КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Департамент адміністрування податку на прибуток
та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Коментар до Листа ДПА України від 29 квітня 2010 р. № 8603/5/15-0817
“Про особливості адміністрування збору за
користування радіочастотним ресурсом України”
Користування радіочастотним ресурсом в Україні здійснюється на платній основі (п. 1 ст. 57 Закону України від 01.06.2000 р. № 1770-III “Про радіочастотний ресурс України” (у редакції Закону України від 24.06.2004 р. № 1876-ІV, далі -Закон № 1770-III)). Збір за використання радіочастотного ресурсу України (код бюджетної класифікації 24061400) включається до переліку загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів), визначених ст. 14 Закону України від 25.06.91 р. № 1251-ХІІ “Про систему оподаткування”.
Користувачами радіочастотного ресурсу України є юридичні або фізичні особи, діяльність яких пов'язана з користуванням радіочастотним ресурсом відповідно до законодавства і які сплачують щомісячний збір за користування наданим радіочастотним ресурсом, що вноситься в терміни, визначені відповідними законодавчими актами (ст. 57 Закону № 1770-III).
Користувачі радіочастотного ресурсу України залежно від напрямів його використання поділяються на спеціальні та загальні (п. 1 ст. 5 Закону № 1770-III).
Спеціальними користувачами є: підрозділи й організації Міноборони України, СБУ, МВС України, МНС України, Адміністрації Держприкор-донслужби України, Управління державної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань, ДПА України (у частині застосування радіоелектронних засобів податковою міліцією), якщо їх діяльність пов'язана з використанням радіоелектронних засобів виключно для виконання функціональних обов'язків і за умови їх фінансування виключно за рахунок Держбюджету України, а також Мінтранспорту та зв'язку України в частині застосування радіоелектронних засобів об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України та забезпечення польотів (п. 2 ст. 5 Закону № 1770-III).
Загальні користувачі: суб'єкти господарювання, які користуються радіочастотним ресурсом України для надання телекомунікаційних послуг, за винятком розповсюдження теле-, радіопрограм, здійснюють розповсюдження теле-, радіопрограм із застосуванням власних або орендованих радіоелектронних засобів; технологічні користувачі та радіоаматори - юридичні чи фізичні особи, які користуються радіочастотним ресурсом України без надання телекомунікаційних послуг (п. 4 ст. 5 Закону № 1770-III).
Сума збору за користування радіочастотним ресурсом України визначається платниками самостійно виходячи з розміру встановлених ставок та ширини смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України або дозволі на експлуатацію, по кожному регіону окремо (п. 7 ст. 57 Закону № 1770-III).
Ставки збору за користування радіочастотним ресурсом України диференційовано залежно від шкали поділу видів радіозв'язку (за 1 МГц смуг радіочастот у гривнях).
Від сплати збору звільняються спеціальні користувачі та радіоаматори (п. 9 ст. 57 Закону № 1770-III).
Відповідно до вимог Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III та п. 3 ст. 57 Закону № 1770-III кошти від збору за використання радіочастотного ресурсу України зараховуються до Держбюджету України.
Особливістю є те, що користувачі, яким надано право користуватися радіочастотним ресурсом України на підставі ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України, сплачують щомісячний збір за користування радіочастотним ресурсом України від дати видачі ліцензії, а інші користувачі сплачують щомісячний збір за користування радіочастотним ресурсом України від дати видачі дозволу на експлуатацію радіоелектронних засобів.
Ліцензія на користування радіочастотним ресурсом України - документ, який засвідчує право суб'єкта господарювання на користування радіочастотним ресурсом України протягом визначеного терміну в конкретних регіонах та в межах певних смуг, номіналів радіочастот з виконанням ліцензійних умов.
Дозвіл на експлуатацію радіоелектронного засобу або випромінювального пристрою - документ, який засвідчує право власника конкретного радіоелектронного засобу або випромінювального пристрою на його експлуатацію протягом визначеного терміну в певних умовах.
Згідно зі ст. 10 Закону № 1770-III встановлення розміру зборів за користування радіочастотним ресурсом України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2008 р. № 1150 “Про затвердження розміру щомісячного збору за користування радіочастотним ресурсом України” (далі - постанова № 1150), розробленою на виконання Закону № 1770-III, затверджено нові розміри щомісячного збору за користування радіочастотним ресурсом України.
Також п. 2 постанови № 1150 було доручено Національній комісії з питань регулювання зв'язку України разом з Мінфіном України подати у травні 2009 р. пропозиції щодо підвищення розміру збору за користування радіочастотним ресурсом у другому півріччі 2009 р.
Але підвищення ставок здійснено не було, і тільки постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2010 р. № 321 “Про внесення зміни до пункту 11 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2008 р. № 1150” (далі - постанова № 321) змінено розмір ставки щомісячного збору за користування радіочастотним ресурсом України для стільникового радіозв'язку (300 - 2200 МГц) з 1580 грн. на 7900 грн. за 1 МГц смуги радіочастот, тобто у п'ять разів.
Постанова № 321 набрала чинності з 28.04.2010 р. (опубліковано в газеті “Урядовий кур'єр” від 28.04.2010 р. № 78), тобто користувачам радіочастотного ресурсу України для стільникового радіозв'язку з 1 по 27 квітня цього року включно слід нарахувати і сплатити збір із розрахунку 1580 грн. за 1 МГц смуги радіочастот, а з 28 по 30 квітня - 7900 грн. за 1 МГц смуги радіочастот.
Таким чином, при розрахунку збору за користування радіочастотним ресурсом для стільникового радіозв'язку за перші 27 днів квітня за 1 МГц смуги радіочастот слід нарахувати 1422 грн. (1580 грн.: 30 х 27), а за останні 3 дні - 790 грн. (7900 грн.: 30 х 3), де 30 - кількість днів у квітні. Отже, за 1 МГц смуги радіочастот за повний місяць квітня слід нарахувати 2212 грн. Тому при заповненні графи 5 податкової декларації про збір за користування радіочастотним ресурсом України для стільникового радіозв'язку (300 - 2200 МГц) розмір ставки збору за 1 МГц смуги радіочастот пропонуємо у квітні цього року визначати у сумі 2212 грн.
Наприклад, якщо користувачу радіочастотного ресурсу України для стільникового радіозв'язку виділено загалом (з урахуванням усіх регіонів) 7,3 МГц смуги радіочастот, йому слід нарахувати 16 147,6 грн. збору (2212 грн. х 7,3).
Податкова декларація про збір за користування радіочастотним ресурсом України подається за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, тобто по 20 травня цього року, а сплата суми податкового зобов'язання здійснюється протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку для подання податкової декларації, - по 31 травня (останній день сплати припадає на вихідний день, а тому останнім днем сплати вважається наступний за вихідним робочий операційний (банківський) день).
Згідно зі ст. 58 Закону № 1770-III у разі несплати щомісячного збору протягом шести місяців відповідна ліцензія на користування радіочастотним ресурсом України, а також дозволи на експлуатацію анулюються без компенсації збитків користувачу радіочастотного ресурсу України зі стягненням суми заборгованості в судовому порядку.
Статтею 145 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х (далі - КпАП) визначено, що порушення умов і правил, які регламентують діяльність у сфері телекомунікацій, поштового зв'язку та користування радіочастотним ресурсом України, передбачену ліцензіями та дозволами, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств і організацій усіх форм власності у розмірі від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.). Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення за порушення, передбачені частиною першою цієї статті, тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств і організацій усіх форм власності в розмірі від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 850 грн.).
Статтею 146 КпАП передбачено відповідальність за порушення правил реалізації, експлуатації радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, а також користування радіочастотним ресурсом України. Так, порушення правил реалізації, експлуатації радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв будь-якого виду і призначення, а так само користування радіочастотним ресурсом України без належного дозволу чи ліцензії або з порушенням правил, які регулюють користування радіочастотним ресурсом України, тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 20 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 850 грн.) з конфіскацією зазначених засобів і пристроїв або без конфіскації і на посадових осіб та громадян - суб'єктів господарської діяльності - від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1700 грн.) з конфіскацією зазначених засобів і пристроїв або без конфіскації. Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення за одне з порушень, передбачених частиною першою зазначеної статті,, тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1700 грн.) з конфіскацією зазначених засобів і пристроїв і на посадових осіб та громадян - суб'єктів господарської діяльності - від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 до 5100 грн.) з конфіскацією зазначених засобів і пристроїв.
Володимир ГОРОХОВ,
начальник відділу адміністрування
ресурсних та неподаткових платежів
Департаменту
“Вісник податкової служби України” № 17 травень 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)
