КОНСУЛЬТИРУЕТ ГОСКАЗНАЧЕЙСТВО
Заміна картриджів
ПИТАННЯ: Для списання встановлених у принтери картриджів, які стали непридатними для застосування, була проведена експертна оцінка з метою відокремлення вартості картриджів із вартості принтерів. За підсумками експертної оцінки на вартість картриджів була зменшена первісна вартість принтерів, які обліковуються на субрахунку 104 “Машини і обладнання”. Для принтерів були придбані нові картриджі та укладено договір зі сторонньою організацією на технічне обслуговування техніки.
При проведенні ревізії працівниками органів ДКРС було встановлено порушення в частині неправомірного зменшення вартості принтерів. Чи дійсно для заміни картриджів не було потрібно відокремлювати їх вартість із вартості принтерів?
ВІДПОВІДЬ: Так, працівники органів ДКРС мають рацію, пояснимо чому.
Облік необоротних активів в бюджетних установах і організаціях регламентує Інструкція з обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Державного казначейства України від 17.07.2000 р. № 64 (далі - Інструкція № 64).
Відповідно до п. 1.6 Інструкції № 64 заміна первісної (відновлювальної) вартості необоротних активів проводиться у разі індексації їх первісної вартості відповідно до чинного законодавства України, а також при добудівлі, дообладнанні, реконструкції, частковій ліквідації відповідних об'єктів та модернізації, яка призвела до додаткового укомплектування необоротних активів.
Як бачимо заміна спрацьованих частин основного засобу не передбачена даним пунктом як підстава для зміни вартості необоротного активу.
Заміна спрацьованих частин основного засобу за своєю сутністю є його поточним ремонтом. У п.1.16 Інструкції № 64 визначено, що при проведенні ремонту необоротних активів у випадках, не пов'язаних з дообладнанням, реконструкцією, модернізацією, що призвів до заміни запасних частин, їх вартість не відноситься на збільшення вартості необоротних активів, а відноситься на видатки за відповідними кодами економічної класифікації видатків.
Враховуючи вищезазначене, в даному випадку при заміні старих картриджів на нові підстав для зменшення вартості принтерів немає.
При укладенні договору зі сторонньою організацією на повне сервісне обслуговування оргтехніки необхідно враховувати, що застосовування кодів економічної класифікації під час здійснення видатків по цьому договору залежить від економічної суті платежу.
Цьому питанню присвячений лист Державного казначейства України від 05.06.2008 р. № 15-04/1396-9012 (див. “Бюджетна бухгалтерія”, 2008, № 29, с.11).
Так, якщо йдеться про придбання паперу, тонеру, картриджу та інших витратних матеріалів, видатки повинні здійснюватись за КЕКВ 1131 “Предмети, матеріали, обладнання та інвентар”.
Коли йдеться про оплату послуг з перезарядки картриджів та тонерів, слід застосовувати КЕКВ 1139 “Оплата інших послуг та інші видатки”.
У випадку здіснення видатків на оплату послуг з налаштування та підтримки техніки у робочому стані, заміну вузлів, деталей та комплектуючих, виконання профілактичних та ремонтних робіт, необхідно застосовувати КЕКВ 1137 “Поточний ремонт обладнання, інвентарю та будівель, технічне обслуговування обладнання”.
