Особливості обліку
та звітність благодійних організацій
Бухгалтерський облік благодійної організації подібний до бухгалтерського обліку будь-якого іншого підприємства, з тією відмінністю, що в благодійній організації не може бути прибутку. Та й податковий облік благодійних організацій має певні особливості.
Благодійні організації згідно з Порядком розподілу товарів, отриманих як благодійна допомога, у своїй річній фінансовій звітності відображають:
- у бухгалтерському балансі - окремо засоби (товари, роботи, послуги), отримані як благодійна допомога;
- у звіті про фінансові результати - окремо вартісну величину отриманої благодійної допомоги.
У примітках до річного фінансового звіту робляться необхідні пояснення щодо зазначених показників діяльності, пов'язаної з благодійною допомогою.
Розглянемо заповнення цієї звітності на прикладі.
Приклад 1. Баланс благодійної організації “Надія” зі статутним фондом 1,5 млн грн і отриманої протягом року благодійною допомогою у розмірі 700 тис. грн матиме такий вигляд:
Додаток
до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 2 “Баланс”
| Дата.(рік, місяць, число) | Коди | |||
| 01 | ||||
| Підприємство БО “НадІя” | за ЄДРПОУ | 318882589256 | ||
| Територія Первомайський район | за КОАТУУ | 48725945 | ||
| Форма власності приватна | за КФВ | 10 | ||
| Орган державного управління | за СПОДУ | |||
| Галузь | за ЗКГНГ | 21110 | ||
| Вид економічної діяльності благодійництво | за КВЕД | |||
| Одиниця виміру: тис. грн | Контрольна сума | |||
| Адреса селище Більшовик | ||||
Баланс
на 31 грудня 2008 р.
Форма № 1 Код за ДКУД 1801001
| Актив | Код рядка | На початок звітного періоду | На кінець звітного періоду |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| І. Необоротні активи | |||
| Нематеріальні активи | |||
| залишкова вартість | 010 | - | - |
| первісна вартість | 011 | - | - |
| накопичена амортизація | 012 | - | - |
| Незавершене будівництво | 020 | - | - |
| Основні засоби | - | - | |
| залишкова вартість | 030 | 1025,0 | 1200,0 |
| первісна вартість | 031 | 1161,7 | 1523,4 |
| знос | 032 | (136,7) | ( 323,4 ) |
| <...>Довгострокові фінансові інвестиції: | |||
| які обліковуються за методом участі в капіталі інших підприємств | 040 | - | - |
| інші фінансові інвестиції | 045 | - | - |
| Довгострокова дебіторська заборгованість | 050 | - | - |
| Відстрочені податкові активи | 060 | - | - |
| Інші необоротні активи | 070 | - | - |
| Усього за розділом І | 080 | 1025,0 | 1200,0 |
| II. Оборотні активи | |||
| Запаси: | |||
| виробничі запаси | 100 | - | - |
| тварини на вирощуванні та відгодівлі | 110 | - | - |
| 4 незавершене виробництво | 120 | - | - |
| готова продукція | 130 | - | - |
| товари | 140 | - | - |
| Векселі одержані | 150 | - | - |
| Дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги: | |||
| чиста реалізаційна вартість | 160 | - | - |
| первісна вартість | 161 | - | - |
| резерв сумнівних боргів | 162 | (-) | <-) |
| Дебіторська заборгованість за розрахунками: | |||
| з бюджетом | 170 | - | - |
| за виданими авансами | 180 | - | - |
| з нарахованих доходів | 190 | - | - |
| із внутрішніх розрахунків | 200 | - | - |
| Інша поточна дебіторська заборгованість | 210 | - | - |
| Поточні фінансові інвестиції | 220 | - | - |
| Грошові кошти та їх еквіваленти | |||
| в національній валюті | 230 | 1075,0 | 1600,0 |
| в іноземній валюті | 240 | - | - |
| Інші оборотні активи | 250 | - | - |
| Усього за розділом II | 260 | 1075,0 | 1600,0 |
| III. Витрати майбутніх періодів | 270 | ||
| Баланс | 280 | 2100,0 | 2800,0 |
| Пасив | Код рядка | На початок звітного періоду | На кінець звітного періоду |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1. Власний капітал | |||
| Статутний капітал | 300 | 1500,0 | 1500,0 |
| Пайовий капітал | 310 | - | - |
| Додатковий вкладений капітал | 320 | - | - |
| Інший додатковий капітал | 330 | - | - |
| Резервний капітал | 340 | - | - |
| Нерозподілений прибуток (непокритий збиток) | 350 | - | - |
| Неоплачений капітал | 360 | (-) | (-) |
| Вилучений капітал | 370 | (-) | (-) |
| Усього за розділом 1 | 380 | 1500,0 | 1500,0 |
| II. Забезпечення наступних витрат і платежів | |||
| Забезпечення виплат персоналу | 400 | - | - |
| Інші забезпечення | 410 | - | - |
| Цільове фінансування | 420 | 600,0 | 1300,0 |
| Усього за розділом II | 430 | - | - |
| III. Довгострокові зобов'язання | |||
| Довгострокові кредити банків | 440 | - | - |
| Інші довгострокові фінансові зобов'язання | 450 | - | - |
| Відстрочені податкові зобов'язання | 460 | - | - |
| Інші довгострокові зобов'язання | 470 | - | - |
| Усього за розділом III | 480 | - | - |
| IV. Поточні зобов'язання | |||
| Короткострокові кредити банків | 500 | - | - |
| Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями | 510 | - |
- |
| Векселі видані | 520 | - | - |
| Кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги | 530 | - | - |
| Поточні зобов'язання за розрахунками | |||
| з одержаних авансів | 540 | - | - |
| з бюджетом | 550 | - | - |
| з позабюджетних платежів | 560 | - | - |
| зі страхування | 570 | - | - |
| з оплати праці | 580 | - | - |
| з учасниками | 590 | - | - |
| Із внутрішніх розрахунків | 600 | - | - |
| Інші поточні зобов'язання | 610 | - | - |
| Усього за розділом IV | 620 | - | - |
| V. Доходи майбутніх періодів | 630 | - | - |
| Баланс | 640 | 2100,0 | 2800,0 |
Керівник
Гол бухгалтер
У своїх роз'ясненнях (листи от 11 09 2003 р №04200-20-10/1940, від 25 07 2003 р № 04220-95) щодо бухгалтерського обліку благодійної допомоги Мінфін України зазначає, що надходження активів (грошових коштів, товарів, іншого майна) та їх передача одержувачами благодійної допомоги у бухгалтерському обліку відображаються згідно з п 1 2 І п 13 Наказу № 298
Так, згідно з п 1 2 Наказу № 298, благодійну допомогу у вигляді грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей одержувач відображає за дебетом рахунків обліку грошових коштів, товарів, запасів та Іншого майна у кореспонденції з рахунком 48 “Цільове фінансування та цільові надходження”
Якщо ж майно передається благодійній організації з метою ведення нею господарської діяльності, такі грошові кошти та товарно-матеріальні цінності відображаються в обліку благодійної організації за кредитом рахунків обліку грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей у кореспонденції з рахунком 23 “Виробництво”
Дт 23 - Кт 30, 31, 20, 22, 28
Одночасно така сама сума відображається у складі доходу
дт 48 - Кт 745
Якщо зазначене використання пов'язане з капітальними інвестиціями (будівництво, спорудження), то відповідні суми відображаються за дебетом рахунка 15 “Капітальні інвестиції” у кореспонденції з кредитом рахунка обліку грошових коштів і товарно-матеріальних цінностей
Згідно з п 1 5 Наказу № 298 введені в експлуатацію основні засоби, отримані за рахунок гуманітарної допомоги відображаються
Дт 10 і Кт 15
Нарахування суми амортизації таких об'єктів (щомісяця):
Дт23 -Кт13;
одночасно на суму амортизації: дт 48 - Кт 745.
Відносини з найманими працівниками, які працюють у благодійній організації за трудовим договором, оформляються так само як і у звичайних підприємствах і організаціях. Однак, якщо статутними документами благодійної організації передбачене здійснення благодійної діяльності шляхом роздачі гарячої їжі, продуктів харчування тяжко хворим і самотнім особам похилого віку, прибирання їхніх жилих приміщень і прання одягу тощо, то витрати на оплату праці за проведену роботу можуть бути включені до витрат, що здійснюються неприбутковою установою - благодійним фондом для здійснення благодійної діяльності. Причому слід зазначити, що, згідно зі ст. 20 Закону про благодійництво, розмір витрат на утримання благодійної організації не може перевищувати 20 відсотків кошторису цієї організації у поточному році.
Щодо податкового обліку, то якщо благодійна організація, згідно із Законом про оподаткування прибутку, зареєстрована у податкових органах як неприбуткова установа, тоді, згідно з пп. 7.11.3 пп. 7.11. ст. 7 цього Закону, від оподаткування звільняються доходи таких неприбуткових установ і організацій, отримані, зокрема, у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань.
Трапляються випадки, коли в межах благодійної програми працівники благодійної організації здійснюють особисті благодійні внески, і, у разі звільнення працівника з благодійної організації, такому працівнику повертаються особисті довгострокові благодійні внески. Тоді такі внески розглядаються як зворотна фінансова допомога і, відповідно, включаються до складу валового доходу. А якщо в майбутніх податкових періодах платник податку повертає таку зворотну фінансову допомогу (її частину) особі, що вона надала, такий платник податку збільшує суму валових витрат на суму такої зворотної фінансової допомоги (її частини) за наслідками податкового періоду, в якому відбулося таке повернення.
Щодо звітності, то, крім “звичайної” звітності, передбаченої для всіх платників податку, благодійні організації зобов'язані подавати Звіт про використання коштів неприбутковими установами та організаціями, форма ы порядок заповнення якого затверджений наказом ДПАУ от 11 071997 р № 233
Такий звіт подається за кожний звітний період, тобто щокварталу, І заповнюється в гривнях без копійок з відповідним округленням за загальновстановленими правилами Звіт подається до податкового органу протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду У звіті зазначаються всі передбачені в ньому показники наростаючим підсумком з початку календарного року Достовірність даних підтверджується підписами керівника неприбуткової установи та головного бухгалтера, а за відсутності бухгалтерської служби - фахівцем, який веде облік, І засвідчується печаткою Оригінал звіту подається до податкового органу за місцезнаходженням неприбуткової установи Подання копи звіту не дозволяється Не пізніше, ніж за 10 днів до закінчення строку подання звіту можна надіслати його до податкового органу поштою з повідомленням про вручення, також можна подати звіт в електронному вигляді
Якщо у звіті самостійно виявлені помилки, то необхідно подати уточнюючий звіт або зазначити уточнені показники у додатках до звіту (складених за формою уточнюючого звіту) за будь-який наступний податковий період, протягом якого були виявлені такі помилки Якщо основний та уточнюючий звіти подані до закінчення граничного строку подання звітності за відповідний період, то нарахування податку до сплати провадиться за уточненими показниками, І ніякі штрафні санкції не застосовуються.
Розглянемо заповнення звіту на прикладі
Приклад 2. Благодійний фонд “Надія” на кошти добровільних пожертвувань здійснює лікування і реабілітацію наркозалежних підлітків Фонд зареєстрований у Реєстрі неприбуткових організацій, І йому присвоєно ознаку неприбутковості 0005 За II квартал 2008 року від благодійників було отримано грошових коштів на суму 150000,00 грн і майно (меблі) на суму 50000,00 грн За І квартал 2008 р було отримано грошових коштів на суму 200000,00 грн Дотацій і субсидій з бюджету фонд не отримував У результаті, Звіт про використання коштів неприбутковими установами та організаціями за II квартал 2008 року матиме такий вигляд
| Показники | Код рядка | Наростаючим підсумком з початку звітного року |
| 1 | 2 | 3 |
| <...> | <...> | <...> |
| Доходи неприбуткових установ (організацій), що включені до Реєстру неприбуткових відповідно до абзацу “б” підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 (ознака неприбутковості з 0005 до 0008 та 0014) (сума рядків 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5) | 2 | 400000 |
| Сума одержаної безповоротної фінансової допомоги або безоплатних надходжень чи добровільних пожертвувань (сума рядків 2.1.1 та 2.1.2) | 2.1 | 400000 |
| сума коштів | 2.1.1 | 350000 |
| вартість майна | 2.1.2 | 50000 |
| Пасивні доходи | 2.2 | - |
| Доходи, отримані у вигляді коштів або майна від проведення основної діяльності, у тому числі: | 2.3 | - |
| доходи від продажу товарів (послуг), які пропагують принципи та ідеї, для захисту яких було створено таку неприбуткову організацію, та які є тісно пов'язаними з її основною діяльністю | 2.3.1 |
|
| Активи (кошти або майно), що передані неприбутковій організації після ліквідації іншої | 2.4 |
*- °-- |
| Дотації або субсидії, отримані з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або у межах благодійної, у тому числі гуманітарної допомоги чи технічної допомоги, що надаються таким неприбутковим організаціям відповідно до умов міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України | 2.5 |
|
| <...> | <...> | <...> |
| Загальна сума профінансованих видатків неприбуткової установи (організації) крім бюджетної (сума рядків 9.1, 9.2) | 9 |
400000 |
| Сума витрат на утримання неприбуткової установи (організації), крім бюджетних, у межах кошторису | 9.1 |
60000 |
| Витрати, що здійснюються неприбутковою установою (організацією) для виконання статутних завдань (проведення основної діяльності) (сума рядків з 9.2.1 до 9.2.9) | 9.2 |
340000 |
| для проведення благодійної діяльності | 9.2.1 | 340000 |
| <...> | <...> | <...> |
У II частині звіту подається розрахунок податку на прибуток від доходу, отриманого неприбутковою установою з інших джерел, ніж визначені пп.пп. 7.11.2. -7.11.7 п. 7.11 ст. 7 (абзац другий пп. 7.11.9 п. 7.11 ст. 7) Закону про оподаткування прибутку, який робиться у звітному періоді (рядки з 10 до 15), і розрахунок податку на прибуток від перевищення (абзац перший пп. 7.11.9 п. 7.11 ст. 7 Закону про оподаткування прибутку), який робиться лише у першому кварталі (рядки з 16 до 24).
Оскільки благодійний фонд “Надія” не отримував таких доходів, то, відповідно, податок на прибуток не нараховується.
Приклад 3. Благодійний фонд “Турбота” на кошти добровільних пожертвувань здійснює лікування і реабілітацію дітей з уродженими патологіями серця. Фонд зареєстрований у Реєстрі неприбуткових організацій, і йому присвоєно ознаку неприбутковості 0005. За II квартал 2008 року від благодійників було отримано грошових коштів на суму 1250000,00грн і майно (медичне обладнання) на суму 500000,00 грн. Також у II кварталі 2008 р. фондом було реалізоване майно (меблі) на су му 50000,00грн, собівартість якого - 45000,00 грн. Прибуток від цього продажу становить 5000,00грн ця сума підлягає оподаткуванню на прибуток у сумі 1500,00 грн (5000 х 30%;. За І квартал 20008 р. було отримано грошових коштів на суму2000000,00 грн. Дотацій та субсидій з бюджету фонд не отримував. У результаті, податковий звіт про використання коштів неприбутковими установами та організаціями за II квартал 2008 року матиме такий вигляд:
| Показники | Код рядка | Наростаючим підсумком з початку звітного року |
| 1 | 2 | 3 |
| <...> | <...> | <...> |
| Доходи неприбуткових установ (організацій), що включені до Реєстру неприбуткових відповідно до абзацу “б” підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 (ознака неприбутковості з 0005 до 0008 та 0014) (сума рядків 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5) | 2 |
3750000 |
| Сума одержаної безповоротної фінансової допомоги або безоплатних надходжень чи добровільних пожертвувань (сума рядків 2.1.1 та 2.1.2) | 2.1 |
3750000 |
| сума коштів | 2.1.1 | 3250000 |
| вартість майна | 2.1.2 | 500000 |
| Пасивні доходи | 2.2 | - |
| Доходи, отримані у вигляді коштів або майна від проведення основної діяльності, у тому числі: | 2.3 | - |
| доходи від продажу товарів (послуг), які пропагують принципи та Ідеї, для захисту яких було створено таку неприбуткову організацію, та які є тісно пов'язаними з її основною діяльністю | 2.3.1 | |
| Активи (кошти або майно), що передані неприбутковій організації після ліквідації Іншої | 2.4 | - |
| Дотації або субсидії, отримані з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або у межах благодійної, у тому числі гуманітарної' допомоги чи технічної допомоги, що надаються таким неприбутковим організаціям відповідно до умов міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України | 2.5 |
|
| <...> | <...> | <...> |
| Загальна сума профінансованих видатків неприбуткової установи (організації) крім бюджетної (сума рядків 9.1, 9.2) | 9 | 3750000 |
| Сума витрат на утримання неприбуткової установи (організації), крім бюджетних, у межах кошторису | 9.1 |
70000 |
| Витрати, що здійснюються неприбутковою установою (організацією) для виконання статутних завдань (проведення основної діяльності) (сума рядків з 9.2.1 до 9.2.9) | 9.2 | 3050000 |
| для проведення благодійної діяльності | 9.2.1 | 3050000 |
| <...> | <...> | <...> |
| II частина | ||
| Сума доходів з інших джерел, що підлягають оподаткуванню | 10 | 50000 |
| Витрати, що прямо пов'язані з отриманням доходів з інших джерел, але не вище суми таких доходів | 11 | 45000 |
| Прибуток, що підлягає оподаткуванню (р. 10 - р. 11) | 12 | 5000 |
| Податкове зобов'язання за звітний податковий період (р. 12 х 30 : 100) | 13 | 1500 |
| Сума нарахованого податку за попередній податковий період поточного року | 14 | - |
| Сума нарахованого податку до сплати за звітний період (р. 13 - р. 14) | 15 | 1500 |
| <...> | <...> | <...> |
Таким чином, благодійному фонду за II квартал необхідносплатити податок на прибуток у сумі 1500,00 грн, що і відображено у звіті.
Список використаних документів
Закон про оподаткування прибутку - Закон України от 28 12 1994 р № 334/94-ВР “Про оподаткування прибутку підприємств” у редакції от 22 051997 р №283/97-ВР
Закон про благодійництво - Закон України от 16 091997 р № 531/97-ВР “Про благодійництво та благодійні організації”
Порядок розподілу товарів, отриманих як благодійна допомога - Порядок розподілу товарів, отриманих як благодійна допомога, І контроль за цільовим розподілом благодійної допомоги у вигляді наданих послуг або виконаних робіт затверджений Постановою КМУ от 17 08 1998 р №1295
Наказ № 298 - Наказ Мінфіну України от 1412 1999 р № 298 “Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги”
П(С)БО 2 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 2 “Баланс”, затверджений наказом Мінфіну України от 31 03 1999 р № 87
“Консультант бухгалтера” № 41 (477) 13 жовтня 2008 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)
