КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Департамент адміністрування податку на прибуток
та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)

Збір за спеціальне використання лісових ресурсів

19 лютого 2010 року - останній день сплати збору
за спеціальне використання лісових ресурсів
та користування земельними ділянками
лісового фонду за 2009 рік

Єдиний на території України ме­ханізм справляння (обчислення і сплати) збору за спеціальне ви­користання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду до бюджетів визна­чено Інструкцією № 91 та Поряд­ком № 1012.

Платниками збору за спеціаль­не використання лісових ресурсів та користування земельними ділян­ками лісового фонду є юридичні і фізичні особи, яким надано в по­стійне або тимчасове користування земельні ділянки лісового фонду. Зе­мельна ділянка лісового фонду може надаватися одному або кільком лісокористувачам для спеціального ви­користання різних видів лісових ре­сурсів.

У постійне користування земель­ні ділянки лісового фонду нада­ються спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, іншим підприємствам, установам, органі­заціям, у яких створено спеціалізо­вані підрозділи для ведення лісово­го господарства для спеціального використання лісових ресурсів, по­треб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреацій­них, спортивних і туристичних ці­лей та для проведення науково-дослідних робіт.

До них належать: державні орга­ни лісового господарства, лісогос­подарські підприємства, військові лісові господарства, сільськогосподарські підприємства тощо. Постій­ними лісокористувачами можуть бути громадяни (фермери) зі спеціальною підготовкою, яким надано в постійне користування земельну ділянку лісового фонду.

Тимчасовими користувачами зе­мельних ділянок лісового фонду є підприємства, установи, орга­нізації, об'єднання громадян, ре­лігійні організації, іноземні юридичні особи та громадяни, яким за погодженням з постійними лісокористувачами надано земельні ділянки лісового фонду для спеці­ального використання лісових ре­сурсів, потреб мисливського гос­подарства, культурно-оздоровчих і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт у порядку, визначеному лісовим законодав­ством, без їх вилучення у постій­них лісокористувачів.

Такси на деревину лісових порід, що відпускається на пні, що затвер­джені постановою № 44, застосо­вуються під час відпуску будь-яким заготівельникам деревини лісових порід на пні в порядку рубок голов­ного користування, суцільних сані­тарних та лісовідновних рубок, ру­бок, не пов'язаних з веденням лісового господарства (розчищен­ня земельних ділянок, вкритих лісо­вою рослинністю, у зв'язку з будів­ництвом гідровузлів, трубопроводів, доріг тощо), а також під час заготів­лі живиці.

У разі здійснення рубок догля­ду за лісом, вибіркових санітарних рубок, рубок, пов'язаних з рекон­струкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів, прокла­данням просік, створенням про­типожежних розривів тощо, так­си застосовуються під час відпуску деревини лісових порід на пні заготівельникам, які не є постійни­ми користувачами ділянок лісово­го фонду.

Розглянемо особливості сплати збору за спеціальне використан­ня лісових ресурсів.

Лісорубний квиток на рубки головного користування видано лісокористувачу у лютому 2009 р. У жовтні 2009 р. лісокористувачу надано відстрочення на заготівлю залишеної на пні деревини до 01.04.2010 р., про що зроблено відмітку в лісорубному квитку та збільшено суму збору на заготівлю деревини на 1,5% від таксової вартості деревини. В які строки необхідно сплатити збір за спеціальне використання лісових ресурсів у разі надання відстрочення на заготівлю до 01.04.2010 р.?

Відповідно до п. 5.9 Інструкції № 91 лісокористувачі, в яких за результатами діяльності здійснюється перерахунок збору, відображають донараховані суми збору у формі розрахунку збору за спеціальне ви­користання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду.

Згідно з п. 6.1 зазначеної Ін­струкції базовий податковий (звіт­ний) період для збору за спеціаль­не використання лісових ресурсів та користування земельними ділян­ками лісового фонду дорівнює ка­лендарному кварталу.

Лісокористувачі щокварталу скла­дають розрахунок збору за спеці­альне використання лісових ресур­сів та користування земельними ділянками лісового фонду накопи­чувальним підсумком з почат­ку року за встановленою формою, що є підставою для взяття їх на об­лік в органах державної податкової служби та нарахування суми збору в особовому рахунку платника.

Розрахунок лісокористувачами по­дається до органів державної по­даткової служби за місцем адміні­стративного розташування ділянок лісового фонду протягом 40 кален­дарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (подат­кового) кварталу, за винятком гро­мадян, які отримали ордери на дріб­ний відпуск деревини чи лісові квитки; підприємств, установ, орга­нізацій, об'єднань громадян, релігій­них організацій, іноземних юридичних і фізичних осіб, якщо сума збору в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує п'яти неоподатковува­них мінімумів доходів громадян; лісокористувачів з іншої області.

Відповідно до п. 6.2 Інструк­ції № 91 збір за спеціальне вико­ристання лісових ресурсів та ко­ристування земельними ділянками лісового фонду сплачується лісокористувачами щокварталу рівни­ми частинами від суми, зазначеної у дозволі, протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання розра­хунку збору (тобто протягом 50 ка­лендарних днів, наступних за остан­нім календарним днем звітного (податкового) кварталу), за винят­ком громадян, які отримали лісові квитки; підприємств, установ, орга­нізацій, об'єднань громадян, релігій­них організацій, іноземних юридич­них і фізичних осіб, якщо сума збору в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує п'яти неоподатковува­них мінімумів доходів громадян; лісокористувачів з іншої області.

У разі перерахунку суми збору його сплата до відповідних бюджетів здійснюється у строки, визначе­ні п. 6.2 Інструкції (п. 6.4 Інструкції № 91).

Таким чином, оскільки перера­хунок (у цьому випадку - збіль­шення) суми збору здійснено у жовтні 2009 р., то сума збо­ру за IV квартал 2009 р. з ура­хуванням збільшення має відо­бражатися у розрахунку збору за 2009 р. і сплачуватися не пізніше 19.02.2010 р.

Лісокористувачу видано лісорубний квиток на рубку головного користування. Чи сплачується збір за спеціальне використання лісових ресурсів, якщо рубка не здійснювалася?

Згідно з п. 1.7 Інструкції № 91 спе­ціальне використання лісових ре­сурсів та користування земельними ділянками лісового фонду здійснюються на наданій земельній ділянці лісового фонду суб'єкту господарю­вання за спеціальним дозволом - лісорубним квитком (ордером) або лі­совим квитком (за текстом - дозвіл).

Платниками збору за спеціаль­не використання лісових ресурсів та користування земельними ділян­ками лісового фонду є юридичні і фізичні особи, яким надано в по­стійне або тимчасове користуван­ня земельні ділянки лісового фонду (п. 2.1 Інструкції № 91).

Відповідно до п. 5.5 цієї Інструк­ції незалежно від способу обліку деревини, що відпускається на пні (за площею, пеньками, приблиз­ною кількістю), лісокористувачі, які здійснили неповну вирубку лісу або не проводили заготівлі деревини, яка дозволена для вируб­ки за лісорубними квитками, збір за спеціальне використання лісо­вих ресурсів сплачують повністю до відповідних бюджетів за всю дозволену для заготівлі кількість деревини та другорядних лісових матеріалів, зазначених у дозволі.

Чи справляється збір за спеціальне використання лісових ресурсів за збирання громадянами для власного споживання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід?

Відповідно до ст. 65 Лісового ко­дексу використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.

Громадяни мають право в лісах державної та комунальної влас­ності, а також за згодою власника в лісах приватної власності вільно перебувати, безоплатно без вида­чі спеціального дозволу збира­ти для власного споживання ди­корослі трав'яні рослини, квіти, ягоди, горіхи, гриби тощо, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими акта­ми України.

Проте, щоб надмірно не висна­жувати лісові ресурси, існують максимальні норми безоплатного збору дикорослих трав'яних рос­лин, квітів, ягід та грибів.

Максимальні норми безоплатно­го збору дикорослих трав'яних рос­лин, квітів, ягід, горіхів, грибів тощо встановлюються органами виконавчої влади відповідно до Лісового кодексу за поданням органу вико­навчої влади з питань лісового господарства АР Крим, територіальних органів центрального органу вико­навчої влади з питань лісового гос­подарства, погодженим з органом виконавчої влади з питань охоро­ни навколишнього природного се­редовища АР Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середо­вища.

Безпосередньо у лісах області за виконанням цього рішення слід­куватимуть працівники лісової охорони та спеціальні загони, які створюються у сезони заготівлі.

Наприклад, у Рівненській області встановлено такі норми безоплат­ного збору: суниця - 10 кг, чор­ниця - 12 кг, ожина - 15 кг, ма­лина - 10 кг, калина - 20 кг, білі гриби, лисички - 30 кг, опеньки - 50 кг, горіхи ліщини - 1 кг.

У Полтавській області максималь­ні норми безоплатного збору станов­лять: суниця, чорниця, ожина - 5 кг, білі гриби, лисички - 20 кг, опеньки - 30 кг, горіхи ліщини - 1 кг.

Оскільки загальне використан­ня лісових ресурсів у межах норм є безоплатним, то за збирання громадянами для власного спо­живання дикорослих трав'яних рослин, квітів, ягід, горіхів, гри­бів тощо в межах установлених норм збір за спеціальне викорис­тання лісових ресурсів не справ­ляється.

Чи надаватимуться пільги щодо сплати збору за спеціальне використання лісових ресурсів?

Згідно зі ст. 1 Закону № 1251-ХІІ Верховна Рада АР Крим, сільські, селищні, міські ради можуть вста­новлювати додаткові пільги щодо оподаткування у межах сум, що над­ходять до їх бюджетів.

Відповідно до ст. 69 Бюджетного кодексу до доходів місцевих бюд­жетів належать, зокрема, платежі за спеціальне використання природних ресурсів місцевого зна­чення.

Відповідно до п. 3 Порядку № 1012 та п. 1.6 Інструкції № 91 до лісових ресурсів місцевого значення нале­жать:

пні, луб, кора, деревна , зелень тощо - другорядні лісові матеріали;

лісові дикорослі плоди, горіхи, гриби, ягоди, лікарські рослини і технічна сировина, деревні соки, сіно, лісова підстилка та очерет, інші продукти лісу, які використо­вуються при здійсненні побічних лісових користувань, у тому числі при випасанні худоби.

До лісових ресурсів місцево­го значення також належить де­ревина, яка заготовляється під час проведення рубок, пов'язаних з веденням лісового господарства (рубки догляду за лісом, санітар­ні рубки, рубки у зв'язку з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів, прокла­данням просік, створенням про­типожежних розривів тощо, лісо­відновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохо­ронні та інші корисні властивості), інших рубок (розчищення земель­них ділянок лісового фонду, вкри­тих лісовою рослинністю, у зв'язку з будівництвом гідровузлів, трубо­проводів, доріг тощо).

Таким чином, платникам збо­ру за рішенням відповідної ради можуть надаватися пільги щодо сплати збору за спеціальне вико­ристання лісових ресурсів місце­вого значення у межах сум збо­ру, що надходять до місцевих бюджетів.

Перелік використаних нормативних документів:

Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 р. № 2542-III (зі змінами та доповненнями, за текстом - Бюджетний кодекс)

Лісовий кодекс України від 21.01.94 р. № 3852-ХІІ (зі змінами та доповненнями, за текстом - Лісовий кодекс)

Закон України № 1251-ХІІ від 25.06.91 р. «Про систему оподаткування» (зі змінами та доповненнями)

Постанова Кабінету Міністрів України № 44 від 20.01.97 р. «Про затвердження такс на деревину лісових порід, що відпускається на пні, і на живицю» (зі змінами та доповненнями)

Постанова Кабінету Міністрів України № 1012 від 06.07.98 р. «Про затвердження Порядку справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 1012)

Наказ Держкомітету лісового господарства України, Мінекобезпеки України, ДПА України № 91/241/129/236/565 від 15.10.99 р. «Про затвердження Інструкції про механізм справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду» (зареєстровано в Мін'юсті України 15.11.99 р. за № 785/4078, зі змінами та доповненнями, за текстом - Інструкція № 91)

Оксана КИРІЄНКО,
оглядач «Вісника», та Лариса ШИНКАРУК,
головний державний податковий
ревізор-інспектор
відділу адміністрування ресурсних
і неподаткових платежів
Департаменту

“Вісник податкової служби України” № 5 лютий 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)