КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Департамент адміністрування податку на додану вартість

Комунальне підприємство крім провадження власної
господарської діяльності є також виконавцем
(розпорядником коштів) низки бюджетних
програм і включено до мережі розпорядників
бюджетних коштів, які не є коштами підприємства.
Підприємство ці кошти використовує на проведення
ремонту доріг, тротуарів, інших об'єктів, що є
власністю міста. Надходження та використання
бюджетних асигнувань не є, на нашу думку, поставкою
товарів (послуг), а тому відсутній об'єкт оподаткування.
Про те, чи правильна така думка
(Сплата податку на додану вартість)

ПИТАННЯ. Комунальне підприємство крім провадження власної господарської діяльності є також виконавцем (розпорядником коштів) низки бюджетних програм і включено до мережі розпорядників бюджетних коштів, які не є коштами підприємства. Підприємство ці кошти використовує на проведення ремонту доріг, тротуарів, інших об'єктів, що є власністю міста. Надходження та використання бюджетних асигнувань не є, на нашу думку, поставкою товарів (послуг), а тому відсутній об'єкт оподаткування. Чи маємо ми рацію?

ВІДПОВІДЬ. Міські ради на виконання своїх завдань, визначених чинним законодавством, щороку затверджують бюджетні програми благоустрою міст (перелік заходів, які необхідно виконати, зокрема послуги з прибирання міста, утримання мереж зовнішнього освітлення, ремонт доріг тощо) і передбачають в бюджеті кошти на виконання цих програм (з відповідними статтями видатків). При цьому як міські ради, так і комунальні підприємства та інші виконавці таких заходів кошти, перераховані з міського бюджету на виконання програми благоустрою міста, класифікують як виплату субсидій.

Для цілей оподаткування програма благоустрою міста є замовленням на виконання певного обсягу робіт та послуг, які кожна міська рада відповідно до визначених нею потреб планує отримати від їх виконавця, з відповідним розрахунком вартості таких робіт (статті видатків), а фінансування цієї програми вважається оплатою за рахунок коштів місцевого бюджету виконаних підприємствами обсягів робіт чи послуг, обумовлених програмою.

Враховуючи те, що згідно з пп. 3.1.1 п. 3.1 ст. 3 Закону № 168/97-ВР об'єктом оподаткування ПДВ є операції з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України, виконані підприємствами заходи з благоустрою міста в межах затвердженої програми є об'єктом оподаткування ПДВ.

Отже, отримання підприємствами коштів з міського бюджету на виконання програми благоустрою міста для цілей оподаткування ПДВ слід вважати оплатою (компенсацією) виконаних ним робіт з такого благоустрою, і сума цих коштів має бути включена такими підприємствами до бази оподаткування як вартість виконаних ними робіт (наданих послуг) з урахуванням суми ПДВ (лист ДПА України від 22.02.2008 р. № 3498/7/16-1517).

На відміну від бюджетних дотацій або субсидій капітальний трансферт має одноразовий або нерегулярний характер, цільове призначення і надається суб'єктам підприємницької діяльності для придбання капітальних активів, компенсації втрат, пов'язаних з пошкодженням основного капіталу, або збільшення капіталу отримувачів. Як правило, капітальні трансферти надаються у зв'язку з подіями непереборної сили або для виконання загальнодержавних програм інвестиційного розвитку.

Відповідно такі кошти, що передаються з бюджетів розвитку в зазначених цілях, не включаються до валового доходу та об'єкта оподаткування ПДВ платників, оскільки їх одержання з бюджету не пов'язане з будь-яким видом діяльності підприємства, з поставкою товарів чи послуг і спрямоване на реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави.

При цьому профінансовані за рахунок цих коштів товари (послуги) чи основні фонди не можуть вважатися придбаними безпосередньо платником, і суми ПДВ, сплачені при їх придбанні, не можуть бути включені до складу податкового кредиту (лист ДПА України від 25.09.2009 р. № 20957/7/16-1517).

Наталія БОНДАРЕНКО,
оглядач «Вісника»,
за сприяння:
Ольги КЛИШТИ,
заступника начальника відділу
методології Департаменту,
та Департаменту масово-роз'яснювальної роботи
та звернень громадян

“Вісник податкової служби України” № 31 серпень 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)