КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ
Департаменту податку на прибуток та інших податків і зборів (обов'язкових платежів)
Порядок консервації земель та особливості їх оподаткування
Деградовані та малопродуктивні землі, господарське використання яких є екологічно небезпечним та економічно неефективним, а також техногенно забруднені земельні ділянки, на яких неможливо отримати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров'я, підлягають консервації.
Консервація земель здійснюється шляхом припинення їх господарського використання на визначений термін та залуження або заліснення за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на підставі договорів з власниками земельних ділянок.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Наявність земель за їх категоріями обліковується землевпорядними органами, підпорядкованими Держкомзему України згідно з Інструкцією № 377.
У графі 17 ф. № 6-зем Інструкції № 377 враховуються дані про землі тимчасової консервації, які тимчасово виведені з обробітку з метою відновлення їх продуктивності та екологічного стану, у графі 18 - дані про забруднені сільськогосподарські угіддя, які не використовуються в сільськогосподарському виробництві, тобто сільськогосподарські угіддя, в яких вміст фізичних, хімічних і біологічних компонентів негативно впливає на довкілля (забруднені в результаті техногенних аварій, впливу шкідливих виробництв тощо). Площу угідь визначають згідно з матеріалами відповідних обстежень, затвердженими в установленому порядку. Сюди також належать техногенне забруднені сільськогосподарські угіддя (включаючи радіонуклідне забруднення), які не використовуються в сільськогосподарському виробництві і вилучені з господарського обігу, в тому числі дані про техногенне забруднені сільськогосподарські угіддя, включаючи радіонуклідне забруднення в графі 19; до них слід включати техногенне та радіоактивне забруднені сільськогосподарські угіддя, які не використовуються в сільськогосподарському виробництві та вилучені з господарського обороту згідно з матеріалами радіологічних та інших обстежень, затвердженими в установленому порядку.
Наказом № 175 затверджено Порядок консервації земель, яким визначено організаційні засади щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель, господарське використання яких є екологічно небезпечним та економічно неефективним, а також техногенне забруднених земельних ділянок, на яких неможливо отримувати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров'я.
Вищезазначений Порядок обов'язковий для керівництва в роботі державними органами виконавчої влади, а також призначений для власників землі, землекористувачів, у тому числі орендарів, і має рекомендаційний характер для органів місцевого самоврядування.
Консервація земель здійснюється шляхом припинення їх господарського використання на визначений термін та залуження або заліснення.
Консервація земель здійснюється за наявності:
порушення поверхні земельних ділянок внаслідок землетрусів, зсувів, карстоутворення, повеней, добування корисних копалин тощо;
еродованих земель, перезволожених земель з підвищеною кислотністю або засоленістю та грунтів, забруднених хімічними речовинами й іншими видами забруднень, небезпечних для здоров'я людей;
малопродуктивних земель, грунти яких характеризуються негативними природними властивостями, низькою родючістю;
радіаційне небезпечних, радіоактивне забруднених або забруднених важкими металами та іншими хімічними елементами земель тощо.
При віднесенні сільськогосподарських угідь до деградованих, малопродуктивних і техногенне забруднених земель враховуються основні показники, що характеризують грунтові властивості й зумовлюють необхідність консервації земель за природно-сільськогосподарськими зонами.
Консервація земель здійснюється за ініціативи власників землі, землекористувачів, у тому числі орендарів, а також за поданням місцевих землевпорядних або природоохоронних органів. Для цього власник землі або землекористувач (у тому числі орендар) подає заяву або клопотання до відповідної державної адміністрації (сільської, селищної, міської ради) за місцезнаходженням земельної ділянки, зазначаючи причини необхідності проведення консервації земель.
До заяви або клопотання додаються копія документа, що посвідчує право на земельну ділянку, викопіювання із земельно-кадастрового плану орієнтовних меж земельної ділянки, яка пропонується до консервації, агрохімічний паспорт земельної ділянки (за наявності), матеріали власних спостережень (фотознімки), таблиці динаміки врожайності сільськогосподарських культур тощо.
Якщо деградовані, малопродуктивні й техногенно забруднені земельні ділянки розташовані на землях запасу, подання щодо їх консервації здійснює місцевий орган земельних ресурсів або природоохоронний орган.
На підставі поданої заяви або клопотання чи подання місцевого органу земельних ресурсів або природоохоронного органу відповідна державна адміністрація видає розпорядження (сільська, селищна, міська рада приймає рішення) про створення комісії з обстеження земель на місцевості та підготовки висновків про доцільність їх консервації.
До складу комісії залучаються власник, користувач, у тому числі орендар земельної ділянки, а також представники державних проектно-технологічних центрів охорони родючості грунтів і якості продукції та землевпорядної організації, які мають ліцензію на проведення землевпорядних робіт, місцевого органу земельних ресурсів та природоохоронного органу.
За результатами проведеного обстеження земель складаються звіт про стан земель та висновок про доцільність консервації земель, який подається до відповідної державної адміністрації (сільської, селищної, міської ради).
Відповідна державна адміністрація протягом 30 днів розглядає подані матеріали та висновок і приймає рішення про консервацію земель державної або комунальної власності, після чого укладається договір між землевпорядною організацією, що має ліцензію на виконання землевпорядних робіт, і власником землі на складання проекту консервації земель, який потім подається на затвердження до відповідної державної адміністрації (сільської, селищної, міської ради). При консервації земель запасу замовником проекту консервації земель є відповідна державна адміністрація (сільська, селищна, міська рада).
Щодо оподаткування земель консервації слід зазначити таке.
Оподаткування землі в Україні здійснюється відповідно до Закону № 2535-ХІІ, яким установлено ставки земельного податку окремо для кожної категорії земель, порядок його обчислення і сплати, пільги щодо оподаткування землі, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку та орендної плати за землі державної і комунальної власності.
Згідна зі ст. 12 цього Закону не справляється плата:
за сільськогосподарські угіддя зон радіоактивне забруднених територій, визначених ст. 2 Закону № 791а-ХII (зон відчуження, безумовного (обов'язкового) відселення, гарантованого добровільного відселення і посиленого радіоекологічного контролю), і хімічно забруднені сільськогосподарські угіддя, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства;
за землі, що перебувають у тимчасовій консервації або у стадії сільськогосподарського освоєння.
Слід зазначити, що землі тимчасової консервації - це площі тимчасово законсервованих деградованих і малопродуктивних сільськогосподарських угідь до відновлення їх родючості.
Тобто звільненню від оподаткування підлягають землі, які належать лише до сільськогосподарських угідь.
Якщо підприємства (наприклад, паливної, вугільної промисловості, електроенергетики та металургійного комплексу) мають на своєму балансі земельні ділянки, які рахуються у них як законсервовані об'єкти, зокрема земельні ділянки, на яких розміщено відпрацьовану руду, золо-, шлаковідвали та ін., і зазначені землі відповідними органами місцевої влади у підприємства не вилучені, а залишилися у користуванні цих підприємств на умовах їх надання, а також переведення їх до складу сільськогосподарських угідь не проведено, то це не дає підстав для звільнення земельних ділянок під ними від оподаткування, і вони оподатковуються на загальних підставах.
Перелік використаних нормативних документів:
Закон України № 791а-ХІІ від 27.02.91 р. “Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи” (зі змінами та доповненнями)
Закон України № 2535-ХІІ від 03.07.92 р. “Про плату за землю” (у редакції Закону України від 19.09.96 р. № 378/96-ВР, зі змінами та доповненнями)
Наказ Держкомзему України №175 від 17.10.2002 р. “Про Порядок консервації земель” (зареєстровано у Мін'юсті України 14.02.2003 р. за № 117/7438)
Наказ Держкомстату України № 377 від 05.11.98 р. “Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми № № 6-зем, ба-зем, 6б-зем, 2-зем)” (зареєстровано в Мін'юсті України 14.12.98 р. за № 788/3228)
Віктор ФІНАШКО,
головний державний
податковий ревізор-
інспектор відділу методології
місцевих, ресурсних, рентних
та неподаткових платежів
“Вісник податкової служби України” № 37 вересень 2008
Передплатні індекси –
22599 (укр.), 95441 (укр. з бланками звітності)
22600 (рос.), 95442 (рос. з бланками звітності)
