Бухгалтерський облік готельних послуг
Готельне господарство є важливою складовою туристичної діяльності. Розвиток вітчизняного та міжнародного туризму значною мірою пов'язано з рівнем матеріально-технічної бази, розгалуженістю та різноманітністю мережі, якістю обслуговування, що надається в готельному господарстві. Саме готельні підприємства виконують одну з основних функцій у сфері обслуговування туристів - забезпечують їх сучасним житлом і побутовими послугами.
Значне місце серед комплексу послуг, що надаються туристам, займає готельне обслуговування: Будь-який готель призначено насамперед для проживання. Однак споживачам поряд з основними послугами можуть бути запропоновані й додаткові, а саме: бронювання номерів; побутові послуги (прання, прасування, хімчистка тощо); послуги зв'язку й Інтернету; надання медичного обслуговування; організація екскурсійних програм тощо. Ці послуги залежно від категорії готелю можуть бути як основними, так і додатковими.
Розглянемо деякі особливості надання готельних послуг та порядок відображення їх у бухгалтерському обліку готелю.
Загальні положення
Основною діяльністю готелів є надання послуг з розміщення, до яких належать послуги з обслуговування жилого приміщення (номера), харчування (ресторанного обслуговування), із збереження майна і багажу проживаючого, а також інші послуги, надані залежно від категорії готелю.
На сьогодні відносини у сфері надання готельних послуг споживачам на території України регулюються Законом № 324/95-ВР, постановою № 297, Правилами № 19, стандартами та іншими нормативно-правовими актами.
Спочатку слід з'ясувати, що таке готель та які послуги належать до основних і додаткових. Відповідно до п. 1.3 Правил № 19 готель - підприємство будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, що складається з номерів, надає готельні послуги, які не обмежуються щоденним заправлянням ліжок, прибиранням кімнат і санвузлів. Визначення цього терміна також надається в стандартах ДСТУ 4268:2003, ДСТУ 4269:2003 та ДСТУ 4527:2006.
Під готельною послугою розуміють дії (операції) підприємства з розміщення споживача шляхом надання номера (місця) для тимчасового проживання в готелі, а також іншу діяльність, пов'язану з розміщенням і тимчасовим проживанням. Готельна послуга складається з основних і додаткових послуг, що надаються споживачу при розміщенні та проживанні в готелі.
Пунктом 1.3 Правил № 19 також визначено, що основні послуги -обсяг послуг готелю (проживання, харчування тощо), які включаються до ціни номера (місця) і надаються споживачу згідно з укладеним договором, а додаткові послуги - обсяг послуг, що не належать до основних послуг готелю, замовляються та оплачуються споживачем додатково за окремим договором.
Однак розподіл послуг на основні й додаткові є умовним і визначається категорією готелю, зокрема такі послуги, як користування телевізором, телефоном, Інтернетом, міні-баром, а також бронювання номерів (місць) у готелі, залежно від категорії готелю можуть належати як до основних, так і до додаткових.
Слід зазначити, що готелі класифікують за п'ятьма категоріями, які позначають символом “*” (“зірка”). Найвищу категорію готелю позначають як “*****”, найнижчу - як “*”. Категорію готелю зазначають на його вивісці, на квитанціях, у реєстраційній картці гостя та в рекламних документах.
Так, у п. 1.11 Правил № 19 зазначено, що матеріально-технічне оснащення та мінімальний перелік послуг, які надаються готелем, повинні відповідати вимогам, установленим стандартами, зокрема ДСТУ 4268:2003, ДСТУ 4269:2003, та іншими нормативно-правовими документами для категорії “одна зірка”.
Пунктом 2.2 Правил № 19 закріплено, що готель зобов'язаний надати споживачу необхідну, достовірну, доступну та своєчасну інформацію про готельні послуги. Крім того, відповідно до п. 2.3 цих Правил готель має забезпечити наявність у кожному номері внутрішніх правил проживання в готелі, правил протипожежної безпеки та інструкції щодо дій в екстремальних умовах, перелік додаткових послуг і прейскурант на них, відомості про роботу закладів (підприємств) громадського харчування, торгівлі, зв'язку, побутового обслуговування та інших, що розміщені у готелі, внутрішній телефонний довідник. Ця інформація повинна доводитись до відома споживачів українською мовою і залежно від категорії готелю - іноземними мовами (на розсуд адміністрації готелю). Також, виходячи з п. 4.8 Правил № 19, без додаткової оплати готель зобов'язаний надати такі види послуг:
виклик швидкої допомоги;
доставка в номер кореспонденції;
побудка у визначений час;
надання необхідного інвентарю залежно від категорії готелю.
Бухгалтерський облік
Порядок відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій об'єктами господарської діяльності у сфері обслуговування незалежно від організаційно-правової форми та форми власності здійснюється згідно з вимогами Закону № 996-ХІV і національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку.
Питання організації бухгалтерського обліку готельного підприємства вирішується власником або уповноваженим органом (посадовою особою) відповідно до законодавства та установчих документів. Підприємство самостійно визначає облікову політику, форму бухгалтерського обліку, затверджує правила документообігу і технологію обробки облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку, об'єкти і періодичність проведення інвентаризації активів і зобов'язань.
Пунктом 1 ст. 9 Закону № 996-ХІV встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій, форми і перелік яких визначаються нормативними актами.
Інформація, що міститься у прийнятих на облік первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку, у регістрах синтетичного та аналітичного обліку. Готельні підприємства для узагальнення інформації ведуть облік на рахунках відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій та Інструкції № 291. При цьому малі підприємства можуть використовувати спрощений План рахунків бухгалтерського обліку, затверджений наказом Мінфіну України від 19.04.2001 р. № 186, із складанням ними фінансової звітності відповідно до ПБО 25.
Оскільки основною діяльністю готелів є надання послуг, то облік операцій з їх надання є аналогічним обліку операцій з надання звичайних послуг. Так, витрати і собівартість готельних послуг формуються відповідно до норм ПБО 16, а доходи - згідно з вимогами ПБО 15.
Витрати готельних підприємств складаються в основному з витрат на:
оснащення номерного фонду готелів (крім тих, що підлягають амортизації) та обслуговування клієнтів у номері;
оплату праці обслуговуючого персоналу, включаючи відрахування до фондів соціального страхування;
амортизацію номерного фонду;
утримання приміщень номерного фонду (електро-, водо-, теплопостачання, прання та прасування білизни, абонентська плата за телефон тощо);
охорону праці, техніку безпеки;
ремонт номерного фонду тощо.
Пунктом 11 ПБО 16 визначено, що перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості готельних послуг установлюються самим підприємством з урахуванням методичних рекомендацій з її формування у споріднених галузях, якими встановлено склад і класифікацію витрат (пп. 3.1.13 п. 3.1 Методичних рекомендацій № 157), наприклад Методичними рекомендаціями № 47.
У бухгалтерському обліку собівартість готельних послуг формується на рахунку 23 “Виробництво”, до якого можуть відкриватися окремі субрахунки, наприклад, якщо готель має окремі підрозділи (ресторан, хімчистку, перукарню тощо). З кредиту рахунку 23 собівартість готельних послуг списується на субрахунок 903 “Собівартість реалізованих робіт і послуг”. Облік інших витрат операційної діяльності готелю ведеться на рахунках 91, 92, 93, 94. Такі витрати відносяться безпосередньо на зменшення фінансового результату в період їх виникнення.
Розглянемо порядок відображення в бухгалтерському обліку витрат готелю з використанням звичайного Плану рахунків, затвердженого наказом № 291 (див табл. ).
Загальні правила формування в обліку інформації про доходи встановлено ПБО 15, згідно з п. 10 якого дохід, пов'язаний з наданням послуг, визнається виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінено результат цієї операції.
При цьому результат може бути достовірно оцінено за наявності таких умов:
можливості достовірної оцінки доходу;
імовірності надходження економічних вигід від надання послуг;
можливості достовірної оцінки ступеня завершеності надання послуг на дату балансу;
можливості достовірної оцінки витрат, здійснених для надання послуг та необхідних для їх завершення.
Доходи від реалізації готелем послуг в основному складаються з доходів від:
здавання номерів;
реалізації послуг громадського харчування магазинами, які розташовано на території готелю та належать йому;
підрозділів побутового обслуговування (прання, прасування, хімчистка тощо);
пасажирських перевезень;
екскурсійної діяльності;
інших послуг (телекомунікаційних, за користування телефоном тощо).
Для узагальнення інформації про дохід, одержаний від надання готельних послуг, використовують субрахунок 703 “Дохід від реалізації робіт і послуг”, до якого для обліку основних та додаткових послуг, що надаються готелем, можуть відкриватися субрахунки другого порядку. Облік доходів від надання послуг іншими підрозділами готелю також ведеться за субрахунком 703 “Дохід від реалізації робіт і послуг” з відкриттям окремих субрахунків другого порядку, а саме: “Ресторан”, “Транспорт”, “Автостоянка”, “Пральня” тощо.
За кредитом цього субрахунку відображається збільшення (одержання) доходу, за дебетом - належна сума непрямих податків (акцизного збору, податку на додану вартість та інших передбачених законодавством) і списання їх у порядку закриття на рахунок 79 “Фінансові результати”.
Таблиця
| № з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція рахунків | ||
| Дт | Кт | Сума, грн. | ||
| 1 | Витрачено виробничі запаси (мийні та дезінфікуючі засоби для прибирання в номерах) | 23 |
20 |
400 |
| 2 |
Передано в експлуатацію МШП (постільна білизна, формений одяг тощо) | 23 |
22 |
1000 |
| 3 | Нараховано амортизацію основних засобів та МНМА | 23 | 13 | 500 |
| 4 |
Нараховано заробітну плату основному (виробничому) персоналу | 23 |
66 |
5000 |
| 5 | Нараховано внески до фондів соціального страхування | 23 | 65 | 1845 |
| 6 | Утримано внески до фондів соціального страхування | 66 | 65 | 180 |
| 7 | Утримано податок з доходів фізичних осіб | 66 | 641 | 723 |
| 8 |
Нараховано забезпечення на оплату відпусток основному (виробничому) персоналу | 23 |
471 |
700 |
| 9 | Відображено загальновиробничі витрати за їх видами | 91 | 65, 66, 685 | 2200 |
| 10 | Віднесено на собівартість готельних послуг загальновиробничі витрати | 23 |
91 |
2200 |
| 11 | Відображено собівартість наданих готельних послуг | 903 | 23 | 11645 |
| 12 | Списано на фінансовий результат собівартість реалізованих готельних послуг | 791 |
903 |
11645 |
| 12 |
Відображено інші операційні витрати | 92, 93, 94 |
20, 22, 13, 47, 66, 65, 64, 63, 68 | 1500 |
| 14 |
Списано витрати на фінансовий результат |
791 |
92. 93, 94 | 1500 |
Перелік використаних нормативних документів:
Закон України № 324/95-ВР від 15.09.95 р. “Про туризм” (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 996-ХІV від 16.07.99 р. “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” (зі змінами та доповненнями)
Постанова кабінету міністрів України № 297 від 15.03.2006 р. “Про затвердження Порядку надання послуг з тимчасового розміщення (проживання)” (за текстом - Порядок № 297)
Наказ Держтурадміністрації України № 19 від 16.03.2004 р. “Про затвердження Правил користування готелями й аналогічними засобами розміщення та надання готельних послуг” зареєстровано в Мін'юсті України 02.04.2004 р. за № 413/9012, за текстом - Правила № 19)
Наказ Мінфіну України № 39 від 25.02.2000 р. “Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 “Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва” (зареєстровано в Мін'юсті України 15.03.2000 р. за № 161/4382, зі змінами та доповненнями, за текстом - ПБО 25)
Наказ Держбуду України № 47 від 06.03.2002 р. “Про затвердження Методичних рекомендацій з планування, обліку і калькулювання собівартості робіт (послуг) на підприємствах і в організаціях житлово-комунального господарства” (за текстом - Методичні рекомендації №47)
Наказ Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України № 157 від 17.06.2003 р. “Про затвердження Методичних рекомендацій щодо впровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку у сфері громадського харчування і побутових послуг, гармонізованих з міжнародними стандартами” (за текстом - Методичні рекомендації №157)
Наказ Мінфіну України № 186 від 19.04.2001 р. “Про затвердження спрощеного Плану рахунків бухгалтерського обліку” (зареєстровано в Мін'юсті України 05.05.2001 р. за № 389/5580, зі змінами та доповненнями, за текстом - спрощений План рахунків)
Наказ Мінфіну України № 290 від 29.11.99 р. “Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку” (зареєстровано в Мін'юсті України 14.12.99 р. за № 860/4153, зі змінами та доповненнями, за текстом - ПБО 15)
Наказ Мінфіну України № 291 від 30.11.99 р. “Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку та Інструкції про його застосування” (зареєстровано в Мін'юсті України 21.12.99 р. за № 892/4185, зі змінами та доповненнями, за текстом - План рахунків)
Наказ Мінфіну України № 291 від 30.11.99 р. “Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій” (зареєстровано в Мін'юсті України 21.12.99 р. за № 893/4186, зі змінами та доповненнями, за текстом - Інструкція № 291)
Наказ Мінфіну України № 318 від 31.12.99 р. “Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку” (зареєстровано в Мін'юсті України 19.01.2000 р. за № 27/4248, зі змінами та доповненнями, за текстом - ПБО 16)
Національний стандарт ДСТУ 4268:2003 “Послуги туристичні. Засоби розміщення. Загальні вимоги” (розроблено Держтурадміністрацією України спільно із ДП НДІ “Система”, м. Львів; введено в дію у липні 2004 р.)
Національний стандарт ДСТУ 4269:2003 “Послуги туристичні. Класифікація готелів” (розроблено Держтурадміністрацією України спільно із ДП НДІ “Система”, м. Львів; введено в дію у липні 2004 р.)
Національний стандарт ДСТУ 4527:2006 “Послуги туристичні. Засоби розміщення. Терміни та визначення”
Оксана СКІЧКО,
оглядач “Вісника”
“Вісник податкової служби України” № 20 травень 2009 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)
