КОНСУЛЬТУЄ ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ
Пенсійне забезпечення журналістів
Статтею 16 Закону № 540/97-ВР визначено, що при нарахуванні пенсій журналістам державних або комунальних засобів масової інформації застосовуються норми, методика та порядок нарахування пенсій державним службовцям. Тобто в частині пенсійного забезпечення на зазначену категорію осіб поширюється дія Закону № 3723-ХІІ.
Відповідно до ст. 37 цього Закону на одержання пенсії державних службовців мають право, зокрема, особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців.
Звертаємо увагу на те, що право на призначення такого виду пенсії мають лише особи, які працюють на журналістських посадах на час досягнення пенсійного віку.
Приклад 1. Громадянин К. досяг пенсійного віку 08.04.2009 р., працюючи на посаді журналіста. Стаж роботи - 10 років 2 місяці 5 днів.
У травні 2009 р. він звернувся за призначенням пенсії відповідно до норм Закону № 540/97-ВР. Право на призначення пенсії згідно з нормами цього Закону громадянин має, оскільки виконано умови, визначені ст. 37 Закону № 3723-ХІІ. Тобто на дату досягнення пенсійного віку громадянин працював на посаді, яка дає право на призначення такого виду пенсії.
Приклад 2. Громадянин Л. на час досягнення пенсійного віку (15.04.2009 р.) на посаді журналіста не працював. Стаж роботи на журналістських посадах становить понад 20 років.
25.04.2009 р. громадянин Л. влаштувався на посаду журналіста і у травні 2009 р. звернувся за призначенням пенсії відповідно до Закону № 540/97-ВР.
Зважаючи на те, що на час досягнення пенсійного віку громадянин Л. не працював на журналістських посадах, право на призначення пенсії згідно з нормами цього Закону у нього відсутнє.
Визначаючи коло осіб, які мають право на отримання пенсії відповідно до Закону № 540/97-ВР необхідно виходити з того, що таке право виникає лише у журналістів державних або комунальних засобів масової інформації.
Згідно зі ст. 1 Закону № 540/97-ВР державний засіб масової інформації - це:
державна теле- і радіомовна організація (ст. 12 Закону № 3759-ХІІ);
державне інформаційне агентство (статті 7 і 8 Закону № 74/95-ВР);
друкований засіб масової інформації, засновником (співзасновником) якого є орган державної влади, а видання здійснюється на базі або за участю державної власності та відповідного фінансування з Державного бюджету України чи бюджету Автономної Республіки Крим, і статутом (програмними цілями) редакції якого передбачається, зокрема, інформування громадян про діяльність цього органу та вищих органів державної влади.
Комунальний засіб масової інформації - аудіовізуальний чи друкований засіб масової інформації, створений органом місцевого самоврядування або органом місцевого самоврядування спільно з місцевою державною адміністрацією як засновником (співзасновником) на базі чи за участю комунальної власності та відповідного фінансування з місцевого бюджету і статутом (програмними цілями, програмною концепцією) редакції (юридичної особи) якого передбачається, зокрема, інформування громадян про діяльність цього органу та вищих органів державної влади.
Постановою № 377 затверджено Порядок обчислення стажу для встановлення щомісячної надбавки за вислугу років і призначення пенсій журналістам державних і комунальних засобів масової інформації та державних інформаційних агентств.
Цей Порядок визначає, зокрема, час роботи, який включається до стажу роботи журналістів, які працювали (працюють) у державних або комунальних засобах масової інформації.
Так, п. 1 зазначеного Порядку передбачено, що до стажу роботи, який дає право на встановлення щомісячної надбавки за вислугу років і призначення пенсій журналістам державних і комунальних засобів масової інформації, зараховується стаж роботи на посадах, зазначених у переліку, затвердженому постановою № 377, а також на посадах журналістів державних інформаційних агентств, зазначених у додатку 1 до Порядку: керівник (генеральний директор, директор); заступник керівника; головний редактор; головний редактор відділення; заступник головного редактора; відповідальний секретар; завідуючий відділом (редакцією, відділенням); начальник відділу; головний випусковий, відповідальний випусковий, випусковий; політичний оглядач; оглядач; власний кореспондент; спеціальний кореспондент; кореспондент; фотокореспондент; редактор, а саме:
до 1 серпня 1990 р. - у засобах масової інформації, засновниками яких були партійні, комсомольські та профспілкові організації;
до 23 серпня 1991 р. - у засобах масової інформації, засновниками яких були органи державної влади колишньої УРСР та інших республік СРСР, а також органи державної влади та військові формування колишнього СРСР (додаток 2 до Порядку);
з 24 серпня 1991 р. - у засобах масової інформації, засновниками (співзасновниками) яких є (були) органи державної влади або органи місцевого самоврядування.
До стажу роботи журналістів, які працювали (працюють) у державних і комунальних засобах масової інформації, визначених у п. 1 вищезазначеного Порядку, включається також час:
коли журналіст фактично не працював, але за ним згідно із законодавством зберігалися місце роботи (посада) та заробітна плата повністю або частково (в тому числі час оплачуваного вимушеного прогулу, спричиненого незаконним звільненням або переведенням на іншу роботу);
відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а в разі, коли дитина потребує домашнього догляду, період додаткової відпустки без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною медичним висновком, але не більше ніж до досягнення дитиною шестирічного віку;
підвищення кваліфікації з відривом від роботи, якщо до направлення на підвищення кваліфікації та після закінчення навчання журналіст працював у засобі масової інформації;
військової служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях;
роботи на посаді диктора державного і комунального засобу масової інформації до 31 грудня 1995 р.
Документами для визначення стажу роботи журналіста є трудова книжка та інші документи, які відповідно до законодавства підтверджують стаж роботи.
Якщо засновника (співзасновника) засобу масової інформації неможливо визначити за записами у трудовій книжці чи печаткою, що засвідчує ці записи, підставою для його визначення є довідка таких органів виконавчої влади та телерадіокомпаній:
Держкомтелерадіо (правонаступника відповідних центральних органів виконавчої влади) - стосовно засновника (співзасновника) друкованого засобу масової інформації із загальнодержавною, регіональною (дві або більше областей) та/або зарубіжною сферою розповсюдження, інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності - стосовно засновника (співзасновника) загальнодержавних, регіональних та обласних телерадіомовних організацій, який є (був) органом державної влади, а також стосовно засновника (співзасновника) комунального аудіовізуального засобу масової інформації з 1 серпня 1990 р. до 15 грудня 1994 р.;
Республіканського комітету по інформації Автономної Республіки Крим, управління у справах преси та інформації обласної, Севастопольської міської державних адміністрацій і управління преси та інформації Київської міської державної адміністрації - стосовно засновника (співзасновника) друкованого засобу масової інформації місцевої сфери розповсюдження;
Державної телерадіокомпанії “Крим”, обласної, регіональної Київської та Севастопольської державних телерадіокомпаній - стосовно засновника місцевої телерадіоорганізації (за період з З січня 1995 р.);
Національної ради з питань телебачення і радіомовлення - стосовно засновника (співзасновника) комунального аудіовізуального засобу масової інформації з 15 грудня 1994 р.
Журналістам державних і комунальних засобів масової інформації призначаються пенсії в розмірі 80-90% (залежно від стажу на журналістських посадах) суми встановленого посадового окладу, підвищеного на суму доплати за ранг, щомісячної надбавки за вислугу років та інших надбавок, передбачених системою оплати праці журналістів.
Обчислення розміру пенсій журналістам державних і комунальних засобів масової інформації проводиться із заробітку, до якого включаються посадовий оклад, щомісячні надбавки за вислугу років, за інтенсивність праці, за високі творчі досягнення, за почесне звання “заслужений”, передбачені постановою № 377, а також премія, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності у встановлених розмірах, але не вище їх максимальних величин, визначених законодавством для відповідних керівних працівників, спеціалістів секретаріату (апарату).
Слід зазначити, що при проведенні перерахунку пенсій журналістам державних засобів масової інформації застосовуються норми, методика та порядок проведення перерахунку пенсій державним службовцям.
Тобто при перерахунку пенсій журналістам державних засобів масової інформації необхідно керуватися ст. 37 і Закону № 3723-ХІІ, відповідно до норм якої у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Право на перерахунок раніше призначеної пенсії мають як непрацюючі, так і працюючі пенсіонери-журналісти. Таке право виникає в них у разі підвищення зарплати працюючим журналістам.
Порядок перерахунку таких пенсій визначено постановою № 865. Пенсії перераховуються з місяця, у якому підвищено розмір заробітної плати працюючим державним службовцям. Підставою для перерахунку є заява та відповідні довідки про заробітну плату, подані пенсіонером до органу Пенсійного фонду України за місцем отримання пенсії. Довідки для перерахунку пенсіонер має отримати в державному органі за останнім місцем своєї роботи (п. 5 постанови № 865).
Пунктом 4 цієї постанови визначено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України після набрання чинності Законом № 432-ІV заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом № 3723-ХІІ, визначається в такому порядку:
пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку;
іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.
При цьому:
посадовий оклад, надбавка за вислугу років ураховуються у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою на момент призначення (перерахунку) пенсії;
надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, за почесне звання “заслужений”, за роботу з таємними документами залежно від ступеня таємності інформації, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
премія, крім премій, встановлених у другому реченні цього абзацу, та інші надбавки враховуються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа вийшла на пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. Премія до державних, професійних свят та ювілейних дат, виплачена у місяці підвищення заробітної плати, враховується в розмірі 1/12 середнього розміру цієї премії (премій), визначеного за відповідною посадою (посадами), з якої призначено (перераховано) пенсію.
За бажанням осіб під час перерахунку пенсій виплати, отримані на час призначення (перерахунку) пенсії (крім посадових окладів, надбавки за вислугу років), можуть визначитися за вибором того, хто звернувся за пенсією, за останні 24 календарні місяці роботи, яка дає право на даний вид пенсії, підряд перед зверненням за пенсією або за будь-які 60 календарних місяців такої роботи підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв протягом цього періоду на даній роботі. Середньомісячна сума зазначених виплат за 24 або 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат за 24 календарні місяці роботи підряд перед зверненням за пенсією чи за 60 календарних місяців роботи підряд відповідно на 24 або на 60.
Приклад 3. Пенсію відповідно до норм Закону № 540/97-ВР призначено з 15.07.2007 р. При цьому було враховано посадовий оклад, підвищений на суму доплати за ранг, надбавку за вислугу років, надбавки і премії були враховані за 24 місяці перед зверненням за призначенням такого виду пенсії, тобто з 01.07.2005 р. по 30.06.2007 р.
У зв'язку з прийняттям постанови № 34 пенсіонер звернувся із заявою та довідкою про заробітну плату для проведення відповідного перерахунку пенсії. Крім того, в довідку про заробітну плату було включено посадовий оклад, підвищений на суму доплати за ранг, надбавку за вислугу років та надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи. Премія у місяці підвищення заробітної плати не нараховувалась і не виплачувалась. При проведенні перерахунку пенсії у разі доцільності може бути враховано складові заробітної плати, зазначені в довідці про заробітну плату, а саме: посадовий оклад, •підвищений, на доплату за ранг, надбавка за вислугу років та надбавка •за високі досягнення у праці або за виконання особливб важливої роботи або посадовий оклад, підвищений на доплату за ранг, надбавка за вислугу років згідно з довідкою про заробітну плату, а надбавки та премії можуть бути враховані за 24 місяці перед зверненням за призначенням пенсії (з 01.07.2005 р. по 30.06.2007 р.).
Форми довідок для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям затверджено постановою № 19-11.
Перелік використаних нормативних документів:
Закон України № 74/95-ВР від 28.02.95 р. “Про інформаційні агентства”
Закон України № 432-ІV від 16.01.2003 р. “Про внесення змін до Закону України “Про державну службу”
Закон України № 540/97-ВР від 23.09.97 р. “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів”
Закон України № 3723-ХІІ від 16.12.93 р. “Про державну службу”
Закон України № 3759-ХІІ від 21.12.93 р. “Про телебачення і радіомовлення”
Постанова № 19-11 Пенсійного фонду України від 30.10.2008 р. “Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України “Про державну службу”
Постанова № 34 Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 р. “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”
Постанова № 377 Кабінету Міністрів України від 15.03.99 р. “Про реалізацію статей 14 і 16 Закону України “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів”
Постанова № 865 Кабінету Міністрів України від 3105.2000 р. “Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії”
Олена ОХРІМЕНКО,
начальник відділу спеціальних пенсій
“Вісник податкової служби України” № 30 серпень2009 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)
