Документ втратив чиннiсть!

СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ
16.07.2008 N 547

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
1 серпня 2008 р. за N 709/15400

(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Служби безпеки України
N 45 від 04.02.20
16)

Про затвердження Інструкції про порядок
проведення службового розслідування
у Службі безпеки України

Відповідно до Закону України "Про Службу безпеки України" ( 2229-12 ), Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, затвердженого Законом України від 24.03.99 N 551-XIV, Закону України "Про пожежну безпеку" ( 3745-12 ), Порядку проведення службового розслідування стосовно державних службовців, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 N 950, Положення про матеріальну відповідальність військовослужбовців за шкоду, заподіяну державі, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 23.06.95 N 243/95-ВР, Порядку організації та забезпечення режиму секретності в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.2003 N 1561-12, Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.98 N 1893, з метою встановлення єдиного порядку проведення службового розслідування у Службі безпеки України наказую:

1. Затвердити Інструкцію про порядок проведення службового розслідування у Службі безпеки України, що додається.

2. Начальнику Управління планування та інспекторського контролю забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. З цим наказом ознайомити особовий склад Служби безпеки України.

Т.в.о. Голови Служби В.Наливайченко

Затверджено
Наказ Служби безпеки України
16.07.2008 N 547

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
1 серпня 2008 р. за N 709/15400

Інструкція
про порядок проведення службового
розслідування у Службі безпеки України

1. Загальні положення

1.1. Ця Інструкція визначає підстави, порядок призначення і проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Служби безпеки України (далі - СБУ), оформлення його результатів та прийняття за ним рішення.

1.2. Термін, що вживається у цій Інструкції, має таке значення:

службове розслідування - це комплекс заходів, які здійснюються у межах компетенції, з метою уточнення причин та умов, що сприяли вчиненню правопорушення, відповідальність за яке передбачена законодавством України, та ступеня вини особи (осіб), яка вчинила це правопорушення.

1.3. Порядок проведення службового розслідування стосовно державних службовців затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 N 950.

З'ясування обставин порушення трудової дисципліни працівниками СБУ здійснюється відповідно до вимог Кодексу законів про працю України ( 322-08 ) та правил внутрішнього трудового розпорядку.

1.4. Службове розслідування за фактами заподіяння державі матеріальної шкоди проводиться з дотриманням вимог Положення про матеріальну відповідальність військовослужбовців за шкоду, заподіяну державі, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 23.06.95 N 243/95-ВР.

1.5. За фактами розголошення державної таємниці, втрати її матеріальних носіїв та інших порушень законодавства про державну таємницю службове розслідування проводиться з дотриманням вимог законодавства у сфері охорони державної таємниці.

1.6. Дія цієї Інструкції не поширюється на порядок проведення розслідувань нещасних випадків з військовослужбовцями СБУ, що проводяться у порядку, визначеному наказом СБУ від 12.12.2002 N 443 "Про затвердження Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків з військовослужбовцями Служби безпеки України", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08.01.2003 за N 11/7332.

1.7. Якщо під час службового розслідування буде з'ясовано, що вчинене військовослужбовцем правопорушення містить ознаки злочину, службова особа, яка призначила службове розслідування, зобов'язана вжити заходів у порядку, установленому Кримінально-процесуальним кодексом України ( 1003-05, 1002-05, 1001-05 ).

1.8. Службове розслідування не проводиться, якщо причини та умови, що сприяли вчиненню правопорушення, ступінь вини, розмір заподіяної матеріальної шкоди та інші обставини встановлено під час перевірки, ревізії, інвентаризації, а також дізнання, досудового слідства або судом.

2. Підстави для проведення службового розслідування

2.1. Підставами для проведення службового розслідування можуть бути факти:

невиконання або неналежного виконання під час службової діяльності вимог чинного законодавства, наказів начальників (керівників) чи інших розпорядчих документів, що негативно вплинуло на стан виконання покладених на СБУ завдань або створило загрозу здоров'ю чи життю людей, призвело до людських жертв чи інших тяжких наслідків, порушень громадського порядку, прав та законних інтересів осіб, заподіяння шкоди державі, підприємству, установі, організації чи об'єднанню громадян;

недотримання положень чинного законодавства, що призвело до створення передумов або розголошення державної таємниці, втрати її матеріальних носіїв та інших правопорушень у сфері охорони державної таємниці;

порушення вимог нормативно-правових актів, що регулюють порядок поводження з конфіденційною інформацією, яка є власністю держави, та іншою інформацією з обмеженим доступом, захист якої гарантується Конституцією України ( 254к/96-ВР ), розголошення або втрата їх матеріальних носіїв;

порушення порядку застосування вогнепальної зброї, спеціальних засобів чи заходів фізичного впливу;

порушення правил несення вартової чи чергової служби, що призвело до тяжких наслідків або створило загрозу настання таких наслідків;

дорожньо-транспортної пригоди, вчиненої за участю осіб, які керували транспортними засобами СБУ;

надзвичайних подій, пожеж на об'єктах СБУ.

Службове розслідування може також проводитися з метою уточнення причин та умов, що сприяли правопорушенню, та встановлення ступеня вини службових осіб.

2.2. Службове розслідування може бути призначено та проведено також на вимогу військовослужбовця СБУ з метою зняття безпідставних, на його думку, звинувачень або підозри.

3. Порядок призначення службового розслідування

3.1. Службове розслідування призначається начальником (керівником), який має право віддавати накази та накладати на підлеглого дисциплінарне стягнення.

Інші службові особи мають право в разі потреби звертатись з клопотанням за підпорядкованістю про призначення службового розслідування.

Службове розслідування може бути проведено особисто начальником (керівником), яким воно призначено, чи доручено іншій службовій особі або декільком особам (комісії), одна з яких призначається її головою.

Повноваження службової особи (осіб), якій (яким) доручено проведення службового розслідування, обмежуються терміном проведення службового розслідування.

Службове розслідування проводиться за участю безпосереднього начальника військовослужбовця, який вчинив дисциплінарне правопорушення.

3.2. У наказі зазначаються підстави для призначення службового розслідування, мета і терміни його проведення, особа (якщо вона встановлена), стосовно якої воно буде проводитись, дані про правопорушення, а також службова особа (особи), якій (яким) доручено його проведення.

3.3. Підстави для призначення службового розслідування можуть міститися в рапортах співробітників СБУ, матеріалах перевірок, письмових зверненнях громадян України, іноземців та осіб без громадянства, запитах і зверненнях народних депутатів України, заявах або повідомленнях інших правоохоронних органів, підприємств, установ, організацій та їх службових (посадових) осіб, об'єднань громадян, засобів масової інформації або бути в інших документах, отриманих в установленому законодавством України порядку.

Службове розслідування не проводиться за анонімними повідомленнями, заявами, скаргами.

3.4. Заборонено проводити службове розслідування особам, які є підлеглими військовослужбовця, правопорушення якого підлягає розслідуванню, а також особам, які можуть бути причетними до правопорушення або зацікавленим у наслідках розслідування.

4. Термін проведення службового розслідування

4.1. Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення. У необхідних випадках цей термін може бути продовжено службовою особою, яка призначила службове розслідування, але не більш як на один місяць.

Початок службового розслідування визначається датою підписання наказу про його призначення.

Завершення службового розслідування визначається датою затвердження службовою особою, яка його призначила, висновку за результатами службового розслідування.

4.2. Термін проведення службового розслідування не включає час перебування військовослужбовця, стосовно якого воно проводиться, у відпустці, службовому відрядженні або на лікуванні, а також його відсутності з інших причин.

5. Завдання, організація роботи та повноваження
осіб під час проведення службового розслідування

5.1. Службове розслідування має встановити:

обставини (час, місце) і наслідки правопорушення (події), з приводу якого було призначено розслідування;

осіб, винних у правопорушенні, та осіб, дії чи бездіяльність яких сприяли негативним наслідкам або створювали загрозу для їх спричинення;

наявність причинного зв'язку між неправомірним діянням (бездіяльністю) особи (осіб), з приводу якого було призначено службове розслідування, та його наслідками;

причини правопорушення та умови, що сприяли правопорушенню;

вимоги законів чи інших нормативно-правових актів, розпорядчих документів або службових обов'язків, які було порушено;

ступінь провини кожної з осіб, причетних до правопорушення, та мотиви протиправної поведінки військовослужбовця і його ставлення до скоєного.

5.2. Службова особа (особи), якій (яким) доручено проведення службового розслідування, діє відповідно до вимог чинного законодавства України і відповідає за повноту, всебічність, об'єктивність і неупередженість зроблених висновків, а також нерозголошення відомостей, що стосуються чи можуть вплинути на проведення службового розслідування, зачіпають права і законні інтереси чи свободи військовослужбовця, стосовно якого воно проводиться.

5.3. Службовій особі (особам), якій (яким) доручено проведення службового розслідування, надається право:

викликати військовослужбовців, стосовно яких проводиться службове розслідування, а також інших осіб з числа співробітників СБУ, осіб, які не є співробітниками (за їх згодою), котрі обізнані або мають стосунок до фактів або діянь (бездіяльності), що стали підставою для призначення службового розслідування, й одержувати від них усні або письмові пояснення, інші документальні матеріали, що стосуються службового розслідування;

залучати в разі потреби відповідних фахівців і отримувати від них консультації, а також письмові висновки з питань, що можуть сприяти проведенню службового розслідування;

ознайомлюватись і вивчати в установленому порядку відповідні документи, що мають стосунок до службового розслідування, а в разі потреби - знімати з них копії і долучати їх до матеріалів службового розслідування;

отримувати та збирати згідно з чинним законодавством України матеріали, що мають стосунок до службового розслідування, у тому числі від інших органів державної влади, юридичних і фізичних осіб за запитом службової особи, яка призначила службове розслідування.

5.4. За згодою особи, з якою проводиться бесіда, її усні пояснення можуть фіксуватися технічними засобами. Такі пояснення оформлюються в письмовому вигляді, підписуються опитуваним та долучаються до матеріалів службового розслідування.

5.5. Як фахівець може залучатись будь-яка особа, яка володіє науковими, технічними та іншими спеціальними знаннями, для надання висновку, пояснення, консультації, роз'яснення з досліджуваних питань та в разі потреби має відповідний допуск до відомостей, що становлять державну таємницю.

5.6. Співробітники СБУ зобов'язані всебічно сприяти проведенню службового розслідування, надавати правдиві пояснення по суті предмета службового розслідування та поставлених їм питань, пред'являти відповідні документи чи матеріали.

5.7. Військовослужбовець, стосовно якого проводиться службове розслідування, має право:

знати підстави проведення стосовно нього службового розслідування;

брати участь у службовому розслідуванні, у т.ч. надавати усні чи письмові пояснення, робити заяви, подавати документи, вимагати додаткового вивчення пояснень осіб, причетних до службового розслідування, а також проведення опитування інших осіб, яким відомі обставини, що досліджуються під час службового розслідування;

звертатись з клопотанням про витребування й залучення до матеріалів розслідування нових документів, видань, інших матеріальних носіїв інформації;

висловлювати письмові зауваження щодо проведення службового розслідування, дій або бездіяльності службової особи (осіб), яка його проводить, заявляти про дострокове припинення її (їх) повноважень;

відмовлятися давати будь-які пояснення щодо себе, членів сім'ї чи близьких родичів, коло яких визначено чинним законодавством України;

ознайомлюватися зі змістом матеріалів службового розслідування;

оскаржувати рішення, прийняте за результатами службового розслідування, у строки і в порядку, що визначені чинним законодавством України.

5.8. Відмова військовослужбовця надати пояснення оформляється довідкою службової особи, яка проводить службове розслідування, і засвідчується підписами присутніх при цьому осіб.

6. Усунення від виконання службових обов'язків

6.1. Службове розслідування у випадках, передбачених Дисциплінарним статутом Збройних Сил України, може проводитись з усуненням військовослужбовця, стосовно якого воно проводиться, від виконання службових обов'язків, про що видається відповідний наказ із зазначенням причин усунення.

6.2. Термін усунення не повинен перевищувати тривалості службового розслідування та часу, визначеного для прийняття рішення за його результатами.

6.3. На час усунення від виконання службових обов'язків за військовослужбовцем, стосовно якого проводиться службове розслідування, зберігається право на забезпечення всіма видами матеріального та грошового забезпечення за посадою, що він обіймав, якщо інше не передбачене чинним законодавством України.

7. Оформлення результатів службового розслідування

7.1. За результатами службового розслідування складається висновок, у якому зазначаються:

посада, прізвище, ім'я та по батькові, рік народження, термін військової служби і перебування на займаній посаді особи, стосовно якої проведено службове розслідування;

підстави для призначення службового розслідування;

заходи, здійснені в процесі службового розслідування, й одержані при цьому результати, які підтверджують чи спростовують відомості, що стали підставою для його призначення;

обставини, причини, умови та наслідки скоєного військовослужбовцем правопорушення, рівень заподіяної шкоди та негативного впливу на службову діяльність;

вимоги законів чи інших нормативно-правових, а також розпорядчих документів, які були порушені;

ступінь та форма (навмисно чи з необережності) вини або невинуватість причетних осіб, обставини, що пом'якшують або обтяжують відповідальність чи знімають вину;

заперечення, заяви та клопотання особи, стосовно якої проводилось службове розслідування, мотиви їх відхилення чи підстави для задоволення;

висновок щодо наявності чи відсутності в діянні військовослужбовця дисциплінарного правопорушення та в чому воно (за наявності такого) полягало з обов'язковим посиланням на отримані матеріали чи документи;

пропозиції щодо притягнення осіб, які вчинили правопорушення, до відповідальності без зазначення конкретного виду стягнення або зняття з військовослужбовця, стосовно якого проводилось службове розслідування, безпідставних звинувачень чи підозр;

вжиті або запропоновані заходи для усунення негативних наслідків скоєного правопорушення та умов, що йому сприяли.

7.2. Висновок за результатами службового розслідування підписується особою (особами), якою (якими) воно проводилось.

Кожен член комісії має право викласти свою окрему думку в письмовому рапорті на ім'я службової особи, яка призначила службове розслідування. Вказаний рапорт приєднується до висновку і є його невід'ємною частиною.

7.3. Перед поданням висновку разом з матеріалами службового розслідування на затвердження службова особа (особи), яка (які) проводила службове розслідування, під підпис ознайомлює з його змістом військовослужбовця, стосовно якого воно проводилось.

Особа, стосовно якої проводилось службове розслідування, має право ознайомитися з усіма чи окремими матеріалами службового розслідування, що стосуються її особисто, крім випадків, передбачених вимогами чинного законодавства у сфері охорони державної таємниці. Під час ознайомлення з висновком особа може письмово викласти свої заперечення або заявити клопотання.

У разі відмови особи ознайомитися під підпис з висновком членами комісії робиться відповідний запис в аркуші ознайомлення з висновком, який засвідчується підписами двох присутніх при цьому осіб.

7.4. Висновок про результати службового розслідування подається на розгляд та затвердження службовій особі, яка його призначила, разом з усіма матеріалами розслідування, запереченнями і клопотаннями.

8. Прийняття рішення за результатами розслідування

8.1. Службова особа, яка призначила службове розслідування, розглядає висновок і матеріали службового розслідування, як правило, проводить бесіду з військовослужбовцем, стосовно якого воно проводилось, і затверджує висновок за результатами службового розслідування.

8.2. У випадку незгоди службової особи, яка призначила службове розслідування, з висновками і пропозиціями комісії (не підтверджуються відповідними документами, у процесі розслідування мали місце порушення, що дають підстави брати під сумнів об'єктивність його результатів, та інше) вона доручає голові комісії вжити додаткових заходів у межах терміну, установленого для проведення службового розслідування.

8.3. Якщо вину військовослужбовця повністю доведено, службова особа, яка призначила службове розслідування, приймає рішення про його притягнення до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення, а також особу, якій доручає підготувати проект відповідного наказу.

Вид дисциплінарного стягнення зазначається особисто службовою особою, яка призначила службове розслідування, на висновку за його результатами.

8.4. Накладення дисциплінарного стягнення на військовослужбовця, стосовно якого проводилось службове розслідування, здійснюється у порядку і в спосіб, що визначені Дисциплінарним статутом Збройних Сил України.

8.5. Військовослужбовець, стосовно якого проводилось службове розслідування, має право оскаржити рішення щодо накладення на нього дисциплінарного стягнення у порядку, визначеному законодавством України.

8.6. Висновки разом з усіма матеріалами службового розслідування зберігаються з дотриманням вимог діловодства.

Копія висновку долучається до особової справи військовослужбовця, стосовно якого проводилось службове розслідування.

Перший заступник начальника Управління
планування та інспекторського контролю І.Вінницький