КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 серпня 2000 р. N 1291
Київ
Про затвердження Концепції зменшення обсягів
викидів важких металів в атмосферне повітря
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 956 від 09.09.2009 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Концепцію зменшення обсягів викидів важких металів в атмосферне повітря (додається).
Міністерству охорони навколишнього природного середовища за участю заінтересованих центральних органів виконавчої влади розробити на основі зазначеної Концепції проект Державної програми зменшення обсягів викидів важких металів в атмосферне повітря і до 1 січня 2002 р. подати його Кабінетові Міністрів України. ( Абзац другий постановляючої частини із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 956 від 09.09.2009 )
Прем'єр-міністр України В.ЮЩЕНКО
Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 серпня 2000 р. N 1291
Концепція
зменшення обсягів викидів важких металів
в атмосферне повітря
1. Проблеми та істотні фактори
Важкі метали та їх сполуки, що потрапляють в атмосферне повітря з викидами забруднювальних речовин, мають токсичні властивості і створюють реальну загрозу довкіллю та здоров'ю населення, призводять до гострих отруєнь, алергії, онкологічних захворювань, психоневрологічних розладів, спадкових хвороб тощо.
Викиди важких металів призвели до перевищення гранично допустимого вмісту свинцю, ртуті та інших забруднювальних речовин у грунтах на прилеглих до промислових підприємств територіях. Використання етильованого бензину, зокрема, викликало забруднення грунтів придорожніх смуг і зробило їх непридатними для використання.
Облік викидів важких металів стаціонарних джерел забруднення через відсутність методики їх визначення здійснюється не повною мірою і не відображає фактичних обсягів їх надходження в атмосферне повітря.
Викиди стаціонарних джерел забруднення висотою понад 100 м внаслідок їх транскордонного перенесення завдають збитки довкіллю, природним ресурсам інших держав та здоров'ю їх населення.
Україна підписала Протокол про важкі метали до Конвенції 1979 року про транскордонне забруднення повітря на великі відстані та взяла на себе зобов'язання скоротити загальнорічний обсяг викидів важких металів, зокрема свинцю, кадмію, ртуті, шляхом впровадження ефективних заходів.
2. Мета та завдання Концепції
Мета Концепції полягає у створенні умов щодо скорочення викидів важких металів та запобіганні їх несприятливому впливу на здоров'я населення, природні ресурси та довкілля.
Для досягнення зазначеної мети необхідно вирішити такі основні завдання:
прийняти нормативно-правові акти, спрямовані на забезпечення зменшення викидів важких металів в атмосферне повітря;
зменшити обсяги викидів важких металів підприємствами та іншими об'єктами, насамперед за рахунок впровадження малозатратних заходів;
розробити нормативи, стандарти, вимоги щодо важких металів та продуктів, що їх містять, у викидах в атмосферне повітря з урахуванням вимог Директив Європейського Союзу (далі - ЄС) та Протоколу до Конвенції 1979 року про транскордонне забруднення повітря на великі відстані щодо важких металів;
організувати вітчизняне виробництво технологічного та газоочисного устаткування, виходячи із сучасного рівня технологій спалювання палива та очищення димових газів від пилу з метою забезпечення мінімальних викидів важких металів;
провести інвентаризацію викидів важких металів та створити банки даних щодо викидів таких металів.
Концепція передбачає реалізацію державної політики, що має забезпечувати:
створення державної системи регулювання, спрямованої на скорочення викидів важких металів;
гармонізацію природоохоронного законодавства України із законодавством ЄС щодо скорочення викидів важких металів;
організацію вітчизняного виробництва сучасного технологічного та газоочисного устаткування, яке забезпечує мінімальні обсяги викидів важких металів в атмосферне повітря.
3. Впровадження Концепції
Реалізація основних завдань, спрямованих на досягнення мети Концепції, забезпечується:
а) правовими нормами. Передбачається:
удосконалення природоохоронного законодавства, пов'язаного з охороною атмосферного повітря. У зв'язку з цим необхідно внести зміни до Закону України "Про охорону атмосферного повітря" ( 2707-12 ), Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ), Кодексу України про адміністративні правопорушення ( 80731-10, 80732-10 ), постанови Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 р. N 1442 "Про затвердження Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами";
розроблення проекту Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етильованого бензину і свинцевих добавок";
розроблення регламентуючих заходів щодо продуктів, у складі яких є важкі метали;
перегляд діючих нормативно-правових актів, що регулюють діяльність, пов'язану з викидами важких металів в атмосферне повітря;
б) організаційними засобами. Координація діяльності щодо реалізації Концепції здійснюватиметься Мінприроди за участю заінтересованих центральних і місцевих органів виконавчої влади; ( Пункт "б" розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 956 від 09.09.2009 )
в) науково-методичними засобами. Для науково-методичного забезпечення зниження обсягів викидів важких металів проводитимуться дослідження, спрямовані на прийняття ефективних рішень щодо зменшення рівня забруднення атмосферного повітря;
г) інформаційно-освітніми засобами. З метою підвищення рівня екологічної освіти та інформованості населення щодо забруднення атмосферного повітря передбачається розширити обсяг видання науково-популярної та іншої літератури, випуск науково-пізнавальних теле-, радіопрограм;
ґ) технічними заходами. З метою зменшення обсягів викидів важких металів в атмосферне повітря необхідно розробити заходи щодо удосконалення технологій і технічного переоснащення підприємств, які здійснюють викиди важких металів в атмосферне повітря, та організувати вітчизняне виробництво технологічного та газоочисного устаткування для забезпечення мінімальних обсягів викидів важких металів.
4. Фінансове забезпечення Концепції
Фінансування заходів, пов'язаних з реалізацією завдань Концепції, здійснюватиметься за рахунок коштів Державного бюджету України (з урахуванням реальних можливостей держави), республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, відповідних місцевих бюджетів за згодою їх місцевих рад, а також інших джерел, не заборонених законодавством.