МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.01.2008 N 57
(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства фінансів України
N 1458 від 25.11.2010)
Про затвердження Методичних
рекомендацій щодо підготовки проектів
порядків використання бюджетних коштів
та погодження їх з Міністерством
фінансів України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом
Міністерства фінансів
N 1034 від 07.08.2008 )
Відповідно до положень статті 47 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) та пункту 4 параграфа 51 глави 2 розділу 6 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 N 950, наказую:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо підготовки проектів порядків використання бюджетних коштів та погодження їх з Міністерством фінансів України, що додаються.
2. Скасувати наказ Міністерства фінансів України від 12.01.2008 N 12 "Про затвердження Положення щодо підготовки проектів порядків використання бюджетних коштів та погодження їх з Міністерством фінансів України".
3. Департаменту реформування бюджетної системи (Футоранська Ю.М.) забезпечити доведення цього наказу до відома головних розпорядників коштів державного бюджету для застосування в роботі.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників Міністра відповідно до розподілу обов'язків.
Міністр В.Пинзеник
Затверджено
Наказ Міністерства фінансів
України
26.01.2008 N 57
Методичні рекомендації
щодо підготовки проектів порядків
використання бюджетних коштів та погодження
їх з Міністерством фінансів України
1. Ці Методичні рекомендації розроблено відповідно до норм статті 47 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ), пункту 4 параграфа 51 глави 2 розділу 6 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 N 950, та застосовуються при підготовці головними розпорядниками бюджетних коштів проектів порядків використання бюджетних коштів і погодженні їх з Міністерством фінансів України.
2. Головні розпорядники коштів державного бюджету за бюджетними програмами (крім бюджетних програм, пов'язаних із функціонуванням бюджетних установ) розробляють проекти порядків використання бюджетних коштів під час складання проекту Державного бюджету України та забезпечують їх затвердження після прийняття закону про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період.
За бюджетними програмами, заходи яких мають постійний характер та/або визначаються законодавчими актами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, порядки використання бюджетних коштів можуть бути не обмежені строком їх дії.
У разі внесення змін до нормативно-правових актів, на підставі яких розроблено такі порядки використання бюджетних коштів, а також за необхідності уточнення механізму використання бюджетних коштів готується проект нормативно-правового акта про внесення змін до таких порядків використання бюджетних коштів.
За рішенням Кабінету Міністрів України порядки використання бюджетних коштів затверджуються Кабінетом Міністрів України або головним розпорядником коштів державного бюджету за погодженням з Міністерством фінансів України.
Проекти порядків використання бюджетних коштів готуються на підставі бюджетного законодавства та визначають механізм реалізації бюджетних програм.
Проекти порядків використання бюджетних коштів оформляються згідно з Правилами підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 N 870, та відповідно до Порядку державної реєстрації нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України та скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 N 34/5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за N 381/10661. ( Пункт 2 в редакції Наказу Міністерства фінансів N 1034 від 07.08.2008 )
3. У проектах порядків використання бюджетних коштів зазначаються:
1) цілі та напрями використання бюджетних коштів з визначенням їх пріоритетів, що спрямовані на досягнення результативних показників виконання бюджетної програми, визначених у встановленому порядку;
2) головний розпорядник бюджетних коштів, розпорядники нижчого рівня (одержувачі) бюджетних коштів (для одержувачів додатково зазначаються підстави та/або критерії їх залучення до виконання бюджетної програми);
3) потреба у підготовці та затвердженні організаційно-розпорядчих документів щодо визначення конкретних заходів та дій з використання бюджетних коштів, а також завдань головного розпорядника, розпорядників нижчого рівня (одержувачів) бюджетних коштів, що забезпечують їх виконання, з передбаченням порядку звітування про їх виконання (у тому числі щодо результативних показників) та заходів впливу у разі їх невиконання;
4) у разі потреби порядок, терміни та підстави розподілу головним розпорядником бюджетних коштів бюджетних асигнувань за територіями у розрізі розпорядників нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів, а також підстави для їх перерозподілу з урахуванням нормативно-правових актів з цих питань;
5) положення щодо необхідності здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за рахунок коштів державного бюджету та у разі потреби можливість застосування попередньої оплати при закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти відповідно до законодавства;
6) у разі потреби положення щодо використання коштів державного бюджету на об'єкти капітального будівництва та прийняття їх в експлуатацію, яке здійснюється з урахуванням Порядку державного фінансування капітального будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 N 1764, та Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2004 N 1243.
Для бюджетних програм, пов'язаних із будівництвом (реконструкцією, капітальним ремонтом) виробничих та/або невиробничих об'єктів (у тому числі житла), пріоритетним напрямом спрямування коштів є завершення будівництва або будівельних робіт капітального характеру (розпочатих та не завершених у попередніх бюджетних періодах);
7) у разі наявності кредиторської та/або дебіторської заборгованості за бюджетною програмою - визначення шляхів її погашення за рахунок бюджетних призначень;
8) у разі потреби вимоги щодо необхідності укладання державних контрактів та їх виконання, перерахування коштів на підставі укладених державних контрактів у межах бюджетних призначень, виділених на виконання державного замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб та державного оборонного замовлення;
9) у разі потреби умови та критерії конкурсного відбору об'єктів інвестування або інноваційних та інвестиційних проектів та програм з урахуванням вимог Порядку проведення на конкурсних засадах оцінки та відбору інвестиційних проектів, що передбачають залучення коштів державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.99 N 2145;
10) критерії та умови конкурсного відбору суб'єктів господарювання, яким надається фінансова підтримка з державного бюджету;
11) для бюджетних програм, які передбачають здешевлення банківських кредитів - положення щодо умов та критеріїв конкурсного відбору суб'єктів господарювання та проектів (програм); умови компенсації з державного бюджету відсоткової ставки за кредитом;
12) у разі потреби умови та критерії конкурсного відбору позичальників та проектів (програм), на реалізацію яких надаються кредити з бюджету; умови надання та повернення кредитів; а також положення щодо здійснення контролю за їх поверненням;
13) для бюджетних програм, за якими державна підтримка суб'єктам господарювання надається на покриття поточних витрат, що не забезпечені власними доходами, - механізм залежності обсягів такої підтримки від фактичних обсягів валових доходів цих суб'єктів господарювання за відповідними видами діяльності;
14) вимоги щодо проведення видатків за бюджетними програмами, в рамках яких передбачається фінансування загальнодержавних програм та проектів соціально-економічного розвитку, в тому числі тих, що підтримуються міжнародними організаціями, галузевих та регіональних програм розвитку, виключно після схвалення таких програм та проектів в установленому порядку;
15) вимоги щодо проведення наукової та науково-технічної експертизи за бюджетними програмами, в рамках яких передбачається фінансування міждержавних, державних цільових, галузевих і міжгалузевих наукових і науково-технічних програм, інноваційних програм та проектів державного значення, а також науково-дослідних робіт відповідно до вимог Закону України "Про наукову і науково-технічну експертизу" ( 51/95-ВР );
16) положення щодо необхідності перерахування коштів за бюджетними програмами, які стосуються надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, відповідно до вимог Порядку перерахування дотації вирівнювання, додаткової дотації на вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів та субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, коштів, що передаються до державного бюджету з місцевих бюджетів, а також міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 N 490;
17) предмет лізингу та вимоги щодо необхідності укладання договору лізингу із дотриманням положень Господарського кодексу України ( 436-15 ) та іншого законодавства з цього питання для бюджетних програм, які передбачають придбання нерухомого та/або рухомого майна на умовах лізингу;
18) необхідність дотримання вимог, встановлених законодавством, щодо відкриття рахунків в органах Державного казначейства України розпорядникам та/або одержувачам бюджетних коштів, реєстрації, обліку зобов'язань в органах Державного казначейства України, та перерахування бюджетних коштів, а також щодо складання та подання інформації про виконання паспортів бюджетних програм та фінансової звітності про використання бюджетних коштів;
19) вимоги щодо необхідності відображення у первинному та бухгалтерському обліку отриманих (створених) оборотних і необоротних активів бюджетними установами та одержувачами бюджетних коштів, у тому числі отриманих (створених) в результаті проведених централізованих заходів і програм у відповідних галузях економіки;
20) вимоги щодо необхідності оприлюднення інформації про виконання бюджетних програм, пов'язаних із наданням фінансової підтримки суб'єктам господарювання на реалізацію інвестиційно-інноваційних проектів.
4. Проекти порядків використання бюджетних коштів, подані до Міністерства фінансів України (далі - Міністерство) головними розпорядниками коштів державного бюджету, реєструються в Департаменті документального забезпечення та передаються згідно з дорученням керівництва Міністерства органам, діяльність яких спрямовується і координується Міністром, та структурним підрозділам Міністерства, до компетенції яких належать питання, що регулюються цими проектами, а також Департаменту правового забезпечення (далі - виконавці доручення).
Виконавці доручення опрацьовують проекти порядків використання бюджетних коштів та подають головному виконавцю доручення (структурному підрозділу Міністерства, що визначений у дорученні першим) обґрунтовані пропозиції та зауваження до них.
Головний виконавець вивчає надані йому пропозиції та зауваження до проекту порядку використання бюджетних коштів та подає першому заступнику або заступнику Міністра (згідно з розподілом обов'язків) узагальнені пропозиції та зауваження до цього проекту (у разі їх наявності) разом із завізованою копією проекту порядку використання бюджетних коштів.
Завізовані першим заступником або заступником Міністра проекти порядків використання бюджетних коштів та пропозиції і зауваження до них (у разі їх наявності) подаються головним виконавцем через Департамент забезпечення діяльності Міністра (патронатна служба) для погодження з Міністром.
У разі відсутності Міністра проекти порядків використання бюджетних коштів та пропозиції і зауваження до них (у разі їх наявності) погоджуються з уповноваженою ним особою.
Завізовані Міністром або уповноваженою ним особою проекти порядків використання бюджетних коштів та пропозиції і зауваження до них (у разі їх наявності) повертаються головним розпорядникам коштів державного бюджету разом із супровідним листом Міністерства.
5. Подані на погодження проекти порядків використання бюджетних коштів перевіряються структурними підрозділами Міністерства на відповідність наступним вимогам та критеріям:
максимальний раціоналізм та ефективність;
рівний доступ суб'єктів господарювання до фінансових ресурсів;
добросовісна конкуренція серед учасників;
відкритість та прозорість на етапах виконання бюджетної програми;
колегіальність, об'єктивність та неупередженість у прийнятті рішень;
запобігання проявам корупції.
Заступник директора Департаменту
реформування бюджетної системи І.Ф.Книшенко