ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
29.10.2009 N 213
Про відмову в реєстрації ініціативних груп
всеукраїнського референдуму за народною ініціативою,
утворених на зборах громадян України,
подання про реєстрацію яких надійшли
до Центральної виборчої комісії
з 19 до 28 жовтня 2009 року
До Центральної виборчої комісії 19 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Народицької районної ради Житомирської області Леончук А.О., від 9 жовтня 2009 року N 61;
Львівський міський голова А. Садовий, від 5 жовтня 2009 року N 01-662 вих;
голова Герцаївської районної ради Чернівецької області Годорог Д.Г., від 9 жовтня 2009 року N 01-20/261;
21 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Козівської районної ради Тернопільської області Погайдак М.М., від 19 жовтня 2009 року N 01-206/01-23;
заступник голови Шумської районної ради Тернопільської області Грушко В.Г., від 19 жовтня 2009 року N 240/03-11;
22 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
Луцький міський голова Б. Шиба, від 20 жовтня 2009 року N П-2212/1-170;
Рівненський міський голова В. Хомко, від 19 жовтня 2009 року N 08-1583;
23 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, яке підписав:
голова Підволочиської районної ради Тернопільської області Стадницький Б.К., від 20 жовтня 2009 року N 232;
25 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, яке підписав:
Севастопольський міський голова Саратов В.В., від 22 жовтня 2009 року N П-5956/3;
26 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
голова Червоноармійської районної ради Житомирської області Галущинський В.В., від 5 жовтня 2009 року N 200;
голова Саратської районної ради Одеської області Райнов І.С., від 21 жовтня 2009 року N 01-14-11;
голова Бережанської районної ради Тернопільської області Р. Висоцький, від 21 жовтня 2009 року N 235;
голова Борщівської районної ради Тернопільської області Роздольський Я.В., від 21 жовтня 2009 року N 565/01-34;
голова Заліщицької районної ради Тернопільської області Чухрій В.П., від 22 жовтня 2009 року N 1-185/1-3-04;
голова Теребовлянської районної ради Тернопільської області Майовський П.С., від 22 жовтня 2009 року N 362/5-6;
28 жовтня 2009 року надійшли документи щодо реєстрації ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, яке підписав:
голова Збаразької районної ради Теронопільської області Лях З.П., від 23 жовтня 2009 року N 14-356/01-11,
а також документи проведених зборів громадян України щодо утворення відповідних ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Учасниками зазначених зборів схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та затверджені формулювання питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум:
"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:
"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?
- так
- ні.
2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:
"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?
- так
- ні.
3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:
"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?
- так
- ні".
Здійснивши в межах своїх повноважень перевірку питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ), Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ( 1932-15 ) Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України ( 254к/96-ВР ), цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки і проведення всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію, за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку, згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України, ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) питань, які пропонуються ініціативними групами громадян винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Центральна виборча комісія також бере до уваги, що Конституційний Суд України в Рішенні від 5 жовтня 2005 року N 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом) встановив, що "результати народного волевиявлення у визначених Конституцією та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими". Конституція ( 254к/96-ВР ) та закони України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального (імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України.
У зв'язку із цим Конституційний Суд України, виходячи з положень статей 69, 72 Конституції України ( 254к/96-ВР ), вважає, що в разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду та прийняття рішень відповідними органами державної влади в порядку, визначеному Конституцією України ( 254к/96-ВР ), зокрема розділом XIII "Внесення змін до Конституції України", та законами України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N 3-рп/2000 (справа про всеукраїнський референдум за народною ініціативою).
Крім того, Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2008 року N 6-рп/2008 (справа про прийняття Конституції ( 254к/96-ВР ) та законів України на референдумі) висловив правову позицію, що "народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, приймати закони України (вносити до них зміни), крім законів, прийняття яких на референдумі не допускається згідно з Конституцією України".
Частиною першою статті 156 Конституції України ( 254к/96-ВР ) встановлено порядок внесення змін до розділів I, III, XIII Основного Закону України ( 254к/96-ВР ). Зокрема, законопроект про внесення змін до зазначених розділів подається до Верховної Ради України Президентом України або не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України і, за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, затверджується всеукраїнським референдумом, який призначається Президентом України.
Враховуючи викладене, питання, схвалені учасниками зборів, які пропонується винести на всеукраїнський референдум щодо затвердження (схвалення) нових редакцій частини першої статті 71 Конституції України ( 254к/96-ВР ): "Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування" та частини другої статті 154 Конституції України ( 254к/96-ВР ): "Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами", не можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою як такі, що обумовлюють порушення частини першої статті 156 Конституції України ( 254к/96-ВР ), оскільки передбачають внесення змін до розділів III та XIII Конституції України ( 254к/96-ВР ) в порядку, що суперечить встановленому спеціальною нормою Основного Закону України ( 254к/96-ВР ).
Формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту: "Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?", яке учасники зборів пропонують винести на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, дезорієнтує виборця щодо чинної редакції частини першої статті 90 Конституції України ( 254к/96-ВР ). Фактично учасники зборів лише пропонують доповнити зазначену частину новим положенням такого змісту "Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану". Таким чином, у разі винесення цього питання на всеукраїнський референдум за народною ініціативою виборець буде поставлений перед необхідністю одночасно висловити свою волю як щодо нині діючої норми Конституції України ( 254к/96-ВР ), так і щодо необхідності внесення до Конституції України ( 254к/96-ВР ) пропонованої учасниками зборів зміни, що не дозволяє однозначно встановити зміст волевиявлення виборця. Отже, вказане питання також не може бути предметом всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.
Зазначене повною мірою стосується і формулювання питання "Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України ( 254к/96-ВР ) наступного змісту:
"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?".
Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 156 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статті 2 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ) та Роз'яснення (одо утворення та реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 26 грудня 2008 року N 77, керуючись статтею 1, частиною другою статті 3, статтями 11-13, пунктом 3 статті 17, статтею 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ( 1932-15 ), Центральна виборча комісія постановляє:
1. Відмовити в реєстрації ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою з питань:
"1. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви нову редакцію частини першої статті 71 Конституції України наступного змісту:
"Вибори Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голів та депутатів місцевих рад є вільними й відбуваються на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування"?
2. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину першу статті 90 Конституції України наступного змісту:
"Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання. Строк повноважень Верховної Ради України може бути продовжений лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану"?
3. Чи затверджуєте (схвалюєте) ви частину другу статті 154 Конституції України наступного змісту:
"Зміни та доповнення до Конституції України можуть бути затверджені безпосередньо на всеукраїнському референдуму. Зміни та доповнення до Конституції України, затверджені на такому референдумі, є загальнообов'язковими і не потребують прийняття будь-яких рішень чи здійснення дій органами державної влади або їх посадовими особами"?",
утворених на зборах громадян України, що відбулися 15 та 29 серпня 2009 року, документи про реєстрацію яких надійшли до Центральної виборчої комісії з 19 до 28 жовтня 2009 року, а саме в:
селищах Народичі Нородицького району та Червоноармійськ Червоноармійського району Житомирської області, Сарата Саратського району Одеської області, Козова Козівського району та Підволочиськ Підволочиського району Тернопільської області, містах Львів, Луцьк, Рівне, Севастополь, Бережани, Борщів, Заліщики, Збараж, Теребовля та Шумськ Тернопільської області, Герца Чернівецька область.
2. Цю постанову надіслати відповідним суб'єктам подання та відповідним міським, районним радам.
Голова Центральної виборчої комісії В.ШАПОВАЛ
