Порядок ведення трудових книжок

Значущість грамотного ведення записів в трудовій книжці вельми велика, оскільки саме на підставі записів в трудовій книжці встановлюється страховий стаж що працює, враховується при призначенні пенсії, надання певної допомоги та пільг, а бланки трудових книжок та вкладишів до них є документами суворої звітності. Тому усі питання, що надходять нашим консультантам від читачів, об'єднані в цій статті.

Основним документом, що містить інформацію про усю трудову діяльність будь-якого працівника, є трудова книжка. Вона засвідчує наявність трудового стажу у конкретного працівника, характер виконуваних ним робіт, причини звільнення.

На підставі записів в трудовій книжці встановлюється як загальний, так і страховий стаж, який враховується під час призначення пенсій, надання певної допомоги, пільг і тому подібне.

Крім того, трудова книжка містить додаткові відомості про вік, освіту, професію працівника.

Якими нормативними документами регламентується порядок ведення трудових книжок?

Порядок ведення трудових книжок регламентується наступними нормативними документами:

- КЗпроП України;

- Постановою № 301;

- Постановою № 283;

- Інструкцією № 58.

З якого моменту та яким працівникам необхідно заводити трудову книжку?

Трудові книжки ведуться на усіх працівників, що працюють на підприємстві, в установі, організації усіх форм власності або у фізичної особи - підприємця понад 5 днів за основним місцем роботи, а також на позаштатних працівників за умови, якщо вони підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню.

На тих, хто працює за сумісництвом, трудові книжки ведуться тільки за основним місцем роботи, але записи відомостей про роботу за сумісництвом в трудову книжку можуть проводитися за бажанням працівника власником або уповноваженим ним органом за місцем основної роботи.

Хто несе відповідальність за заповнення трудових книжок?

Відповідно до Постанови № 301 відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання та видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства. Проте зазвичай керівник підприємства не займається цим особисто, а наказом або розпорядженням призначає відповідальну особу за ведення трудових книжок. Та зовсім не обов'язково, що це буде фахівець кадрової служби. Як правило, на невеликих підприємствах (особливо приватних) цю функцію іноді виконує бухгалтер, секретар або помічник керівника. Відмітимо, що за порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання та видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках й іншу відповідальність.

Так, у разі внесення запису про посаду, не передбачену в Класифікаторі професій, але вказаною в штатному розкладі, до керівника буде застосована адміністративна відповідальність по ст. 41 КУпроАП - накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності від 30 до 100 НМДГ(від 510 до 1700 грн). Адміністративні штрафи за порушення трудового законодавства мають право накладати районні (міські) суди та Державний департамент нагляду за дотриманням законодавства про працю Мінпраці України (ст. 221 та ст. 230-1 КУпроАП).

Які документи необхідні для оформлення трудової книжки?

Під час вступу на роботу працівник зобов'язаний надати трудову книжку, оформлену в установленому порядку. Працівникам, які вперше влаштовуються на роботу, трудову книжку виписують на даному підприємстві. Для цього необхідно надати наступні документи:

- паспорт або свідоцтво про народження;

- диплом або інший документ про освіту або професійну підготовку;

- військовий квиток (пред'являють військовослужбовці, звільнені з Озброєних Сил);

- довідку про звільнення (пред'являють звільнені з місць відбування кримінального покарання).

На підставі вищезгаданих документів на титульний лист трудової книжки заносяться наступні дані:

- прізвище, ім'я, по батькові працівника;

- дата народження;

- дата виписки трудової книжки.

Титульний лист заповнюється та підписується особою, відповідальною за видачу трудових книжок, працівник своїм підписом завіряє правильність внесених відомостей, після чого запис завіряється печаткою підприємства (або печаткою відділу кадрів), на якому вперше заповнюється трудова книжка.

Як правильно здійснити запис в трудовій книжці працівника?

Трудова книжка містить наступні графи:

- порядковий номер;

- дата (указується дата здійснення запису);

- відомості про прийом на роботу, перекладі на іншу роботу та звільненні (з вказівкою причин та посиланням на статтю, та пункт закону);

- підстава запису (документ, його дата та номер).

- трудові книжки та вкладиші до них заповнюються у відповідних розділах на українській та російській мовах.

В процесі трудової діяльності працівник може бути переведений на іншу посаду, на інше місце роботи або звільнений. Кожна вищезгадана подія в трудовій діяльності працівника знаходить своє відображення у вигляді запису в трудовій книжці.

У трудову книжку заносяться також відомості про роботу, заохочення та нагородження за успіхи в роботі на підприємстві. Відомості про премії, передбачені системою оплати праці, або виплата яких носить регулярний характерів трудові книжки не заносяться.

Усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагородження та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання відповідного наказу (розпорядження), але не пізніше за тижневий термін, а у разі звільнення - в день звільнення та повинні точно відповідати тексту наказу. Записи про звільнення, нагородження та заохочення завіряються печаткою.

З кожним записом, занесеним в трудову книжку на підставі наказу працівник повинен бути ознайомлений під підпис в особовій картці.

Які записи, окрім трудових, можуть бути внесені до трудової книжки?

До трудової книжки окремим рядком вносяться наступні записе (з посиланням на дату, номер та найменування відповідних документів):

- про час служби у складі Озброєних Сил України або інших військах, де на тих, що проходять службу не розповсюджується законодавство про працю та державне соціальне страхування, з вказівкою дати призову (зарахування) та дати звільнення зі служби;

- про час навчання в профтехучилищах та вищих учбових закладах, перебування в аспірантурі та клінічній ординатурі;

- про час догляду за інвалідом 1 групи або дитиною - інвалідом у віці до 16 років, а також за пенсіонером, що вимагає постійного стороннього догляду на підставі висновку медичної установи, зокрема за старим, що досяг 80-літнього віку;

- безробітним особам про період отримання допомоги з безробіття (інформація вноситься до трудової книжки працівником служби зайнятості).

Вищеперелічені записи вносяться до трудової книжки до занесення відомостей про роботу на даному підприємстві.

Як правильно заповнити трудову книжку у разі звільнення працівника?

У разі звільнення працівника запис в трудовій проводитьсяз дотриманням наступних правил:

- у графі 1 - ставиться порядковий номер запису;

- у графі 2 - дата звільнення;

- у графі 3 - причина звільнення, наказ (розпорядження), його дата та номер.

Днем звільнення вважається останній день роботи. Власник або

уповноважений їм орган зобов'язаний видати працівникові його трудову книжку в день звільнення з внесенням до неї запису про звільнення.

Якщо працівник відсутній на роботі в день звільнення, цього дня йому висилається поштове повідомлення з вказівкою про необхідність отримання трудової книжки. Пересилка трудової книжки поштою з доставкою за вказаною адресою допускається тільки за наявності письмової згоди (заяви) працівника.

У разі смерті працівника трудова книжка видається на руки його близьким родичам під розписку або висилається поштою на їх вимогу. У трудовій книжці померлого працівника в графі “Зведення про роботу” проводиться запис: “Робота припинена у зв'язку зі смертю”, вказується дата та номер наказу (розпорядження). Цей запис завіряється печаткою та підписом у встановленому порядку.

При затримці видачі трудової книжки з вини підприємства працівникові виплачується середній заробіток за весь час вимушеного прогулу. Днем звільнення у такому разі вважається день видачі трудової книжки. Про новий день звільнення видається наказ та вноситься запис в трудову книжку працівника. Раніше проведений запис про день звільнення визнається недійсним.

Як виправити неправильний запис в трудовій?

До трудової книжки можуть вноситися виправлення.

Причина для виправних записів можуть бути наступні:

- помилки при заповненні книжки;

- невідповідність наказу (розпорядження) фактично виконуваній роботі (виправний запис робиться на підставі інших документів, підтверджуючих виконання робіт, не вказаних в трудовій книжці);

- незаконне звільнення або переведення на інше місце роботи.

Закреслення раніше внесених неточних, неправильних записів або

записів, які підлягають зміні, у вказаних розділах трудової книжки не допускається.

У разі виявлення неправильного або неточного запису відомостей

про роботу, переведення, а також про нагородження та заохочення і тому подібне, виправлення проводиться власником або уповноваженим ним органом, де був зроблений відповідний запис. Виправлення проводяться таким чином: вказується порядковий номер, дата, а в графі 3 проводиться запис: “Запис під № ....недійсна”, далі прямує правильне формулювання… та в графі 4 - підстава правильного запису.

Якщо за час роботи працівника міняється назва підприємства, про це окремим рядком в графі 3 проводиться запис: “Підприємство... з (дата) перейменовано на ...,”, у графі 4 вказується підстава перейменування (наказ, розпорядження), його дата та номер.

У разі незаконного звільнення працівника або переведення його на іншу роботу, встановленому органом, який правомочний ухвалювати рішення про відновлення працівників на роботі, а також у разі зміни формулювання причини або дати звільнення, кадрова служба повинна внести відповідні зміни до трудової книжки.

Такі зміни вносяться на підставі наказу керівника підприємства, який видається у виконання рішення органу, що визнав незаконним звільнення або переведення працівника на іншу роботу, або що ухвалив рішення про зміну формулювання причини або дати звільнення.

Як заповнюється вкладиш до трудової книжки та дублікат?

У разі, коли у працівника в трудовій книжці заповнені усі сторінки відповідних розділів, то вона доповнюється вкладишем. Вкладиш вшивається в трудову книжку, при цьому на першій сторінці трудової книжки про кожен виданий вкладиш ставиться штамп та вказується його серія та номер. Сам вкладиш без трудової книжки недійсний.

Працівник, що загубив трудову книжку (вкладиш до неї), зобов'язаний негайно заявити про це власникові або уповноваженому ним органу за місцем останньої роботи. В цьому випадку працівникові видається нова книжка або вкладиш до неї з написом “Дублікат” в правому верхньому кутку першої сторінки.

Якщо працівник до працевлаштування на це підприємство вже працював, то при заповненні дубліката трудової книжки в розділ “Зведення про роботу” в графі 3 проводиться запис про загальний стаж його праці до влаштування на це підприємство, яка підтверджується відповідними документами. Загальний стаж роботи записується сумарно, тобто позначається загальна кількість років, місяців, днів роботи без уточнення на якому підприємстві, в які проміжки часу та на яких посадах працював у минулому власник трудової книжки.

Якщо трудова книжка або вкладиш до неї набули непридатного стану (розмокнули, обгоріли, забруднені, розірвані та т. п.), то працівникові за останнім місцем роботи видається дублікат. При цьому на першій сторінці трудової книжки, що прийшла в непридатність, робиться запис: “натомість виданий дублікат”.

Трудові книжки та їх дублікати, які не були отримані працівником при звільненні, зберігаються протягом двох років у відділі кадрів підприємства окремо від інших трудових книжок працюючих. Після цього терміну, незатребувані трудові книжки та дублікати зберігаються в архіві підприємства протягом 50 років, а після закінчення цього терміну їх можна знищити в установленому порядку.

При виписці трудової книжки чи вкладиша до неї, або дубліката, з працівника стягується сума її вартості згідно п. 6.1 Інструкції № 58. У разі неправильного первинного заповнення трудової книжки або вкладиша до неї, а також псування їх бланків унаслідок недбалого зберігання, вартість зіпсованих бланків оплачується підприємством. Якщо трудова книжка працівника загублена підприємством унаслідок стихійного лиха або з інших причин, то йому видається дублікат трудової книжки без стягування її вартості.

Як здійснюється зберігання та облік трудових книжок на підприємстві?

В цілях забезпечення збереження на кожному підприємстві повинен вестися облік бланків трудових книжок та заповнених трудових книжок.

Для обліку бланків трудових книжок на підприємстві повинна використовуватися наступна документація, затверджена Наказом № 277:

- Книга обліку бланків трудових книжок та вкладишів до них ( форма № П - 9)

- Книга обліку руху трудових книжок та вкладишів до них (форма № П -10).

Книги обліку трудових книжок повинні бути пронумеровані, скріпляють підписом керівника та печаткою підприємства.

Відповідно до п. 7.1 Інструкції № 58 в Книзі обліку бланків трудових книжок та вкладишів до них бухгалтерією відображаються усі операції, пов'язані з отриманням та використанням бланків трудових книжок та вкладишів до них з вказівкою серії та номера кожного бланка.

Бланки трудових книжок та вкладишів зберігаються в бухгалтерії

підприємства як документи суворої звітності та видаються по заявці під звіт особі, відповідальній за ведення трудових книжок. Підприємство зобов'язане постійно мати в наявності необхідну кількість бланків трудових книжок та вкладишів до них.

Після закінчення кожного місяця особа, відповідальна, за ведення трудових книжок, здає в бухгалтерію звіт про наявність бланків трудових книжок та вкладишів до них та про суми, отримані за заповнення трудових книжок та вкладишів до них.

На зіпсовані під час заповнення бланки складається акт формою № П - 11, затвердженою Наказом № 277.

Як в бухгалтерському та податковому обліку відобразити бланки трудових книжок?

Інструкцією № 291 не передбачений окремий субрахунок для відображення бланків суворого обліку. У зв'язку з цим, логічніше було б відображати їх у складі запасів на субрахунку 209 “Інші матеріали”. Списання вартості бланків здійснюється по дебету рахунку 94 “Інші витрати операційної діяльності”, а саме по субрахунках:

943 “Собівартість реалізованих виробничих запасів” - трудові книжки, виписані працівникам

949 “Інші витрати операційної діяльності” - зіпсовані бланки.

Одночасно на забалансовому рахунку 08 “Бланки суворого обліку” ведеться облік наявності та руху бланків суворого обліку та звітності. Аналітичний облік ведеться по кожному бланку та місцю їх зберігання.

Розглянемо бухгалтерський та податковий облік трудових книжок та вкладишів до них на конкретному прикладі.

Приклад. Підприємство “Крокус” придбало 10 бланків трудових книжок за ціною 17,5 грн, крім того - ПДВ - 3,5 грн. Протягом звітного місяця особі, відповідальній за заповнення трудових книжок, було видано під звіт 4 бланки трудових книжок.

Відображення операцій по обліку та списанню бланків трудових книжок в бухгалтерському та податковому обліку наведене в табл.1.

Таблиця І

№ з/п

 
Зміст операції

 
Сума, грн

 
Кореспонденція рахунків 
дебет  кредит
 
1.
 
Перерахування передоплати за бланки трудових книжок Валові витрати - 175,0 грн
 
210,0
 
631
 
311
 
2.
 
Відображення розрахунку з ПДВ
 
35,0
 
641
 
644
 
3.
 
Оприбутковування бланків трудових книжок
 
175,0
 
209бухг.
 
631
 
4.
 
Відображення податкового кредиту з ПДВ
 
35,0
 
644
 
631
 
5.
 
Одночасне відображення на забалансовому рахунку бланків
 
175,0
 
08
 
-
 
6.
 
Передача бланків під звіт особі, відповідальній за їх заповнення
 
70,0
 
209о.к.
 
209бухг.
 
7.
 
Оприбутковування грошей, сплачених працівниками Валовий дохід – 70,0 грн
 
84,0
 
301
 
712
 
8.

 
Відображення податкових зобов'язань з ПДВ
 
14,0
 
712
 
641
 
9.
 
Відображення собівартості бланків
 
70,0
 
943
 
2090.К.
 
10.
 
Списання бланків трудових книжок по звіту із забалансового рахунку І
 
70.0

 
-
 
08
 
11.
 
( Відображення фінансого результату)
 
70,0
 
712
 
791
 
70,0
 
791
 
943
 

Якщо трудова книжка закінчена на останньому записі при звільненні працівника за скороченням чисельності, ким повинен бути виписаний вкладиш?

Згідно п. 3.1 Інструкції № 58, вкладиш до трудової книжки заповнюється та ведеться власником або уповноваженим ним органом за місцем роботи працівника в тому ж порядку, що та трудова книжка. Вкладиш без трудової книжки недійсний.

Таким чином, якщо усі відповідні сторінки трудової книжки заповнені, вшивається вкладиш нового зразка, а на титульній сторінці основної книжки робиться відповідний запис з вказівкою серії та номеру вкладиша.

Відповідно до підпункту “е” пункту 2.18 Інструкції № 58 у трудові книжки безробітним особам запис про період отримання допомоги з безробіття вносить орган державної служби зайнятості населення.

З урахуванням норм вказаної Інструкції посадові особи державної служби зайнятості не наділені правом заповнювати та видавати вкладиш до трудової книжки.

Виходячи з вищезгаданого, період отримання допомоги з безробіття підтверджуватиметься відповідною довідкою, виданою посадовою особою центру зайнятості, а за наступним місцем роботи власник повинен видати працівникові вкладиш до трудової книжки. (Лист Мінпраці України від 18.10.2007 р. № 255/06/187-07)

Хто повинен заповнити титульний лист трудової книжки, якщо працівник вперше працевлаштується на роботу до приватного підприємця?

Відповідно до пункту 2.12 Інструкції № 58 першу сторінку трудової книжки (на якій вказуються відомості про працівника) повинна підписати особа, відповідальна за видачу трудових книжок, та після цього поставити печатку підприємства (або печатку відділу кадрів), на якому вперше заповнюється трудова книжка.

Даним правом не наділені ні фізичні особи - працедавці, ні посадові особи державної служби зайнятості, які здійснюють свої функції з ведення трудових книжок працівників в рамках, визначених п. 2.20-1 вищезгаданої Інструкції.

Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній затверджений Постановою № 637.

Відповідно до цього Порядку, за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній, трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. Таким документом може бути, зокрема, письмовий трудовий договір, укладений між працівником та фізичною особою (працедавцем). Типова форма трудового договору між працівником та фізичною особою (зразок) та Порядок реєстрації трудового договору, затверджені Наказом № 260.

Обов'язковість реєстрації трудового договору, укладеного між працівником та працедавцем - фізичною особою, передбачена ст. 24 КЗпроП України, відповідно до якої у разі укладення трудового договору між працівником та фізичною особою, фізична особа винна в тижневий термін з моменту фактичного допущення працівника до роботи зареєструвати укладений у письмовій форм: трудовий договір в державній службі зайнятості за місцем свого мешкання відповідно до вищезгаданого Порядку. Аналогічна думка викладена в Листі Мінпраці України від 12.03.2007 р. № 66/06/186-07.

Якщо випускник учбового закладу не працевлаштувався та звернувся в міський центр зайнятості населення, щоб стати на облік для отримання допомоги з безробіття, хто повинен заповнити титульний лист трудової книжки та внести запис про навчання?

Усе залежить від того, чи має випускник учбового закладу трудову книжку з вже заповненим титульним листом чи ні.

Якщо трудова книжка у випускника вже є, то, відповідно до підпункту “е” п. 2.18 Інструкції № 58, запис в ній про час навчання та період отримання допомоги з безробіття зробить Центр зайнятості. У разі її відсутності, ні учбовий заклад, ні Центр зайнятості не мають права її заводити. У такому разі трудову книжку, згідно п. 2.2 Інструкції № 58, протягом тижня з дня прийняття на роботу співробітника повинно заповнити підприємство, на яке випускник працевлаштується. Записи про час навчання та період отримання допомоги з безробіття будуть здійснені на підставі документа про освіту та довідки Центру зайнятості, відповідно.

Чи можна в трудовій книжці працівника вказати посаду “помічник бухгалтера”?

Відповідно до абз. 3 п. 2.14 Інструкції № 58, записи про найменування роботи, професії або посади, на яку прийнятий працівник, здійснюються для робочих та службовців відповідно до найменування професій та посад, вказаних в Класифікаторі професій.

Класифікатором професій для працівників бухгалтерії передбачені наступні посади:

- “головний бухгалтер” та “заступник головного бухгалтера” з кодом Класифікатора 1231

- “бухгалтер (з дипломом фахівця)” з кодом - 2411.2 - -

- “бухгалтер” - код 3433.

Кваліфікаційні характеристики на вказані посади передбачені Випуском 1 “Професії працівників, які є загальними для усіх видів економічної діяльності” (Розділ 1 “Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців”) Довідника кваліфікаційних характеристик професій.

Збіркою Міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку також передбачений перелік посад працівників бухгалтерського обліку та їх чисельність, який не містить посади “помічник бухгалтера”.

Враховуючи вищевикладене, професійну назву роботи “Помічник бухгалтера” ніякими нормативними документами не передбачено. У разі потреби, у відділах бухгалтерського обліку можна упровадити посаду “конторський службовець (бухгалтерія)”, яка віднесена до розділу “Технічні службовці”.

Нагадаємо, що особи, винні в порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно чинному законодавству (ст. 265 КЗпроП України). Тобто особи, винні в порушенні законодавства про працю, притягуються до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної або кримінальної відповідальності.

По правилах ст. 147 КЗпроП України до працівника за порушення трудової дисципліни, тобто за невиконання або неналежне виконання (з вини працівника) покладених на нього трудових обов'язків, може бути застосовано один з наступних заходів стягнення: догана або звільнення.

Згідно абз. 2 п. 4 Постанови № 301 за порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання та видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках іншу відповідальність.

Як було вказано вийде, за порушення вимог законодавства про працю ч. 1 ст. 41 КУпроАП передбачає накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності від 30 до 100 НМДГ.

Чи має право філія на здійснення записів про прийом та звільнення в трудових книжках?

Для того, щоб філія мала можливість здійснювати запис в трудових книжках сво'іх працівників про прийом та звільнення, необхідно на етапі ухвалення рішення про створення філії затвердити Положення про філію підприємства. Це Положення має значення, аналогічне значенню Статуту підприємства: воно регламентує правовий статус філії, мету та предмет діяльності, взаємини між юридичною особою та філією, порядок роботи філії. В обов'язковому порядку, окрім інших прав та обов'язків філії, в Положенні необхідно зумовити повноваження директора філії здійснювати прийом на роботу та звільнення працівників, видавати накази та розпорядження по філії, обов'язкові для його працівників. Це необхідно ще для того, щоб підрозділам, розміщеним на значній відстані від керівного органу юридичної особи, надавати певну самостійність. Інакше, виникає необхідність в постійному прийомі або передачі усіх документів.

Таким чином, відсутність прав у керівника віддаленого підрозділу на самостійне укладення договорів приведе до втрати часу та коштів як при розробці та узгодженні пунктів договорів, так і при їх підписанні; до необхідності вирішення питань щодо забезпечення безперебійного зв'язку; здійсненню заходів для оперативного ухвалення рішень; появі транспортних та інших проблем при виконанні функцій, покладених на підрозділ підприємством.

Враховуючи це, будь-які накази філії щодо особового складу, що супроводжуються записом в трудовій книжці, мають таку ж юридичну силу, як і накази по головному підприємству, тільки здійснені за місцезнаходженням, іншим ніж місцезнаходження головного органу управління.

При цьому слід зазначити, що при здійсненні запису в трудовій книжці слід указувати філію, в якій працівник працює. Наприклад:

"Прийняти на посаду економіста філії <.....>”, “Звільнити з посади бухгалтера філії <........>”.

Таким чином, усе, що робить філія, є юридичне “правильним”, якщо усі дії такої філії передбачені Положенням про філію підприємства та не протирічать чинному законодавству, вимогам якого повинні дотримуватися як філія, так і головне підприємство, що здійснило його створення.

Як внести зміни запису на першій сторінці (титульному листі) трудової книжки у зв'язку із зміною прізвища?

Зміна запису про прізвище, ім'я, по батькові, дати народження пра цівника на першій сторінці (титульному листі) трудової книжки здійснюється на підставі відповідних документів (паспорта, свідоцтв про народження, про шлюб, про розірвання шлюбу і тому подібне) закресленням попереднього запису та записом нових даних з посиланням на відповідний документ на внутрішній стороні обкладинки. Новий запис завіряється підписом керівника (іншого уповноваженого працівника) кадрової служби та печаткою підприємства (кадрової служби).

Зміна запису про прізвище виконується у наступному порядку:

- закреслюється однією рискою прізвище власника трудової книжки (наприклад, Капустіна);

- записується нове прізвище (наприклад, Свєкольникова);

- на внутрішній сторони обкладинки вказується назва документа (свідоцтво про укладення шлюбу), його номер та дату видачі, назву органу, що видав його;

- запис завіряється підписом особи, відповідальної за ведення трудових книжок на підприємстві та печаткою підприємства.

Чи можна внести до трудової книжки запис про прийом на роботу на посаду - системний адміністратор?

Відповідно до Розділу 3 “Основних положень” Класифікатора професій на підприємствах, з установах та організаціях запису про роботу вносять в установленому порядку до трудових книжок працівників відповідно до професійних назв робіт, вказаних в додатках “А” та “Б”. У зв'язку з цим, замість професійної назви роботи “системний адміністратор” в трудовій книжці повинно бути прописано “адміністратор системи”.

Класифікатор професій містить наступні професійні назви робіт професіоналів, що відносяться до угрупування “Розробники обчислювальних систем”:

- “адміністратор бази даних”;

“адміністратор даних”; “адміністратор доступу”;

- “адміністратор доступу (груповий)”;

- “адміністратор задач”;

- “адміністратор системи”;

- “аналітик комп'ютерних комунікацій”;

- “аналітик комп'ютерних систем”;

- “аналітик комп'ютерного банку даних”;

- “інженер автоматизованих систем управління виробництво”;

- “інженер комп'ютерних систем”;

- “інженер програмного забезпечення комп'ютерів”;

- “інженер-дослідник комп'ютеризованих систем та автоматики” з кодом Класифікатора професій 2131,2 та “інженер-програміст”;

- “програміст (база даних)”;

- “програміст прикладної”;

- “програміст системний” з кодом - 2132.2, які відносяться до угрупування “Розробники комп'ютерних програм”.

Згідно Додатку “В” (Примітка 2) вказаного Класифікатора професій, назви професій можуть бути розширені з потреби користувача для внутрішнього використання термінами та словами, що уточнюють місце роботи, виконувані роботи, сферу діяльності за умови дотримання лаконічності викладення.

Так, наприклад, за наявності базової посади “адміністратор бази даних” можна утворити посаду “адміністратор бази даних персоналу підприємства” і тому подібне.

Кваліфікаційними вимогами для посідання посад вищезазначених фахівців є:

- Без категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (фахівець) без вимог до стажу роботи.

- III категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (фахівець). Стаж роботи за професією інженера-гірограміста - не менше 1 року,

II категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, фахівець); для магістра - без вимог до стажу роботи, для фахівця - стаж роботи за професією інженера-програміста 111 категорії - не менше 2 років.

- І категорії: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, фахівець). Стаж роботи за професією інженера-програміста II категорії: для магістра - не менше 2 років, фахівця - не менше 3 років,

- Ведучий: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, фахівець). Стаж роботи за професією інженера-про-граміста і категорії - не менше 2 років.

Крім того, слід зазначити, що професійні назви робіт “веб-майстер”, “веб-девелопер”, “веб-дизайнер” та “адміністратор веб-сайту” в Класифікаторі професій, що діє, відсутні (Лист Мінпраці України . від 25.10.2007 р. № 356/13/116-07).

Якщо запис в трудовій книжці проведений з порушенням вимог Класифікатора, то на підставі наказу керівника підприємства в трудову книжку необхідно додати виправний ззпис (п.п. 2.6 - 2.10 Інструкції № 58).

Для працівників підприємств, до трудових книжок яких внесені записи про неіснуючі в Класифікаторі найменування професій, ніяких наслідків чинним законодавством не передбачено. Але, якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах за роботу в шкідливих, небезпечних умовах, то в цьому випадку важливо, щоб найменування роботи, посади відповідало найменуванню, передбаченому Класифікатором, інакше працівник може втратити право на отримання пенсії на пільгових умовах.

Список використаних документів

КУпроАП - Кодекс України про адміністративні правопорушення .

КЗпроП України - Кодекс законів про працю України .

Постанова № 301 - Постанова КМУ від 27.04.1993 р. № 301 “Про трудові книжки працівників”

Постанова № 283 - Постанова КМУ від 19.04.1993 р. № 283 “Про встановлення порядку виготовлення бланків цінних паперів та документів суворої звітності”

Постанова № 637 - Постанова КМУ від 12 серпня 1993 р. № 637 “Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній”

Наказ № 277 - Наказ Міністерства статистики України від 27.10.1995 р. № 277 “Про затвердження типових форм первинного обліку особового складу”

Наказ № 260 - Наказ Мінпраці України від 08.06.2001 р. № 260 “Про затвердження Форми трудового договору між працівником та фізичною особою та Порядку реєстрації трудового договору між працівником та фізичною особою”

Інструкція № 291 - Інструкція із застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань та господарських операцій підприємств та організацій, затверджена наказом Мінфіну України від 30.11.1999 р. № 291

Інструкція № 58 - Інструкція про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах та організаціях, затверджена наказом Мінпраці України, Мінсоцзахисту України, Мінюсту України від 29.07.1993 р. № 58

Міжгалузеві нормативи чисельності працівників бухгалтерського обліку - Міжгалузеві нормативи чисельності працівників бухгалтерського обліку, затверджені наказом Мінпраці та соціальної політики України від 26.09.2003 р. № 269

Класифікатор професій - Класифікатор професій ДК 003:2005, затверджений наказом Держпотребстандарту України від 26.12.2005 р. № 375

Довідник кваліфікаційних характеристик професій - Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 р. № 336

“Консультант бухгалтера” № 28-29 (516-517) 13 липня 2009 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)