Оформляємо документально результати інвентаризації

Інвентаризація дає можливість визначити реальний стан майна підприємства, а її результати можуть вплинути на достовірність як фінансової, так і податкової звітності підприємства.

Під час проведення інвентаризації другим етапом після підписання керівником підприємства Наказу про проведення інвентаризації, є складання відповідних форм інвентаризаційних описів і порівнювальних відомостей.

Перелік форм з проведення інвентаризації та визначення її результатів наведемо у табл.1.

Номер форми   Назва форми   Формат   Яким документом затверджені  
Інв-І   Інвентаризаційний опис основних засобів   2А4   Постановою № 241  
Інв-2   Інвентаризаційний ярлик   А5   Постановою № 241  
Інв-3*   Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей   2А4   Постановою № 241  
Інв-4   Акт інвентаризації товарів відвантажених   А4   Постановою № 241  
Інв-5   Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей, прийнятих (зданих) на відповідальне зберігання   2А4   Постановою № 241  
Інв-6   Акт інвентаризації матеріалів і товарів, що перебувають у дорозі   2А4   Постановою № 241  
Інв-8   Акт інвентаризації дорогоцінних металів і виробів з них   А4   Постановою № 241  
Інв-8а   Інвентаризаційний опис дорогоцінних металів, що містяться в напівфабрикатах, вузлах і деталях обладнання, приладах та інших виробах   А4   Постановою № 241  
Інв-9   Акт інвентаризації дорогоцінного каміння, природних алмазів і виробів з них   А4   Постановою № 241  
Інв-10   Акт інвентаризації незакінче-них ремонтів основних засобів   А4   Постановою № 241  
Інв-11   Акт інвентаризації витрат майбутніх періодів   А4   Постановою № 241  
Інв-12   Інвентаризаційний опис товарів, матеріалів і тари в торгівлі   А4   Наказ № 453**  
Інв-13   Інвентаризаційний опис товарів, матеріалів, тари і грошових коштів у торгівлі   А4   Наказ № 453  
ІНВ-14   Інвентаризаційний опис залишків продуктів і напівфабрикатів на підприємствах громадського харчування   А4   Наказ № 453  
Інв-15***   Акт інвентаризації наявності грошових коштів   А5   Постановою № 241 та Постановою № 637  
Інв-16   Інвентаризаційний опис цінностей і бланків документів суворої звітності   2А4   Постаново ю № 241  
Інв-17   Акт інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами   А4   Постановою № 241  
Додаток до форми № інв17   Довідка до акт інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами   А4   Постановою № 241  
Інв-18   Порівнювальна відомість результатів інвентаризації основних засобів   А4   Постановою № 241  
Інв-19   Порівнювальна відомість результатів інвентаризації товарно-матеріальних цінностей   1/3 д. о.   Постановою № 241  
Інв-20   Порівнювальна відомість результатів інвентаризації товарів, матеріалів і тари в торгівлі   А4   Наказ № 453  
Інв-21   Порівнювальна відомість результатів інвентаризації товарів, матеріалів, тари і грошових коштів в торгівлі   А4   Наказ № 453  
М-21   Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей   А4   Наказ № 193  
Примітки.
* Ця форма і порядок заповнення інвентаризаційного опису застосовувалися до набрання чинності Наказом № 193, яким був передбачений інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей за формою № М-21. Деякі фахівці вважають, що інвентаризаційний опис за старою формою № інв-3 більш зручний і містить більше необхідної інформації, ніж форма № М-21. А оскільки Постанову № 241 офіційно не скасовано, тому при проведенні інвентаризації підприємства вправі використовувати інвентаризаційний опис за формою № інв-3-.
** Наказ ЦСУ СРСР від 10.06.1976 р. № 453
***На цей час застосовується форма акта результатів інвентаризації наявних коштів, затверджена постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637 “Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні”.
 

Крім фактичної наявності цінностей та відповідності їх даним бухгалтерського обліку, при інвентаризації можуть бути виявлені цінності, які не можуть бути використані у господарській діяльності (зіпсовані, прострочені товари, не придатні до експлуатації основні засоби).

Ці дані також повинні знайти відображення в інвентаризаційних описах з метою виявлення винних осіб, списання активів з балансу підприємства або їх уцінки.

Інвентаризаційна комісія перевіряє правильність складання порівнювальних відомостей на підставі отриманих пояснень, визначає характер виявлених надлишків і нестач цінностей.

Висновки та пропозиції про покриття нестач і врегулювання сумарних різниць комісія відображає у протоколі:

Зразок

Підприємство (організація) ТОВ“Ромашка”

Протокол

засідання інвентаризаційної комісії з
розгляду річної інвентаризації товарно-матеріальних цінностей

центральний склад

станом на 1 жовтня 2008 року

м. Луганськ 6 жовтня 2008 року.

Були присутні:

голова комісії заст. директора Трамбовський П.Р.

члени комісії:

головний бухгалтер Іваниова Т.Р.

технолог Бочкін В.й.

економіст Горолова О.А.

матеріально відповідальна особа - завідувачка складом Кудрявцева О.Н.

Порядок денний

Розгляд результатів інвентаризації по центральному складу підприємства на 01.10,2008 р.

Врегулювання виявлених інвентаризаційних різниць в обліку.

Слухали з першого питання:

1. Головного бухгалтера Іванцову Т.Р., яка зазначила, що інвентаризаційні описи по центральному складу оформлені належним чином і в результаті інвентаризації фактичні залишки товарно-матеріальних цінностей по субрахунку 201 “Сировина і матеріали” становили 209 768 грн 78 коп., по рахунку 22 “Малоцінні та швидкозношувані предмети” - 45 632 грн 60 коп.

Залишок ТМЦ за даними бухгалтерського обліку становив по субрахунку 201 - 209 727 грн 78 коп., по рахунку 22 - 45 632 грн 60 коп.

Виступили з першого питання:

1. Голова інвентаризаційної комісії Трамбовський П.Р., який зазначив задовільний стан складського обліку у матеріально відповідальної особи Кудрявцевої О.Н. Комісією проведена суцільна інвентаризація ТМЦ, що числяться на центральному складі. Зауважень щодо порядку зберігання і відпуску ТМЦ до матеріально відповідальної особи комісія не має.

2. Член інвентаризаційної комісії Бочкін В.Д. відзначив недоліки, які, на його думку, є на центральному складі і стосуються вони ваговимірювальних приладів, і зокрема, рулетки і ваг підлогових.

Ухвалили з першого питання:

1. Рекомендувати директору підприємства Лазарєву С.Р. затвердити результати матеріалів інвентаризації по центральному складу.

Рішення прийнято одноголосно.

Слухали з другого питання:

1. Головного бухгалтера ІванцовуТ.Р., яка зазначила, що за матеріалами інвентаризації у матеріально відповідальної особи Кудрявцевої О.Н. виявлені надлишки в сумі 96 грн, у тому числі: лінолеуму в кількості 1,2 м2 на суму 36 грн, дошки обрізної 0,5 м2 на суму 60 грн і нестача в сумі 45 грн, у тому числі фарби білого кольору 3 кг.

Виступили з другого питання:

1. Голова інвентаризаційної комісії Трамбовський П.Р., який зазначив, що надлишки матеріальних цінностей утворилися за рахунок допущених арифметичних помилок при округленні кількості матеріальних цінностей, що відпускаються. Нестача фарби відбулася в межах норм природного збитку.

Ухвалили з другого питання:

1. Рекомендувати директору підприємства Лазарєву С.Р. прийняти рішення:

- про оприбуткування надлишків ТМЦ на суму 96 грн;

- про списання нестачі фарби на суму 45 грн на витрати діяльності як нестачу, допущену матеріально відповідальною особою в межах норм природного збитку.

Рішення прийнято одноголосно.

Голова комісії заст. директора Трамбовський

(посада) (підпис)

Члени комісії: головний бухгалтер Іванцова

(посада) (підпис)

технолог Бочкін

(посада) (підпис)

економіст Городова

(посада) (підпис)

Список використаних документів

Постанова № 241 - Постанова Держкомстату СРСР від 28.12.1989 р. № 241 “Про затвердження форм первинної облікової документації для підприємств і організацій”

Постанова № 637 - Постанова Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637 “Про затвердження Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні”

Наказ № 193 - Наказ Мінстату України від 21.06.1996 р. № 193 “Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів”

“Консультант бухгалтера” № 40 (476) 6 жовтня 2008 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)