КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 28 червня 1997 р. N 614
Київ

( Позначку "Не для друку"
знято Розпорядженням КМ
N 490-р від 19.03.20
08 )

Про стан виконання доручень Президента України,
постанови Кабінету Міністрів України
від 3 липня 1995 р. N 480, результати
господарської діяльності Державної судноплавної компанії
"Чорноморське морське пароплавство"
та невідкладні заходи стабілізації її роботи

Відзначити, що великі суми зовнішньої та внутрішньої заборгованості Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" призвели до того, що нині вона перебуває у важкому економічному та фінансовому становищі. Заходи, що вживаються Міністерством транспорту, Державним департаментом морського і річкового транспорту та Компанією, не дали позитивних результатів.

Дуже значним залишається зовнішній борг Компанії. На сьогодні, за даними Міністерства транспорту, він становить майже 200 млн. доларів США. Суми зовнішніх боргів перед основними кредиторами Компанія до цього часу остаточно ще не звірила в установленому порядку.

У 1996 році Компанія під заставу 43 суден отримала від іноземних банків кредитів на суму 107 млн. доларів США. За період з листопада 1995 р. по березень 1997 р. продано 59 суден на загальну суму понад 55 млн. доларів США, в тому числі в I кварталі 1997 р. без відповідних дозволів Фонду державного майна Компанія (Стогнієнко О.М.) продала 12 суден.

Через непогашення боргів іноземним кредиторам арештовано до 30 суден. Щомісячні збитки, пов'язані з утриманням арештованих суден, становлять понад 1 млн. доларів США.

Заборгованість перед бюджетом та цільовими державними фондами (з урахуванням пені та штрафів) становить 78,1 млн. гривень.

На порушення валютного законодавства України Компанією (Стогнієнко О.М.) практично не організовано руху валютних коштів через закордонний розрахунковий центр, який діє під контролем Національного банку України.

Після передачі частини флоту іншим підприємствам Міністерства транспорту загальна чисельність суден Компанії становить 141 одиницю, з них 53 виведено в офшорні компанії, які на 100 відсотків належать Україні.

Продовжується інтенсивне зношення флоту. Погіршується технічний стан суден. 42 судна експлуатуються із 100-відсотковим зносом. Середній вік суден досягає 20 років.

Недостатньо чітким є механізм оцінки вартості ремонту суден на іноземних підприємствах, що призводить до надмірного витрачання валютних коштів. Крім того, слабо використовуються потужності вітчизняних судноремонтних підприємств.

Незадовільний технічний стан флоту не тільки реально загрожує безпеці судноплавства, а й призводить до того, що страхові компанії відмовляють у страхуванні суден і перевезень, а це різко знижує конкурентоспроможність флоту в умовах загострення ситуації на фрахтовому ринку.

Скрутне фінансове становище Компанії не дає їй змоги звільнити судна з-під арешту в іноземних портах. За розрахунками Компанії, для звільнення всіх суден потрібно 110,1 млн. доларів США, а з урахуванням необхідності проведення усіх видів запланованого ремонту суден - 125,4 млн. доларів США.

З питань стабілізації економічного та фінансового становища Компанії Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 3 липня 1995 р. N 480, стан виконання якої неодноразово розглядався на його нарадах. Незважаючи на те, що більшість завдань постанови виконано, окремі важливі проблеми Міністерством транспорту, Міністерством економіки, Міністерством фінансів та Міністерством зовнішніх економічних зв'язків досі не розв'язано.

Державний департамент морського і річкового транспорту (Безрученко В.Т.) не зумів забезпечити дієвий вплив на поліпшення стану справ у ДСК "Чорноморське морське пароплавство", а також надійний контроль за діяльністю цієї Компанії.

Керівництво Компанії (Стогнієнко О.М.) не вжило належних заходів для стабілізації її господарської діяльності, не забезпечило ефективної експлуатації флоту, допустило порушення чинного законодавства.

За дорученням Кабінету Міністрів України 10 червня 1997 р. у м. Одесі було проведено засідання колегії Міністерства транспорту, на якому розглянуто стан справ у ДСК "Чорноморське морське пароплавство", затверджено першочергові заходи щодо стабілізації роботи Компанії, прийнято рішення про істотні кадрові зміни в керівництві Компанії та Державного департаменту морського і річкового транспорту.

Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Роботу колегії Міністерства транспорту з виконання доручень Президента України та постанови Кабінету Міністрів України від 3 липня 1995 р. N 480 "Про невідкладні заходи стабілізації економічного і фінансового стану Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" визнати незадовільною.

Взяти до відома, що у травні ц.р. звільнено з посади Міністра транспорту Данькевича І.П., а також заступника Міністра транспорту Золотоверха О.М., безпосередньо відповідального за діяльність морського транспорту, у зв'язку із серйозними недоліками в роботі.

2. Роботу Державної судноплавної компанії "Чорноморське морське пароплавство" (Стогнієнко О.М.) та Державного департаменту морського і річкового транспорту (Безрученко В.Т.) щодо стабілізації господарської діяльності Компанії та виконання постанови Кабінету Міністрів України від 3 липня 1995 р. N 480 визнати незадовільною.

Порушити перед Президентом України клопотання про недоцільність подальшого перебування на посаді голови Державного департаменту морського і річкового транспорту Безрученка В.Т. у зв'язку з допущенням ним серйозних недоліків в організації роботи Департаменту.

Увільнити Нікуліна С.Г. з посади першого заступника голови Державного департаменту морського і річкового транспорту за серйозні недоліки в роботі.

3. Міністрові транспорту Круглову М.П.:

увільнити в установленому порядку (після одужання) Стогнієнка О.М. з посади президента ДСК "Чорноморське морське пароплавство" за серйозні недоліки в її роботі;

притягти до відповідальності посадових осіб Міністерства транспорту та Державного департаменту морського і річкового транспорту, винних у значному погіршенні стану справ у Компанії;

у тижневий термін внести до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо кандидатур на посади голови Державного департаменту морського і річкового транспорту та президента ДСК "Чорноморське морське пароплавство".

4. Міністерству транспорту забезпечити реалізацію затверджених рішенням колегії Міністерства від 10 червня 1997 р. першочергових заходів щодо стабілізації роботи ДСК "Чорноморське морське пароплавство".

5. Міністерству транспорту за участю Фонду державного майна, Міністерства економіки, Головного контрольно-ревізійного управління та інших заінтересованих органів виконавчої влади у місячний термін забезпечити проведення інвентаризації майна ДСК "Чорноморське морське пароплавство", а за участю Державної податкової адміністрації та інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади - перевірку руху її валютних коштів. Про результати доповісти Кабінетові Міністрів України.

6. Міністерству транспорту разом з Міністерством економіки, Міністерством фінансів та іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади у місячний термін провести аналіз боргових зобов'язань Компанії перед іноземними кредиторами та визначити заходи щодо їх реструктуризації за допомогою провідних фінансових і адвокатських компаній, у тому числі іноземних, скласти реальні графіки погашення боргів і за участю Служби безпеки розробити та впровадити механізм дієвого контролю за забезпеченням захисту інтересів держави у реалізації відносин ДСК "Чорноморське морське пароплавство" із зовнішніми кредиторами.

7. Міністерству транспорту:

за поданням ДСК "Чорноморське морське пароплавство" затвердити разом з Фондом державного майна перелік суден, які відпрацювали нормативний термін і підлягають реалізації, з метою спрямування одержаних від цього коштів на інвестиції;

забезпечити контроль за дотриманням встановленого порядку реалізації цих суден, а разом з Фондом державного майна - за використанням зазначених коштів.

8. Зобов'язати ДСК "Чорноморське морське пароплавство" вжити заходів для погашення іноземними підприємствами та організаціями дебіторської заборгованості в претензійно-позовному порядку за надані нею послуги з перевезення вантажів та у двомісячний термін доповісти Кабінетові Міністрів України про виконання цього доручення. Міністерству транспорту та Міністерству юстиції подати Компанії необхідну допомогу.

9. Міністерству транспорту до 15 липня 1997 р. разом з відповідними центральними органами виконавчої влади внести в установленому порядку до Кабінету Міністрів України проекти законодавчих актів, спрямованих на виведення ДСК "Чорноморське морське пароплавство" із кризового стану.

10. Міністерству транспорту за участю Міністерства економіки, Фонду державного майна та Служби безпеки розробити дієвий механізм узгодження рішень з питань доцільності відчуження суден ДСК "Чорноморське морське пароплавство", які не відпрацювали нормативних термінів.

11. Міністерству транспорту, Державному департаменту морського і річкового транспорту та ДСК "Чорноморське морське пароплавство" в двотижневий термін подати Фонду державного майна, Міністерству економіки та Головному контрольно-ревізійному управлінню вичерпну інформацію стосовно використання коштів, отриманих від відчуження основних фондів Компанії.

12. Міністерству транспорту разом з ДСК "Чорноморське морське пароплавство" вдосконалити механізм оцінки вартості ремонту суден на іноземних підприємствах, маючи на меті досягнення економії валютних витрат; скласти графіки проведення планового ремонту на вітчизняних судноремонтних підприємствах і в місячний термін поінформувати Кабінет Міністрів України про виконання.

13. Міністерству транспорту забезпечити здійснення валютних розрахунків ДСК "Чорноморське морське пароплавство" через закордонний розрахунковий центр.

14. Міністерству транспорту, ДСК "Чорноморське морське пароплавство" за участю Фонду державного майна в місячний термін визначитися стосовно використання об'єктів соціальної сфери Компанії та здійснити заходи щодо реалізації її збиткової частки згідно із законодавством; внести пропозиції про подальше використання туристичного комплексу "Агілас-2000" на Канарських островах.

15. Міністерству транспорту:

переглянути структуру управління морським транспортним комплексом, забезпечити кадрове зміцнення Міністерства, Державного департаменту морського і річкового транспорту та Компанії, звільнивши працівників, які належним чином не виконують своїх службових обов'язків; запровадити ефективний мотиваційний механізм морального і матеріального заохочення висококваліфікованих фахівців;

створити на засадах повного господарського розрахунку незалежний Регістр судноплавства України, визначивши, що він виконуватиме функції класифікації та технічного нагляду за морськими і річковими суднами, які мають право плавати під прапором України; з питань, що потребують прийняття рішень Кабінету Міністрів України, внести відповідні пропозиції;

у місячний термін розробити і узгодити з Міністерством юстиції та іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади проект Порядку ведення Державного суднового реєстру і Суднової книги України та внести його на розгляд Кабінету Міністрів України;

вжити заходів до створення у системі Міністерства транспорту відповідного фонду, кошти якого спрямовуватимуться на соціальний захист моряків, що знаходяться на арештованих суднах.

16. Міністерству економіки включити ДСК "Чорноморське морське пароплавство" до проекту пооб'єктного переліку державних підприємств та підприємств із часткою державного майна, яким відповідно до розпорядження Президента України від 14 травня 1997 р. "Про заходи щодо врегулювання відносин заборгованості підприємств" ( 207/97 ) держава надає допомогу в ліквідації їх прострочених боргових зобов'язань.

17. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Державного міністра України з питань промислової політики та паливно-енергетичного комплексу Мінченка А.К.

Виконуючий обов'язки
Прем'єр-міністра України В.ДУРДИНЕЦЬ