Щодо порядку прав змін цільового призначення
земельної ділянки, виділеної під забудову

ПИТАННЯ: Який порядок зміни цільового призначення земельної ділянки, виділеної під забудову?

ВІДПОВІДЬ: Ст. 20 Земельного кодексу України (далі - ЗК) передбачено встановлення та зміну цільового призначення земель.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об’єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Ст. 20 ЗК закріплює загальні положення щодо можливості зміни цільового призначення земельних ділянок, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб. Механізм зміни цільового призначення земель визначений постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 р. “Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб”. Ініціатором такої зміни виступають власники земельних ділянок, які подають заяву (клопотання) до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту або районної держадміністрації чи за межами населеного пункту. До заяви (клопотання) додаються копія державного акта на право власності на земельну ділянку; для громадянина - власника земельної ділянки - копія паспорта (серія, номер паспорта, коли і ким виданий та місце проживання), для юридичної особи - власника земельної ділянки - копія статуту (положення) та копія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи; документи про встановлені обмеження (обтяження) та земельні сервітути на використання земельної ділянки; обґрунтування необхідності зміни цільового призначення земельної ділянки із зазначенням її розміру.

Сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення, який передбачає складання проекту відведення земельної ділянки, якщо зміні цільового призначення підлягає її частина, або пере погодження проекту відведення земельної ділянки з відповідними органами виконавчої влади, якщо зміні цільового призначення підлягає вся земельна ділянка. Проект відведення земельної ділянки складається державною або іншою землевпорядною організацією на замовлення власника земельної ділянки на підставі договору, в якому визначаються умови і термін складання проекту.

Після складання проекту відведення земельної ділянки його необхідно погодити або пере погодити з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Проект також підлягає державній землевпорядній експертизі, після якої замовник подає проектні матеріали відповідно до сільської, селищної, міської ради або до районної держадміністрації для прийняття рішення.

Сільська, селищна, міська рада розглядає проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту. Коли здійснюється зміна цільового призначення особливо цінних земель, розташованих у межах населеного пункту, рішення сільської, селищної, міської ради має погоджуватися з Верховною Радою України. Проектні матеріали на погодження до Верховної Ради України подаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською і Севастопольською міською радою. Районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали і приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, якщо така зміна пов’язана з наступним використанням цієї ділянки для сільськогосподарських потреб, ведення лісового і водного господарства, будівництва об’єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо). Якщо зміна цільового призначення земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту, передбачає використання ділянки для інших потреб, то районна держадміністрація розглядає проектні матеріали, готує свій висновок з цього питання і подає його разом з матеріалами до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної держадміністрації. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна держадміністрація розглядає матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки.

Якщо зміна цільового призначення стосується земельних ділянок (ріллі, багаторічних насаджень для несільськогосподарських потреб, лісів першої групи площею понад 10 гектарів, а також земельних ділянок природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та особливо цінних земель), вона здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України. В такому разі районна держадміністрація подає проектні матеріали разом із своїм висновком до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної держадміністрації, які розглядають подані проектні матеріали і готують свій висновок для подання Кабінету Міністрів України для прийняття відповідного рішення.

Рішення сільської, селищної, міської ради або відповідного органу виконавчої влади про зміну цільового призначення земельної ділянки є підставою для оформлення громадянину державного акта на право власності на земельну ділянку із зміненим цільовим призначенням.

Ст. 40 ЗК передбачено, що за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування громадянам України можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених ЗК. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.

Право на безоплатну передачу земельних ділянок виникає у громадян в разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності у межах норм безоплатної приватизації, встановлених ст. 121 ЗК: для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 га, в селищах - не більше 0,15 га, в містах - не більше 0,10 га; для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 га.

Забудова земельних ділянок, наданих для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражів, може здійснюватися після виникнення права власності на земельну ділянку чи права її оренди.

Василь Мороз,
юрист

Газета “Юрист консультує”, 49/2008, 01.09.2008
Державне підприємство “Державне спеціалізоване видавництво “Україна”