КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Департамент адміністрування податку на прибуток та інших податків
і зборів (обов'язкових платежів)

Заповнюємо звіт та сплачуємо збір
за забруднення навколишнього природного середовища
за 9 місяців 2009 року

Наказом № 327/322 внесено зміни до Інструкції № 162/379, відповідно до яких з 31.07.2009 р. об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади, виключено з визначення платників збору. Відтак виникає безліч запитань, пов'язаних з порядком складання розрахунку збору за забруднення та сплати цього збору за об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи.

Крім того, новою нормою в законодавстві зі сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, запровадження якої спричинило низку запитань, є доповнення щодо об'єктів оподаткування цим збором. Так, з 01.05.2009 р. за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) й тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками також сплачується збір за забруднення.

Враховуючи нововведення й те, що термін подання податкового розрахунку зі збору за забруднення навколишнього природного середовища за III квартал 2009 р. настане 9 листопада 2009 р., платникам цього збору стануть у нагоді нижченаве-дені відповіді.

Сплата збору за забруднення головними підприємствами,
до складу яких входять об'єднання, філії, відділення та інші
відокремлені підрозділи

Чи є платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади, у разі здійснення ними викидів пересувними та стаціонарними джерелами забруднення, скидів та розміщення відходів?

Відповідно до ст. 55 Господарського кодексу суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

Зокрема, суб'єктами господарювання є господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Господарського кодексу, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність і зареєстровані в установленому законом порядку.

Вищезазначені суб'єкти господарювання мають право відкривати філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи.

Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, проте такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на підставі положення про них, затвердженого підприємством (ст. 64 Господарського кодексу).

Відповідно до цього Кодексу філії та представництва не є юридичними особами.

Таким чином, платниками збору за забруднення за здійснення викидів (пересувними та стаціонарними джерелами забруднення), скидів та розміщення відходів об'єднаннями, філіями, відділеннями та іншими відокремленими підрозділами є головні підприємства (підприємства, установи, організації), до складу яких входять такі об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи.

Порядок складання розрахунку

Ситуація 1. Який порядок складання податкового розрахунку збору за забруднення на 9 місяців 2009 р. за структурні підрозділи головного підприємства, що були самостійними платниками збору до бюджету до 31.07.2009 р. і самостійно подавали податкову звітність?

Якщо головне підприємство має у складі об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що були самостійними платниками збору до бюджету до 31.07.2009 р. і протягом поточного року використовують у своїй діяльності стаціонарні та пересувні джерела забруднення, то таке підприємство складає податковий розрахунок збору за 9 місяців 2009 р. наростаючим підсумком з початку року за всі об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що були самостійними платниками збору до бюджету до 31.07.2009 р.

Пунктом 8.5 Інструкції № 162/379 визначено, що органи ведуть оперативний облік платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України, відповідно до Інструкції № 276.

Слід зазначити, що п. 4.2 розділу четвертого Інструкції № 276 встановлено порядок нарахування в картках особових рахунків, який передбачає автоматичне перенесення сум податкових зобов'язань з електронної бази податкової звітності до карток особових рахунків платників податків.

Приймання та комп'ютерна обробка податкової звітності платників податків з урахуванням різних способів надходження документів до податкових органів здійснюються відповідно до вимог наказу № 827.

При складанні податкового розрахунку головне підприємство враховує суми податкових зобов'язань кожного структурного підрозділу, якими було подано податкову звітність за попередні звітні періоди раніше за місцезнаходженням структурних підрозділів (за місцем перебування на податковому обліку).

Отже, у рядку 6 колонки 9 податкового розрахунку збору відображаються суми збору за попередній звітний період (півріччя), зазначені у попередніх розрахунках всіх структурних підрозділів, поданих за місцезнаходженням (місцем їх перебування на податковому обліку).

Звертаємо увагу на те, що при автоматичному перенесенні сум зобов'язань з податкового розрахунку збору до картки особового рахунку платника збору імпортуються дані рядка 7 колонки 9 податкового розрахунку збору.

Ситуація 2. Державне підприємство має розгалужену структуру: самостійні філіали в кожному обласному центрі, до складу яких включено районні відокремлені структурні підрозділи, у яких обліковується автотранспорт. У зв'язку зі змінами у законодавстві головним підприємством прийнято рішення щодо перереєстрації всіх самостійних районних відокремлених структурних підрозділів обласних філіалів на підрозділи без ознак самостійності: які не мають банківських рахунків, не ведуть окремого бухгалтерського обліку діяльності, не складають окремого балансу. Хто в такому випадку повинен звітувати і сплачувати збір за забруднення?

Згідно з пунктами 9, 10 Порядку № 303 та пунктами 7.1, 7.2 Інструкції № 162/379 платники збору складають податкові розрахунки наростаючим підсумком і подають їх протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до органів державної податкової служби, зокрема, у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення за місцем перебування платника збору на податковому обліку.

Оскільки з 31.07.2009 р. об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади, виключено з визначення платників збору, то головне підприємство, що має обласні самостійні філіали, до складу яких входять районні відокремлені структурні підрозділи без ознак самостійності, повинно звітувати і сплачувати збір за забруднення навколишнього природного середовища за здійснені районними відокремленими структурними підрозділами без ознак самостійності обласних філій викиди від пересувних джерел забруднення (в тому числі автотранспорту) за місцезнаходженням обласних філій, де головне підприємство зараховується до категорії платника окремого податку - збору за забруднення навколишнього природного середовища.

Порядок подання розрахунку

Який порядок подання розрахунків збору за забруднення платниками збору, що мають у складі об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, які не мають статусу юридичної особи, але здійснюють викиди (пересувними та стаціонарними джерелами забруднення), скиди та розміщення відходів і були самостійними платниками збору до бюджету до 31.07.2009 р., та структурні підрозділи, що не мають ознак самостійності у складі головного підприємства?

Згідно з пунктами 9, 10 Порядку № 303 платники збору складають податкові розрахунки за формою, затвердженою центральним органом державної податкової служби, наростаючим підсумком за квартал, півріччя, 9 місяців та рік і подають їх протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до податкових органів:

за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів, розташованих на територіях інших, ніж відповідний платник збору, сільських, селищних або міських рад - у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення, скидів та розміщення відходів;

за місцем перебування платника збору на податковому обліку - у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення.

У зв'язку з цим наказом № 327/322 внесено зміни до Інструкції № 162/379.

Враховуючи те, що до платників збору не належать об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, які не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади, що були самостійними платниками збору до бюджету до 31.07.2009 р., головне підприємство починаючи з 31.07.2009 р. є платником збору (в тому числі за всі структурні підрозділи, які здійснюють викиди пересувними та стаціонарними джерелами забруднення) за скиди та розміщення відходів і повинно щодо них подавати податкові розрахунки і сплачувати збір. Об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що були самостійними платниками збору до 31.07.2009 р., повинні звернутися до органів державної податкової служби, де вони зареєстровані, із заявою про зняття їх з обліку як платника окремих видів податків.

Головне підприємство має стати на облік в органах ДПС за всі структурні підрозділи, які були самостійними платниками збору до бюджету до 31.07.2009 р., а саме:

за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення та/ або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів, розташованих на територіях інших, ніж відповідний платник збору, сільських, селищних або міських рад і за місцезнаходженням усіх своїх об'єднань, філій, відділень та інших відокремлених підрозділів як платник окремого податку - збору за забруднення навколишнього природного середовища.

Рішення про зарахування головного підприємства до категорії платника окремого податку - збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за викиди, скиди та розміщення відходів стаціонарними джерелами забруднення та за викиди пересувними джерелами забруднення за місцезнаходженням структурних підрозділів, приймається на підставі реєстраційної заяви або податкового розрахунку збору, поданих платником збору до відповідного органу державної податкової служби, або за результатами документальної перевірки, проведеної органами державної податкової служби.

Якщо головне підприємство має у складі структурні підрозділи, що не мають ознак самостійності, то підприємство повинно перебувати на обліку в органах державної податкової служби у разі здійснення:

викидів стаціонарними джерелами забруднення, скидів та розміщення відходів за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення та/ або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів, розташованих на територіях інших, ніж відповідний платник збору, сільських, селищних або міських рад як платник окремого податку - збору за забруднення навколишнього природного середовища відповідно до вимог п. 8.4 Інструкції № 162/379;

головним підприємством та його структурними підрозділами, що не мають ознак самостійності, викидів пересувними джерелами забруднення - за місцезнаходженням головного підприємства (місцем перебування на податковому обліку).

Таким чином, платники збору, визначені п. 2.1 Інструкції 162/379, а саме - головне підприємство, має перебувати на обліку в органах ДПС за місцезнаходженням стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів, розташованих на територіях інших, ніж відповідний платник збору, сільських, селищних або міських рад та за місцезнаходженням своїх об'єднань, філій, відділень та інших відокремлених підрозділів як платник окремого податку - збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за викиди (пересувними та стаціонарними джерелами забруднення), скиди та розміщення відходів.

При цьому якщо місцезнаходження стаціонарних джерел забруднення та спеціально відведеного місця чи об'єкта для розміщення відходів збігається з місцезнаходженням всіх об'єднань, філій, відділень та інших відокремлених підрозділів головного підприємства, зарахованого відповідними органами ДПС до категорії платників окремих видів податків, то платнику дозволяється подати загальний податковий розрахунок за всі джерела забруднення за місцем його зарахування до категорії платників окремих видів податків. У такому разі копію податкового розрахунку потрібно подавати до органу ДПС, де головне підприємство перебуває на податковому обліку.

У платника збору, у складі якого перебувають структурні підрозділи, що не мають ознак самостійності та здійснюють викиди пересувними джерелами забруднення, залишається попереднє місце його перебування на податковому обліку. Змін у порядку обліку в органах ДПС за викиди пересувними джерелами забруднення для цих платників збору не відбулося.

Така норма стосується підприємств, створених після 31.07.2009 р.

Податковий розрахунок збору подається до органів ДПС у порядку та строки, визначені Порядком № 303 та Інструкцією № 162/379.

Обчислення збору за забруднення, що справляється
за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені)
і тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками

Якими вважаються перший та наступні податкові періоди у 2009 р. для подання розрахунку збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) і тимчасове зберігання радіоактивних відходів?

Відповідно до пп. 3-1 п. 9 Порядку № 303 платники збору повинні подавати податкові розрахунки протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до органів державної податкової служби за місцем перебування на податковому обліку.

Звітність про фактичні обсяги радіоактивних відходів, утворених за базовий податковий (звітний) період, календарний квартал (включаючи вже накопичені до 01.04.2009 р.), та фактичні обсяги радіоактивних відходів, які зберігаються у виробника таких відходів, понад установлений особливими умовами ліцензії строк, погоджується територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби Міністерства охорони здоров'я України і територіальними органами Держатомрегулю-вання України. Вимоги щодо строків надання і змісту зазначеної звітності встановлюються особливими умовами ліцензії. Копії звітності подаються платниками податків разом з податковим розрахунком збору (п. 14 Порядку № 303).

Таким чином, першим податковим (звітним) періодом є II квартал 2009 р., починаючи з якого платники збору за забруднення, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) і тимчасове зберігання радіоактивних відходів, повинні подавати податкові розрахунки збору. Тобто платники починають подавати податковий розрахунок збору за півріччя поточного року. За наступні податкові (звітні) періоди поточного року податкові розрахунки збору платники повинні подати за 9 місяців 2009 р. та 2009 р.

Чи є платником збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за утворення й тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками, суб'єкт господарювання за придбані джерела іонізуючого випромінювання?

Відповідно до п. 2 Порядку № 303 територіальні органи Держатомрегу-лювання України подають до 1 грудня року, що передує звітному, до органів державної податкової служби переліки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - суб'єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії, внаслідок діяльності яких утворилися, утворюються або можуть утворитися радіоактивні відходи та які тимчасово зберігають такі відходи понад установлений строк.

Відповідно до п. 2 Порядку № 303 платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) й тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками, є суб'єкти господарювання незалежно від форми власності, в тому числі їх об'єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, розташовані на території інших адміністративно-територіальних одиниць; бюджетні та інші підприємства, установи й організації; постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи в Україні; громадяни, які утворюють на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони радіоактивні відходи і тимчасово їх зберігають.

При цьому невключення підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - суб'єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії до зазначеного переліку не звільняє їх від сплати збору.

У сфері використання ядерної енергії юридичні та фізичні особи повинні отримати ліцензію, за потреби - мати договір.

Платники збору - суб'єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії, перелік яких визначено в установленому порядку, обчислюють суми збору пропорційно обсягу та активності радіоактивних матеріалів щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного року, що сплачується у разі придбання з 01.05.2009 р. джерел іонізуючого випромінювання у загальному розмірі 10% вартості кожного джерела іонізуючого випромінювання, яка визначається з дати придбання цього джерела (п. 4 Порядку № 303).

Збір, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) й тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками за придбані до 01.05.2009 р. джерела іонізуючого випромінювання, не сплачується.

При цьому якщо суб'єкт господарювання за звітний квартал подав розрахунок і сплатив збір за забруднення навколишнього природного середовища за придбані джерела іонізуючого випромінювання та в наступних звітних періодах не при-дбаває джерела іонізуючого випромінювання, то податковий розрахунок збору подається до органів ДПС, оскільки він складається наростаючим підсумком.

Чи сплачують вугільні шахти збір за забруднення навколишнього природного середовища за джерело іонізуючого випромінювання?

Відповідно до частини першої ст. 44 Закону № 1264-ХІІ збір за забруднення навколишнього природного середовища встановлюється на основі фактичних обсягів викидів, лімітів скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище і розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів, включаючи вже накопичені (обчислюється пропорційно обсягу та активності радіоактивних відходів, а також для експлуатуючої організації ядерних установок атомних електростанцій - на основі показників виробництва електричної енергії за певний період, для інших суб'єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, - пропорційно активності радіоактивних матеріалів, та стягується одночасно з їх придбанням), і тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками (обчислюється пропорційно терміну зберігання радіоактивних відходів понад установлений строк з урахуванням їх обсягу та активності).

Згідно із Законом № 39/95-ВР установлено пріоритет безпеки людини та навколишнього природного середовища, права й обов'язки громадян у сфері використання ядерної енергії, регулюється діяльність, пов'язана з використанням ядерних установок та джерел іонізуючого випромінювання. Крім того, встановлюються правові основи міжнародних зобов'язань України щодо використання ядерної енергії.

Джерело іонізуючого випромінювання - фізичний об'єкт, крім ядерних установок, що містить радіоактивну речовину, або технічний пристрій, який створює або за певних умов може створювати іонізуюче випромінювання (ст. 1 Закону № 39/95-ВР).

При цьому поводження з джерелом іонізуючого випромінювання у процесі розвідки, видобування і переробки уранових руд регулюється Законом № 645/97-ВР.

Відповідно до п. 4 Порядку № 303 платники збору - суб'єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії (крім експлуатуючих організацій атомних електростанцій), перелік яких визначено в установленому порядку, обчислюють суми збору пропорційно обсягу й активності радіоактивних матеріалів щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного року, що сплачується у загальному розмірі 10% вартості кожного джерела іонізуючого випромінювання, яка визначається з дати придбання цього джерела.

Таким чином, вугільні шахти не сплачують збір за забруднення навколишнього природного середовища за джерело іонізуючого випромінювання, а в разі його придбання з 01.05.2009 р. сплачують на загальних підставах збір за забруднення навколишнього природного середовища за придбання такого джерела.

Як визначається кількість повних календарних кварталів, протягом яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлений особливими умовами ліцензії строк при обчисленні збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів (в тому числі за 9 місяців 2009 р. та 2009 р.)?

Згідно з п. 4 Порядку № 303 суми збору, який справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений строк, обчислюються платниками збору - виробниками радіоактивних відходів самостійно щокварталу на підставі нормативів збору, наведених у табл. 1.11 додатка 1 до цього Порядку, та пропорційно строку зберігання таких відходів понад установлений строк за формулою

Ззберігання = N х V х Тзберігання,

де Ззберігання - сума збору, який справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений строк, обчислена за базовий податковий (звітний) період, календарний квартал, гривні з копійками;

N - норматив збору, який справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк, наведений у табл. 1.11 додатка 1 до Порядку № 303;

V - фактичний об'єм радіоактивних відходів, які зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк, м3 (см3- для радіоактивних відходів, поданих у вигляді джерел іонізуючого випромінювання);

Тзберігання - кількість повних календарних кварталів, протягом яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлений особливими умовами ліцензії строк.

Звітність про фактичні обсяги радіоактивних відходів, утворених за базовий податковий (звітний) період, календарний квартал (включаючи вже накопичені до 01.04.2009 р.), та фактичні обсяги радіоактивних відходів, які зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк, погоджується територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби Міністерства охорони здоров'я України й територіальними органами Держ-атомрегулювання України. Вимоги щодо строків надання та змісту зазначеної звітності встановлюються особливими умовами ліцензії. Копії звітності подаються платниками податків разом з податковим розрахунком збору (п. 14 Порядку № 303).

У разі складання податкового розрахунку збору за півріччя 2009 р. (за перший податковий (звітний) період - II квартал 2009 р.) показник “кількість повних календарних кварталів, протягом яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлений особливими умовами ліцензії строк” дорівнюватиме 0, відповідно сума нарахованого збору за цей квартал - 0 (у випадку, коли до 1 травня 2009 р. протягом повних календарних кварталів радіоактивні відходи зберігалися понад установлений особливими умовами ліцензії строк і продовжували зберігатися протягом II кварталу 2009 р. понад установлений особливими умовами ліцензії строк, вищезазначений показник також дорівнюватиме О, відповідно сума збору за цей квартал - 0.

У зв'язку з тим що перший податковий (звітний) період - II квартал 2009 р. (травень - червень 2009 р.), починаючи з якого платники збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів, повинні подавати податкові розрахунки збору (за півріччя 2009 р.), при обчисленні збору за III квартал 2009 р. (при складанні податкового розрахунку збору за 9 місяців 2009 р.) показник “кількість повних календарних кварталів, протягом яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлений особливими умовами ліцензії строк” дорівнюватиме 1, відповідно сума збору за цей квартал - N х V х 1.

Такий самий механізм нарахування збору та складання податкового розрахунку за 2009 р.

Таким чином, при обчисленні збору за забруднення, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів у наступних податкових (звітних) періодах (9 місяців 2009 р. та 2009 р.), кількість повних календарних кварталів, протягом яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлений особливими умовами ліцензії строк, рахується від 1 травня 2009 р. на підставі звітності за звітний квартал про фактичні обсяги радіоактивних відходів, які зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк, погодженої територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби Міністерства охорони здоров'я України і територіальними органами Держатомрегулювання України.

Звітність за радіоактивні відходи

За якою формою подається розрахунок збору за забруднення за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) і тимчасове зберігання радіоактивних відходів, а також за придбані джерела іонізуючого випромінювання?

Відповідно до змін, внесених до Порядку № 303 постановою № 391, збір за забруднення навколишнього природного середовища справляється, у тому числі, за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) і тимчасове зберігання радіоактивних відходів, а також за придбання джерела іонізуючого випромінювання.

Абзацом першим пп. “з” пп. 4.4.2 п. 4.4 ст. 4 Закону № 2181-III визначено, що центральний контролюючий орган оприлюднює нові форми обліку та звітності в разі запровадження нового податку, збору (обов'язкового платежу).

Абзацом другим цього підпункту Закону № 2181-III встановлено, що платник податків має право подати податковий звіт за іншою формою, якщо він вважає, що форма податкової звітності, визначена центральним (керівним) органом контролюючого органу, збільшує або зменшує його податкові зобов'язання всупереч нормам закону з такого податку, збору (обов'язкового платежу).

ДПА України рекомендує платникам при визначенні податкових зобов'язань зі збору за забруднення навколишнього природного середовища за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) і тимчасове зберігання радіоактивних відходів, а також за придбані джерела іонізуючого випромінювання застосовувати форми податкових розрахунків, наведені у додатках до листа № 15383/7/15-0617.

Торговельні представництва іноземних
держав - платники збору за забруднення

Чи є платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища торговельні представництва іноземних держав у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення (в тому числі автотранспортом)?

За викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення справляється збір за забруднення навколишнього природного середовища (п. 1.4 Інструкції № 162/379).

Платниками збору є суб'єкти господарювання незалежно від форм власності, юридичні особи, що не здійснюють господарської (підприємницької) діяльності; бюджетні, громадські та інші підприємства, установи й організації, постійні представництва нерезидентів, зареєстрованих в Україні, або нерезиденти, які виконують агентські (представницькі) функції щодо таких нерезидентів або їх засновників, громадяни, які здійснюють на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище та розміщення відходів (п. 2.1 Інструкції № 162/379).

Отже, платниками збору за забруднення навколишнього природного середовища є торговельні представництва іноземних держав у разі здійснення викидів у повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення (в тому числі автотранспортом).

Перелік використаних нормативних документів:

Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-ІV (зі змінами та доповненнями, за текстом - Господарський кодекс)

Закон України № 39/95-ВР від 08.02.95 р. “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” (зі змінами та доповненнями)

Закон України № 645/97-ВР від 19.11.97 р. “Про видобування і переробку уранових руд” (зі змінами та доповненнями)

Закон України № 1264-ХІІ від 25.06.91 р. “Про охорону навколишнього природного середовища” (зі змінами та доповненнями)

Закон України № 2181III1 від 21.12.2000 р. “Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” (зі змінами та доповненнями)

Постанова Кабінету Міністрів України №303 від 01.03.99 р. “Про затвердження Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору” (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 303)

Постанова Кабінету Міністрів України №391 від 24.04.2009 р. “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 1999 р. № 303”

Наказ Мінекобезпеки України та ДПА України № 162/379 від 19.07.99 р. “Про затвердження Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища” (зареєстровано в Мін'юсті України 09.08.99 р. за № 544/3837, за текстом - Інструкція № 162/379)

Наказ ДПА України №276 від 18.07.2005 р. “Про затвердження Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України” (зареєстровано в Мін'юсті України 02.08.2005 р. за № 843/11123, за текстом -Інструкція № 276)

Наказ Мінприроди України та ДПА України № 327/322 від 22.06.2009 р. “Про затвердження Змін до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища” (зареєстровано в Мін'юсті України 15.07.2009 р. за № 641/16657)

Наказ ДПА України №827 від 31.12.2008 р. “Про затвердження Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України” (зі змінами та доповненнями)

Лист ДПА України № 15383/7/15-0617 від 22.07.2009 р. “Про податкові розрахунки збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів”

Світлана БОЧАРОВА,
головний державний податковий
інспектор відділу адміністрування
ресурсних та неподаткових платежів
Департаменту,
та Оксана КИРІЄНКО,
оглядач “Вісника”

“Вісник податкової служби України” № 40 жовтень2009 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)