МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
17.09.2008 N 1/9-599
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
Інституту післядипломної
педагогічної освіти,
загальноосвітнім навчальнім
закладам
Щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу
предметів інваріантної складової навчального плану
Міністерство освіти і науки України надсилає для використання Методичні рекомендації щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу предметів інваріантної складової навчального плану в 11 (12) класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2008/2009 навчальному році.
Заступник Міністра П.Б.Полянський
Додаток
Методичні рекомендації
щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу
предметів інваріантної складової навчального плану
в 11 (12) класах загальноосвітніх навчальних закладів
у 2008/2009 навчальному році
Відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України від 03.09.2008 р. N 804 "Про зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень осіб, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів України в 2009 році" та від 12.09.2008 р. N 848 "Про зміни в організації навчального процесу у 2008/2009 навчальному році для випускників 11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів" вивчення навчального матеріалу предметів інваріантної складової навчального плану учнями 11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів завершуватиметься 30 квітня 2009 року.
Можуть бути застосовані різні способи ущільнення вивчення навчального матеріалу, а саме:
- за рахунок об'єднання навчальних тем;
- використання міжпредметних зв'язків, оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу;
- зміни у часі проведення навчальних екскурсій;
- використання резервних годин навчальної програми та годин, передбачених на проведення окремих уроків тематичного оцінювання.
При цьому обов'язково мають бути виконані всі види фронтальних контрольних робіт, визначених навчальними програмами.
Методичні рекомендації з конкретних навчальних предметів використовуються учителями при календарному плануванні навчального матеріалу та керівниками загальноосвітніх навчальних закладів - при складанні розкладу навчальних занять.
Українська мова
Вивчення української мови в 11 класі спрямоване, насамперед, на підвищення культури мовлення і рівня грамотності учнів. У Методичних рекомендаціях щодо вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах з українською мовою навчання у 2008/2009 навчальному році ("Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України" N 18-19-20 за 2008 р.) передбачено орієнтовний перерозподіл навчальних годин на проведення фронтальних видів контрольних робіт.
Оцінювання говоріння, читання вголос здійснюється індивідуально шляхом поступового накопичення оцінок для того, щоб кожний учень одержав мінімум одну оцінку за виконання завдань на побудову діалогу, усного переказу та усного твору. Для цих видів робіт не відводиться окремий урок, а оцінки виставляються один раз на рік в колонки без дати.
Таблиця 1
Фронтальні види контрольних робіт
------------------------------------------------------------------
| Форми контролю | 11 клас |
| |----------------------------|
| | I семестр | II семестр |
|-----------------------------------+-------------+--------------|
|Перевірка мовної теми (*) | 2 | 2 |
|-----------------------------------+-------------+--------------|
|Письмо: переказ | 1 | 1 |
|-----------------------------------+-------------+--------------|
|твір | 1 | - |
|-----------------------------------+-------------+--------------|
|Правопис: диктант (**) | 1 | 1 |
|-----------------------------------+-------------+--------------|
|Аудіювання (*) | - | 1 |
|-----------------------------------+-------------+--------------|
|Читання мовчки (*) | 1 | - |
------------------------------------------------------------------
_______________
(*) Основною формою перевірки мовної теми, аудіювання і
читання мовчки є тестові завдання.
(**) Основною формою перевірки орфографічної і пунктуаційної
грамотності є контрольний текстовий диктант.
З метою виконання навчальної програми в повному обсязі рекомендуємо скласти календарно-тематичний план з української мови для 11 класу з розрахунку на 62 навчальні години. Зменшити кількість навчальних годин слід за рахунок вилучення годин на проведення різних форм контролю (таблиця 1). Рекомендуємо планувати на весь навчальний рік:
чотири контрольні роботи (а отже, і чотири уроки узагальнення й систематизації набутих знань, які їм передують);
одне контрольне читання мовчки;
одне контрольне аудіювання;
один контрольний письмовий твір (а отже, й один урок з роботи над помилками).
У класах з поглибленим вивченням української мови і літератури рекомендуємо також зменшити кількість годин на вивчення риторики, а також тем, вибір і вивчення яких вчитель визначає самостійно.
Українська література
Рекомендуємо внести зміни в календарно-тематичний план з української літератури для 11 класу з розрахунку на 62 навчальні години. Зменшити кількість навчальних годин пропонуємо, перерозподіливши передбачене програмами текстуальне, самостійне або позакласне вивчення окремих творів.
Рекомендуємо вивчати оглядово творчість тих письменників, твори яких не внесено до програми зовнішнього незалежного оцінювання, а саме: І.Кочерги, Олеся Гончара, Ю.Мушкетика, Б.Олійника.
На самостійне опрацювання рекомендуємо винести твори таких письменників: О.Коломійця, М.Рильського та поетів Ньюйоркської групи.
Зарубіжна література
Програмами 1998 (2003) років для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання для 11-річної школи та програмами для профільних класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання заплановано 4 резервних години на рік. Ці години дають можливість вчителю закріпити знання учнів з певної теми чи розділу, ввести до вивчення той чи інший новий твір, що не потрапив до переліку обов'язкових для текстуального вивчення, провести додатковий урок-вікторину, презентацію власного чи колективного проекту, урок-дослідження (представлене усно чи письмово) тощо.
Враховуючи, що програми 11 класу (1998 (2003) р.) подають систематичний курс як послідовність монографічних і оглядових тем, логічним є скорочення певних тем, а не ущільнення їх за рахунок резервних годин, які вчитель може використати на власний розсуд, у тому числі й розширивши рекомендовану в орієнтовному тематичному плануванні кількість годин на вивчення розділів (таблиця 2).
Таблиця 2
Орієнтовне тематичне планування вивчення
зарубіжної літератури в класах універсального,
загальноосвітнього, суспільно-гуманітарного,
художньо-естетичного, філологічного,
фізико-математичного, природничого,
технологічного та спортивного профілів
(Програми 1998 (2003) р. за редакцією Д.С.Наливайка,
керівник авторського колективу Ю.І.Ковбасенко)
-----------------------------------------------------------------------
| Назва розділу | Кількість годин |
| |----------------------------------------------------|
| | універсальний/ |філологічний| фізико- |
| | загальноосвітній, | профіль |математичний, |
| |суспільно-гуманітарний, |(3 год. на |природничий, |
| | художньо-естетичний | тиждень) |технологічний,|
| | профіль (2/2,5 год. на | |спортивний |
| | тиждень (*) | | профіль |
| | | | (1,5 год. |
| | | | на тиждень) |
|----------------+------------------------+------------+--------------|
|Вступ | 2 | 2 | 1 |
|----------------+------------------------+------------+--------------|
|Із літератури | 32/39 (*) | 53 | 28 |
|першої половини | | | |
|XX ст. | | | |
|----------------+------------------------+------------+--------------|
|Із літератури | 20/28 | 27 | 14 |
|другої половини | | | |
|XX ст. | | | |
|----------------+------------------------+------------+--------------|
|Із літератури | 3/4 | 6 | 3 |
|постмодернізму | | | |
|(із сучасної | | | |
|зарубіжної | | | |
|літератури (**))| | | |
|----------------+------------------------+------------+--------------|
|Підсумок | 1 | 1 | 1 |
|----------------+------------------------+------------+--------------|
|Резервний час | 4 | 4 | - |
|----------------+------------------------+------------+--------------|
|Кількість годин | 62/78 | 93 | 47 |
|разом | | | |
-----------------------------------------------------------------------
_______________
(*) В 11 класах художньо-естетичного профілю вивчення
зарубіжної літератури здійснюється протягом 2,5 годин на тиждень
(88 год.). Друга цифра дробу означає кількість годин для класів
художньо-естетичного профілю.
(**) Назва розділу в програмі для класів філологічного
профілю.
Рекомендуємо також конкретизувати і ущільнювати не текстуальне вивчення художніх творів, а навчальний матеріал щодо вивчення оглядових тем. У разі необхідності слід скоротити саме опрацювання тем за творчістю певного письменника. Так, пропонуємо винести на оглядове вивчення або самостійне опрацювання: в розділі "Із літератури першої половини XX ст." вивчення творчості Т.С.Еліота, Ф.Г.Лорки, В.Незвала; у розділі "Із літератури другої половини XX ст." вивчення творчості Г.Белля, В.Бикова (або творчість О.Солженіцина, О.Твардовського - в класах філологічного профілю).
В програмах (2001 р.) для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання для 11-річної школи та в програмах для профільних класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання передбачено 4 години на рік на проведення тематичного оцінювання, за рахунок яких відбувається ущільнення змісту навчальної програми. Окрім того скоротити кількість навчальних годин слід за рахунок зменшення уроків розвитку мовлення і позакласного читання, не зменшуючи час на текстуальне вивчення творів (таблиця 3).
Таблиця 3
Орієнтовне тематичне планування вивчення
зарубіжної літератури в класах універсального,
загальноосвітнього, суспільно-гуманітарного,
художньо-естетичного, філологічного,
фізико-математичного, природничого,
технологічного та спортивного профілів
(Програми 2001 р. за редакцією Д.В.Затонського,
К.О.Шахової, Є.В. Волощук, авторський колектив
Б.Б. Шалагінов, Л.Ф.Мірошниченко та ін.)
---------------------------------------------------------------------
|Назва розділу | Кількість годин |
| |----------------------------------------------------|
| | універсальний/ |філологічний| фізико- |
| | загальноосвітній, | профіль |математичний, |
| |суспільно-гуманітарний, |(3/2,5 год. | природничий, |
| | художньо-естетичний | на |технологічний,|
| | профіль (2 год. на |тиждень (*) | спортивний |
| | тиждень) | | профіль |
| | | |(1,5 год. на |
| | | | тиждень) |
|--------------+------------------------+------------+--------------|
|Література | 40 | 60/49 (*) | 23 |
|першої | | | |
|половини | | | |
|XX ст. | | | |
|--------------+------------------------+------------+--------------|
|Література | 12 | 22/22 | 15 |
|другої | | | |
|половини | | | |
|XX ст. | | | |
|--------------+------------------------+------------+--------------|
|Уроки | 6 | 7/3 | 3 |
|розвитку | | | |
|мовлення | | | |
|--------------+------------------------+------------+--------------|
|Уроки | 2 | 2/2 | 4 |
|повторення і | | | |
|узагальнення | | | |
|--------------+------------------------+------------+--------------|
|Уроки | 2 | 2/2 | 2 |
|позакласного | | | |
|читання | | | |
|--------------+------------------------+------------+--------------|
|Кількість | 62 | 93/78 | 47 |
|годин разом | | | |
---------------------------------------------------------------------
_______________
(*) В 11 класах художньо-естетичного профілю вивчення
зарубіжної літератури здійснюється протягом 2,5 годин на тиждень.
Друга цифра дробу означає кількість годин для класів
художньо-естетичного профілю.
Іноземні мови
Усі навчальні програми з іноземних мов для 11-річної школи не встановлюють послідовність вивчення тематичного змісту та не визначають жорсткі часові рамки на вивчення лексико-граматичного матеріалу. Навчальні програми зорієнтовані на кінцеві цілі навчання та відображають основні методичні прийоми, що найбільш підходять для їх реалізації.
У зв'язку зі скороченням годин для виконання програмових вимог вчителям іноземної мови, що працюють у загальноосвітніх навчальних закладах та спеціалізованих школах, рекомендується при складанні календарно-тематичних планів враховувати години, що належать до категорії резервних, зберігаючи при цьому змістову частину програми, та за рахунок вилучення годин на проведення форм контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письма).
------------------------------------------------------------------
| Форми контролю | 11 клас (кількість годин) |
|----------------------+-----------------------------------------|
| | I семестр | II семестр |
|----------------------+--------------------+--------------------|
|Аудіювання | 0,5 | 0,5 |
|----------------------+--------------------+--------------------|
|Читання | 0,5 | 0,5 |
|----------------------+--------------------+--------------------|
|Письмо | 0,5 | 0,5 |
|----------------------+--------------------+--------------------|
|Говоріння | 0,5 | 0,5 |
------------------------------------------------------------------
У класах з поглибленим вивченням іноземних мов доцільно зменшити кількість годин, призначених для домашнього читання, тому особливу увагу при складанні календарно-тематичного планування слід приділити завданням для домашньої роботи. Бажано планувати завдання, котрі є формою самоконтролю рівня засвоєння мови. Це завдання, що змушують учнів подумати і знайти мовні засоби для вирішення конкретного завдання, вибрати та скласти потрібні йому комунікативні блоки, звернутися за коментарями, поясненнями, тобто провести певну пошукову роботу. Результати такого пошуку фіксуються в письмовій формі, оскільки письмові завдання тренують використання форм мовного матеріалу, певних граматичних явищ та є тим резервом часу, який допоможе ущільнити часові рамки програми.
Щодо вивчення другої іноземної мови, то введення і закріплення великих обсягів матеріалу передбачено лише на початку першого семестру. Тому у другому семестрі вивчення другої іноземної мови має більш узагальнюючу функцію, активізацію раніше сформованих умінь у чотирьох видах мовленнєвої діяльності та формування більш високого рівня комунікативної компетенції. Введення нового мовленнєвого, лексичного та граматичного матеріалу в травні місяці не передбачено. Отже ущільнення при складанні календарно-тематичного планування повинно проходити лише за рахунок резервних годин.
Історія України. Всесвітня історія
Календарно-тематичний план з історії України для учнів 11 класу універсального та філологічного напрямів навчання рекомендуємо скласти з розрахунку на 46 навчальних годин. Для класів природничо-математичного, технологічного, спортивного напрямів навчання календарно-тематичне планування слід робити з розрахунку на 31 навчальну годину; для класів суспільно-гуманітарного напряму - з розрахунку на 124 навчальні години.
Календарно-тематичне планування вивчення всесвітньої історії для учнів 11 класу універсального та філологічного напрямів навчання складається з розрахунку на 46 навчальних годин. Для класів природничо-математичного, технологічного, спортивного напрямів навчання з розрахунку на 31 навчальну годину; для класів суспільно-гуманітарного напряму навчання - 93 години.
Оскільки програми з історії України та всесвітньої історії позбавлені жорсткого повного поділу, то вчитель має право довільно визначати кількість годин на вивчення тем.
Ущільнення навчального матеріалу вчитель може на свій розсуд здійснити за рахунок годин, передбачених на проведення тематичного оцінювання.
Крім того при синхронному вивченні історії України та всесвітньої історії учитель може на свій розсуд здійснити ущільнення при вивченні таких тем:
- "Друга світова війна" та "Україна під час другої світової та Великої Вітчизняної воєн";
- "Україна в умовах десталінізації", "Україна в період загострення кризи радянської системи" та "Радянський Союз і пострадянські країни".
За бажанням ущільнення можна здійснити використовуючи інтерактивні методи навчання, зокрема проектну діяльність учнів.
Художня культура
У навчальній програмі з художньої культури для 11 класів кількість годин запланованих на вивчення окремих розділів програми є орієнтовною і може змінюватися вчителем відповідно до можливостей та особливостей навчального закладу. Рекомендуємо перерозподілити час на вивчення тем відповідно до поданих нижче таблиць. Коригування здійснюється шляхом об'єднання суміжного за змістом навчального матеріалу. При вивченні художньої культури за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів художньо-естетичного профілю (5 год. на тиждень) пропонується також скорочення на 10 годин передбаченого програмою резервного часу.
У таблицях 4, 5, 6 пропонуються скориговані теми чинних навчальних програм.
Таблиця 4
Вивчення художньої культури за програмою
для загальноосвітніх навчальних закладів
гуманітарного профілю (2 год. на тиждень)
------------------------------------------------------------------------
| Назва розділу |Назви тем, навчальний матеріал| Кількість |
| | яких об'єднується | годин |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|I. "Європейський |"Значення художньої культури | 1 |
|культурний регіон" |Європейського культурного | |
| |регіону"; "Греція" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|II. "Арабо-мусульманський |"Декоративно-прикладне | 1 |
|культурний регіон" |мистецтво мусульманських | |
| |народів"; "Пам'ятки | |
| |арабо-мусульманської | |
| |архітектури" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|III. "Африканський |"Значення художньої культури | 1 |
|культурний регіон" |африканського регіону"; | |
| |"Ритуальне та самодіяльне | |
| |мистецтво в африканській | |
| |культурі" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|IV. "Індійський |"Значення художньої культури | 2 |
|культурний регіон" |індійського культурного | |
| |регіону"; "Індійські йоги" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|V. "Далекосхідний |"Значення художньої культури | 2 |
|культурний регіон" |Китаю в історії регіону"; | |
| |"Естетичний феномен | |
| |китайського живопису" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|VI. "Латиноамериканський |"Латиноамериканські мелодії та| 1 |
| культурний регіон" |ритми"; "Карнавал" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|VII. "Північноамериканський|"Музична культура"; | 2 |
|культурний регіон" |"Танцювальні ритми Америки" | |
------------------------------------------------------------------------
Таблиця 5
Вивчення художньої культури за програмою
для загальноосвітніх навчальних закладів
спортивного профілю (2 год. на тиждень)
------------------------------------------------------------------------
| Назва розділу |Назви тем, навчальний матеріал| Кількість |
| | яких об'єднується | годин |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|I. "Європейський |"Значення художньої культури | 1 |
|культурний регіон" |Європейського культурного | |
| |регіону"; "Греція" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|II. "Арабо-мусульманський |"Декоративно-прикладне | 1 |
|культурний регіон" |мистецтво мусульманських | |
| |народів"; "Пам'ятки | |
| |арабо-мусульманської | |
| |архітектури" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|III. "Африканський |"Значення художньої культури | 1 |
|культурний регіон" |африканського регіону"; | |
| |"Ритуальне та самодіяльне | |
| |мистецтво в африканській | |
| |культурі" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|IV. "Індійський |"Музика і танець"; "Індійське | 2 |
|культурний регіон" |кіно" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|V. "Далекосхідний |"Значення художньої культури | 2 |
|культурний регіон" |Китаю в історії регіону"; | |
| |"Естетичний феномен | |
| |китайського живопису" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|VI. "Латиноамериканський |"Латиноамериканські мелодії та| 1 |
|культурний регіон" |ритми"; "Карнавал" | |
|---------------------------+------------------------------+-----------|
|VII. "Північноамериканський|"Музична культура"; | 2 |
|культурний регіон" |"Танцювальні ритми Америки" | |
------------------------------------------------------------------------
Таблиця 6
Вивчення художньої культури за програмою
для загальноосвітніх навчальних закладів
художньо-естетичного профілю (5 год. на тиждень)
----------------------------------------------------------------------
| Назва розділу |Назви тем, навчальний матеріал| Кількість |
| | яких об'єднується | годин |
|-------------------------+------------------------------+-----------|
|I. "Європейський |"Значення художньої культури | 5 |
|культурний регіон" |Європейського культурного | |
| |регіону"; "Греція" | |
|-------------------------+------------------------------+-----------|
|II. "Арабо-мусульманський|"Тисяча й одна ніч" - пам'ятка| 2 |
|культурний регіон" |арабської літератури"; "Лірика| |
| |і музика Сходу" | |
|-------------------------+------------------------------+-----------|
|III. "Африканський |"Міфологія африканських | 2 |
|культурний регіон" |народів"; "Ритуальне мистецтво| |
| |в африканській культурі" | |
|-------------------------+------------------------------+-----------|
|IV. "Індійський |"Значення художньої культури | 2 |
|культурний регіон" |індійського регіону"; | |
| |"Індійські йоги" | |
----------------------------------------------------------------------
Українська мова і література та рідна мова
у загальноосвітніх навчальних закладах
з навчанням мовами національних меншин
При здійсненні календарно-тематичного планування необхідно зменшити кількість годин на вивчення програмового матеріалу з української мови на 8 годин, літератури - на 16 годин, рідної мови - на 4 години, інтегрованого курсу "Література" - на 12 годин.
Рекомендуємо ущільнити вивчення навчального матеріалу з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською, румунською, молдовською, польською, кримськотатарською мовами за рахунок зменшення кількості годин на вивчення розділів: "Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей з синтаксису, пунктуації та стилістики" (на 2 години); "Робота над темами, визначеними вчителем" (на 4 години); "Зв'язне мовлення" (на 2 години). У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням угорською мовою на вивчення теми "Дієслово як частина мови" передбачити 6 годин; "Службові частини мови" - 5 годин; "Просте ускладнене речення" - 4 години.
При вивченні української літератури ущільнення навчального матеріалу можливе за рахунок зменшення кількості годин та оглядового вивчення розділів: "Літературний процес XX ст. (1900-1930)" - на 3 години; "Літературний процес XX ст. (1940-1950)" - на 2 години; "Літературний процес XX ст. (1960-1990)" - 3 години. Окрім того, радимо зменшити кількість годин на позакласне читання (на 4 години) та за рахунок самостійного вивчення літератури рідного краю (4 години).
У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською мовою ущільнення вивчення навчального матеріалу з російської мови здійснюється за рахунок скорочення часу (на 1 годину) на вивчення розділів "Углубление и систематизация важнейших сведений по синтаксису и стилистике"; скорочення на 2 години на вивчення розділів "Связная речь" та "Работа над темами, определяемыми учителем".
Ущільнення навчального матеріалу з інтегрованого курсу "Література" (російська та зарубіжна) пропонуємо здійснити за рахунок зменшення кількості годин (на 2 години) на вивчення наступних оглядових тем: "Русская литература 20-х годов", "Русская литература второй половины 50-х-начала 90-х годов"; вилучення з навчальної програми вивчення творів Ч.Айтматова та Ясунари Кавабата.
Ущільнення навчального матеріалу пропонуємо також зробити за рахунок годин, передбачених на проведення тематичного оцінювання.
Для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням польською, молдовською, румунською, кримсько-татарською, угорською мовами методичні рекомендації щодо корекції навчальних програм з рідних мов і літератур розробляються обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти.
Фізика
При календарно-тематичному плануванні
навчального матеріалу з фізики для класів
універсального та технологічного напрямів
навчання рекомендуємо навчальні години розподілити
з розрахунку 4 години у I семестрі та 3 години у II;
для класів спортивного профілю - 3 години у I семестрі
та відповідно 2 години у II семестрі. Кількість
навчальних годин зменшується за рахунок
навчального часу, відведеного на проведення
фізичного практикуму, узагальнювальних занять,
резервного часу та за рахунок проведення
екскурсій в позаурочний час.
Роботи фізичного практикуму радимо проводити після вивчення тем, на основі яких ґрунтується їх проведення. Бали за ці роботи слід ураховувати при виставленні тематичної оцінки.
У таблиці 7 наведено орієнтовний часовий розподіл скоригованого навчального матеріалу відповідно до чинних навчальних програм.
Таблиця 7
Орієнтовне тематичне планування вивчення фізики
в класах універсального, суспільно-гуманітарного,
художньо-естетичного, філологічного, природничого,
технологічного та спортивного профілю навчання
---------------------------------------------------------------------------
| Тема | Кількість годин |
| |---------------------------------------------------------|
| | Філологічний, |Спортивний|Універсальний,|Природничий|
| | суспільно- |(2,5 год. |технологічний |(4 год. на |
| | гуманітарний, | на |(3,5 год. на | тиждень) |
| |художньо-естетичний| тиждень) | тиждень) | |
| |(2 год. на тиждень)| | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Електромагнітна| 6 | 6 | 6 | 8 |
|індукція | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Механічні | 7 | 12 | 13 | 12 |
|коливання і | | | | |
|хвилі | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Електромагнітні| 10 | 13 | 18 | 20 |
|коливання | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Електромагнітні| 12 | 12 | 28 | 34 |
|хвилі | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Елементи | - | - | 2 | 4 |
|теорії | | | | |
|відносності | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Світлові | 5 | 6 | 10 | 12 |
|кванти | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Атом і атомне | 10 | 14 | 17 | 20 |
|ядро | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Узагальнювальні| 4 | 4 | 4 | 4 |
|заняття | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Практикум | 4 | 4 | 6 | 6 |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Екскурсії та | 4 | 4 | 4 | 4 |
|резервний час | | | | |
|---------------+-------------------+----------+--------------+-----------|
|Всього у 11 кл.| 62 | 75 | 108 | 124 |
---------------------------------------------------------------------------
У класах фізико-математичного профілю та класах поглибленого вивчення фізики, пропонуємо винести на оглядове або самостійне опрацювання такі теми:
- 1.3. "Фізичні основи електротехніки": генератор трифазного струму, вмикання навантаження в трифазну мережу зіркою і трикутником, лінійна і фазна напруги, утворення обертового магнітного поля в трифазній мережі, асинхронний двигун трифазного струму;
- 1.5. "Світлові хвилі та оптичні прилади": світловий потік, сила світла, освітленість, закони освітленості, оптичні прилади (фотоапарат, фотоекспонометр, проекційні апарати, лупа, мікроскоп, підзорна труба, телескоп), роздільна здатність оптичних приладів.
У класах фізико-математичного профілю та у класах з поглибленим вивченням фізики ущільнення навчального матеріалу здійснюється також за рахунок зменшення кількості годин, відведених на узагальнююче повторення та фізичний практикум. У таблиці 8 наведено орієнтовний розподіл годин щодо ущільнення навчального матеріалу чинних програм.
Таблиця 8
Орієнтовне тематичне планування вивчення
фізики в класах фізико-математичного профілю
та класах з поглибленим вивченням фізики
--------------------------------------------------------------------
| Тема | Кількість годин |
| |---------------------------------------|
| |фізико-математичний|поглиблене вивчення|
| | профіль (5 год. | фізики (7 год. на |
| | на тиждень) | тиждень) |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Механічні коливання і | 9 | - |
|хвилі | | |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Електромагнітні коливання | 24 | 33 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Фізичні основи | 5 | 7 |
|електротехніки | | |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Електромагнітні хвилі та | 12 | 16 |
|фізичні основи | | |
|радіотехніки | | |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Світлові хвилі та оптичні | 22 | 33 |
|прилади | | |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Елементи теорії | 6 | 10 |
|відносності | | |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Світлові кванти. Дія | 16 | 21 |
|світла | | |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Фізика атома | 14 | 20 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Фізика атомного ядра | 13 | 18 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Елементарні частинки | 4 | 6 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Узагальнювальні заняття | 4 | 6 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Практикум | 12 | 16 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Узагальнююче повторення | 8 | 25 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Екскурсії та резервний час| 6 | 6 |
|--------------------------+-------------------+-------------------|
|Всього у 11 кл. | 155 | 217 |
--------------------------------------------------------------------
Астрономія
Розподіл навчального матеріалу з астрономії з метою його ущільнення передбачає зменшення навчального часу, відведеного на вивчення тем "Небесна сфера", "Наша планетна система" та "Сонце - найближча зоря". У зазначених темах рекомендуємо вивчати оглядово питання: сонячні й місячні затемнення, видимі рухи планет; малі тіла Сонячної системи - астероїди, комети, метеорити, дослідження планет за допомогою космічних апаратів, проявів сонячної активності. Також пропонуємо винести на самостійне вивчення питання щодо подвійних зір та фізично змінних зір з теми "Зорі. Еволюція зір".
При вивченні астрономії (0,5 год. на тиждень) рекомендуємо виставляти дві тематичні оцінки за теми 1-5 та 6-9.
У таблиці 9 наведено орієнтовний часовий розподіл скоригованого навчального матеріалу відповідно до чинних навчальних програм.
Таблиця 9
Орієнтовне тематичне планування
вивчення астрономії в 11 класі
------------------------------------------------------------------
| Тема | Кількість годин |
| |------------------------------------|
| | 0,5 год. на | 1 год. на тиждень |
| | тиждень | |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|1. Предмет астрономії, її | 1 | 2 |
|розвиток і значення в житті| | |
|суспільства | | |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|2. Небесна сфера. Рух | 1 | 4 |
|світил на небесній сфері | | |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|3. Методи та засоби | 1 | 4 |
|астрономічних досліджень | | |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|4. Наша планетна система | 5 | 6 |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|5. Сонце - найближча зоря | 1 | 3 |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|6. Зорі. Еволюція зір | 2 | 4 |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|7. Наша Галактика | 1 | 2 |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|8. Будова й еволюція | 2 | 5 |
|Всесвіту | | |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|9. Життя у Всесвіті | 1 | 1 |
|---------------------------+--------------+---------------------|
|Всього у 11 кл. | 15 | 31 |
------------------------------------------------------------------
Біологія
З метою ущільнення часу вивчення навчального матеріалу з біології пропонуємо зменшити кількість годин, відведених на вивчення тем "Планетарна роль живої речовини", "Основи еволюційного вчення", "Історичний розвиток і різноманітність органічного світу" й "Узагальнення". Ущільнення часу вивчення навчального матеріалу теми "Планетарна роль живої речовини" досягається за рахунок використання міжпредметних зв'язків та зменшення навчального часу відведеного на вивчення питань щодо екологічної кризи сучасності та можливих шляхів її подолання з урахуванням того, що ці теми вивчались у курсі географії 10 класу.
У темі "Історичний розвиток і різноманітність органічного світу" кількість навчальних годин зменшується за рахунок оглядового вивчення питань щодо походження еукаріотів, прокаріотів, неклітинних форм життя та походження людини, а також ролі людини в біосфері в темі "Планетарна роль живої речовини".
Кількість навчальних годин можна зменшити також за рахунок проведення екскурсій у позаурочний час та зменшення навчального часу, відведеного на уроки узагальнення навчального матеріалу.
У таблиці 10 наведено орієнтовний розподіл часу на вивчення навчального матеріалу відповідно до чинних навчальних програм.
Таблиця 10
Орієнтовний тематичний план вивчення біології
у класах універсального, технологічного,
фізико-математичного, суспільно-гуманітарного
та філологічного напрямів
------------------------------------------------------------------
| Навчальна тема | Кількість годин у напрямах навчання |
| |----------------------------------------|
| |Універсальний| Фізико- |Гуманітарно- |
| | та |математичний|гуманітарний |
| |технологічний| |філологічний |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Спадковість і | 7 | 4 | 4 |
|мінливість організмів | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Закономірності | 5 | 3 | 3 |
|мінливості | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Генотип як цілісна | 8 | 3 | 3 |
|система | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Розмноження та | 10 | 5 | 5 |
|індивідуальний розвиток| | | |
|організмів | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Надорганізменні рівні | 10 | 5 | 4 |
|життя | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Планетарна роль живої | 4 | 3 | 3 |
|речовини | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Основи еволюційного | 7 | 3 | 4 |
|вчення | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Історичний розвиток і | 5 | 2 | 2 |
|різноманітність | | | |
|органічного світу | | | |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Узагальнення курсу | 2 | 1 | 1 |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Резервний час | 4 | 2 | 2 |
|-----------------------+-------------+------------+-------------|
|Кількість годин разом | 62 | 31 | 31 |
------------------------------------------------------------------
Таблиця 11
Орієнтовне тематичне планування вивчення
біології в класах природничого
та спортивного напрямів навчання
------------------------------------------------------------------
| Навчальна тема | Кількість годин |
| |---------------------------------|
| | Природничий | Спортивний |
| | напрям | напрям |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Розмноження організмів | 6 | 4 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Спадковість і мінливість | 8 | 6 |
|організмів | | |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Закономірності мінливості | 10 | 6 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Генотип як цілісна система | 10 | 6 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Індивідуальний розвиток | 10 | 6 |
|організмів | | |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Надорганізменні рівні життя | 12 | 9 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Планетарна роль живої речовини| 7 | 6 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Основи еволюційного вчення | 10 | 7 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Історичний розвиток і | 12 | 5 |
|різноманітність органічного | | |
|світу | | |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Узагальнення курсу | 4 | 3 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Резервний час | 4 | 4 |
|------------------------------+----------------+----------------|
|Кількість годин разом | 93 | 62 |
------------------------------------------------------------------
Хімія
У класах універсального, фізико-математичного і технологічного напрямів навчання рекомендуємо ущільнити час вивчення навчального матеріалу за рахунок зменшення кількості годин (на 3 год.), відведених на вивчення тем "Органічні сполуки" та "Роль хімії у житті суспільства".
Ущільнення часу вивчення теми "Органічні сполуки (продовження)" досягається за рахунок використання міжпредметних зв'язків, зокрема з біологією. Розглядаючи суміжні питання, а саме про вуглеводи, жири, амінокислоти і білки, їх значення в життєдіяльності організмів, доцільно напередодні організувати самостійне повторення відповідного матеріалу з курсу біології 10 класу. У темі "Роль хімії у житті суспільства" кількість навчальних годин зменшується за рахунок оглядового або самостійного вивчення питань щодо значення хімії у створенні нових матеріалів, розв'язуванні сировинної та енергетичної проблем. Резервними є також 5 год., відведених на тематичне оцінювання.
У таблицях 12, 13, 14 наведено орієнтовний розподіл часу на вивчення навчального матеріалу відповідно до чинних навчальних програм.
Таблиця 12
Орієнтовний тематичний план вивчення
хімії у класах універсального, фізико-математичного
і технологічного напрямів навчання
------------------------------------------------------------------
| Навчальна тема | Кількість годин |
| |-------------------------------|
| | Універсальний | Фізико- |
| | напрям | математичний |
| | |і технологічний|
| | | напрями |
|--------------------------------+---------------+---------------|
|Повторення основних питань курсу| 2 | 2 |
|хімії 10 класу | | |
|--------------------------------+---------------+---------------|
|Органічні сполуки (продовження) | 35 | 35 |
|--------------------------------+---------------+---------------|
|Узагальнення знань про | 13 | 13 |
|неорганічні та органічні | | |
|речовини | | |
|--------------------------------+---------------+---------------|
|Практикум | 3 | 3 |
|--------------------------------+---------------+---------------|
|Роль хімії в житті суспільства | 5 | 5 |
|--------------------------------+---------------+---------------|
|Резервний час | 4 | 4 |
|--------------------------------+---------------+---------------|
|Кількість годин разом | 62 | 62 |
------------------------------------------------------------------
У класах природничого напряму пропонуємо зменшити кількість годин, відведених на вивчення тем "Узагальнення знань з хімії" і "Роль хімії в житті суспільства", за рахунок раціонального розподілу навчального часу між теоретичними, семінарськими і практичними заняттями, використання годин резервного часу та окремих годин, відведених на тематичне оцінювання.
Таблиця 13
Орієнтовний тематичний план вивчення хімії
у класах природничого напряму навчання
------------------------------------------------------------------
| Навчальна тема | Кількість годин |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Природні джерела вуглеводнів та їх | 6 |
|переробка | |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Спирти і фенол | 12 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Альдегіди і кетони | 5 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Карбонові кислоти | 10 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Естери. Жири | 6 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Вуглеводи | 8 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Нітрогеновмісні сполуки | 7 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Білки. Нуклеїнові кислоти | 2 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Узагальнення знань з курсу органічної | 10 |
|хімії | |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Узагальнення знань з хімії | 20 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Роль хімії в житті суспільства | 4 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Резервний час | 3 |
|-----------------------------------------+----------------------|
|Кількість годин разом | 93 |
------------------------------------------------------------------
У класах гуманітарного напряму кількість навчальних годин зменшується за рахунок годин, відведених на тематичне оцінювання, оглядового вивчення питань щодо значення хімії у створенні нових матеріалів, розв'язуванні сировинної та енергетичної проблем і об'єднання тем щодо домашньої аптечки та побутових хімікатів.
Таблиця 14
Орієнтовний тематичний план вивчення
хімії в класах суспільно-гуманітарного
та філологічного напрямів навчання------------------------------------------------------------------ | Навчальна тема | Кількість годин | |---------------------------------------+------------------------| |Повторення основних понять курсу хімії | 2 | |10 класу | | |---------------------------------------+------------------------| |Органічні сполуки (продовження) | 15 | |---------------------------------------+------------------------| |Узагальнення знань про неорганічні та | 3 | |органічні речовини | | |---------------------------------------+------------------------| |Роль хімії в житті суспільства | 3 | |---------------------------------------+------------------------| |Хімія в повсякденному житті | 4 | |---------------------------------------+------------------------| |Резервний час | 4 | |---------------------------------------+------------------------| |Кількість годин разом | 31 | ------------------------------------------------------------------
Географія
З метою ущільнення вивчення навчального матеріалу в класах суспільно-гуманітарного та природничого напрямів навчання пропонуємо із розділу "Країни Південної Азії" тему "Непал" винести на самостійне опрацювання. Матеріал розділу "Країни Центральної, Західної і Східної Африки" подати у вигляді загальної економіко-географічної характеристики регіону без огляду окремих країн. У розділі "Країни Латинської Америки" для класів суспільно-гуманітарного профілю вивчення теми "Перу" винести на самостійне опрацювання, а у класах природничого напряму, окрім того, подати всю Латинську Америку у вигляді загальної характеристики. Також у класах суспільно-гуманітарного напряму в розділі "Країни Австралії та Океанії" на самостійне вивчення дати тему "Країни Мікронезії", а у класах природничого напряму пропонуємо на самостійне вивчення винести тему "Океанія - околиця світу".
У таблиці 15 пропонуємо орієнтовний розподіл годин вивчення географії для класів суспільно-гуманітарного та природничого напрямів навчання.
Таблиця 15
Орієнтовне тематичне планування вивчення
географії в класах суспільно-гуманітарного
та природничого напрямів навчання------------------------------------------------------------------ | Назва теми | Суспільно- | Природничий напрям | | | гуманітарний | | | | напрям | | |---------------------+--------------+---------------------------| |Країни Південної Азії| 2 | 2 | |---------------------+--------------+---------------------------| |Країни Центральної, | 2 | 2 | |Західної і Східної | | | |Африки | | | |---------------------+--------------+---------------------------| |Країни Латинської | 5 | 3 | |Америки | | | |---------------------+--------------+---------------------------| |Країни Австралії та | 5 | 3 | |Океанії | | | ------------------------------------------------------------------
Економіка
Ущільнення вивчення навчального матеріалу в класах суспільно-гуманітарного напряму навчання пропонуємо зробити за рахунок зменшення кількості годин на вивчення теми "Сучасні моделі ринкової економіки" (до однієї навчальної години).
Самостійно рекомендуємо вивчати тему "Соціальна політика держави", оскільки навчальний матеріал досить доступний і вивчається також у курсах "Правознавство" та "Історія". Теми "Міжнародна економічна інтеграція" та "Україна у світовій економіці" пропонуємо також вивчати самостійно або оглядово. Вони детально розглядаються у курсі "Географія".
Основи безпеки життєдіяльності (ОБЖ)
Рекомендуємо внести зміни у розподіл часу на вивчення окремих тем курсу ОБЖ, а саме зменшити кількість годин відведених на вивчення розділу "Надзвичайні ситуації, що загрожують добробуту людини та суспільства" за рахунок оглядового вивчення питань, суміжних з курсами фізики, захисту Вітчизни, медико-санітарної підготовки.
Тема "Виробничі надзвичайні ситуації" вивчається самостійно або оглядово за рахунок годин, відведених на вивчення питань щодо впливу на здоров'я людини факторів виробництва, що змінюють фізичні параметри середовища, а тема "Надзвичайні ситуації техногенного походження" - за рахунок питань щодо іонізуючої радіації, її джерел, доз опромінення, одиниць їх виміру, приладів радіометричного та дозиметричного контролю, дезактивації територій, санітарної обробки людей.
Таблиця 16
Орієнтовне тематичне планування вивчення ОБЖ
------------------------------------------------------------------ | Навчальна тема | Кількість годин | |--------------------------------------+-------------------------| |Виробничі надзвичайні ситуації | 3 | |--------------------------------------+-------------------------| |Надзвичайні ситуації техногенного | 3 | |походження | | |--------------------------------------+-------------------------| |Надзвичайні події, що загрожують | 4 | |безпеці громадяни | | |--------------------------------------+-------------------------| |Людина в інформаційному просторі | 4 | |--------------------------------------+-------------------------| |Резервний час | 1 | |--------------------------------------+-------------------------| |Кількість годин разом | 15 | ------------------------------------------------------------------
Математика
До програми зовнішнього незалежного оцінювання з математики включено всі теми навчального матеріалу 11 класу, тому у запропонованому тематичному плануванні ущільнення змісту навчального матеріалу здійснено за рахунок незначного зменшення кількості годин на вивчення окремих тем та за рахунок резервних годин чинних навчальних програм.
Учителю необхідно організувати роботу щодо засвоєння нового навчального матеріалу відповідно до поетапного формування розумових дій, а саме: виділити основний зміст і засоби роботи з ним у короткій схематичний формі, зручній для розв'язування завдань; організувати самостійну роботу учнів з обов'язковим покроковим контролем кожного етапу розв'язання; поступово переходити від покрокового контролю з боку учителя до самоконтролю учня.
Таблиця 17
Орієнтовне тематичне планування вивчення
математики у класах універсального напрямуАлгебра та початки аналізу (2 год. на тиждень, у I семестрі - 32 год., у II семестрі - 30 год., всього 62 год.)
------------------------------------------------------------------ |N п/п| Назва теми |Кількість| Кількість | | | | годин | контрольних | | | | | робіт | |-----+----------------------------------+---------+-------------| | I |Границя і неперервність функції | 5 год. | вхідна | |-----+----------------------------------+---------+-------------| | II |Похідна та її застосування | 16 год. | 1 - 2 | |-----+----------------------------------+---------+-------------| | III |Інтеграл та його застосування | 11 год. | 1 | |-----+----------------------------------+---------+-------------| | IV |Елементи комбінаторики | 8 год. | | |-----+----------------------------------+---------+-------------| | V |Початки теорії ймовірностей | 10 год. | 1 | |-----+----------------------------------+---------+-------------| | VI |Вступ до статистики | 4 год. | | |-----+----------------------------------+---------+-------------| | VII |Повторення і систематизація | 8 год. | 1 | | |навчального матеріалу | | | ------------------------------------------------------------------
Геометрія (2 год. на тиждень, у I семестрі - 32 год., у II семестрі - 30 год., всього 62 год.)
------------------------------------------------------------------ |N п/п| Назва теми | Кількість | Кількість | | | | годин | контрольних | | | | | робіт | |-----+-------------------------------+------------+-------------| | I |Многогранники | 18 год. | 2 + вхідна | |-----+-------------------------------+------------+-------------| | II |Тіла обертання | 12 год. | 1 | |-----+-------------------------------+------------+-------------| | III |Об'єми тіл | 12 год. | 1 | |-----+-------------------------------+------------+-------------| | IV |Площі поверхонь тіл обертання | 9 год. | 1-2 | |-----+-------------------------------+------------+-------------| | V |Комбінації геометричних тіл | 5 год. | | |-----+-------------------------------+------------+-------------| | VI |Повторення і систематизація | 6 год. | 1 | | |навчального матеріалу | | | ------------------------------------------------------------------
У класах філологічного, суспільно-гуманітарного, технологічного, спортивного, художньо-естетичного напрямів вивчається інтегрований курс "Математика" за програмою "Математика. 10-11 класи (для класів гуманітарного напряму)" (автори: М.І.Бурда, Ю.І.Мальований, "Навчальна книга", Київ, 2003 р.).
Таблиця 18
Орієнтовне тематичне планування вивчення
математики у класах філологічного,
суспільно-гуманітарного, технологічного,
спортивного, художньо-естетичного
напрямів навчання Математика (3 год. на тиждень
у I семестрі - 48 год., 3 год. на тиждень
у II семестрі - 45 год., всього 93 год.)------------------------------------------------------------------ | N п/п | Назва теми |Кількість | Кількість | | | | годин | контрольних | | | | | робіт | |-------+-------------------------------+----------+-------------| | 1 |Геометричні тіла | 22 | 2 | |-------+-------------------------------+----------+-------------| | 2 |Похідна та інтеграл | 33 | 2 | |-------+-------------------------------+----------+-------------| | 3 |Площі поверхонь і об'єми | 21 | 2 | | |геометричних тіл | | | |-------+-------------------------------+----------+-------------| | 4 |Додаткова частина | 5 | | |-------+-------------------------------+----------+-------------| | 5 |Резерв навчального часу. | 12 | 1 | | |Повторення, систематизація | | | | |знань | | | ------------------------------------------------------------------
У зазначених класах може також вивчатися два предмети: "Алгебра та початки аналізу" і "Геометрія". У такому випадку пропонується такий розрахунок годин: "Алгебра та початки аналізу" - 1 година на тиждень у I семестрі; 2 години на тиждень у II семестрі; "Геометрія " - 2 години на тиждень у I семестрі; 1 година на тиждень у II семестрі.
Таблиця 19
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
окремих розділів для класів філологічного,
суспільно-гуманітарного, технологічного
та спортивного напрямів навчанняАлгебра та початки аналізу (1 год. на тиждень, у I семестрі - 16 год., 2 год. на тиждень, у II семестрі - 30 год., всього 46 год.)
------------------------------------------------------------------ |N п/п | Назва теми |Кількість | Кількість | | | | годин | контрольних | | | | | робіт | |------+--------------------------------+----------+-------------| | 1 |Похідна та її застосування | 16 | 2-3 | |------+--------------------------------+----------+-------------| | 2 |Інтеграл. Площа криволінійної | 17 | 2 | | |трапеції | | | |------+--------------------------------+----------+-------------| | 3 |Додаткова частина | 5 | | |------+--------------------------------+----------+-------------| | 4 |Резерв навчального часу. | 8 | 1 | | |Повторення, систематизація знань| | | ------------------------------------------------------------------
Геометрія (2 год. на тиждень, у I семестрі - 32 год., 1 год. на тиждень, у II семестрі - 15 год., всього 47 год.)
------------------------------------------------------------------ |N п/п | Назва теми |Кількість | Кількість | | | | годин |контрольних | | | | | робіт | |------+---------------------------------+----------+------------| | 1 |Геометричні тіла | 22 | 2 | |------+---------------------------------+----------+------------| | 2 |Площі поверхонь | 8 | 1 | |------+---------------------------------+----------+------------| | 3 |Об'єми тіл | 13 | 1 | |------+---------------------------------+----------+------------| | 4 |Резерв навчального часу. | 4 | | | |Повторення, систематизація знань | | | ------------------------------------------------------------------
Якщо кількість годин на вивчення математики у класах названих профілів збільшено до 4 годин на тиждень, курс математики може вивчатися за програмою для класів універсального профілю.
Курс математики для класів природничого профілю вивчається за програмою для універсального профілю із розрахунку 4 години на тиждень, або за "Програмою з математики для 10-11 профільних класів природничого напряму" (К.: "Навчальна книга", 2003) із розрахунку 5 годин на тиждень (у тому числі, алгебра та початки аналізу - 3 години, геометрія - 2 години на тиждень). Курс алгебри і початки аналізу за вказаною програмою вивчається за навчальними посібниками "Алгебра та початки аналізу. 10 клас", "Алгебра та початки аналізу. 11 клас" (авт. О.М.Афанасьєва та ін., К.: "Навчальна книга". - Богдан, 2003, 2004).
Таблиця 20
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
окремих розділів математики у класах
природничого профілюАлгебра та початки аналізу (3 год. на тиждень, у I семестрі - 48 год., у II семестрі - 45 год., всього 93 год.)
------------------------------------------------------------------ |N п/п | Назва теми |Кількість | Кількість | | | | годин |контрольних | | | | | робіт | |------+---------------------------------+----------+------------| | 1 |Показникова і логарифмічна | 24 | 2 | | |функції | | | |------+---------------------------------+----------+------------| | 2 |Застосування похідної | 24 | 2 | |------+---------------------------------+----------+------------| | 3 |Інтеграл та його застосування | 20 | 2 | |------+---------------------------------+----------+------------| | 4 |Рівняння, нерівності, системи | 18 | 2 | |------+---------------------------------+----------+------------| | 5 |Резерв навчального часу. | 7 | 1 | | |Повторення, систематизація знань | | | ------------------------------------------------------------------
В класах економічного профілю вивчення математики може здійснюватися за "Програмою з математики для класів економічного профілю" авторів М.А.Вайнтрауба, О.С.Стрельченко, І.Г.Стрельченко (К.: "Навчальна книга", 2003) із розрахунку 6 годин на тиждень (у тому числі, алгебра та початки аналізу - 4 години, геометрія - 2 години на тиждень) або "Програмою з математики для 10-11 профільних класів природничого напряму" (К.: "Навчальна книга", 2003) із розрахунку 5 годин на тиждень (у тому числі, алгебра та початки аналізу - 3 години, геометрія - 2 години на тиждень).
Таблиця 21
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
окремих розділів математики у класах
економічного профілюАлгебра та початки аналізу (4 год. на, тиждень, у I семестрі - 64 год., у II семестрі - 60 год., всього 124 год.)
------------------------------------------------------------------ |N п/п | Назва теми |Кількість| Кількість | | | | годин | контрольних | | | | | робіт | |------+------------------------------+---------+----------------| | 1 |Первісна та інтеграл | 28 | 2-3 | |------+------------------------------+---------+----------------| | 2 |Показникова, логарифмічна та | 28 | 2-3 | | |степенева функції | | | |------+------------------------------+---------+----------------| | 3 |Рівняння, нерівності, системи | 32 | 2-3 | |------+------------------------------+---------+----------------| | 4 |Комбінаторика | 8 | 1 | |------+------------------------------+---------+----------------| | 5 |Початки теорії ймовірностей | 20 | 1 | |------+------------------------------+---------+----------------| | 5 |Резерв навчального часу. | 8 | 1 | | |Повторення, систематизація | | | | |знань | | | ------------------------------------------------------------------
Геометрія у класах природничого та економічного профілів вивчається за програмою для універсального напряму.
Таблиця 22
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
окремих розділів математики у класах
поглибленого вивчення математикиАлгебра та початки аналізу (5 год. на тиждень, у I семестрі - 80 год., у II семестрі - 75 год., всього 155 год.)
------------------------------------------------------------------ | N | Назва теми |Кількість| Кількість | |п/п| | годин | контрольних | | | | | робіт | |---+------------------------------------+---------+-------------| | 1 |Первісна і інтеграл | 30 | 2 | |---+------------------------------------+---------+-------------| | 2 |Показникова, логарифмічна та | 38 | 3 | | |степенева функції | | | |---+------------------------------------+---------+-------------| | 3 |Рівняння, нерівності, системи | 38 | 3 | |---+------------------------------------+---------+-------------| | 4 |Комбінаторика | 15 | 1 | |---+------------------------------------+---------+-------------| | 5 |Початки теорії ймовірності | 24 | 2 | |---+------------------------------------+---------+-------------| | 6 |Резерв навчального часу. Повторення,| 10 | 1 | | |систематизація знань | | | ------------------------------------------------------------------
Геометрія (3 год. на тиждень, у I семестрі - 48 год., у II семестрі - 45 год., всього 93 год.)
------------------------------------------------------------------ | N | Назва теми |Кількість| Кількість | |п/п| | годин | контрольних | | | | | робіт | |---+-----------------------------------+---------+--------------| | 1 |Многогранники | 28 | 2 | |---+-----------------------------------+---------+--------------| | 2 |Тіла обертання | 20 | 2 | |---+-----------------------------------+---------+--------------| | 3 |Об'єми тіл. Площа сфери | 24 | 2 | |---+-----------------------------------+---------+--------------| | 4 |Резерв навчального часу. | 21 | 2 | | |Повторення, систематизація знань | | | ------------------------------------------------------------------
У класах фізико-математичного профілю навчання здійснюється за модифікованими програмами для загальноосвітніх класів, класів природничого напряму із розрахунку 6 (або 7) годин на тиждень (у тому числі, алгебра та початки аналізу - 4 години, геометрія - 2 (або 3) години на тиждень) або за програмою для 11 класів з поглибленим вивченням математики із розрахунку 8 годин на тиждень (у тому числі, алгебра та початки аналізу - 5 годин, геометрія - 3 години на тиждень).
Курс геометрії у 10-11 класах можна вивчати за програмою "Геометрія. 10 - 11 класи для загальноосвітніх навчальних закладів універсального та фізико-математичного профілів" (науково-методичний журнал "Математика в школі", N 6, 2004 р.) за навчальними посібниками "Геометрія. 10 клас. Дворівневий підручник для загальноосвітніх навчальних закладів", "Геометрія. 11 клас. Дворівневий підручник для загальноосвітніх навчальних закладів" (авт. В.О.Тадеєв, К.: "Навчальна книга". - Богдан, 2003, 2004). Програмою передбачено, що на вивчення геометрії вії класах відводиться: для універсального профілю - 2 години на тиждень (всього 62 години); для фізико-математичного профілю - 3 години на тиждень (всього 93 години).
Таблиця 23
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
окремих розділів математики у класах
фізико-математичного профілюГеометрія
------------------------------------------------------------------ |Клас| N | Назва теми | Кількість годин | | |п/п| | | | | | |-----------------------| | | | |Універсаль-| Фізико-ма-| | | | |ний профіль| тематичний| | | | | | профіль | |----+---+-------------------------------+-----------+-----------| | 11 | 1 |Фігури обертання | 22 | 33 | | |---+-------------------------------+-----------+-----------| | | 2 |Векторно-координатний метод у | 24 | 38 | | | |стереометрії | | | | |---+-------------------------------+-----------+-----------| | | 3 |Основи проекційного моделювання| 8 | 10 | | | |простору на площині | | | | |---+-------------------------------+-----------+-----------| | | 4 |Резерв навчального часу та | 8 | 12 | | | |повторення | | | | |---+-------------------------------+-----------+-----------| | | |Разом | 62 | 93 | ------------------------------------------------------------------
Тематичний розподіл годин є орієнтовним, до нього можна вносити зміни з урахуванням рівня математичної підготовки учнів, їх пізнавальних інтересів та здібностей. При цьому необхідно забезпечити засвоєння учнями базового змісту шкільної математичної освіти. Резерв навчального часу, а також години на повторення навчального матеріалу вчитель може використовувати на повторення на початку навчального року за курс попереднього класу чи як додаткові години на окремі теми або для узагальнення й систематизації матеріалу.
Інформатика
Рекомендуємо внести зміни у розподіл часу на вивчення окремих тем курсу інформатики.
Таблиця 24
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
інформатики для класів універсального
напряму навчання
(1 година на тиждень, всього 31 година)
------------------------------------------------------------------
|N п/п | Тема | Кількість |
| | | годин |
|------+------------------------------------------+--------------|
| 1 |Прикладне програмне забезпечення | 18 |
| |загального призначення | |
|------+------------------------------------------+--------------|
| 2 |Комп'ютерне моделювання. Основи | 11 |
| |алгоритмізації та програмування | |
|------+------------------------------------------+--------------|
| 3 |Резерв часу | 2 |
------------------------------------------------------------------
Таблиця 25
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
інформатики для класів філологічного,
суспільно-гуманітарного та спортивного
напрямів навчання
(1 година на тиждень, всього 31 година)
------------------------------------------------------------------
|N п/п | Тема | Кількість |
| | | годин |
|------+------------------------------------------+--------------|
| 1 |Прикладне програмне забезпечення | 2 |
| |навчального призначення | |
|------+------------------------------------------+--------------|
| 2 |Глобальна мережа Інтернет | 7 |
|------+------------------------------------------+--------------|
| 3 |Прикладне програмне забезпечення | 20 |
| |загального призначення | |
|------+------------------------------------------+--------------|
| 4 |Резерв часу | 2 |
------------------------------------------------------------------
Таблиця 26
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
інформатики для класів фізико-математичного,
природничого та технологічного профілів
(2 години на тиждень, всього 62 години)
------------------------------------------------------------------
|N п/п | Тема | Кількість |
| | | годин |
|------+--------------------------------------------+------------|
| 1 |Прикладне програмне забезпечення навчального| 2 |
| |призначення | |
|------+--------------------------------------------+------------|
| 2 |Глобальна мережа Інтернет | 14 |
|------+--------------------------------------------+------------|
| 3 |Основи алгоритмізації та програмування | 42 |
|------+--------------------------------------------+------------|
| 4 |Резерв часу | 4 |
------------------------------------------------------------------
Захист вітчизни
Коригування навчального матеріалу може здійснюватися за рахунок зменшення кількості годин на вивчення розділу "Тактична підготовка" (для хлопців) та "Основи медико-санітарної підготовки з елементами психологічної підготовки" (для дівчат).
Таблиця 27
Орієнтовний розподіл годин на вивчення
предмета "Захист Вітчизни"
------------------------------------------------------------------
| Розділ |Орієнтовна кількість|Орієнтовна кількість|
| | годин на вивчення | годин на вивчення |
| | навчального | навчального |
| | матеріалу (при | матеріалу (при |
| |вивченні предмета по|вивченні предмета по|
| |1 годині на тиждень)|2 години на тиждень)|
|----------------------------------------------------------------|
| Хлопці |
|----------------------------------------------------------------|
|Тактична підготовка | 2 | 4 |
|----------------------------------------------------------------|
| Дівчата |
|----------------------------------------------------------------|
|Основи | 28 | 35 |
|медико-санітарної | | |
|підготовки з | | |
|елементами | | |
|психологічної | | |
|підготовки | | |
------------------------------------------------------------------
Також коригування матеріалу рекомендується здійснювати за рахунок резерву часу (3 години) та часу відведеного на контроль навчальних досягнень учнів (2 години).
Фізична культура
Коригування навчального матеріалу рекомендуємо здійснювати за рахунок зменшення кількості годин на опрацювання розділів, якими передбачається повторення вже вивченого у попередніх класах матеріалу.
Таблиця 28
Орієнтовний розподіл годин
на вивчення фізичної культури
------------------------------------------------------------------
| Розділ |Орієнтовна кількість годин на |
| |вивчення навчального матеріалу|
|---------------------------------+------------------------------|
|Гімнастика | 8 |
|---------------------------------+------------------------------|
|Основні поняття та елементи | 10 |
|спортивних ігор | |
|---------------------------------+------------------------------|
|Легка атлетика | 9 |
|---------------------------------+------------------------------|
|Кросова та лижна (ковзанярська) | 3 |
|підготовка | |
------------------------------------------------------------------
За відсутності відповідної матеріальної бази запропонована орієнтовна кількість годин на вивчення розділів, якими передбачається повторення вже вивченого у попередніх класах матеріалу, може змінюватись вчителем самостійно.
Трудове навчання
У зв'язку з тим, що трудове навчання у 11 класі вивчається за навчальними програмами, що мають різний напрям та структуру, у тому числі за державними стандартами професійно-технічної освіти з підготовки кваліфікованих робітників (технологічний профіль), наводимо узагальнені пропозиції щодо коригування навчального матеріалу.
При здійсненні професійної підготовки відпрацювання навчального матеріалу має здійснюватися за індивідуальними графіками до 31 травня.
При вивченні трудового навчання у класах загальноосвітнього рівня та допрофесійному навчанні в межах технологічного профілю рекомендуємо:
застосовуючи міжпредметні зв'язки, інтегрувати вивчення певних тем в межах інших навчальних предметів;
проводити навчальні екскурсії в позаурочний час;
застосовувати самостійне або оглядове опрацювання навчального матеріалу;
об'єднувати вивчення суміжного за змістом навчального матеріалу;
використовувати резерв часу.
При цьому слід врахувати, що коригування навчального матеріалу слід здійснювати з урахуванням матеріально-технічної бази, особливостей навчального закладу та побажань учнів, а засвоєння практичних навичок має здійснюватися в повному обсязі.
