КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ І СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Департамент у справах людей похилого віку
та соціальних послуг
Про надання соціальних послуг
ПИТАННЯ 1: Як урегулювати ситуацію з оплати платних послуг за обслуговування громадян, які мають працездатних дітей або родичів, щоб вони не перевищували суму 5% пенсії підопічного (збільшення оплати за послуги зменшить число підопічних і не вирішить проблеми, люди залишаться наодинці з нею)?
ПИТАННЯ 2: Чи можна замовити розроблення тарифів на платні соціальні послуги на державному рівні, які будуть одинакові по всій території України, що зменшить число скарг на різницю в цінах, яка обов'язково буде, якщо ці тарифи розроблятимуться територіальними центрами?
ПИТАННЯ 3: Як оплачувати працю працівників, які надають послуги на безоплатній на платній основі (соціальний робітник обслуговує кілька осіб безоплатно, а решту - за плату; так само перукар, швачка)?
ПИТАННЯ 4: Куди подавати заяву про взяття на обслуговування: до територіального центру чи до управління праці та соціального захисту населення?
ПИТАННЯ 5: Чи передбачається в апараті територіального центру посада інспектора з охорони праці?
ПИТАННЯ 6: Як оплачувати надані послуги? Підопічні мають розраховуватися готівкою негайно за надану послугу чи наприкінці місяця? Як урегулювати питання оплати медичних послуг? Як отримати витяг з реєстру правочинів про відсутність укладеного договору довічного утримування?
ПИТАННЯ 7: Як установити тариф на оплату наданих прокатних послуг щодо засобів реабілітації (інвалідні візки, милиці, ковіньки), якщо вони надані благодійними організаціями, управліннями соціального захисту населення та були у використанні?
ПИТАННЯ 8: Як розрахувати тарифи на платні соціальні послуги перукаря, прачки, швачки, робітника з розпилювання дров (бензопильщика), робітника з комплексного обслуговування будівель, якщо відсутні норми часу, перелік виробничих засобів, термін їхнього використання та їхня кількість, потрібні для надання послуги?
ВІДПОВІДЬ 1: Статтею 7 Закону України "Про соціальні послуги" визначено, що соціальні послуги можуть надаватися як за плату, так і безоплатно.
Ураховуючи, що в значної частини осіб похилого віку, ветеранів війни і праці, які мають рідних і підлягають соціальному обслуговуванню за плату, розмір пенсії чи державної соціальної допомоги є невисоким, з метою їхнього соціального захисту постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 р. №1417 "Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг)" (далі - постанова №1417), якою затверджено Типове положення про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (далі - Типове положення) і Перелік соціальних послуг, умови та порядок їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (далі - Перелік), передбачено надання права місцевим органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, що утворили територіальний центр, звільняти (в деяких випадках) таких осіб від плати за соціальні послуги (п.20 та 42 Переліку). Таке право закріплено ст.34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", де зазначено, що органи місцевого самоврядування мають право встановлювати за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткові до встановлених законодавством гарантії щодо соціального захисту населення.
ВІДПОВІДЬ 2: Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) може надавати платні соціальні послуги громадянам, які не здатні до самообслуговування у зв'язку з похилим віком, інвалідністю, хворобою і мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу, іншим категоріям осіб, визначеним постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р. №12 "Про порядок надання платних соціальних послуг та затвердження їх переліку".
Тарифи на платні соціальні послуги встановлюються територіальним центром відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.04.2005 р. №268 "Про затвердження Порядку регулювання тарифів на платні соціальні послуги".
Відповідно до названих нормативно-правових актів тарифи на платні соціальні послуги розробляються і затверджуються суб'єктами, що надають соціальні послуги, до яких належать і територіальні центри.
ВІДПОВІДЬ 3: Оплата праці соціальних робітників провадиться відповідно до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення, затверджених наказом Мінпраці та МОЗ України від 05.10.2005 р. №308/519, розробленим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 р. №1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери".
У разі надання одним соціальним робітником соціальних послуг на платній та безоплатній основі заробітна плата йому може виплачуватися пропорційно із загального та спеціального фондів.
ВІДПОВІДЬ 4: Пункт 3 Переліку узгоджується зі ст.9 Закону України "Про соціальні послуги", якою визначено, що для отримання соціальних послуг, котрі надаються державними та комунальними суб'єктами, особа, яка їх потребує, має звернутися з письмовою заявою до місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (територіальний центр не є органом влади).
ВІДПОВІДЬ 5: На виконання п.13 Типового положення Мінпраці України розроблено проект наказу "Про затвердження Типових штатних нормативів чисельності працівників територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг)", де в апараті територіального центру передбачено посаду інженера з охорони праці. Інші найменування посад (професій) відповідно до проекту наказу вводяться залежно від конкретних умов обслуговування за рішенням органу, що утворив територіальний центр.
ВІДПОВІДЬ 6: На виконання п.5 Переліку Мінпраці України розроблено проект наказу "Про затвердження форм документів, необхідних при оформленні на обслуговування у територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг)". Цим актом буде затверджено форму бланку договору, яким передбачено, що оплата виконаних платних соціальних послуг проводиться щомісяця впродовж п'яти днів після виставлення територіальним центром рахунка згідно з чинними тарифами. Вид розрахунку узгоджується під час укладення договору.
Відповідно до ст.49 Конституції України в державних та комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно.
Територіальні центри належать до бюджетних установ, що надають соціальні послуги, тобто до установ охорони здоров'я, які надають медичну допомогу, територіальні центри не належать. Бюджетні кошти, передбачені для фінансування закладів охорони здоров'я, територіальні центри не одержують.
Водночас за п.29 постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.2001 р. №1195 "Про затвердження Формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів (дотацій вирівнювання та коштів, що передаються до державного бюджету) між державним бюджетом та місцевими бюджетами" розрахунковий показник обсягу видатків на утримання територіальних центрів соціального обслуговування базується на чисельності одиноких непрацездатних громадян. Тобто кошти державного бюджету, які обраховуються для територіальних центрів у складі міжбюджетного трансферту, призначені для обслуговування лише одиноких непрацездатних громадян. Як випливає з наведеного, механізм фінансування територіальних центрів, які забезпечують соціальне обслуговування громадян, котрі мають рідних, зобов'язаних доглядати за ними та надавати допомогу, не передбачає виділення видатків на такі цілі.
Щодо долучення до особової справи кандидата на обслуговування витягу з Державного реєстру правочинів (далі - Реєстр) про відсутність договору довічного утримання (догляду), то відповідно до п. 18 Тимчасового порядку державної реєстрації правочинів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 р. №671 (далі - Тимчасовий порядок), витяг видається на запит сторін правочину або уповноважених ними осіб.
До запиту додається документ про внесення плати за видачу витягу.
Суди, органи прокуратури, внутрішніх справ, державної податкової служби, служби безпеки та інші органи державної влади отримують витяг, якщо запит зроблено у зв'язку із здійсненням ними повноважень, визначених законодавством.
Пунктом 23 Тимчасового порядку визначено, що органи державної влади звільняються від плати за видачу витягу, якщо він видається у зв'язку із здійсненням ними повноважень, визначених законодавством. Територіальний центр не належить до органів державної влади, він є бюджетною установою, тому на запит територіального центру витяг може бути не наданий. Водночас управління праці та соціального захисту населення як структурний підрозділ місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування має право звертатися до нотаріату з такими запитами, звільняючи таким чином від плати за витяг малозабезпечених громадян похилого віку чи інвалідів.
Відповідно до Тимчасового порядку Державний реєстр правочинів - це єдина комп'ютерна база даних, яка містить інформацію про правочини, що підлягають державній реєстрації, забезпечує її зберігання, видачу та захист від несанкціонованого доступу. Тобто отримати витяг з Реєстру можна незалежно від місця укладення правового акта.
ВІДПОВІДЬ 7: З метою надання місцевим органам праці та соціального захисту населення і територіальним центрам методичної допомоги з питань запровадження платних соціальних послуг Мінпраці України розроблено Методичні рекомендації щодо розрахунку тарифів на платні соціальні послуги, що надаються територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг), які погоджено з Мінекономіки і Мінфіном України та затверджено наказом Мінпраці України від 24.02.2010 р. №32 (далі - Методичні рекомендації).
У Методичних рекомендаціях наведені приклади розрахунку тарифів на платні соціальні послуги (прання білизни (ручне) у замовника вдома в місцевостях без комунальних зручностей, надання допомоги в обробітку присадибної ділянки та збиранні врожаю (на площі 0,02 га), допомога у вологому прибиранні приміщення). Розрахунок тарифів на інші платні соціальні послуги проводиться аналогічно, відповідно до зазначених вище нормативно-правових документів та загальних правил бухгалтерського обліку.
ВІДПОВІДЬ 8: Абзацом п'ятим розділу "Основні положення" Методичних рекомендацій визначено, якщо норми часу для окремого виду соціальної послуги відсутні, їх можна визначати та затверджувати на підставі актів хронометражу. Акт хронометражу складається комісією на основі узагальнених витрат часу для виконання такого виду послуги.
Головний спеціаліст Олена МАНАЦКОВА
“Праця і зарплата” № 24 (700), 23 червня 2010 р.
Передплатний індекс: 30214
