ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ

ЛИСТ
04.08.2010 N 10175/44-8

Про фінансово-кредитні механізми і
управління майном при будівництві житла

<...>

Частиною другою статті 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) передбачено, що органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України.

Повноваження Держфінпослуг визначені Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" ( 2664-14 ) та іншими законами, а також Положенням про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 N 157 (далі - Положення). Зазначеними нормативно-правовими актами Держфінпослуг не наділена повноваженнями щодо надання роз'яснень законодавства України.

Разом з тим, Держфінпослуг на підставі підпункту 86 пункту 4 Положення інформує про таке.

1. Відповідно до частини сьомої статті 9 Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю" ( 978-15 ) (далі - Закон) управитель визначає банк, в якому має бути відкритий поточний рахунок забудовника та поточні рахунки його підрядників, субпідрядників та інших суб'єктів підприємницької діяльності, які беруть участь у спорудженні об'єкта будівництва. Ця умова має бути внесена забудовником у договори підряду та інші договори, пов'язані із спорудженням об'єкта будівництва.

Таким чином, окрім вимоги внесення забудовником такої умови в договори підряду та інші договори, пов'язані із спорудженням об'єкта будівництва, інших вимог Законом ( 978-15 ) не передбачено.

2. Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла" від 29.06.2010 N 2367-VI частину шосту статті 9 Закону ( 978-15 ) виключено. Таким чином, забудовник може здійснювати страхування будівельно-монтажних робіт як добровільний вид страхування.

3. Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла" від 29.06.2010 N 2367-VI статтю 10-1 Закону ( 978-15 ) виключено. Таким чином, страхування майнових ризиків, що виникають у процесі функціонування ФФБ, може здійснюватись як добровільний вид страхування.

4. Частиною першою статті 9 Закону ( 978-15 ) встановлено, що управитель укладає із забудовником договір, за яким забудовник зобов'язується збудувати один або декілька об'єктів будівництва, ввести їх в експлуатацію в установленому законодавством порядку та передати об'єкти інвестування установникам цього Фонду у строки та на умовах, визначених цим Законом, Правилами Фонду та договором управління майном, а управитель зобов'язується здійснювати фінансування будівництва цих об'єктів будівництва на умовах договору. При цьому Законом не встановлено умови щодо одночасного введення в експлуатацію всіх об'єктів будівництва, що споруджуються в рамках ФФБ.

Відповідно до частини п'ятої статті 14 Закону ( 978-15 ) обов'язковим положенням, що має містити договір про участь у ФФБ, в тому числі, є запланована дата (місяць і рік) введення об'єкта будівництва в експлуатацію. Разом з тим, Закон не забороняє встановлювати в договорах про участь у ФФБ різні дати введення об'єктів будівництва в експлуатацію відповідно до того, який об'єкт обере довіритель ФФБ.

Стосовно порядку перерахування забудовнику оперативного резерву повідомляємо, що відповідно до частини третьої статті 17 Закону ( 978-15 ) оперативний резерв, сформований управителем за конкретним об'єктом будівництва, на окремих рахунках ФФБ, строковими коштами, які після введення цього об'єкта будівництва в експлуатацію управитель перераховує забудовнику у порядку, визначеному договором між управителем та забудовником. Для ФФБ виду А оперативний резерв перераховується забудовнику у повному обсязі.

5. Частиною четвертою статті 16 Закону ( 978-15 ) встановлено обов'язковий перелік засвідчених забудовником копій документів, які забудовник зобов'язаний надати управителю ФФБ для відкриття фінансування об'єкта будівництва. Серед них є також засвідчена забудовником копія зареєстрованої та опублікованої проектної декларації. При цьому Законом ( 978-15 ) не встановлено будь-яких виключень щодо можливості ненадання забудовником управителю зазначеного документа.

6. Відповідно до пункту 2.3 глави 2 Порядку підготовки та надання звітності забудовником управителю ФФБ за кожним об'єктом будівництва, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 07.07.2009 N 532, наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 07.07.2009 N 275, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03.08.2009 за N 722/16738, звітність складається щомісяця наростаючим підсумком з початку звітного року. Забудовник складає звітність станом на кінець останнього дня місяця.

Разом з тим, в графах "Отримано від управителя протягом місяця" та "Повернуто управителю протягом місяці" вказуються відповідні значення звітного місяця.

Заступник Голови В.Левченко