КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департамент податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)

Збір у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ

Відповідно до Порядку № 442 на обсяги природного газу, що остачаються для населення, збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ справляється у розмірі 4%.

Постановою № 934, яка набула чинності з 01.08.2008 p., затверджено нові роздрібні ціни на природний газ, що використовується для потреб населення:

Диференціація цін  Ціна за 1 м3 з ПДВ, коп. 
За умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 2500 м3 за рік:   
за наявності газових лічильників  35,82 
за відсутності газових лічильників  39,36 
За умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 6000 м3 за рік: 
 
за наявності газових лічильників  54,24 
за відсутності газових лічильників  59,64 
За умови, що обсяг споживання природного газу не перевищує 1 2000 м3 за рік: 
 
за наявності газових лічильників  111,00 
за відсутності газових лічильників  122,10 
За умови, що обсяг споживання природного газу перевищує 1 2000 м3 за рік: 
 
за наявності газових лічильників  132,60 
за відсутності газових лічильників  145,86 

Згідно з вищезазначеною постановою на обсяги природного газу, що постачаються для бюджетних організацій та установ, промислових та інших суб'єктів господарювання та їх відокремлених підрозділів, що використовують природний газ, збір справляється у розмірі 12%.

Постановою № 346 з 24.04.2008 р. встановлено граничні рівні цін на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання без урахування ПДВ, збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки, тарифів на його транспортування, розподіл і постачання та витрат на його реалізацію НАК “Нафтогаз України” у розмірі 934,7 грн. за 1000 м3.

Наказом № 247, який набрав чинності з 01.05.2008 p., затверджено витрати НАК “Нафтогаз України” на реалізацію природного газу на рівні 87,43 грн. за 1000 м3 без урахування ПДВ.

Наказом № 396 визнано таким, що втратив чинність, наказ № 247. Натомість цим наказом затверджено витрати НАК “Нафтогаз України” на реалізацію природного газу на рівні 86,95 грн. за 1000 м3 без урахування ПДВ.

Відповідно до ст. 57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, не доведені до відома населення у встановленому законом порядку, є нечинними.

Статтею 1 Указу Президента № 493/92 встановлено, що нормативноправові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації і відповідно до ст. 3 цього Указу набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.

Наказ № 396, яким затверджено витрати НАК “Нафтогаз України” на реалізацію природного газу на рівні 86,95 грн. за 1000 м3 без урахування ПДВ, опубліковано 22.08.2008 р. в “Офіційному віснику України”.

ПИТАННЯ. 1. Підприємство постачає природний газ підприємству-посереднику, яке використовує природний газ для надання послуг та інших власних потреб. Відповідно до Порядку № 442 платником є суб'єкт господарювання та його відокремлені підрозділи, які провадять діяльність з постачання природного газу споживачам на підставі укладених ними договорів. Хто в даному випадку повинен сплачувати та подавати до органу ДПС за місцем перебування на податковому обліку розрахунок суми збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ?

ПИТАННЯ. 2. Як заповнюється розрахунок суми збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності у разі відпуску природного газу споживачам за різними цінами в одному звітному періоді?

ПИТАННЯ. 3. Чи виникає об'єкт оподаткування збором у вигляді цільової надбавки на природний газ при здійсненні роздрібної торгівлі стисненим природним газом на автомобільній газонаповнювальній компресорній станції (АГНКС)?

ВІДПОВІДЬ. 1. Відповідно до Порядку № 442 всі без винятку суб'єкти господарювання, а також їх відокремлені підрозділи, що здійснюють діяльність із постачання природного газу на підставі укладених із споживачами договорів, є платниками збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ і зобов'язані подавати розрахунок суми збору до органу ДПС за місцем перебування на податковому обліку та сплачувати його до спеціального фонду держбюджету у строки, визначені для місячного звітного (податкового) періоду.

Пунктом 2 цього Порядку визначено, що споживачами є такі категорії: населення, бюджетні організації та установи, підприємства комунальної теплоенергетики, теплові електростанції, електро-централі та котельні суб'єктів господарювання, в тому числі блочні (модульні) котельні, інші суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які використовують природний газ для виробництва товарів і надання послуг, на інші власні потреби.

Таким чином, платником збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ є лише кінцевий постачальник природного газу, тобто суб'єкт господарювання, який здійснює безпосереднє постачання природного газу споживачу. Всі інші суб'єкти господарювання, які здійснюють продаж (перепродаж) природного газу безпосередньому постачальнику природного газу для споживача і які не використовують цей природний газ для виробництва товарів, надання послуг та інших власних потреб, згідно з положеннями Порядку № 442 не є платниками збору у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ.

Отже, підприємство, яке постачає природний газ підприємству-посереднику, що використовує природний газ для надання послуг та інших власних потреб, є платником збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ в частині обсягів, які підприємство-посередник використовує для надання послуг та інших власних потреб. Розрахунок суми збору подається платником до органу ДПС за місцем перебування на податковому обліку. Сума збору вноситься платником до спеціального фонду держбюджету у строки, визначені законодавством.

ВІДПОВІДЬ. 2. Пунктом 2 Порядку № 442 визначено, що об'єктом обчислення збору є вартість природного газу в обсязі, відпущеному кожній категорії споживачів у звітному періоді, яка визначається на підставі актів приймання-передачі газу, підписаних платником і відповідним споживачем (для населення - на підставі облікових документів), з урахуванням відповідного тарифу.

Відповідно до п. 1 цього Порядку під діючим тарифом слід розуміти ціну природного газу для відповідної категорії споживачів без урахування тарифів на його транспортування і постачання споживачам і суми ПДВ.

Враховуючи те, що форма розрахунку суми збору не передбачає заповнення графи 3 (додаток до Порядку № 442) у разі відпуску природного газу споживачам за різними цінами в одному звітному періоді, ціна природного газу визначається шляхом ділення загальної вартості природного газу на обсяг природного газу, відпущеного споживачам у звітному періоді.

ВІДПОВІДЬ. 3. Пунктом 2 Порядку № 442 визначено, що платниками збору є суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які здійснюють діяльність з постачання природного газу споживачам на підставі укладених з ними договорів.

Споживачами є такі категорії: населення, бюджетні організації та установи, підприємства комунальної теплоенергетики, теплові електростанції, електроцентралі та котельні суб'єктів господарювання, в тому числі блочні (модульні) котельні, інші суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, які використовують природний газ для виробництва товарів і надання послуг, на інші власні потреби.

Об'єктом оподаткування збором є вартість природного газу в обсязі, відпущеному кожній категорії споживачів у звітному періоді, яка визначається на підставі актів приймання-передачі газу, підписаних платником і відповідним споживачем (для населення - на підставі облікових документів), з урахуванням відповідного тарифу.

При здійсненні роздрібної торгівлі стисненим природним газом невизначеному колу покупців споживачами є покупці, що придбавають стиснений газ на АГНКС, відповідно, у підприємства, яке є власником АГНКС, виникає об'єкт оподаткування збором у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ.

Перелік використаних нормативних документів:

Конституція України від 28.06 96 р. № 254к/96-ВР

Указ Президента України № 493/92 від 03.10.92 р. “Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади”

Постанова Кабінету Міністрів України № 346 від 09.04.2008 р. “Про затвердження фінансового плану та основних показників руху коштів Національної акціонерної компанії “Нафтогаз України” як окремої юридичної особи на 2008 рік та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”

Постанова Кабінету Міністрів України № 442 від 11.06.2005 р. “Про затвердження Порядку внесення до спеціального фонду державного бюджету збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на природний газ” (зі змінами та доповненнями, за текстом - Порядок № 442)

Постанова Національної комісії регулювання електроенергетики України № 934 від 07.08.2008 р. “Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення” (зареєстровано в Мін'юсті України 20.08.2008 р. за № 769/15460)

Наказ Мінпалива та енергетики України № 247 від 25.04.2008 р. “Про затвердження витрат НАК “Нафтогаз України” на реалізацію природного газу” (втратив чинність)

Наказ Мінпалива та енергетики України № 396 від 25.07.2008 р. “Про затвердження витрат НАК “Нафтогаз України” на реалізацію природного газу” (зареєстровано в Мін'юсті України 11.07.2008 р. за № 733/15424)

Ганна ФЕДОСЄЄВА,
головний державний
податковий інспектор
відділу адміністрування
рентних платежів та платежів
за користування надрами

“Вісник податкової служби України” № 41 жовтень 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 22600 (рос.).