозділ або орган, які є ініціаторами проведення МП (графа "Ініціатор проведення МП"). У графі "Повідомлення до МП" зазначаються підстави проведення МП та завдання щодо проведення МП.

3. Положення щодо організації контролю
застосування АСАУР

3.1. Інформація про результати оцінки ризику за ВМД за допомогою АСАУР, а також дані про результати виконання МП та причини незавершення митного оформлення (далі - зворотна інформація) в автоматизованому режимі передаються регіональними митницями, митницями до Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби (далі - ЄАІС).

До моменту налагодження передачі зворотної інформації до ЄАІС така інформація передається до Департаменту аналітичної роботи, управління ризиками та аудиту.

Також здійснюється передання зворотної інформації від БД ПМО митного органу, в якому установлено окремий сервер БД ПІК АСМО, до центральної БД митного органу.

Підрозділ митного органу, який здійснює загальне адміністрування ПІК АСМО в митному органі, та посадові особи, призначені адміністраторами БД ПМО, уживають заходів з метою забезпечення передання зворотної інформації відповідно до цього пункту.

3.2. Для оцінки результативності застосування профілів ризику, усунення недоліків в організації митного контролю, заснованого на аналізі ризиків, Департамент аналітичної роботи, управління ризиками та аудиту постійно здійснює опрацювання зворотної інформації та на запит надає таку інформацію для аналізу в межах компетенції іншим структурним підрозділам Держмитслужби.

3.3. Посадова особа ПМО чи іншого підрозділу митного органу, яка здійснює МП, може внести до БД митного органу (у графі "Примітки/обґрунтування") свої зауваження щодо роботи АСАУР при оцінці ризику за ВМД чи щодо проведення МП - для подальшого опрацювання Департаментом аналітичної роботи, управління ризиками та аудиту.

3.4. Митні органи надсилають, за наявності, конкретизовані та/або узагальнені зауваження, проблемні питання і пропозиції з питань застосування АСАУР до Департаменту аналітичної роботи, управління ризиками та аудиту, який здійснює розроблення та моніторинг застосування профілів ризику та координацію дій митних органів, спеціалізованих митних установ, організацій із застосування АСАУР.

3.5. Департамент аналітичної роботи, управління ризиками та аудиту та регіональні митниці, митниці здійснюють аналіз та контроль повноти виконання МП, сформованих АСАУР. Структурні підрозділи Держмитслужби, спеціалізовані митні установи та організації також здійснюють аналіз та контроль повноти виконання МП, сформованих АСАУР, за відповідними напрямами контролю в межах компетенції.

Начальник Департаменту аналітичної роботи,
управління ризиками та аудиту В.М.Лисий

Додаток
до Порядку застосування
автоматизованої системи
аналізу та управління
ризиками під час митного
контролю та митного
оформлення товарів
із застосуванням вантажної
митної декларації

           ____________________________________ митниця
_____________________________________
(назва підрозділу)

                             ПЕРЕЛІК
митних процедур
за ВМД N ____________ (прийнята до оформлення __.__.__)

---------------------------------------------------------------------
|Код|Назва МП|Вид МП|Повідомлення|Прийняття рішення щодо невиконання|
|МП | | | до МП | МП |
| | | | |----------------------------------|
| | | | |Дата|Посадова| Примітки/ |Підпис|
| | | | | | особа |обгрунтування| |
| | | | | |(посада,| | |
| | | | | |П.І.Б.) | | |
|---+--------+------+------------+----+--------+-------------+------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|---+--------+------+------------+----+--------+-------------+------|
| | | | | | | | |
|---+--------+------+------------+----+--------+-------------+------|
| | | | | | | | |
---------------------------------------------------------------------

Начальник Департаменту аналітичної роботи,
управління ризиками та аудиту В.М.Лисий