КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент погашення прострочених податкових зобов'язань

Погашення податкового боргу

Податкова застава застосовується до активів платника податків органами ДПС з метою забез­печення не погашених у визначений законом тер­мін податкових зобов'язань.

Згідно з п. 1.7 ст. 1 Закону № 2181-III під понят­тям активів платника податків маються на увазі кошти, матеріальні та нематеріальні цінності, що належать юридичній або фізичній особі за правом власності або повного господарського відання. Предметом застави може бути майно, яке відповідно до законодавства України може відчужува­тися заставодавцем та на яке може бути зверне­но стягнення.

Платник податків, активи якого перебувають у податковій заставі, зберігає право вільно розпоря­джатися заставленими активами, за винятком тих операцій, що підлягають письмовому узгодженню з податковим органом.

ПИТАННЯ. 1. Підприємство прийняло рішення про ліквідацію основних засобів, які морально застаріли й не придатні для подальшої експлуатації у виробництві, без попередньої згоди податкового органу. Чи застосовуються штрафні санкції до платника податків, якщо ліквідовані активи перебували в податковій заставі?

ПИТАННЯ. 2. Підприємство у зв'язку зі змінною виду господарської діяльності прийняло рішення про перехід на спрощену систему оподаткування. Проте внаслідок тимчасової неплатоспроможності за підприємством обліковується сума податкового боргу, яку згідно з укладеним договором з податковим органом було розстрочено за мировою угодою. Чи може за зазначених обставин такий суб'єкт господарювання перейти на сплату єдиного податку?

ПИТАННЯ. 3. Чи може податковий орган видати підприємству агропромислового комплексу для отримання державної підтримки виробництва продукції рослинництва довідку про відсутність (наявність) заборгованості з податку з доходів фізичних осіб, що обліковується тільки за даними бухгалтерського обліку?

ПИТАННЯ. 4. Чи застсовується штрафна санкція до платника податків за відчуження активів, що перебувають у податковій заставі без узгодження з податковим органом, у разі якщо прокуратурою було відмовлено у відкритті кримінальної справи?

ВІДПОВІДЬ. 1. Окремою нормою Закону № 2181-III платника податків, активи якого перебувають у податковій заставі, зобов'язано письмово узгоджувати з по­датковим органом операції з ліквідації об'єктів нерухомого або рухомого майна, за винятком ви­падків їх ліквідації внаслідок обставин непере­борної сили (форс-мажорних обставин) або відпо­відно до рішень органів державного управління (пп. «в» пп. 8.6.1 п. 8.6 ст. 8 Закону № 2181-III).

Крім того, вищезазначеним Законом чітко ви­значено, що до платника податків за відчуження майна, яке перебуває в податковій заставі, без згоди податкового органу застосовуються штраф­ні санкції.

У цивільному праві відчуження майна передбачає перехід права власності від однієї особи до ін­шої особи. Тобто відчуження май­на пов'язано з припиненням пра­ва власності.

У даному випадку ліквіда­ція активів, які перебувають у податковій заставі, без узго­дження з податковим органом не передбачає відчуження, оскільки в результаті проведе­ної операції не відбувається переходу права власності на ці активи. Тому до такого платни­ка податків штраф, встановлений пп. 17.1.8 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III, не застосовується.

Проте у разі якщо суб'єкт господарюван­ня порушує правила відчуження активів, визначені п. 8.6 ст. 8 Закону № 2181-III, до такого платника податків може бути за­стосовано адміністративний арешт активів (пп. «а» пп. 9.1.2 п. 9.1 ст. 9 цього Закону), та/або згідно з Кримінальним кодексом України посадові особи платника податків можуть бути притягнуті до кримінальної від­повідальності.

ВІДПОВІДЬ. 2. Указом № 727/98 передбачено, що суб'єкт ма­лого підприємництва може перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності у разі відповідності вимогам цього Указу щодо обсягу ви­ручки від реалізації продукції (товарів, робіт, по­слуг), середньооблікової чисельності працюючих та за умови сплати всіх установлених податків та обов'язкових платежів за попередній звітний (по­датковий) період.

Крім того, у заяві про право застосування спро­щеної системи оподаткування, обліку та звітності згідно з наказом № 599 суб'єкт малого підприєм­ництва в обов'язковому порядку зазначає про від­сутність простроченої заборгованості зі сплати по­датків та інших обов'язкових платежів.

Відповідно до положень Закону № 2181-III подат­ковим боргом вважається податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгодже­не в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене в установлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.

Таким чином, оскільки за підприємством обліковується сума податкового боргу, яку згідно з укладеним договором з податковим органом було розстрочено за умовами миро­вої угоди, то такий суб'єкт господарювання не може перейти на спрощену систему опо­даткування, обліку та звітності до повного по­гашення суми такого податкового боргу.

ВІДПОВІДЬ. 3. Постановою № 86 встановлено, що використан­ня у 2008 р. коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва за програмою «Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка про­дукції рослинництва», здійснюється відповідно до Порядку № 256.

Згідно з цим Порядком однією з умов отримання компенсацій є відсутність у підприємства простро­ченої більше як півроку заборгованості перед дер­жавним і місцевими бюджетами.

Пунктом 6 Порядку № 256 передбачено, що для отримання компенсації підприємство подає заявку, до якої додає звіти про фінансові результати за попередній рік, письмове зобов'язання та засвідчені в установленому порядку копії документів: зокрема, довідки органу ДПС щодо відсутності (наявнос­ті) заборгованості за податковими зобов'язаннями; довідки про відсутність (наявність) заборгованості перед місцевим бюджетом з податку з доходів фізичних осіб, підписаної керівником та скріпленої печаткою сільськогосподарського підприємства.

Відсутність одного з документів, визначених у п. 6 вищезазначеного Порядку, позбавляє заявни­ка права на отримання бюджетних коштів.

Таким чином, податковий орган не видає підприємству агропромислового комплексу для отримання державної підтримки виробни­цтва продукції рослинництва довідку про від­сутність (наявність) заборгованості з податку з доходів фізичних осіб, оскільки така довідка видається безпосередньо підприємством.

ВІДПОВІДЬ. 4. Статтею 8 Закону № 2181-III визначено пере­лік операцій платників податків, активи яких пере­бувають у податковій заставі, що підлягають узго­дженню з податковими органами.

Так, операції з відчуження заставних активів, за винятком майна, майнових та немайнових прав, що використовуються у підприємницькій діяльності плат­ника податків (інших видах діяльності, які за умова­ми оподаткування прирівнюються до підприємниць­кої), а саме готової продукції, товарів і товарних запасів, робіт та послуг за кошти за цінами, що не є меншими за звичайні, підлягають обов'язковому узгодженню з податковими органами.

Законом № 2181-III передбачено певні види відповідальності, які можуть бути застосовані до платника податків за здійснення операцій із за­ставними активами без погодження з податковими органами: накладення штрафних санкцій (пп. 17.1.8 п. 17.1 ст. 17), кримінальна відповідаль­ність (пп. 8.6.4 п. 8.6 ст. 8) та застосування адміні­стративного арешту до активів платника податків (пп. 9.1.2 п. 9.1 ст. 9).

За відчуження заставних активів без згоди по­даткового органу може бути застосовано будь-який з перелічених видів відповідальності. При цьому застосування будь-якого із зазначених видів від­повідальності ніяким чином не залежить від засто­сування інших.

Отже, незважаючи на відмову у відкритті кримінальної справи за відчуження застав­них активів без згоди податкового органу до платника податку застосовуються штрафні санкції відповідно до пп. 17.1.8 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III.

Перелік використаних нормативних документів:

Закон України № 2181-III від 21.12.2000 р. «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями)

Указ Президента України № 727/98 від 03.07.98 р. «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» (у редакції Указу Президента України від 28.06.99 р. № 746/99)

Постанова Кабінету Міністрів України № 86 від 22.02.2008 р. «Про порядок використання у 2008 році коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослин­ництва»

Постанова Кабінету Міністрів України № 256 від 21.02.2007 р. «Про затвердження Порядку викорис­тання у 2007 році коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки виробництва продукції рослинництва» (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 256)

Наказ ДПА України № 599 від 29.10.99 р. «Про затвердження Свідоцтва про спла­ту єдиного податку та Порядку його видачі» (зі змінами та доповненнями, зареєстровано в Мін'юсті України 02.11.99 р. за № 752/4045)

Микола ЧМЕРУК,
директор департаменту
та Володимир ТАРАСЕНКО,
заступник директора
департаменту

“Вісник податкової служби України” № 43 листопад 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).