КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГЛАМЕНТУ, ДЕПУТАТСЬКОЇ ЕТИКИ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
ДІЯЛЬНОСТІ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
17.11.2009 N 04-32/8-2316

Всеукраїнській молодіжній
організації "Молодь проти
корупції" <...>
вул. Лютеранська,
буд. 27/29, 01024, м. Київ

Щодо наведення обов'язкових "складових"
у зверненні народного депутата України

У Комітеті розглянуто Ваше звернення від 22.10.2009 N 101к-22/10 щодо наведення обов'язкових "складових" у зверненні народного депутата України і повідомляємо таке.

Конституція України ( 254к/96-ВР ) в частині третій статті 79, Закон України "Про статус народного депутата України" ( 2790-12 ) в частині третій статті 1 встановлюють, що при виконанні своїх повноважень народний депутат України керується Конституцією України, законами України.

Зазначаємо, що питання направлення депутатських звернень не врегульовуються Регламентом Верховної Ради України ( 547-17 ). Регламент Верховної Ради України "встановлює порядок підготовки і проведення сесій Верховної Ради, її засідань, формування державних органів, визначає законодавчу процедуру, процедуру розгляду інших питань, віднесених до її повноважень, та порядок здійснення контрольних функцій Верховної Ради" (част. 2 ст. 1 Регламенту Верховної Ради України).

Право на депутатське звернення визначено у статті 16 Закону України "Про статус народного депутата України" ( 2790-12 ). Зокрема, частиною першою цієї статті визначено юридичне поняття "депутатського звернення", як "викладена в письмовій формі пропозиція народного депутата, звернена до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян здійснити певні дії, дати офіційне роз'яснення чи викласти позицію з питань, віднесених до їх компетенції".

Право народного депутата України на депутатське звернення пов'язане із безпосередньою його депутатською діяльністю як обраного Українським народом представника в парламенті і реалізується лише під час виконання депутатських повноважень.

Пунктом 16 статті 24 Закону України "Про статус народного депутата України" ( 2790-12 ) встановлено обов'язок народного депутата України використовувати депутатські бланки лише для офіційних запитів, звернень та листів, які підписуються ним власноручно.

Порядок документування законотворчої діяльності, підготовки і оформлення документів у Верховній Раді України, технічного забезпечення їх підготовки, здійснення діловодних процесів - організації документообігу, формування справ і зберігання документів, що поширюється на всю службову документацію, в тому числі на документи, які містять інформацію з обмеженим доступом, визначається Положенням про порядок роботи з документами у Верховній Раді України, затвердженим Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 25.05.2006 р. N 448.

Положення розділу 10 зазначеного документа встановлюють порядок виготовлення та використання бланків, печаток і штампів. Так, у Верховній Раді України дозволяється використовувати бланки документів, виготовлені друкарським способом, лише за встановленими зразками.

З-поміж того, щодо направлення депутатських звернень і запитів, Конституційний Суд України своїм Рішенням від 5 березня 2003 року N 5-рп/2003 (справа про звернення народних депутатів України до Національного банку України) зазначив: "У разі надходження запитів або звернень, зміст яких не відповідає закону або виходить за межі компетенції адресата, останній не зобов'язаний задовольняти вимоги запиту або приймати пропозицію, яка міститься у зверненні. Це випливає з положень частини другої статті 19 Конституції України ( 254к/96-ВР ), за якими органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".

Таким чином, враховуючи наведені норми чинного законодавства, зазначаємо, що депутатське звернення оформляється відповідно до вимог Закону України "Про статус народного депутата України" ( 2790-12 ), зокрема, обов'язковою вимогою є викладення пропозиції в письмовій формі; звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян; належність питань до компетенції адресата, з яких народний депутат України звертається про надання офіційних роз'яснень, здійснення певних дій чи викладення позиції; направлення звернення на бланку народного депутата України за власноручним підписом.

Голова Комітету О.С.Єфремов