ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
07.10.2008 N 20410/7/28-0517
Про надання роз'яснення
стосовно використання засобів ЕЦП
Державна податкова адміністрація України надсилає роз'яснення стосовно використання засобів електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП).
Відносини, що виникають при використанні ЕЦП, регулюються Законами України від 22 травня 2003 року N 852-IV "Про електронний цифровий підпис", від 22 травня 2003 року N 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг" та постановою КМ України від 28.10.2004 N 1452 "Про затвердження Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності".
Відповідно до вимог статті 5 Закону України від 22 травня 2003 року N 852-IV "Про електронний цифровий підпис" органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності для засвідчення чинності відкритого ключа використовують лише посилений сертифікат ключа. Стаття 3 цього Закону визначає, що електронний цифровий підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) у разі, якщо електронний цифровий підпис підтверджено з використанням посиленого сертифіката ключа за допомогою надійних засобів цифрового підпису, тобто засобів електронного цифрового підпису, що мають сертифікат відповідності або позитивний експертний висновок за результатами державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації.
Питання співпраці, зобов'язань та відповідальності між акредитованими центрами сертифікації ключів та платниками податків у сфері надання послуг ЕЦП регулюються договірними відносинами згідно діючого законодавства.
Починаючи з червня 2006 року, для опрацювання технологічного процесу приймання податкової звітності в електронному вигляді, органами ДПС використовувалось безкоштовне програмне забезпечення накладання електронного підпису "Нотар". Для участі в проекті залучалися платники податків, з якими укладався договір "Про забезпечення електронного документообігу платника податків з Державною податковою інспекцією засобами телекомунікаційного зв'язку".
З метою дотримання вимог чинного законодавства, впровадження, налагодження та застосування безпаперових технологій подання податкової звітності в електронній формі, ДПА України затверджено Інструкцію з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку та Примірний договір про визнання електронних документів (наказ ДПА України від 10.04.2008 N 233 "Про подання електронної податкової звітності", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 16.04.2008 за N 320/15011) та укладено договори про співпрацю з акредитованими центрами сертифікації ключів (далі - АЦСК), а саме: ТОВ "Український сертифікаційний центр", ЗАТ "Інфраструктура відкритих ключів", ТОВ "Арт-мастер", ДП "Українські спеціальні системи".
Дані АЦСК відповідно до статті 9 Закону України "Про електронний цифровий підпис" пройшли акредитацію у центральному засвідчувальному органі, який визначений Кабінетом Міністрів України, та мають право надавати послуги ЕЦП.
Оскільки послуги цих АЦСК є платними, ДПА України були досягнуті домовленості із АЦСК щодо безкоштовного або за пільговими тарифами надання засобів ЕЦП платникам податків, які уклали договори з органами ДПС "Про забезпечення електронного документообігу платника податків з Державною податковою інспекцією засобами телекомунікаційного зв'язку". Надання засобів ЕЦП здійснюється АЦСК з 20.02.2008 на підставі оригіналу договору, укладеного між заявником та відповідною ДПІ.
Також вказаними АЦСК проводяться акції по розповсюдженню ключів електронного цифрового підпису по зниженим тарифам.
Виходячи з вищенаведеного та на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 N 262-р "Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування податку на додану вартість" стосовно забезпечення відповідно до законодавства криптографічного і технічного захисту поданої платниками податків інформації та посилення контролю за дотриманням вимог до її конфіденційності, приймання податкової звітності в електронному вигляді підписаної за допомогою безкоштовного програмного забезпечення накладання електронного підпису "Нотар" буде припинено з 1 січня 2009 року, про що необхідно повідомити платників податків через інформаційні сайти регіональних ДПА, об'яви на інформаційних дошках та засобами E-Mail.
Безкоштовне розповсюдження засобів ЕЦП серед платників податків буде впроваджено ДПА України після введення в експлуатацію власного акредитованого центру сертифікації ключів.
Заступник Голови В.В.Регурецький
