ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
НАКАЗ
24.06.2009 N 967
Про затвердження змін до Порядку
здійснення державними органами приватизації
контролю за виконанням умов договорів
купівлі-продажу об'єктів приватизації
З метою приведення положень Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації у відповідність до вимог чинних законодавчих і нормативно-правових документів наказую:
1. Внести до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, затвердженого наказом Фонду від 27.02.2004 N 372, зміни, виклавши його у редакції, що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду Потімкова О.Ю.
В.о. Голови Фонду Д.Парфененко
Затверджено
Наказ Фонду
державного майна
України
24.06.2009 N 967
Порядок
здійснення державними органами приватизації
контролю за виконанням умов договорів
купівлі-продажу об'єктів приватизації
Цей Порядок розроблено відповідно до положень статей 7 і 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) та статті 23 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" ( 2171-12 ) щодо здійснення державними органами приватизації (далі - орган приватизації) контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна та постанови Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України".
Порядок регламентує основні правила організації та здійснення органами приватизації контролю за виконанням покупцями об'єктів приватизації умов договорів купівлі-продажу цих об'єктів (далі - договір).
1. Загальні положення
1.1. Контроль за виконанням умов договорів здійснюється шляхом проведення органами приватизації перевірок реалізації покупцями державного майна зобов'язань, взятих на себе за результатами викупу, аукціонів чи конкурсів з продажу об'єктів приватизації та відображених у договорах, застосування санкцій, передбачених законодавством і умовами договорів за невиконання зазначених зобов'язань, а також передбачає систематичне інформування вищих державних органів про результати проведеної роботи.
1.2. При здійсненні контролю за виконанням умов договорів органи приватизації повинні керуватися законодавчими документами та нормативними документами Кабінету Міністрів України, організаційно-розпорядчими, методичними та інструктивними документами Фонду державного майна України (далі - Фонд) і цим Порядком.
1.3. Перевірки можуть бути:
1.3.1. Плановими - підсумковими чи поточними, залежно від того, фіксується перевіркою повне виконання умов договору чи стан їх виконання за певний період. Планові перевірки здійснюються відповідно до щоквартальних наказів Фонду про затвердження графіків перевірок центрального апарату та регіональних відділень Фонду та Фонду майна Автономної Республіки Крим.
1.3.2. Позаплановими - проводяться за окремими дорученнями вищих органів державної влади, керівництва Фонду (а також дорученнями органів місцевого самоврядування регіональним відділенням Фонду та Фондом майна Автономної Республіки Крим).
1.4. Орган приватизації має забезпечити:
1.4.1. Охоплення протягом року перевірками 100 відсотків договорів, які знаходяться у нього на контролі.
1.4.2. Щоквартальну перевірку (моніторинг) виконання умов усіх договорів (що знаходяться у нього на контролі) купівлі-продажу майна підприємств, приватизація яких здійснювалася за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
1.4.3. Виконання окремих доручень вищих органів державної влади, керівництва Фонду щодо проведення цільових перевірок.
1.5. Перевірка здійснюється на підприємстві (організації), майно (акції) якого є об'єктом купівлі-продажу за даним договором (далі - підприємство), за участі уповноважених представників юридичної (фізичної) особи-покупця (далі - покупець) та підприємства. Якщо об'єктом купівлі-продажу за договором є об'єкт незавершеного будівництва, перевірка здійснюється за участі його покупця.
В окремих випадках (за рішенням органу приватизації) допускається здійснення перевірки без виїзду на підприємство шляхом надання покупцем необхідних документів безпосередньо органу приватизації.
1.6. Про перевірку орган приватизації попередньо (не пізніше ніж за тиждень) повідомляє покупця та підприємство.
1.7. У процесі проведення перевірки використовуються документи покупця та підприємства: форми державних статистичних спостережень, матеріали первинного обліку, фінансові та платіжні документи, копії документів органів місцевого самоврядування та інших організацій, що стосуються виконання умов договору (конкретний склад документів у кожному окремому випадку визначається з урахуванням спеціалізації підприємства та особливостей об'єкта купівлі-продажу). Усі документи повинні бути належним чином оформлені і не мати виправлень, пропущених сторінок, а копії документів, що додаються до матеріалів перевірки, належним чином завірені.
2. Проведення перевірки виконання умов договору
2.1. Перед проведенням перевірки уповноваженій органом приватизації особі потрібно ознайомитися з такими документами:
договором та додатковими угодами до нього;
концепцією розвитку підприємства, бізнес-планом та іншими документами, що є невід'ємними частинами договору та додаткових угод до нього;
договорами подальшого відчуження об'єкта (у разі факту подальшого відчуження об'єкта);
актами попередніх перевірок;
документами претензійно-позовної роботи, яка проводилася за результатами попередніх перевірок;
листуванням щодо даного договору.
2.2. Для визначення фактичного стану виконання покупцем умов договору в процесі перевірки рекомендується залучати такі документи:
2.2.1. Під час перевірки виконання умови договору щодо розрахунків за придбаний об'єкт - платіжні доручення, за якими кошти покупця були перераховані на рахунок органу приватизації, виписки банку тощо.
2.2.2. Під час перевірки виконання умов договору щодо забезпечення у певних обсягах виробництва продукції, товарообороту або надання послуг - форми державних статистичних спостережень:
для промислових підприємств:
N 1П-НПП (річна) "Звіт про виробництво промислової продукції", затверджена наказом Держкомстату України від 12.07.2007 N 215;
N 1-ПЕ (місячна) "Місячний звіт про економічні показники за видами економічної діяльності, що відносяться до добувної, обробної промисловості, виробництва і розподілення електроенергії, газу, тепла та води", затверджена наказом Держкомстату України від 12.07.2007 N 215;
N 1-ПО (місячна) "Звіт про виробництво і поставку продукції для потреб оборони і безпеки", затверджену наказом Держкомстату від 23.06.2008 N 200-ДСК;
N 1-П (термінова) (місячна) - "Терміновий звіт про виробництво промислової продукції (робіт, послуг)";
для будівельних підприємств:
N 1-кб (термінова) "Звіт про виконання будівельних робіт", затверджений наказом Держкомстату України від 27.07.2007 N 254;
для підприємств внутрішньої торгівлі та товарних ринків:
N 1-торг (місячна) "Звіт про товарооборот", N 3-торг (квартальна) "Звіт про продаж і запаси товарів у торговій мережі та мережі ресторанного господарства", затверджені наказом Держкомстату України від 27.06.2008 р. N 216;
N 1-опт (місячна) "Звіт про обсяг оптового товарообороту", N 1-опт (річна та квартальна) "Звіт про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі", затверджені наказом Держкомстату України від 27.07.2007 N 256;
для підприємств транспорту: N 2-тр (річна) "Звіт про роботу автотранспорту", N 51-авто (місячна) "Звіт про перевезення вантажів та пасажирів автомобільним транспортом", затверджені наказом Держкомстату України 17.06.2008 N 191, додаток до форми N 25-вод (піврічна) "Звіт про обробку вантажів за номенклатурою у морських (річкових) портах (причалах)", N 31-вод (квартальна) "Звіт про перевезення вантажів і пасажирів водним транспортом", N 51-вод (місячна) "Звіт про продукцію морського (річкового) флоту, який знаходиться в експлуатації", затвердженої наказом Держкомстату України від 10.07.2007 N 205, N 51-ЦА (місячна) "Звіт про основні показники роботи авіаційного підприємства", затверджену наказом Держкомстату України від 09.07.2007 N 202;
для наукових та науково-технічних організацій та підприємств: N 1-наука (квартальна) "Звіт про виконання наукових та науково-технічних робіт", затверджену наказом Держкомстату України від 20.07.2007 N 234; N 3-наука (річна) "Звіт про виконання наукових та науково-технічних робіт", затверджена наказом Держкомстату України від 23.06.2008 N 207;
N 1-наука "Звіт про виконання наукових та науково-технічних робіт", затверджену наказом Держкомстату України від 20.07.2007 N 234;
для санаторно-курортних (оздоровчих) закладів, що перебувають на самостійному балансі, а також підприємств та організацій, на балансі яких є санаторно-курортні (оздоровчі) заклади, незалежно від підпорядкованості, форми власності та організаційно-правової форми господарювання надавати форму N 1-курорт "Звіт санаторно-курортного (оздоровчого) закладу", затверджену наказом Держкомстату України від 27.10.2008 N 410 (надається органу державної статистики за місцезнаходженням один раз на рік).
У разі, якщо неможливо визначити обсяги виробництва у натуральному вимірі (при визначенні обсягів послуг, робіт тощо) необхідно використовувати додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3, форму N 2 "Звіт про фінансові результати" (код рядка 010), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005 N 235), і здійснити визначення обсягів виробництва у грошовому вимірі.
2.2.3. Для перевірки стану виконання покупцями взятих на себе інвестиційних зобов'язань (або інших зобов'язань, що мають грошовий вираз) рекомендується використовувати такі документи:
для встановлення фактичних термінів і обсягів внесення грошових коштів та їх цільового використання - платіжні доручення, виписки банків, журнали-ордери, додатки до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 2 та 4 форми N 1 "Баланс" та N 3 "Звіт про рух грошових коштів", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.11.2004 N 731), додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 форма N 2 "Звіт про фінансові результати" затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005 N 235), форму державного статистичного спостереження N 1-Б (I розділ - річна, місячна; II розділ - річна, квартальна) "Звіт про фінансові результати і дебіторську та кредиторську заборгованість", затверджену наказом Держкомстату України від 04.08.2008 N 264. Також цю форму можливо використовувати для перевірки умови договору - щодо вжиття заходів по недопущенню банкрутства підприємства;
для перевірки виконання зобов'язань щодо внесення основних засобів - форму N 11-О3 (річна) "Звіт про наявність та рух основних засобів, амортизацію (знос)", затверджену наказом Держкомстату України від 04.09.2008 N 311 (у редакції наказу Держкомстату України від 28.07.2003 N 235), форми первинного обліку N О3-6 "Інвентарна картка обліку основних засобів", N О3-8 "Картка обліку руху основних засобів" та N О3-1 "Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів", затверджені наказом Міністерства статистики України від 29.12.95 N 352. Використовуються також накази і розпорядження по підприємству про прийняття на облік основних засобів виробництва, акти виконаних робіт (підрядних робіт), рахунки-фактури, накладні, видаткові накладні та інші документи, що підтверджують прийняття на облік основні засоби виробництва. Як допоміжний документ рекомендується використовувати Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 N 561;
для перевірки виконання зобов'язань щодо будівництва і реконструкції - матеріали бухгалтерського обліку, що ведеться згідно з Інструкцією з бухгалтерського обліку балансової вартості груп основних фондів, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 N 92. Керуючись Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 N 923, може бути використана виконавча документація (згідно з переліком, затвердженим наказами Міністерства регіонального розвитку та будівництва від 10.12.2008 N 575 та від 24.12.2008 N 637);
для перевірки виконання зобов'язань щодо здійснення програми технічної реконструкції, впровадження прогресивних технологій - відповідно затверджений цільовий план підприємства, звіти підприємства про його виконання, акти впровадження у виробництво прогресивних технологій, акти робочих комісій про прийняття у експлуатацію реконструйованих об'єктів тощо;
для перевірки виконання зобов'язань щодо внесення нематеріальних активів - форму N ВНА-1 (додаток до наказу Міністерства фінансів України від 11.02.98 N 30).
2.2.4. Для перевірки виконання зобов'язань щодо збереження, збільшення кількості робочих місць або створення нових, а також щодо збереження (збільшення) кількості працюючих рекомендується використовувати накази підприємств з питань кадрового забезпечення і використання робочої сили, а також щодо затвердження штатного розпису, матеріали атестацій робочих місць.
По підприємству (організації), яке не є стороною договору, але акції якого є об'єктом купівлі-продажу за даним договором, покупець надає інформацію (довідку) щодо виконання таких умов, оформлену належним чином і завірену керівником даного підприємства (організації).
Щодо виконання таких умов покупцями - фізичними особами (суб'єктами підприємницької діяльності) використовувати трудові договори, укладені між покупцями - фізичними особами (підприємцями) та працівниками і зареєстровані у державній службі зайнятості відповідно статті 24-1 Кодексу законів про працю ( 322-08 ).
Можна використовувати форми державних статистичних спостережень: N 1-ПВ (місячна), затверджена наказом Держкомстату від 17.07.2007 N 223 зі змінами від 26.11.2008 N 476, та N 1-ПВ (квартальна), затверджена наказом Держкомстату України від 17.07.2007 N 223 "Звіт з праці", N 6-ПВ "Звіт про кількість працівників, їхній якісний склад та професійне навчання", затверджена наказом Держкомстату України від 17.07.2007 N 223, N 3-ПН (при наявності вакансій) "Звіт про наявність вакансій", затверджений наказом Мінпраці України від 19.12.2005 N 420 (за погодженням з Держкомстатом України).
2.2.5. Під час перевірки виконання умов договору щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці робітників підприємства рекомендується враховувати відповідні положення колективного договору, укладеного між адміністрацією підприємства та органом, уповноваженим трудовим колективом (або індивідуальних договорів між працівниками та адміністрацією підприємства), та використовувати матеріали атестацій робочих місць. Додатково необхідно переглянути акт останньої перевірки та відповідні приписи Державного департаменту нагляду за додержанням законодавства про працю.
Також під час перевірки зазначених умов договорів купівлі-продажу, з метою попередження виробничого травматизму та професійних захворювань треба використовувати план заходів щодо охорони праці та інші документи підприємства, підтверджуючі його виконання.
Можна використовувати форми державних статистичних спостережень: N 1-УБ (річна), затверджена наказом Держнаглядохоронпраці України від 31.03.94 N 27 (погоджено Мінстатом України) "Звіт про стан умов та безпеки праці"; N 1-ПВ (умови праці) (один раз у два роки), затверджена наказом Держкомстату України від 17.07.2007 N 223 "Звіт про стан умов праці, пільги та компенсації за роботу із шкідливими умовами праці"; N 7-ТНВ (річна), затверджена наказом Держкомстатом України від 27.07.2007 N 266 "Звіт про травматизм на виробництві";
Також потрібно використовувати таку звітність: Акт про нещасний випадок на виробництві (форма Н-1) та акт спеціального розслідування нещасного випадку (форма Н-5) (у разі якщо нещасний випадок - смертельний), згідно постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 N 1112 (в редакції від 20.04.2007 N 648) "Про питання розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві". Також можна використовувати накази, або інші документи підприємства про заходи з поліпшення стану умов праці та їх виконання.
Також під час перевірки договору використовуються положення колективного договору щодо охорони праці, скорочення чисельності шкідливих виробництв, професій, та працівників, зайнятих на них, матеріали про виконання цих положень.
Необхідно використовувати також такі документи підприємства:
- затверджений відповідним керівником (органом підприємства згідно з розподілом обов'язків) план заходів щодо забезпечення охорони праці, а також звіти підприємства про його виконання;
- дані підприємства про динаміку травматизму (за ступенями важкості), захворювань.
2.2.6. При перевірці виконання умови договору щодо забезпечення витрат підприємства на охорону праці у визначеному розмірі використовуються:
- документи, що містять встановлений норматив таких витрат та їх склад - Закон України "Про охорону праці" ( 2694-12 ), накази по підприємству, Галузеву угоду профспілок з відповідним державним органом, колективний договір, відповідні документи підрозділу охорони праці;
- документи, що містять звітні дані про фактичні розміри та склад витрат на зазначену мету - протокол конференції (загальних зборів) трудового колективу щодо виконання вимог колективного договору (протоколи спільних засідань адміністрації та профкому підприємства), відповідні документи підрозділу охорони праці,
а також додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 форма N 2 "Звіт про фінансові результати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005 N 235), належно оформлені довідки підприємства про розрахунок цих витрат та про їх цільове використання.
Довідку з виконання зазначеної умови договору, підготовлену підприємством, рекомендується погодити з профспілковим комітетом підприємства.
2.2.7. Під час перевірки виконання умов договору щодо забезпечення екологічної безпеки (збереження навколишнього середовища) слід ознайомитися із заходами, які зобов'язався здійснити покупець. Також слід перевірити наявність дозвільних документів на викиди до атмосферного повітря, на утворення твердих відходів, спеціального водокористування. Ознайомитися зі складом заходів по охороні навколишнього природного середовища та станом їх виконання. Склад цих заходів може бути передбачено окремим документом або зазначеним безпосередньо в договорі або в концепції розвитку підприємства.
Використовується форма "Розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища", передбачена додатком 2 до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього середовища, затвердженої наказом Мінекоресурсів України та Державною податковою адміністрацією України від 28.02.2001 N 75/76. У разі потреби можна використати форми державних статистичних спостережень: N 2-ТП (повітря) (річна) "Звіт про охорону атмосферного повітря", N 2-ТП (повітря) (квартальна) "Звіт про охорону атмосферного повітря", затверджені наказом Держкомстату України від 03.06.2008 N 172, N 2-тп (водгосп) (квартальна) "Звіт про використання води", затверджений наказом Держкомстату України від 30.09.97 N 230; N 1-небезпечні відходи (річна) "Звіт про утворення, оброблення та утилізацію відходів I-III класів небезпеки", затверджений наказом Держкомстату України від 03.06.2008 N 172; "Податковий розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища" (наростаючим підсумком - 1 квартал, півріччя, 9 місяців, рік), затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 17.03.2005 N 111 (у редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 03.04.2008 N 206), та узгоджений комітетом Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 01.04.2008; форма N 1-екологічні витрати (річна) "Звіт про витрати на охорону навколишнього природного середовища та екологічні платежі", затверджений наказом Держкомстату України від 03.06.2008 N 172.
Також необхідно вивчити і врахувати висновки актів перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства (проводять перевірки органи екологічної інспекції по регіонах підвідомчих Міністерству охорони навколишнього природного середовища України).
2.2.8. Для перевірки виконання умов договору щодо утримання та збереження об'єктів соціальної сфери, рекомендується використовувати дані інвентаризаційних описів цих об'єктів, дані форми N 5 (річна) "Примітки до річної фінансової звітності" (розділ 5, рядок 480), затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 29.11.2000 N 302 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.10.2003 N 602 "Довідкова інформація по окремих показниках фінансово-господарської діяльності підприємства" (додаток N 3), листа-розшифровки по субрахунку 94-9 "Витрати на утримання об'єктів соціально-побутової та житлової сфери" і журналу-ордера N 5. Також можна використовувати переліки об'єктів соціально-побутового призначення, в якому буде відображено які витрати понесені на їх утримання та використовувати довідки надані профспілками підприємства щодо проведеної культурно-спортивної та оздоровчої роботи працівників підприємства, згідно з колективним договором.
Залежно від конкретного складу зобов'язань покупця за договором можуть бути використаними форми державних статистичних спостережень: N 1-житлофонд (річна) "Житловий фонд", затверджена наказом Держкомстату України від 24.06.2008 N 211, N 1-ЖКГ (зима) "Про підготовку об'єктів комунального господарства та житлового фонду до роботи в зимових умовах", затверджена наказом Держкомстату України від 24.06.2008 N 213.
У разі передачі житлового та фонду соціально-побутового призначення до комунальної власності місцевої громади використовуються відповідні рішення органів місцевого самоврядування, акти інвентаризації та приймання передачі таких об'єктів.
2.2.9. При перевірці виконання умови договору щодо збереження видів економічної діяльності підприємства, які існували на дату продажу пакета акцій або майна підприємства за договором купівлі-продажу (або на іншу, визначену договором дату), протягом визначеного терміну, рекомендується використовувати витяг зі статуту підприємства, свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, пояснювальну записку до річного бухгалтерського звіту та статистичні звіти підприємства по формі N 1-П (розділ "Виробництво окремих видів промислової продукції"), довідку про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), затверджену наказом Держкомстату України від 12.06.2007 N 164; для фізичних осіб (суб'єктів підприємницької діяльності) - дозвіл (патент), ліцензію на здійснення такого виду діяльності або свідоцтво про сплату єдиного податку.
2.2.10. При перевірці виконання умов договору щодо добудови об'єкта незавершеного будівництва (та окремих його етапів, відображених у договорі) необхідно керуватися положеннями:
- Земельного кодексу України ( 2768-14 );
- Закону України "Про архітектурну діяльність" ( 687-14 );
- Закону України "Про планування і забудову територій" ( 1699-14 );
- Закону України "Про місцеве самоврядування" ( 280/97-ВР ).
Слід використовувати документи, видані органом місцевого самоврядування чи відповідним органом виконавчої влади про:
- вибір місця розташування земельної ділянки (землевідведення) (ст. 151 Земельного кодексу України) ( 2768-14 );
- погодження проекту відведення земельної ділянки (п. 6 ст. 123 Земельного кодексу України) ( 2768-14 );
- надання земельної ділянки у користування (ст. 123 Земельного кодексу України) ( 2768-14 );
- містобудівні умови і обмеження забудови земельних ділянок (пп. 9 п. "а" частини 1 ст. 31 ЗУ "Про місцеве самоврядування" ( 280/97-ВР ); абзаци другий та четвертий ст. 24 ЗУ "Про планування і забудову територій") ( 1699-14 );
- дозвіл на виконання підготовчих робіт (абзаци перший-десятий ст. 28 ЗУ "Про планування і забудову територій") ( 1699-14 );
- розробку та погодження проектної документації на будівництво (проекту) (ЗУ "Про архітектурну діяльність") ( 687-14 );
- дозвіл на виконання будівельних робіт (абзаци перший-сімнадцятий ст. 29 ЗУ "Про планування і забудову територій") ( 1699-14 );
- прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів у порядку, встановленому законодавством (пп. 1 п. "б" частини 1 ст. 31 ЗУ "Про місцеве самоврядування" ( 280/97-ВР ); ст. 30-1 ЗУ "Про планування і забудову територій") ( 1699-14 ).
2.2.11 При перевірці виконання умови договору щодо утримання об'єкта у належному санітарно-технічному стані рекомендується використовувати дані документів (за належністю), викладених у пункті 2.2.8 цього Порядку, а також наявні акти перевірок санітарно-епідеміологічних органів.
2.2.12. При перевірці виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій акціонерного товариства (далі - товариство) щодо забезпечення вимог законодавства про захист економічної конкуренції використовуються дозвіл Антимонопольного комітету України (адміністративної колегії Антимонопольного комітету України) на придбання пакета акцій (у разі якщо це передбачено умовами договору, документи перевірок дотримання антимонопольного законодавства, довідка покупця або підприємства про стан застосування Антимонопольним комітетом України чи адміністративною колегією Антимонопольного комітету України до підприємства штрафних санкцій за порушення законодавства про економічну конкуренцію.
Необхідним є документ, що підтверджує право власності покупця на придбаний пакет акцій на момент перевірки. У разі, якщо перевіряючим буде встановлено факт відчуження пакета акцій без погодження цього відчуження (в період дії договору) органом приватизації, перевіряючий попереджає власника (покупця) про необхідність такого погодження згідно з Законом України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) у порядку, встановленому Фондом державного майна України, та правові наслідки відсутності такого погодження.
2.2.13. У разі, якщо договором передбачено укладання угоди між покупцем та підприємством, метою якої є їх спільна діяльність щодо виконання умов договору, перевіряючий повинен ознайомитися з угодою та перевірити відповідність її положень вимогам законодавства та умовам договору.
Якщо угода не відповідає умовам договору та (або) вимогам законодавства, перевіряючий усно доводить свій висновок про це до відома представників покупця та підприємства і в подальшому продовжує перевірку стану виконання умов договору без врахування цієї угоди.
Якщо угода відповідає вимогам зазначених документів і її положення деталізують відповідні положення договору, то в процесі контролю виконання умов договору враховується стан виконання відповідних положень угоди (за наявності достатньої інформації про стан виконання положень угоди і підтверджувальних документів від сторін угоди (підтверджувальними документами виконання умов угоди можуть бути відповідні документи, зазначені в цьому Порядку).
2.2.14. При перевірці стану виконання умови договору щодо працевлаштування осіб з обмеженими фізичними можливостями та створення необхідних умов праці для них необхідно ознайомитися з вимогами Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.91 р. N 875-XII.
Документи, що підтверджують виконання цієї умови: звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів N 10-ПІ (річна), затверджена наказом Міністерства праці від 10.02.2007 N 42, накази підприємства про працевлаштування і звільнення таких осіб.
2.2.15. При перевірці виконання умови договору щодо забезпечення витрат підприємства на поліпшення соціально-побутових умов працюючих у визначеному розмірі слід врахувати вимоги таких документів:
- Закон України "Про соціальні послуги" ( 966-15 );
- Закон України "Про державні соціальні стандарти та соціальні гарантії" ( 2017-14 ).
Доцільно вивчити Рекомендацію 102 щодо побутового обслуговування працівників, затверджену Міжнародною організацією праці 24.06.56.
Необхідно також використовувати:
- документи, що містять встановлений норматив таких витрат та їх склад, накази по підприємству, Галузеву угоду профспілок з відповідним державним органом, колективний договір, інші відповідні документи підприємства;
- документи, що містять звітні дані про фактичні розмір та склад витрат на зазначену мету - протокол конференції (загальних зборів) трудового колективу щодо виконання вимог колективного договору (протоколи спільних засідань адміністрації та профкому підприємства), інші відповідні документи підприємства
а також додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 форма N 2 "Звіт про фінансові результати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005 N 235), додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 2 форма N 1 "Баланс", належно оформлені довідки підприємства про розрахунок цих витрат та про їх цільове використання.
Довідку з виконання зазначеної умови договору, підготовлену підприємством, рекомендується погодити з профспілковим комітетом підприємства.
2.2.16. При перевірці виконання умови договору щодо забезпечення певних показників діяльності підприємства:
- доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) протягом визначеного договором терміну від дати переходу права власності на пакет акцій щорічно у визначених договором обсягах;
- чистого прибутку підприємства (або його прибуткової діяльності) протягом визначеного договором терміну від дати переходу права власності на пакет акцій щорічно у визначених договором обсягах
необхідно використовувати додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 форму N 2 "Звіт про фінансові результати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005 N 235).
2.2.17. У разі наявності у договорі зобов'язань покупця щодо забезпечення погашення заборгованості із заробітної плати та соціальних виплат підприємства протягом певного періоду у визначених обсягах при перевірці використовуються платіжні доручення про перерахування покупцем коштів на виконання зазначених зобов'язань, виписки банків, журнали-ордери.
2.2.18. Для перевірки виконання умови щодо недопущення появи (утворення) простроченої або накопичення нової заборгованості підприємства перед працівниками із заробітної плати використовується додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 2 форма N 1 "Баланс".
2.2.19. При перевірці виконання умови договору щодо забезпечення матеріального стимулювання працівників залежно від результатів господарської діяльності підприємства слід залучити такі документи:
- чинне на підприємстві Положення про систему матеріального стимулювання працівників залежно від результатів господарської діяльності підприємства;
- накази підприємства за період, що перевіряється, з питання матеріального стимулювання працівників.
2.2.20. При наявності у договорі умови щодо забезпечення укладення колективного договору та виконання його положень необхідно використати:
- протокол конференції (загальних зборів) трудового колективу, на якому фактично було затверджено колективний договір (і документів, щодо внесення змін до нього);
- протоколи спільних нарад адміністрації підприємства та профкому з питань колективного договору);
- протоколи конференцій (загальних зборів) трудового колективу з питань стану виконання колективного договору.
- довідки з підприємства про виконання визначених колективним договором умов за підписом керівника підприємства, голови профкому, головного бухгалтера (при необхідності).
2.2.21. У разі наявності у договорі обмеження, яке визначає можливість відчуження майна підприємства певного розміру тільки за згодою органу приватизації при перевірці слід керуватися відповідними нормативними документами Фонду державного майна з цього питання.
2.2.22. Якщо договором передбачено забезпечення виконання покупцем певних заходів у межах його корпоративних прав, перевірку рекомендується здійснювати в такій послідовності:
Керуючись цим Порядком, перевірити загальне виконання зазначених заходів. У разі виявлення їх невиконання подальші дії здійснювати з урахуванням того, що реальні можливості покупця реалізувати зазначені заходи необхідно вважати пропорційними його реальним корпоративним правам, які визначаються відсотковою часткою загальної кількості акцій, що належать покупцю у статутному фонді товариства. Тому потрібно:
2.2.22.1. З'ясувати реальну частку акцій у статутному фонді товариства, що знаходиться у власності покупця, незалежно від способу і терміну придбання покупцем акцій понад придбані за даним договором. Для цього використовується виписка з реєстру акціонерів товариства.
Якщо договором передбачено виконання покупцем певних заходів у межах його корпоративних прав, перевірка здійснюється з урахуванням реального загального обсягу корпоративних прав покупця (тобто з урахуванням корпоративних прав, що відповідають акціям, придбаним понад набуті за даним договором).
У разі зобов'язань покупця щодо виконання ним заходів, передбачених договором у межах його корпоративних прав, які відповідають розміру пакета акцій, набутому саме за даним договором, перевірка здійснюється без урахування корпоративних прав покупця, які відповідають кількості акцій, придбаних покупцем понад набуті за даним договором.
2.2.22.2. Перевірити наявність звернення покупця до органу управління товариства з вимогою щодо розгляду на його засіданні питання, пов'язаного з виконанням зазначеного заходу.
У разі відсутності документів, що підтверджують дії покупця, спрямовані на забезпечення розгляду на засіданні органу управління товариства зазначеного питання, в акті перевірки в частині фактичного стану виконання зобов'язання покупця робиться висновок про його невиконання.
У разі наявності документів, що підтверджують дії покупця, спрямовані на забезпечення розгляду на засіданні органу управління товариства зазначеного питання, якщо в протоколі засідання органу управління товариства зафіксовано факт голосування покупцем за забезпечення виконання заходу, передбаченого договором, перевіряючий фіксує висновок про те, що взяте зобов'язання покупцем виконано (якщо кінцевий термін виконання зобов'язання, передбачений договором, настав) або виконується (якщо кінцевий термін виконання зобов'язання ще не настав); якщо в протоколі засідання органу управління товариства зафіксовано факт голосування покупцем проти забезпечення виконання заходу, передбаченого договором, термін виконання якого закінчився, перевіряючий робить висновок про те, що взяте зобов'язання покупцем не виконано, а якщо не закінчився термін виконання зобов'язання, орган приватизації:
- надсилає покупцю лист - попередження про ініціювання ним застосування відповідних санкцій у разі невиконання (неналежного виконання) зобов'язання, аж до розірвання договору і повернення об'єкта у державну власність;
- пропонує анулювати результати голосування.
3. Оформлення результатів перевірки
3.1. Результати перевірок оформлюються актами перевірок, форми яких затверджено наказом Фонду від 15.08.97 N 885 "Про затвердження типових актів перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу" (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12.09.97 за N 394/2198), з урахуванням вимог інструктивного листа Фонду від 21.10.97 N 10-23-10008, та наказу Фонду від 09.08.2002 N 1432 "Про затвердження форм актів поточної та підсумкової перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва" (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18.09.2002 за N 767/7055).
3.2. У разі неявки покупця для участі у перевірці, відмови його та/або представника підприємства від підписання акта перевірки, представник органу приватизації, що проводить перевірку, може здійснити оформлення акта перевірки за підписом (підписами) представників інших органів (за погодженням з ними): органу місцевого самоврядування, бюро технічної інвентаризації тощо. Можливим у такому випадку є також оформлення акта перевірки комісією, створеною органом приватизації.
3.3. До акта перевірки як документи, що підтверджують висновки, зазначені в ньому, додаються належним чином оформлені документи (копії), які використовувалися під час перевірки. Конкретний склад цих документів визначається перевіряючим, який несе відповідальність за їх достатність та достовірність для підтвердження зафіксованих в акті перевірки висновків.
У кінці розділу "Висновки" акта перевірки наводиться загальна кількість аркушів додатків до нього та кількість їх примірників.
3.4. У разі незгоди покупця або підприємства з висновками, зробленими перевіряючим у результаті перевірки і відображеними в акті перевірки, їх оскарження здійснюється у Порядку оскарження результатів перевірки виконання умов договору купівлі-продажу об'єкта приватизації у державному органі приватизації, затверджений наказом Фонду від 07.04.2005 N 878, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 26.04.2005 за N 436/10716.
4. Застосування санкцій за невиконання умов договорів
4.1. У разі виявлення в результаті перевірки факту порушення умови (умов) договору, органом приватизації застосовуються до покупця санкції, передбачені чинним законодавством та/або умовами договору.
У разі якщо за результатами перевірки орган приватизації приймає рішення про необхідність застосування до покупця санкцій у вигляді накладання штрафу, пені, ним здійснюється розрахунок відповідних сум і направляється претензія з метою безпосереднього врегулювання спору з покупцем щодо сплати штрафу та пені. У разі не визнання покупцем претензії органом приватизації направляється позов до суду щодо стягнення з покупця штрафу, пені.
У разі добровільної сплати покупцем штрафу, пені у визначеному органом приватизації розмірі, орган приватизації має право відкликати позов.
У разі, коли за результатами контролю за виконанням покупцем умов договору орган приватизації приймає рішення про необхідність розірвання договору і за відсутності при цьому пропозиції або згоди покупця на його розірвання орган приватизації порушує питання про розірвання договору та повернення об'єкта приватизації у державну власність у судовому порядку.
4.2. У разі невиконання умов договору в зв'язку з банкрутством покупця орган приватизації повинен:
надіслати відповідному органу або уповноваженій особі (комітету кредиторів, до суду, арбітражному керуючому - залежно від етапу, на якому знаходиться справа про банкрутство), що проваджує справу про банкрутство, лист про те, що об'єкт приватизації, придбаний покупцем за договором, у зв'язку з невиконанням останнім своїх зобов'язань перед державою пропонується не включати до ліквідаційної маси (або вилучити з неї) і, згідно з вимогами законодавства, він має бути поверненим у державну власність, про що органом приватизації направляється позов до суду;
здійснити у встановленому порядку роботу щодо розірвання у судовому порядку договору і повернення об'єкта приватизації у державну власність.
4.3. У разі невиконання умов договору в зв'язку з банкрутством (ліквідацією) підприємства орган приватизації повинен порушити в судовому порядку питання про відшкодування покупцем державі вартості об'єкта приватизації.
5. Зняття договору з контролю органу приватизації
5.1. Зняття з контролю кожного конкретного договору здійснюється у разі:
повного виконання його умов (незалежно від термінів їх виконання, визначених договором), що підтверджено актом підсумкової перевірки;
отримання рішення суду про розірвання договору (або визнання його недійсним) та повернення об'єкта у державну власність (після виконання рішення суду);
отримання рішення суду про те, що зобов'язання покупця, визначені договором, слід вважати виконаними.
5.2. В окремих випадках (за договорами купівлі-продажу об'єктів комунальної власності, відчуження яких здійснювалося органами приватизації на підставі повноважень наданих ним органами місцевого самоврядування і які за рішеннями цих органів були передані органам приватизації для здійснення контролю за виконанням умов цих договорів; у випадку смерті фізичної особи-покупця об'єкта приватизації і відсутності при цьому спадкоємця, підтвердженої відповідним документом: листом Міністерства юстиції на запит органу приватизації, або іншим; вичерпання всіх можливостей, передбачених законодавством, із розірвання договору і повернення об'єкта приватизації у державну власність за умови наявності при цьому відповідних судових рішень) зняття договору з контролю може бути здійснено за висновком комісії, створеної органом приватизації. Висновок комісії має бути затверджений органом приватизації.
6. Заключні положення
6.1. Подання регіональними відділеннями ФДМУ та Фондом майна АР Крим інформації до Фонду про результати контролю за виконанням умов договорів здійснюється не пізніше 1 числа першого за звітним кварталом місяця.
6.2. У разі недопущення представника органу приватизації до перевірки (шляхом недопущення на підприємство, або ненадання йому необхідних документів, або іншим чином) потрібно:
6.2.1. З найближчого поштового відділення відправити телеграму керівнику підприємства та/або його власнику з текстом: "У зв'язку з недопущенням до перевірки (або ненаданням документів, або іншою причиною) буде складено акт про недопущення до перевірки".
Взяти квитанцію про відправку.
6.2.2. Скласти акт про недопущення до перевірки (додаток 1 до цього Порядку).
6.2.3. Акт разом з квитанцією передати до юридичної служби органу приватизації для вжиття нею заходів згідно з законодавством.
Заступник Голови Фонду О.Потімков
Додаток 1
АКТ
про недопущення до перевірки
та (або) ненадання документів
Мною, _______________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові, посада)
__________________________________________________________________
складено акт про те, що __________________________________________
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові керівника, назва підприємства)
__________________________________________________________________
мене не допущено до проведення перевірки виконання умов договору
купівлі-продажу __________________________________________________
__________________________________________________________________
(реквізити договору)
__________________________________________________________________
яка мала бути здійснена на підприємстві у період _________________
__________________________________________________________________
(період)
відповідно до ____________________________________________________
__________________________________________________________________
(наказ Фонду або інший документ, згідно з яким
мала бути здійснена перевірка)
Про перевірку керівництво підприємства було повідомлене _____
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
(реквізити документа, яким було здійснено повідомлення)
Цей акт є підставою для застосування санкцій, передбачених
абзацом п'ятим частини п'ятої статті 29 Закону України "Про
приватизацію державного майна" ( 2163-12 ).
Підпис Дата